Help...hoe krijg ik vertrouwen in mijn paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 18:34

hoi hoi
zo te horen ben je op de goede weg
het gaat je zeker lukken
en zing er maar lekker op los op je haffie
wat andere hier van denken daar moet je niets van aan trekken
als jij zo van je angst af komt dan is dat super
maar wel mooi zingen he hihi

PinkLove

Re: Help...hoe krijg ik vertrouwen in mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 18:50

@nagano2009
Bedankt voor je leuke reactie!
Ik zing niet hardop hoor haha, dan rent iedereen gauw weg :D

Ik zag dat je een haflinger veulen hebt, wat een poeppie!
Hij ziet er echt vet schattig uit!!!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 19:09

Ik lees net dat het inderdaad helpt om muziek aan te zetten
en lekker mee te brabbelen, dit had ik eerder al aangegeven
als tip. Ik ben blij dat het voor je helpt!!!! Ik train zelf altijd
met muziek in, dit om een andere reden. Muziek helpt mij juist
om niet te snel mijn paard te straffen als hij de moeilijke oefeningen
even niet doet (niet snapt) en dit dus te negeren.

Hierdoor gaat het trainen ook veel sneller en beter!

Veel succes met je haffie!

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 20:11

die tip van muziek in de oren is een hele goeie!
ik kan me veel beter concentreren en je hebt ook afleiding
( ja dat klinkt heel dubbel :D)
vroeger met schoolwerk enz had ik ook altijd muziek in en dan ging het ook altijd sneller en beter!

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 20:15

Ik heb zelf een jaar niet durven rijden op mijn haf, beestje was schaapmak en toch was ik doodsbang :P (er kwam in die tijd natuurlijk wel iemand rijden hoor)
Ik heb gewoon heel veel tijd met haar doorgebracht, dan maar opzadelen en gewoon een stukje stappen. Toen ik wat zekerder werd gaf een vriendin van me ook allemaal kleine lesjes aan de longe, handen los, tenen aanraken.
Mijn tip: doe het op je eigen tempo! Ik weet niet hoe lang je je haf hebt, maar bij mij kwam de angst ook een beetje uit het nog niet zo lang bij elkaar zijn. Na 3 jaar kende we elkaar eigenlijk pas echt goed.
(sommige dingen hebben tijd nodig)

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 20:17

Ik heb hem vanaf mei, dus nog niet zo super lang

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 20:34

Johanna59 schreef:
Als er zulke gekke dingen moeten worden uitgehaald, zoals naar muziek luisteren of zelfs zingen, waar ben je dan in hemelsnaam mee bezig!! Te gek voor woorden.
Blijf bij mijn eerste advies: neem een echt goed gereden paard of pony. Waarschijnlijk is het niet alleen tijdens het rijden dat het allemaal nog eng is. Want als je helemaal niet bang bent, als je naast hem staat en dingen met hem doet, dan ben je ook niet bang als je er op zit. Want dan weet je, dat je hem vertrouwen kan. Zolang je bang bent met rijden, ben je dat ook, als je er niet op zit.
Of je hebt gewoon een verkeerde hobby. Want knuffelen kan met andere dieren ook.

Nogal kort door de bocht. Ze heeft gewoon wat tijd nodig om vertrouwen te krijgen en dat is alles. Opgeven is wel erg makkelijk.
Ik heb het zelf met mijn overleden paardje ook gehad. Het is niet leuk maar je leert er veel van als je toch doorzet.
Op een gegeven moment durfde ik heel veel met hem. hij werd helemaal blind maar zijn vertrouwen was zo groot dat we zelfs nog buiten konden rijden. Dus het doorzetten heeft me een fantastische tijd opgeleverd en veel meer zelfvertrouwen als voorheen.

Dorien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 20:38

Als je even geen vertrouwen in je paard hebt betekend dat niet dat je het nooit meer zal krijgen. Gewoon door blijven gaan met rijden en met lessen en met je paard verzorgen dan zul je(denk ik) zien dat je op gegeven moment helemaal niet meer bang voor je paard bent.

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 21:03

Super dat je dat allemaal bereikt hebt met je paardje!
Dat is wel een inspiratie voor mij om door te gaan!
Het probleem is gelukkig niet super groot, en ik hoop dat thijs en ik in de toekomst elkaar helemaal kunnen leren vertrouwen, maar ik denk dat dat wel gaat lukken met al die tips en hard werken, verder gaan met lessen enz enz

Clyde schreef:
Johanna59 schreef:
Als er zulke gekke dingen moeten worden uitgehaald, zoals naar muziek luisteren of zelfs zingen, waar ben je dan in hemelsnaam mee bezig!! Te gek voor woorden.
Blijf bij mijn eerste advies: neem een echt goed gereden paard of pony. Waarschijnlijk is het niet alleen tijdens het rijden dat het allemaal nog eng is. Want als je helemaal niet bang bent, als je naast hem staat en dingen met hem doet, dan ben je ook niet bang als je er op zit. Want dan weet je, dat je hem vertrouwen kan. Zolang je bang bent met rijden, ben je dat ook, als je er niet op zit.
Of je hebt gewoon een verkeerde hobby. Want knuffelen kan met andere dieren ook.

Nogal kort door de bocht. Ze heeft gewoon wat tijd nodig om vertrouwen te krijgen en dat is alles. Opgeven is wel erg makkelijk.
Ik heb het zelf met mijn overleden paardje ook gehad. Het is niet leuk maar je leert er veel van als je toch doorzet.
Op een gegeven moment durfde ik heel veel met hem. hij werd helemaal blind maar zijn vertrouwen was zo groot dat we zelfs nog buiten konden rijden. Dus het doorzetten heeft me een fantastische tijd opgeleverd en veel meer zelfvertrouwen als voorheen.

Helemaal mee eens!
Dorien__ schreef:
Als je even geen vertrouwen in je paard hebt betekend dat niet dat je het nooit meer zal krijgen. Gewoon door blijven gaan met rijden en met lessen en met je paard verzorgen dan zul je(denk ik) zien dat je op gegeven moment helemaal niet meer bang voor je paard bent.

wittedirk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 11:02

kort door de bocht is nogal zachtjes uitgedrukt! 8)7

je bent op je goede weg en je komt er echt wel! Neem tijd en probeer je lekker te ontspannen en beloon hem maar flink wanneer het goed gaat! :D

Vergeet daarbij niet om ook trots op jezelf te worden en vooral ook trots te blijven! +:)+ :j

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 12:21

Clyde schreef:
Johanna59 schreef:

Hier wordt al een antwoord gegeven op de stelling dat angst altijd blijft: OP EEN GEGEVEN MOMENT DURFDE IK HEEL VEEL MET HEM.
Dus niet alles.

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 12:39

Met heel veel bedoel ik alles wat binnen zijn handicap mogelijk was. dus met een blind paard door de duinen rijden, inclusief galop. Buitenrijden met zeer slecht weer. Na de les in het donker, rijdend dus, in de bak met hem rijden. Overal naar toe. Behalve springen want dat kon hij niet meer.
In ieder geval genoeg om het de moeite waard te laten zijn. Dit ging gepaard zonder angst. Duidelijk genoeg zo?

Gypsylady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 12:52

Ik denk ook dat je angst op gegeven moment minder wordt
Gewoon door door te zetten je bent gewoon op de goede weg bezig
Vertrouwen moet groeien dan wordt de band sterker en de angst minder

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 14:47

Ach dan had ik mijn draak al 100 x moeten verkopen.

Je wil niet weten hoe vaak ik zingend op mijn knol heb gezeten... maarja ik had er ook meer naast gelegen dan erop gezeten....

Komt wel goed, je moet leren dat je niet bang bent en vooral die powny van je aan het werk zetten, want zodra hij kan gaan nadenken dan gaan ze fratsen verzinnen.

Ik heb ook een haf die voor mij denkt....

En ik kan je melden.. NEE angst blijft niet.. je wordt alleen alerter op signalen van je paardje.... en die signalen ga je leren voor te zijn.

Lindas2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 14:53

Het is denk ik voor meer mensen herkenbaar.. Ook voor mij..
Er kunnen een hoop mensen tegen je zeggen dat je je niet aan moet stellen maar als bij jou zelf niet de knop omgaat heeft het geen zin (zo werkte dat bij mij tenminste).
Ik kon mezelf er van overtuigen dat er geen reden is om bang te zijn, en zo wel.. Wat was dan werkelijk het ergste wat kon gebeuren.. Dat ik er af val? Is het ook werkelijk zo erg? Nee, want dan huil je misschien even, je haalt adem en je gaat er opnieuw op want je weet dat paardrijden toch het geen is wat je wilt!

Als het later beter gaat zal je mogelijk wel in staat zijn om het tegen jezelf te zeggen dat het inderdaad bleek dat er geen reden was om je ' aan te stellen' . Het is ook allemaal een kwestie van tijd. Je hebt niet (meestal) van vandaag op morgen vertrouwen in je paard/ pony. Heb vooral vertrouwen in jezelf!

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 14:55

ja ik ga hard met hem aan het werk :D
en zorgen dat ik vertrouwen in mezelf en in me paard krijg!

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 16:13

Goed plan Gizmo en het komt echt goed hoor.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 16:33

gizmo1986 schreef:
ja ik ga hard met hem aan het werk :D
en zorgen dat ik vertrouwen in mezelf en in me paard krijg!

Hoppa!!!!! ... en dat is de juiste instelling.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 11:29

Citaat:
dan heb ik het probleem ook, mijn instructrice zegt dat ik me niet zo aan moet stellen, en consequenter moet zijn, dit weet ik ook wel, maar op 1 of andere manier wil het knopje bij mij niet om, dus dacht vraag tips op bokt

Ik reageer hier nog even op. Iemand zeggen 'zich niet aan te stellen' als hij angstig is, is niet een correcte manier om met angst om te gaan. Angst is een hele basale emotie en werkt daardoor heel diep door in je lichaam. En, als het op rijden aankomt, veroorzaakt dit vaak de reflexen die je juist niet wilt hebben. Daar komt nog bij dat paarden het heel snel doorhebben en hun gedrag verandert onder invloed van jouw angst en spanning.

Probeer dus eerst voor jezelf te accepteren dat je af en toe wat angstig bent: het mag er zijn, zie het maar als een manier waarop jouw lichaam voor je probeert te zorgen. Leer goed bij jezelf te voelen wanneer je gespannen wordt; dit is je grens. Die grens respecteer je in eerste instantie, en als je na het opzoeken van een grens weer helemaal op je gemak (= ontspannen) bent, probeer je het overnieuw.

Je moet jezelf de ruimte geven om het net zo vaak te proberen als je nodig hebt; druk verhoogt alleen de spanning nog maar. Je moet het een beetje zien als het opnieuw afstellen van je lijf: je gaat het leren adequaat te reageren, want je natuurlijke reacties zijn vaak juist het omgekeerde van wat je nodig hebt. Dat vereist tijd en veel geduld.

Zoek langzaam en beetje bij beetje je grens op en probeer 'm voorzichtig telkens een beetje te verleggen. Als je jezelf de tijd geeft, zul je het verleggen van je grenzen zelfs leuk gaan vinden en is het goed voor je zelfvertrouwen - er is niets zo knap als jezelf overwinnen ;)

Omdat je je paardje nog niet zo lang hebt, zou ik je aanraden om hem vanaf de grond zo goed mogelijk te leren kennen op een manier die geen spanning bij je teweeg brengt. Ook als dit betekent dat je hem bij wijze van spreken alleen vanuit zijn stal poetst of masseert is dit ook een investering in jullie relatie en jouw vertrouwen in hem.

Hoe beter je in kunt schatten hoe hij reageert, hoe minder onzekerheid je over zijn gedrag zult voelen en des te meer zelfvertrouwen zul je hebben als je erop zit.

Veel succes!

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 12:11

ik heb het allemaal doorgelezen met je verhaal en was ook heel herkenbaar voor mij alleen lag het net iets anders maar ik ga die tip met muziek in je oren ook maar toepassen wie weet dat het werkt ook voor mij

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 12:16

@ BBreedveld

bedankt voor de tips!

gizmo1986 schreef:
Snowy2004 schreef:
Wat jou instructrice betreft, vind ik niet dat ze moet zeggen "stel je niet aan". Het is geen aanstellen en op die manier kom je er nooit vanaf.
Zoek een goede instructrice die je een goede begeleiding kan geven. Angst kan groeien of krimpen, maar dan moet je wel een goede handvat hebben.
Heel veel succes meid, ik hoop dat je snel een goede manier vind.

Mijn instructrice die helpt mij juist heel goed, ik heb het verkeerd verwoord, met het stel je niet aan, ze probeert me er juist doorheen te helpen!
Dit zijn niet haar woorden geweest, maar zo heb ik het getypt, omdat ik even niet wist hoe ik het anders moest zeggen haha.
Ze zegt dat ik consequenter moet zijn en elke stap die hij doet die ik niet heb gevraagd, meteen corrigeren op een rustige en consequente manier.
Af en toe gaat ze in de les zelf ook 10 minuutjes op hem om te laten zien hoe het wel moet :D
We krijgen les in groepjes van 2/3 personen zodat iedereen optimaal aandacht kan krijgen.

Snowy2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 12:18

gizmo1986 schreef:
Snowy2004 schreef:
Wat jou instructrice betreft, vind ik niet dat ze moet zeggen "stel je niet aan". Het is geen aanstellen en op die manier kom je er nooit vanaf.
Zoek een goede instructrice die je een goede begeleiding kan geven. Angst kan groeien of krimpen, maar dan moet je wel een goede handvat hebben.
Heel veel succes meid, ik hoop dat je snel een goede manier vind.

Mijn instructrice die helpt mij juist heel goed, ik heb het verkeerd verwoord, met het stel je niet aan, ze probeert me er juist doorheen te helpen!
Dit zijn niet haar woorden geweest, maar zo heb ik het getypt, omdat ik even niet wist hoe ik het anders moest zeggen haha.
Ze zegt dat ik consequenter moet zijn en elke stap die hij doet die ik niet heb gevraagd, meteen corrigeren op een rustige en consequente manier.
Af en toe gaat ze in de les zelf ook 10 minuutjes op hem om te laten zien hoe het wel moet :D
We krijgen les in groepjes van 2/3 personen zodat iedereen optimaal aandacht kan krijgen.

Oke, dat is idd andere kost. Haha. Misschien is het nu even beter dat je 1 op 1 les krijgt, dan heb je niet de tijd om na te denken en word je bezig gehouden.
Ik hoop dat je er snel een manier op vind om optimaal van je paardje te kunnen genieten.
Nogmaals heel veel succes.

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 12:20

@ snowy2009
Bedankt :D

Vlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 12:24

Heyhey,

Wat ik er enkel nog aan toe wil voegen;
Tijdens het rijden veel figuren en overgangen maken. Hiermee
leidt je hem af om 'iets te gaan bedenken'. Hij moet zijn aandacht
daardoor bij jou houden. En doordat jij bezig bent hem af te leiden,
tegelijkertijd dus zijn aandacht bij jou te vragen, ben je zelf
al aan het trainen om meer en meer een eenheid te worden
met vertrouwen over- en weer.
Het is immers een samenspel. Echter, jij bent de leider en hij
de volger.
Niet denken wat kán er gebeuren, juist denken wat gaan we
zo samen doen. Welk figuur, welke overgang, welk spel.
Jaja, zelfs welk lied ga ik zo zingen. Een vlot lied vraagt om een
andere gang dan een 'carnavalskraker'.
Wedden dat het hartstikke leuk wordt samen? Jij redt dat wel!

Groetjes!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 12:25

Goh, is haflinger-eigenaar-eigen geloof ik :D
Ik herken zoveel van mezelf in jouw verhaal! Ik heb vorig jaar een haflingerruin van 3,5 gekocht. In het begin ging het goed, maar naarmate de winter kwam werd ik eigenlijk vrij angstig. Ook omdat ik een tijd ziek was en mijn lichaam niet alles aan kon werd dat steeds erger. Hij was druk, wilde rennen, liep te bokken, was dominant.

Voor mij hielp het erg om hem eerst een kwartier te longeren en dan 5 minuten te rijden. Hele kleine stapjes. Ook iemand anders reed hem en zo kon ik zien dat hij best te hanteren is.
Daarnaast leerde ik de truc aan dat als hij aan de kletter ging, ik hem in het hek stuurde. Dan stopte hij.
Dat gaf mij enigszins een stukje zekerheid.
Ook heb ik in die tijd veel grondwerk gedaan en zo ging hij mij als leider zien.

Heel gek, want ik heb echt jaren van alles aan paarden gereden. Van een puberhengst tot een oudere zeikmerrie en ik ben nog nooit bang geweest. Toen kocht ik er eindelijk zelf 1 en werd ik er bang van.

Inmiddels is de angst weg. Door goed les, de zekerheid van in het hek sturen, ontspannen leren ademen, de humor van mijn haf in te leren zien (best lastig :D), hem te leren begrijpen en ook het besef te hebben dat ik niet móet rijden. Als ik geen zin heb dan ga ik niet.

Hij crosst er nu nog regelmatig vandoor of geeft eens een bok, maar ik kan er nu alleen maar om lachen. Het duurde een jaar, maar dan heb je ook wat :D