Hulpteugel voor een steigerend paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 10:03

Jooliieen schreef:
@Liezel1, waarom zijn er dan hulpteugels? om je te helpen toch?

Dit vind ik nou de beste vraag uit het topic!!!

Ik kan nl geen enkele hulpteugel noemen waarbij ik denk: ja, die helpt me! De enige uitzondering die ik wil maken is de pessoa voor bij het longeren, maar daar maak je ook meer stuk mee dan goed als je hem verkeerd gebruikt!

als je een hulpteugel goed gebruikt, werkt die nl niet meer.. Waarom moet je hem er dan om heen doen?

Ik ben het eens met de rest: je moet het probleem oplossen bij de oorzaak en niet de symptomen wegnemen met een hulpteugel..

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 10:06

Mijn paard heeft er ook een handje van om de lucht in te gaan!
Die flessen met water en eieren, ik vind het knap als je dat lukt. Als ik aan het rijden ben en ze gaat opeens de lucht in heb ik daar geen tijd voor en vaak zie ik het al niet aankomen.

Nu ben ik even gestopt met rijden maar als ik weer ga rijden laat ik me toch ook eens goed informeren welke hulpteugel het beste is.

Ik hoop dat je erachter komt TS wat het is.

sam_lub

Re: Hulpteugel voor een steigerend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 10:06

hier ben ik t helemaal mee eens!! gebruik ze nooit!!!

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 12:42

hmm gewoon tusse ze oren meppen zou ik niet doen.. strax heb je een blind paard... pak dan een ei ofsow en klap dat tusse zijn oren...
dan moet je kijke hoe snel ze kalm zijn....

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 12:47

Beauty_J schreef:
hmm gewoon tusse ze oren meppen zou ik niet doen.. strax heb je een blind paard... pak dan een ei ofsow en klap dat tusse zijn oren...
dan moet je kijke hoe snel ze kalm zijn....

Eerst kijken naar de oorzaak, als je tien steigeraars heb, dan zal je mss 1 hebben die het echt doet uit onwil. al de rest, uit angst, pijn en ongemak.

En eieren en water, in die enkele seconden, ben je vnl bezig met andere dingen dan plots ff uit je zak een ei te halen of een balon met water.
de keren dat ik iemand dat heb zien doen, zat die persoon zelf onder het ei of was die zelf zeiknat.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 13:00

Wij hadden een soort cowboy op stal, die wist het te presteren om idd met een waterbalon dat paard tussen zn oren te slaan (dat beest was te lang hengst gebleven, nooit opgevoed ed. zaten geen medische oorzaken oid verbonden aan zijn gedrag).. Maar dat werkte 1x en daarna ook niet meer.. Ze hebben het uiteindelijk opgelost door in het midden van de ring met een longeerzweep te staan en hem naar voren te blijven jagen en belonen voor goed gedrag en fout gedrag te negeren..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 13:09

Sorry als ik in herhaling val, want heb niet het volledige topic doorgelezen.
Ik zou ook van hulpteugels afblijven om de eenvoudige reden, dat paarden de neiging hebben om tegendruk te geven. Dus je paard steigert en "botst" met je bijzet, slof, gogue, chambon of eender wat je eraan gebonden hebt om hem beneden te houden. De reactie die je mag verwachten is, dat hij nog harder omhoog wil en de kans dat jullie achterover slagen alleen maar groter wordt. Levensgevaarlijk dus.
Een gewone martingaal zou je misschien wel kunnen proberen omdat je de nekband als extra houvast kan gebruiken. Als alle medische/fysieke problemen uitgesloten zijn en het zou toch onwil zijn, desnoods met hulp vanop de grond hem vooruitzetten op de moment dat hij wil gaan steigeren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 17:08

FloortjeS schreef:
Dan ben je niet snel genoeg met je hulp Bulck.

Of jij hebt nog niet vaak op écht snelle paarden gereden. Die van mij gooide haar hoofd niet eens de lucht in, die stond van het ene moment op het andere overeind :+

Hoe kan je een paard blind maken door op het hoofd te slaan? En meer bepaalt door een fikse klap tussen/achter de oren? Een ei tussen de oren? Mag je een keer proberen. Je wil dat ei dus in je hand houden en wachten tot ie omhoog gaat of denk je echt dat je de tijd hebt om effe dat ei (als het tegen dan al niet gebroken is) uit je zak te vissen? :+ Bovendien vrees ik dat een paard meer last heeft van eventueel eiwit in het oog dan van een klap op dezelfde plek als waar je het ei stuk slaat. :+

romyv: maar hulpteugels zijn niet voorzien op steigerende paarden... Zeker niet die wat je niet zelf kan loslaten in een fractie van een seconde. Een hulpteugel rond een steigerend paard knuppen buiten een slof vind ik een slecht idee...

MiSzNiTa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 22:24

Ik had hetzelfde probleem dus lees mijn topic eens.
[RT-P] steigeren
Dit is opgelost zonder geweld en zonder hulpteugels.

vlooike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 08:36

pharagirlke schreef:
FloortjeS schreef:
Dan ben je niet snel genoeg met je hulp Bulck.

Of jij hebt nog niet vaak op écht snelle paarden gereden. Die van mij gooide haar hoofd niet eens de lucht in, die stond van het ene moment op het andere overeind :+

Hoe kun jij nou weten wat voor paarden ik heb gereden?
Als je paard steigert ben je gewoon zelf niet snel genoeg met je hulp. Je moet het steigeren nml. voor zijn. En dat is iets wat je zult moeten leren. Ik zeg ook niet dat het je altijd lukt hoor, maar als het van de 10 keer 9 keer lukt dan heb je al een enorme sprong voorwaarts gemaakt.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:52

Je moet geen hulpteugels gebruiken joh! Je paard goed voorwaarts houden, niet stil laten staan zonder dat jij dit wil! Als een paard voorwaarts gehouden wordt, KAN het NIET steigeren!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:12

iirrssjjee schreef:
Je moet geen hulpteugels gebruiken joh! Je paard goed voorwaarts houden, niet stil laten staan zonder dat jij dit wil! Als een paard voorwaarts gehouden wordt, KAN het NIET steigeren!

Oh jawel hoor, ik kende er eentje die gewoon de lucht in ging en tegelijk voorruit...

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:15

Cassidy schreef:
Je moet iemand hebben met lef, die niet bang is voor een confrontatie, die het paard aankan, het van de grond kan proberen op te lossen, en als dat niet lukt, hem desnoods achterover kan laten klappen (zonder dat hij zelf het leven erbij laat).

En hem lekker de schoft kan laten breken? Way to go...

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:16

[quote="FloortjeS]Hoe kun jij nou weten wat voor paarden ik heb gereden?
Als je paard steigert ben je gewoon zelf niet snel genoeg met je hulp. Je moet het steigeren nml. voor zijn. En dat is iets wat je zult moeten leren. Ik zeg ook niet dat het je altijd lukt hoor, maar als het van de 10 keer 9 keer lukt dan heb je al een enorme sprong voorwaarts gemaakt.[/quote]

Ik rij veel paarden op een jaar, en steigeren bij paarden die je moet corrigeren voor dit onhebbelijk gedrag is dat niet zo simpel van "voor" zijn. Ik heb er gehad die met vier benen als een hert vooruit vlogen, gevolgd door een duik naar beneden en dan kaarsrecht naar omhoog. En dat in een fractie van een seconden. Niets van voorzijn, enkel zitten blijven en afstraffen.

Maar wederom van de 10 paarden hebben er 9 een medisch probleem als achtergrond. En dan moet je eerst die oorzaak vinden. probleem nr een, de meeste mensen willen hun paard om financiele redenen niet eens een keer goed laten keuren. twee door het zelf willen verder kl*ten maakt men de zaak erger en wordt een reactie van een paard een gewoonte en vorm van dominantie.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:18

eilleen333 schreef:
Cassidy schreef:
Je moet iemand hebben met lef, die niet bang is voor een confrontatie, die het paard aankan, het van de grond kan proberen op te lossen, en als dat niet lukt, hem desnoods achterover kan laten klappen (zonder dat hij zelf het leven erbij laat).

En hem lekker de schoft kan laten breken? Way to go...

ik heb eerder ook verteld dat ik dat bij twee al gedaan heb. dus lees topic eens goed door. En als er medisch geen oorzaak is en dus echt een ondeugd is, moet jij dus zien te domineren en de top van dominantie is je paard in een prooi positie houden. dus bvb een paard dat gevallen is, opspringen en ff doen laten verstijven.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:20

FloortjeS schreef:
Hoe kun jij nou weten wat voor paarden ik heb gereden?
Als je paard steigert ben je gewoon zelf niet snel genoeg met je hulp. Je moet het steigeren nml. voor zijn. En dat is iets wat je zult moeten leren. Ik zeg ook niet dat het je altijd lukt hoor, maar als het van de 10 keer 9 keer lukt dan heb je al een enorme sprong voorwaarts gemaakt.

aan de hand van je reacties. Reacties als deze bv. :-) Jij weet toch ook dat bulck niet snel genoeg is zonder te weten hoe hij rijd? :)

Schoft breken of iemand die er mee verongelukt... Als hij het risico neemt dat ik wat breek, dan wil ik ook wel het risico nemen dat hij wat breekt. :j Bovendien gooien veel paarden zich ook nog wel op zij... (vallen dus op hun flank en niet recht op hun rug)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:21

bulck schreef:
ik heb eerder ook verteld dat ik dat bij twee al gedaan heb. dus lees topic eens goed door. En als er medisch geen oorzaak is en dus echt een ondeugd is, moet jij dus zien te domineren en de top van dominantie is je paard in een prooi positie houden. dus bvb een paard dat gevallen is, opspringen en ff doen laten verstijven.

Ik probeer alleen maar aan te geven dat dat achterover laten klappen ook ernstige consequenties kan hebben. Het zou niet mijn keus zijn, ik zou eerst 100% alle oorzaken willen uitsluiten.
Het paard ziet niet in wat voor schade het kan aanrichten....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:28

Hm... Ik ga er eigenlijk sowieso van uit dat alle andere opties al geprobeerd zijn voor je een paard achterover trekt :=

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:29

pharagirlke schreef:
Hm... Ik ga er eigenlijk sowieso van uit dat alle andere opties al geprobeerd zijn voor je een paard achterover trekt :=

Het is niet voor iedereen vanzelf sprekend... Ik heb mensen paarden zien slaan omdat ze steigerden. Uiteindelijk bleek het zadel niet lekker te zitten... Zo'n paardje heb ik nu zelf lopen...
Ben allang blij dat het alleen de ruiter was die bij Mone achterover donderde en niet Mone zelf...

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:30

eilleen333 schreef:
bulck schreef:

Ik probeer alleen maar aan te geven dat dat achterover laten klappen ook ernstige consequenties kan hebben. Het zou niet mijn keus zijn, ik zou eerst 100% alle oorzaken willen uitsluiten.
Het paard ziet niet in wat voor schade het kan aanrichten....

Tuurlijk kan dat consequenties hebben, maar soms is dat een laatste mogelijkheid om die cirkel te doorbreken. Maar ik doe dat niet zonder dat het medisch verhaal uitgesloten is, zonder grondwerk gedaan te hebben en zonder gewoon hard op men tanden te bijten en gewoon door te rijden. en zoals pharagirlke zegt, de meeste weten goed genoeg hoe ze vallen hoor en ja als het echt misgaat dan gaat het mis, maar dan liever het dier dan ik

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:31

bulck schreef:
Tuurlijk kan dat consequenties hebben, maar soms is dat een laatste mogelijkheid om die cirkel te doorbreken. Maar ik doe dat niet zonder dat het medisch verhaal uitgesloten is, zonder grondwerk gedaan te hebben en zonder gewoon hard op men tanden te bijten en gewoon door te rijden. en zoals pharagirlke zegt, de meeste weten goed genoeg hoe ze vallen hoor en ja als het echt misgaat dan gaat het mis, maar dan liever het dier dan ik

Daar heb je helemaal gelijk in. Alleen is het ergens niet egöïstisch om letsel bij je paard te riskeren omdat wij mensen willen rijden? Ik zeg hier niet dat je verkeerd bezig bent, maar het is wel iets om over na te denken vind ik. :o

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:34

eilleen333 schreef:
pharagirlke schreef:

Het is niet voor iedereen vanzelf sprekend... Ik heb mensen paarden zien slaan omdat ze steigerden. Uiteindelijk bleek het zadel niet lekker te zitten... Zo'n paardje heb ik nu zelf lopen...
Ben allang blij dat het alleen de ruiter was die bij Mone achterover donderde en niet Mone zelf...

ja ok, maar daar ben ik ook tegen e. maar ik krijg meestal de paarden achteraf, dus eerst gaan die de medische molen in, uiteraard eens aan het werk kijken naar goed passen tuig en verder oplossend werken. Slaan om slaan staat niet in mijn woordenschat en niet in mijn handleiding van hoe om te gaan met paarden. Maar verprutste paarden krijg je niet altijd met een zachte hand terug op het rechte pad, wat niet inhoudt dat je steeds hard moet zijn, maar belonen wat goed gaat, maar eveneens afstraffen wat niet deugd

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:35

Daar kan ik me alleen maar bij aansluiten gelukkig ;) .

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:37

eillleen: Als dat gedrag onder het zadel plaats vind is het een kwestie van tijd voor ze ook aan de hand dergelijke trukjes gaan toepassen, het werkte immers om onder het werk uit te komen. Paarden zijn wat dat betreft slimmer dan we denken. Dus als je zo'n dier "laat" dan is de kans heel groot dat ie sowieso wel dood eindigt... (bruut gezegd)

En stel dat zo'n paard in de handel komt enkel omdat iemand het niet "eerlijk" vond om dat dier manieren te leren? Niet iedereen is even eerlijk. "Ja hijs heel braaf maar hij staat nu even kreupel dus je kan hem niet testen, hij's uitgegeleden in de weide/heeft een trap gekregen". Heel veel mensen, ook al is het heel dom, nemen dan zo'n paard toch mee want ach hij zal wel braaf zijn toch? Bovendien is het ook niet uitzonderlijk dat paarden plat gespoten worden vlak voor iemand komt testen enz enz... En dan komt ie bij iemand die er mee verongelukt want zo'n paard is al levensgevaarlijk als je weet wat hij gaat doen en als je kan anticiperen... Stel je maar eens voor dat je "blind" op zo'n paard kruipt en denkt dat ie gewoon braaf gaat zijn.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:38

eilleen333 schreef:
bulck schreef:

Daar heb je helemaal gelijk in. Alleen is het ergens niet egöïstisch om letsel bij je paard te riskeren omdat wij mensen willen rijden? Ik zeg hier niet dat je verkeerd bezig bent, maar het is wel iets om over na te denken vind ik. :o

Tja dat zijn niet mijn paarden e, en ik heb ook mijn eigen paarden gekocht om te rijden. Dus uit die optiek kan ik eigenaars wel volgen en zeker als je mensen over de vloer krijgt die die paarden gekocht hebben uit medelijden. En ik zeg het nogmaals ik ben nog maar 2 keer tot die handeling over moeten gaan met beide een positief effect. en als je dan na enkele weken (of maanden bij voorafgaand medisch herstel) , dat paard veranderd ziet en de eigenaar blij is dat ze er terug opkomen dan zijn die paar nare ervaringen snel vergeten en zie je een nieuwe combi die verder kan