Paard steigert en laat zich achterover vallen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lotte002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 10:20

bulck : jah als het waar is wat ze tegen mij gezegt hebben kend ze dit en heefd ze voor die 3 jaar fok Z dressuur gelopen

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:20

lotte002 schreef:
timokyana : tanden zijn gedaan gelijk toen ze bij mij kwam.
driebergen : als de bijzet op zn los hangt doet ze het ook.

maar feit is: sowieso GEEN bijzet gebruiken. ook al hangt zoiets los, ze blijft de druk voelen!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:21

komt me bekent voor,
hebben hier 2 paarden op stal gehad een merrie en een ruin,
beide lieten zich ook achterover vallen op het moment als je ze ging vragen.
alles is onderzocht door da osteophaat en weet ik veel wat nog meer,

na een tijdje vonden ze het te gevaarlijk worden voor mijn en hebben we er 1 naar van der rakt gedaan bloedtapper (de merrie) en de andere hebben we naar andere stal gedaan voor proef kijken of die meiden er iets mee konden maar ook hier deed hij dit hetzelfde en die hebben we naar de slager gebracht

levensgevaarlijk,
heb dus helaas voor je als tip opruimen en terug naar oude eigenaar, het idee dat je eronder kan liggen ( kan altijd gebeuren maar je moet het niet op gaan zOeken )

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:22

orienta schreef:
bulck schreef:
Maar ik lees ook in je profiel dat je ze graag als fokmerrie houdt. dus mss dat je ze op foto moet zetten komt ze daar goed uit, heb je allessinds qua bloedlijn een leuk dier.
Uiteraard is dat een afweging die je voor jezelf moet maken. Maar puur juridisch wordt het toch een beetje een welles nietes verhaal. ik zou al verkoper van een gezond paard ook geen steigeraar terugnemen (uitgaand dat de koper recht in zijn schoenen staat uiteraard, maar daar vind ik wel veel punten van terug, zoals het contract, het toelaten van te te betalen op afbetaling etc)
Zo kan het anders wel heel gek worden e, op enkele weken tijd kan een ruiter een paard helemaal verpesten (omgang en rijtechnisch)en of dat daarom dan maar toe te brengen is op de vorige eigenaar vind ik kort door de bocht. tuurlijk is die consumentenbescherming er, maar als verkoper heb je ook recht om dat aan te vechten

ik neem aan de de TS zoals ze zegt al eerder contact heeft opgenomen met de eigenaar en het probleem voorgedragen heeft
aangezien het paard nog steeds onder de proefperiode valt zijn ze zoiezo verplicht om het paard terug te nemen, hun kunnen
met geen mogelijkheid aantonen dat het eerst een mak schaap was aangezien hij 3 jaar als fokmerrie is gebruikt.

Idd en mss zit daar ook wel de clu, is het paard als rijpaard of als fokmerrie verkocht?
gezien het dier dus idd 3 jaar voor de fokkerij gediend heeft, lijkt het weinig wss dat je dan een rijpaard gekocht hebt.

lotte002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 10:22

driebergen : om het mischien even wat duidelijker uit te leggen ik longeer haar met pessoa ( maar zie dit toch ook als een soort van bijzet dus vandaar)

orienta

lotte002 schreef:
bulck : jah als het waar is wat ze tegen mij gezegt hebben kend ze dit en heefd ze voor die 3 jaar fok Z dressuur
gelopen

ik zou toch eens sportstanden bij het kwpn/knhs gaan opvragen van dit paard.

bulck

lotte002 schreef:
bulck : jah als het waar is wat ze tegen mij gezegt hebben kend ze dit en heefd ze voor die 3 jaar fok Z dressuur gelopen

kan je toch makkelijk nagaan dan?

lotte002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 10:23

bulck : Ik heb haar als rijpaard gekocht en niet als fokmerrie

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:24

lotte002 schreef:
driebergen : om het mischien even wat duidelijker uit te leggen ik longeer haar met pessoa ( maar zie dit toch ook als een soort van bijzet dus vandaar)

Ja, niet doen dus.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:24

bulck schreef:
Idd en mss zit daar ook wel de clu, is het paard als rijpaard of als fokmerrie verkocht?
gezien het dier dus idd 3 jaar voor de fokkerij gediend heeft, lijkt het weinig wss dat je dan een rijpaard gekocht hebt.

ik neem aan dat TS duidelijk daar heeft aangegeven dat het in eerste instantie om het rijden gaat en voor de leuk een veulentje erbij
wil fokken.
en waarom zou je een paard niet weer oppakken als die 3 jaar alleen als fokmerrie heb gediend? mooi toch een rijpaard en fokmerrie ineen.

lotte002

Re: Paard steigerd en laat zich achterover vallen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 10:25

orienta : klopt wat je zegt ik heb duidelijk gezegt dat ik haar als rijpaard wil(de) gaan gebruiken.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:27

gewoon niks meer betalen en wachten tot hun contact opnemen desnoods zelf weer een keer contact opnemen.

ze hebben toch geen poot om op te staan aangezien het paard nog in de proefperiode valt

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:31

driebergen schreef:
lotte002 schreef:

Ja, niet doen dus.

Ik zal het nog iets expliciter uitleggen, want ik begrijp dat ik wat kortaf ben. (sorry, maar ik vind het dom dat je zo'n paard bijzet, op welke manier dan ook.)

Een paard dat valt tijdens steigeren, heeft sowieso een flink trauma. fysiek, maar mentaal soms ook. zeker als het meerdere malen gebeurd, zullen er vast problemen in de wervels en spieren zijn. Daarbij heeft zo'n paard zeker stress, want simpelweg steigert een paard niet zomaar. Stess wordt vergroot doordat het ook nog valt, dus je hebt een huizenhoog probleem.
Je zit nu nog met dit paard, ik neem aan dat je toch iets wil gaan doen? longeer dan gewoon zonder bijzet, alleen met een longeerlijn. als zelfs dat teveel is, zonder lijn in een afgesloten ruimte. doe dingen die geen stress opleveren, en voorkomen dat ze weer steigert. je kan langzaam op gaan bouwen, want alleen aan een longe kan je een paard ook nageeflijk vragen.
Laatst bijgewerkt door driebergen op 30-11-09 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:32

bulck schreef:
lotte002 schreef:

kan je toch makkelijk nagaan dan?
Als de informatie naar waarheid is ingevuld zou ze Z dressuur gelopen hebben anders opvragen bij de KNHS.
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=77550

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:33

ja maar daar kan ik ook invullen dat mijn paard grand prix heb gelopen ;)

ik zou het toch is bij de knhs opvragen TS

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:33

tja sorry maar wij hebben zelf ook fokmerries die allen de sport in hebben gelopen en tuurlijk kan ik zeggen dat die wel wat gepresteerd hebben, en ja je zou ze kunnen opnemen. Maar of dat van een leien dakje zal gaan kan ik niet garanderen. Het verschil tussen erop zitten en terug echt aan het werk gaan is wel een groot verschil. Vergeet niet de roofbouw dat het werpen van veulens op een merrie pleegt.

Dus mss ben je te snel gegaan, met verzuring van de spieren en eventuele scheurtjes als gevolg wat nu resulteert in dit gedrag.
Het ene paard is er ook gevoeliger aan dan het andere.
Er zijn zoveel mogelijkheden, en als ze idd goed was bij de eerste controle en je toch wel duidelijk van de verkopers een bereidheid, gewilligheid heb, heb ik niet het vermoeden dat er kwaad opzet in het spel is.

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:34

hey
ik heb een beetje mee zitten lezen maar het klinkt wel bekend.
Mijn oude merrie deed het ook door teugel druk.
ik heb er zelfs een keer onder gelegen.
zodra ik een beetje druk had op de teugel ging ze moeilijk doen en moest ik mee geven anders ging ze omhoog.
met een thiedeman werkte ook niet ze moet haar neusje er uit kunnen druk op het moment dat ze dat wil, als ze dan de druk van een hulp teugel voelde ging het fout.
Ik ben nooit verder gekomen dan recreatief met haar te rijden.
en lekker te springen (dat deed ze wel braaf dan moest ik wel in haar mond zitten om haar bij me te houden)
en zoals ik lees bij jou heb je er ook alles aan gedaan om het te onderzoeken waar het vandaan komt.
Ik zou niet kunnen zeggen wat je nu nog kan doen misschien een leuk eigen paardje met haar fokken en recreatief rijden.
als je haar niet meer terug kan brengen.
ik zou het wel proberen als ik jou was.
heb je rechts bijstand?

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:35

orienta schreef:

Ik schrijf toch ook als het naar waarheid is ingevuld :P

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:38

Kabouterdans schreef:
orienta schreef:

Ik schrijf toch ook als het naar waarheid is ingevuld :P

i know }>

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:39

ik zou inderdaad bij de knhs informeren wat ze gelopen heeft.
dit is heel simpel gewoon een mailtje sturen met haar levensnummer en je hebt binnen enkele dagen antwoord.

als je hem zeker terug wilt doen en de eigenaren reageren niet, dan zou ik maar alvast beginnen met een
aangetekende brief. je zit nu namelijk nog in de afgesproken proefperiode begrijp ik? dan kun je iig aantonen dat je binnen die periode heb besloten haar terug te willen doen.

lotte002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 10:41

Ik kan nu nog niet bij de KNHS informeren aangezien ze nog niet afbetaald is en ik geen papier en paspoort van dr heb ( alleen een kopie om er te mogen vervoeren

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:43

loulou schreef:
ik zou inderdaad bij de knhs informeren wat ze gelopen heeft.
dit is heel simpel gewoon een mailtje sturen met haar levensnummer en je hebt binnen enkele dagen antwoord.

als je hem zeker terug wilt doen en de eigenaren reageren niet, dan zou ik maar alvast beginnen met een
aangetekende brief. je zit nu namelijk nog in de afgesproken proefperiode begrijp ik? dan kun je iig aantonen dat je binnen die periode heb besloten haar terug te willen doen.

Ja maar wat is de reden dan van terugbrengen? Steigeren? Dat is volgens mij geen koopvernietigend gebrek, immers kan dit veroorzaakt worden door omgeving en is dus een reactie op iets/iemand, dus zal Ts dat moeten kunnen aantonen dat ze dat voorheen al deed. en dat wordt moeilijk, want bij testrijden was het dier braaf en ervoor 3 jaar de fokkerij gediend. Dus de verkoper heeft een paard verkocht dat braaf te rijden was bij de verkoopsovereenkomst en met de vermelding dat het dier de fokkerij gediend heeft.
Verder zijn de meeste fokmerries ook wel heel dominant (immers zijn ze verantwoordelijk geweest voor hun veulens) en kan je dus mss een rangorde probleem hebben.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:44

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:44

Heb laatst gewoon gebeld naar de KNHS, krijg je direct antwoord want ze kunnen het zo voor je opzoeken.

(edit: zie net je eigen post, heb je ook geen levensnummer van haar? Volgens mij moet je het wel redden met de info die je al over haar hebt, gewoon even proberen joh!)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:45

lotte002 schreef:
Ik kan nu nog niet bij de KNHS informeren aangezien ze nog niet afbetaald is en ik geen papier en paspoort van dr heb ( alleen een kopie om er te mogen vervoeren

Je hebt dan toch der naam(op copy) en via verkoopscontract naam van de de persoon/eigenaar/ ruiter. Dus een telefoontje kan direct uitsluitsel brengen