4 jarige merrie niet te rijden op concour!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rocksyboy

Re: 4 jarige merrie niet te rijden op concour!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 18:14

Ik zou alleen naar andere locaties gaan, zonder wedstrijd. En lekker thuis trainen. Maar als de mogelijkheid er is bv ook eens ergens anders longeren of lekker loslaten ofzo. Dat ze niet gelijk de link legt met trailer op en hard werken. Stok lijkt mij ook wat overdreven, corrigerend tikje met de zweep moet genoeg zijn?!? Nog n idee, neem eens een vriend(in) van je paard mee naar een andere bak om daar samen te gaan rijden. Eerst even lekker los teugeltje en dan nog even echt dressuur/springwerk.

__mien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:39

het zal ook wel aan liggen dat het een andere omgeving is

ariegorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:50

ik denk ook locatie,
en waarom iemand anders erop zetten? ik denk dat ze behoorlijk kan rijden? en ervaring genoeg heeft
ze rijd op een 4 jarige, en thuis gaat dat prima.
Mss (weet niet of je dat al doet) een optie om de volgende keer een pony/paardje mee te nemen
met wie ze vaker rijd in jou les? of van de stal?

suc 6

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:56

@ ariegorn, een paard rijden, is heet wat anders als een jong paard iets bijbrengen en hem op het juiste spoor houden.

Ik denk dat er ook wel een stuk spanning van jou af op haar terecht komt. Het is natuurlijk al een aantal keer fout gegaan, waardoor jij toch bewust/onbewust spanning opbouwt. Is het misschien een idee om haar een tijdje door iemand te laten rijden, die hier wel doorheen komt, of iig doordringt tot haar op de momenten dat ze zo tekeer gaat? Zodat ze in ieder geval niet haar angst aan andere locaties gaat koppelen.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 09:20

midgie schreef:
Maar ja als het probleem nu bij de ruiter ligt??

Als je nu eerst al gaat beseffen dat een paard niet zomaar steigert, zeker bij een jong paard kun je er dan donder op zeggen dat de druk te groot is , is het dan eerlijk om met een zweep of stok of wat dan ook oneerlijk te behandelen??

Ook een ouder paard steigert niet voor niets, het probleem ligt echt 9 van de 10 x bij de ruiter, als je dat al gaat inzien als ruiter heb je al heel veel gewonnen ,zorg altijd dat er een goeie basis is, waar je naar terug kan pakken als je paard of jij zelf het even niet meer weet, dan heb je echt zelden tot nooit een steigerend paard.
Als het wel zo is vraag je dan af wat er op dat moment gebeurde en ga er niet vanuit dat je paard iets doet om jou te pesten.
Als je een goeie leider voor je paard ben en je hebt zijn aandacht zal hij echt voor je door het vuur gaan, maar als het paard aan jou twijfelt zul je daar dus aan moeten werken, zie het eens vanuit het oogpunt van het paard en niet vanuit je eigen menszijn, klinkt stom maar het werkt wel zo, de ruiter brengt stres en te veel druk op het paard , juist dan gaat het paard anders doen dan anders, dus conclusie of het paard heeft ergens pijn of het gelooft echt niet in de genen die op zijn rug zit op dat moment.

Ik denk dat wij een verschillende mening hebben met wat ik nu ga zeggen, maar ieder zijn eigen mening.

Als je paard onmundig fris is dan kan je dat verwachten, maar als je paard uit het niets ineens aan het bokken gaat, tot staatsgevaarlijk toe, is het aan de ruiter om dit gedrag af te keuren, consuquent te wezen. Daarnaast vind ik het kant en klare onzin dat je zegt dat een 4 jarige niet op wedstrijd thuis hoort, als je paard alles fijn opppakt en goed na te rijden is op die momenten is het tijd om een stapje uit te bereiden, zeker als je paard het aangeeft dat die het aan kan. En als die het niet aan kan dan hou je je paard nog even lekker bij huis tot dat die het wel aan kan, maar aan die tijd zit geen leeftijd verbonden. Die van mij gaat komend jaar ook mee op wedstrijd en die is dan 4, maar ga niet voor de punten maar puur voor de ervaring, als je op dat moment punten rijd is het mooi mee genomen, zo niet is ook niet erg, want je bent een ervaring rijker.

TS: Ik raad je gewoon aan om kilometers te maken, en zelf gewoon erg handig wezen met je handelingen, wees consuquent maar vergeet niet dat je je paard ten alle tijden gerust moet stellen. Ook als die aan de bok is gegaan, zet hem daarna stil, als je hem stil hebt streel je hem een keer over de hals heen als die zich op dat moment ook ontspant, en dan rij je weer verder alsof er niks is gebeurt, maak veel overgangen, rij veel figuren, en wacht met inspringen tot er rust in zit.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 09:21

Misschien is je paard er op dit moment nog wel niet aan toe

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 09:34

__mien schreef:
het zal ook wel aan liggen dat het een andere omgeving is

Uiteraard, een andere omgeving is een nieuwe indruk, maakt niet uit waar.

ariegorn schreef:
ik denk ook locatie,
en waarom iemand anders erop zetten? ik denk dat ze behoorlijk kan rijden? en ervaring genoeg heeft
ze rijd op een 4 jarige, en thuis gaat dat prima.
Mss (weet niet of je dat al doet) een optie om de volgende keer een pony/paardje mee te nemen
met wie ze vaker rijd in jou les? of van de stal?

suc 6

Iemand anders erop zetten kan altijd, er leiden meer wegen naar rome. Mischien merkt die ander wel iets wat ts zelf niet merkt?

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 12:06

Spanning van TS bijvoorbeeld.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat TS na een aantal negatieve ervaringen op wedstrijd, nog even onbevangen rijdt als thuis.

marjo1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 12:13

tis een jong beest, gewoon vaak meenemen naar een andere plek en oefenparcours! k heb dr thuis ook zo eentje gaat al veel beter! gewoon heel veel kilometers maken en vooral consuquent zijn!

een 4 jarige te jong om mee te nemen op concours ?? is natuurlijk voor elk paard verschillend, maar waarom niet??
gezien wat ze op de vion cup moeten lopen en punten die ze moeten hebben?!
4 jarige makkelijk mee hoor! wil natuurlijk niet zeggen dat je ze elk weekend maar mee moet sleuren ..

Elmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 12:21

Op de stal waar ik vroeger werkte, liepen de vierjarigen ook wedstrijden dus ik vind wel dat het kan. Wel gingen wij regelmatig op verplaatsing trainen. Dan kan je er ook echt je tijd voor nemen.

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 12:25

Ik denk dat het probleem toch grotendeels bij jezelf ligt. Ik had n paar jaar terug een snelle merrie en thuis in de bak reed ze rustig haar dressuurproefje, heel netjes allemaal en op concour was IK super zenuwachtig en dat voelen sommige paarden heel goed. Ze stoof de bak door, liep alle bordjes omver en na de proef(wat niet echt op een proef leek) moest ik me bij de jury verantwoorden. ik heb eerst moeten leren mijn eigen zenuwen onder bedwang te houden. slager vind ik echt heel raar als hij het verder goed doet. probeer inderdaad eerst eens iemand anders erop te laten rijden en zoek het ook eerst eens bij jezelf aangezien hij het thuis goed doet..

Nikkay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 20:13

erg vervelend, kan je niet gewoon blijven oefenen en haar kalmeren?

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:16

Ik denk dat de druk te hoog ligt op een 4jarige met concours.
Ik vind ook dat je nu moet kappen met springen en dan verder moet gaan met dressuur.
met een 4jarige concourspringen is enorm slecht. over 5jaar zijn zen pezen helemaal kapot dan. :)

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:31

ik heb ook zo een merrie gehad...
thuis super op les super,op het voorterein niks anders als bokken en niet te rijden,de merrie schoot helemaal in de stres door de drukte van de andee paarden om haar heen,ze had r een hekel aan als ze te dicht achter je galopperen,of te dicht er langs vallende balken....en vooral nu alles binnen is kleine losrijhal en te veel ruiters in de bak.
ik heb haar een paar keer van te voren even goed laten galoperen aan de longe zo was de ergste spanning eraf,als dat niet mogenlijk is op concour zelf thuis even een half uurtje voor je haar op de trailer zet even goed laten racen aan de longe,scheeld echt enorm!
en je paard is oficieel een 5 jarige.
alle paarden worden in januari een jaar ouder.
de paarden die nu 5 worden lopen vaak al B en L.
bij ons sprinhen de paarden die nu 4 zijn geworden al een hindernisje onder de man over een maandje lopen ze een paard keer bb en in april lopen ze b.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:23

Buiten het feit dat ik 4 jaar erg jong vind om al op springconcours te gaan (maar goed, dat is een heel andere discussie ;) of niet, ze protesteert) kan je misschien proberen, als je echt al graag met haar op concours wilt, om haar buíten concours ook weleens mee te nemen naar andere rijhallen, om haar zo te laten wennen. Dus hup trailer in en even op 'vreemd' terrein rijden. Wellicht heb je dat al geprobeerd?
Ik snap dat je vanalles probeert, zelfs haar straffen, maar slaan met je stok maakt het op concours gaan alleen maar vervelender voor haar.

floorhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:35

succes met het goede antwoord vinden!
groetjes!

Pony_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:42

die van mij was ook niet makkelijk op ander terein bij hem was/is het omdat hij zicht nog hengst voelt is ook niet makkelijk rijden in een losrij bak maar ik heb hem veel naar andere terrein mee genomen dat hielp heel erg!!
hij stijgede en was niet fijn om opte zitten ben totaal niet bang maar dat was niet prettig zeg maar!!
hij doet nu normaal op ander terrein kijkt wel naar merrie's enso maar ik longeer hem van te voren ff thuis en dan de trailer op en op wedstrijd is hij meestal wel braaf
kan je der niet bijv wegbrengen om te trainen? dat ze mak word gemaak in de parcourse ik ken wel iemand als je dat wilt

heel veel suc6

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 20:28

Hoi,

Misschien eens even lekker dressurmatig aan de gang en komend voorjaar eens wat buiten (oefen)parcoursen springen. Buiten is alles veel ruimer opgezet en voelen veel paarden zich wat vrijer en minder "opgesloten".