tips voor rustigere galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:33

zij schreef:
bedouin, ik denk eerder dat het beeld wat raar lijkt omdat je paard zijn rug wegdrukt en alles behalve verzameld loopt... ik kan mij vergissen hoor ;)

Ja precies je vergist je niet hoor dit paard weet nog niet wat verzamelen is.
Op de foto is het dus een moment uit een rengalop, waar hij voor het gemak altijd in schiet en waarvan ik nu begrijp dat het het niet abnormaal is dat hij het gewicht op 1 voorbeen neemt.
Dit paard is totaal niet (juist) getraind en rent dwars door commando's, tot ie moe wordt. Verder is het een schat van een paard en heeft hij wel een goed vermogen tot leren, dus ik heb hoop. :)

petitparis

Re: tips voor rustigere galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:35

zelfs al zou die in arbeidsgalop gaan dan is er nog steeds een moment waarop bij elk paard er slechts 1 voorbeen aan de grond komt, zelfs bij een sterk verzameld paard.

Maar idd als je paard onderuit probeert te rennen is de kans groot dat beide voorbenen afzonderlijk aan de grond komen zoals in de rengalop.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:13

Welke tips had je gister precies uitgeprobeerd ts? Ben benieuwd hoe het vandaag gaat!

Mijn paard wou ook het liefst hard in de galop, de laatste tijd ging het wel steeds beter, maar het was vaak nog heel ongecontroleerd. We zijn er in de laatste les mee bezig geweest, en ik moet de galop nu op de grote volte doen (nou heb ik geen grote bak hoor, dus heel groot zijn ze ook niet) en dan de helft van de volte galop en dan weer terug naar draf. Dus steeds een paar galopsprongen en weer terug. Dit gaat erg goed, we gaan echt vooruit nu.

C_Capture

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 21:14

Ik zag jouw foto en had zoiets van wouw, dat is een grote buitenbak :D , geen wonder dat jou paardje hard wil.
Tip: probeer je zelf in het zadel te drukken en de galop beweging een beetje tegen te werken dan komt het paard terug op jou zit. Hij is vast gewend dat de ruiter in de verlichte zit gaat staan tijdens de galop.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 09:26

ik heb gister weer gereden en ging best goed.
Wat ik weer gedaan heb is net als de keer ervoor:
In galop zetten en lange stukken laten galopperen. Weinig met de teugels doen en vooral alles op de zit.
Wat ook goed werkt zijn "figuren" rijden, dus grote en kleine volte over de A-C lijn en eventueel halverwege wende. Daar wordt ze lekker soepel van en heb het gevoel dat ze dan lekker meer gewicht naar achteren brengt. of in ieder geval minder hard gaat.

heb gister ook geprobeerd om korte galopstukjes in te lassen, maar daar wordt ze niet blij van en fokt zich echt op.
Dus zal dan vanuit lange tijd galop (paar minutjes) steeds meer moeten gaan inkorten.
Denk dat dat t beste werkt.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:40

C_Capture schreef:
Ik zag jouw foto en had zoiets van wouw, dat is een grote buitenbak :D , geen wonder dat jou paardje hard wil.
Tip: probeer je zelf in het zadel te drukken en de galop beweging een beetje tegen te werken dan komt het paard terug op jou zit. Hij is vast gewend dat de ruiter in de verlichte zit gaat staan tijdens de galop.

Ha C_Capture bedankt voor je reactie. Die buitenbak jaaa! hahaha.
Ja precies in het zadel drukken en en zwaar maken. Nou in tegenstelling tot wat je zou verwachten is Rafale in die grote zandbak een stuk rustiger dan tijdens een korte rit net buiten de oases. Op korte ritten kan ie zich zo druk maken dat ik dacht : "nou nou ik zal moeten zien of het verstandig hem mee te nemen op een trektocht, die raakt uitgeput na de 1ste dag!"
Er steekt toch een invoelingsvermogen in dat paardje want wat ik niet geloven wilde ervaardde ik de laatste keer zelf: zoveel rustiger.
Ik vermoed ook dat het paardje van zijn vorige eigenaar altijd moest. Hij moest dansen, hij moest in galop, hij moest mooi buigen met zijn hals.
Bovendien is het een Berber. Hij heeft een nerveuze aard, een nerveuze ruiter heeft een harde dobber aan hem, hij is tegenwoordig mijn graadmeter, haha. Maar ik ben wel blij dat er mij meestal aangeboden wordt hem wat droog te stappen. Dat lukt niet iedereen.

Fijn Furyke dat je resultaat behaalt!

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 14:29

fijn dat ze dan op een trektocht wel rustig is.

heb vanochtend les gehad en ponylief sprong echt heel netjes aan in galop en bleef heel rustig galopperen. Dat we beide eigenlijk een beetje verbaasd waren

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 09:53

Ik heb dus ook dat probleem
alleen de mijne vlucht en krijg ej niet meer terug.
ik kan op de linkse hand netjes aanspringen gaat ze wel snel maar wel houdbaar
spring ik rechtsom aan dan heb ik ook dat probleem maar ik rijd zelfs alleen in de bak dan
en dan gaat ze rennen en probeert ze mij zo eraf te gooien niet emt bokken of stijgeren ofzo ehelmaal niks
Maar gewoon niet emer stoppen.

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 10:14

ik lees mee..

die van mij doet alles rustig MAAR zodra we ook maar een paar passen galop hebben gedaan, is het crossen door de bak. Van draf en stap is dan ook geen sprake meer, dat is ook alleen maar rennen.

tips zijn welkom!

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 10:24

ponyfee schreef:
ik lees mee..

die van mij doet alles rustig MAAR zodra we ook maar een paar passen galop hebben gedaan, is het crossen door de bak. Van draf en stap is dan ook geen sprake meer, dat is ook alleen maar rennen.

tips zijn welkom!

Nou ik doe dat met veel overgangen zoals de 2e in dit topic zegt.
aangeloperen terug nemen. weer aangaloperen en zo constant en dan steeds meer dan een rondje wordt ze weer druk neem je haar terug en desnoods naar de stap.
BIj mij gaat de draf en de stap super goed.
als ik galop heb gedaan is ze ook altijd wel heter dan voor de galop
maar geeef ik haar ruimte vna voor is ze rustig.

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 10:53

lieskehh ik doe dus twee driemaal beetje gelop en dan draf maar in die draf blijft ze rennen, terug naar stap, dan weer draf en WEER rennen in draf. Ik kan niet aanspringen naar galop omdat ze in draf al over haar tempo heen rent, na die eerste keer galop.
Snap je hoe ik het uitleg?

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 10:56

ponyfee schreef:
lieskehh ik doe dus twee driemaal beetje gelop en dan draf maar in die draf blijft ze rennen, terug naar stap, dan weer draf en WEER rennen in draf. Ik kan niet aanspringen naar galop omdat ze in draf al over haar tempo heen rent, na die eerste keer galop.
Snap je hoe ik het uitleg?

Jaa dat heeft de mijne dfus ook gehad maar bij de mijne was het probleem
die wilde niet veel druk in der mond
ik heb echt constant overgangen gereden constant
dan laat er maar renne
dus bijv aan draven rent ze neem je haar terug naar de draf
zo blijf je het volhouden wordt ze rustig draaf je door, gaat ze harder ga je weer zzachter9 dus stappen)
als je maar rustig blijft beloon haar ondertussen.

de mijne heeft dat ook gehad dan wende ik af en had ze alleen nog maar in haar hoofd galoperen galoperen
en ik ging aaien en rustig maken en zo ging steeds rustig en wee rstap en weer draf.

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:19

oke ik zal dat eens uit gaan proberen, kijken of het werkt. Ik hoop het. Zolang we geen galop hebben gedaan is ze super braaf maar zodra de eerste galop is geweest is ze echt heet.
Ik ga dit eens veel dagen achter elkaar proberen, kijken of het ook werkt.

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:24

ponyfee schreef:
oke ik zal dat eens uit gaan proberen, kijken of het werkt. Ik hoop het. Zolang we geen galop hebben gedaan is ze super braaf maar zodra de eerste galop is geweest is ze echt heet.
Ik ga dit eens veel dagen achter elkaar proberen, kijken of het ook werkt.

Ja en dan gewoon naar de eerste galop terug nemen. vanuit de stap weer overgaan naar de draf
is ze in de stap nog heet zet je haar desnoods een keer stil
en dan weer aandraven wordt ze voorwaarts weer stappen. dat heeeft wel tijd nodig hoor.
maar dan wordt ze wel rustig van die overgangen.
Maar jij krijgt zoals ik begrijp wel les dus? zegt je instructiese daar niks van?

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:35

nee ik heb momenteel geen les ivm ziekte, heb wel les gehad en zal dit zo rond de zomer weer opnieuw gaan oppakken.
Oke bedankt eens kijken of jouw methode werkt, en anders kom ik hier weer terug haha.

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:42

Is goed veel succes ermee :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:57

Als je pony/paard echt springerig wordt na de galop of van de vele overgangen, amper "normaal" kan stappen en draven achteraf, kan het beter zijn om toch langere stukken te galopperen, maar bv afwisselend met binnen en buiten stelling te rijden, voltes te vergroten en te verkleinen, dan moeten ze toch al iets terug komen. En proberen te schakelen, zelf proberen een (in het begin) versnelling/ (later) vcerruiming te vragen en een verzameling en niet steeds de langez ijde laten afdenderen ook terugvragen op de lange en verruimen op de korte. Als je het veilig acht kunnen ook diagonalen en een stukje contragalop.

veel succes!

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:59

petitparis schreef:
Als je pony/paard echt springerig wordt na de galop of van de vele overgangen, amper "normaal" kan stappen en draven achteraf, kan het beter zijn om toch langere stukken te galopperen, maar bv afwisselend met binnen en buiten stelling te rijden, voltes te vergroten en te verkleinen, dan moeten ze toch al iets terug komen. En proberen te schakelen, zelf proberen een (in het begin) versnelling/ (later) vcerruiming te vragen en een verzameling en niet steeds de langez ijde laten afdenderen ook terugvragen op de lange en verruimen op de korte. Als je het veilig acht kunnen ook diagonalen en een stukje contragalop.

veel succes!

Nou ik kan niet meer verruiming vragen dan ze al doet.
dat is het probleem zij heeft de hoogste versnelling er al op.
Dus ik doe het met overgangen en paar passen laten galoperen en terug en dat werkt beter bij de mijne.
maar verschilt natuurlijk per paard :)

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:01

Niet te korte teugel en ophoudingen geven, op een volte 10 meter verruimen en langere stukjes verzamelen, maar alsnog wel je been er bij houden, dan blijft ze onder je, dat heeft bij mij goed gewerkt.

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:02

Ja maar bij mij gaat het om het aanspringen op de rechterkan ze gooit haa kop naar voren en ik geef been ze gaat eerst renne dan springt ze aan en dan is ze weg, kan geen stellin gniks meer doen want ze pakt bit vast en weg

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:12

op een volte 10m proberen aan te springen, helpt bij mijn paard erg om haar zowel aan het been als in aanleuning te houden. Als we "rechtdoor" draven en ik denk nog maar aan galop, duwt ze ook haar neus eruit, om bij de eerste galophulpen er vandoor te stuiven. Terwijl ze op een kleine volte "geconcentreerder" is en mooi bergop aanspringt (voor zover ze dit kan en de aanleuning in tact wil houden)
Normaal moet je dit ook bereiken door een halve ophouding te rijden, maar om de een of andere reden, doe ik hier iets fout of begrijpt mijn paard me nog niet altijd :o

En ja elk paard is anders, sommige begrijpen het snelst wat je bedoeld door veel overgangen en kleine stukjes, terwijl sommige er springerig en zenuwachtig van worden. Veel geduld en oefening.

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:13

petitparis schreef:
op een volte 10m proberen aan te springen, helpt bij mijn paard erg om haar zowel aan het been als in aanleuning te houden. Als we "rechtdoor" draven en ik denk nog maar aan galop, duwt ze ook haar neus eruit, om bij de eerste galophulpen er vandoor te stuiven. Terwijl ze op een kleine volte "geconcentreerder" is en mooi bergop aanspringt (voor zover ze dit kan en de aanleuning in tact wil houden)
Normaal moet je dit ook bereiken door een halve ophouding te rijden, maar om de een of andere reden, doe ik hier iets fout of begrijpt mijn paard me nog niet altijd :o

En ja elk paard is anders, sommige begrijpen het snelst wat je bedoeld door veel overgangen en kleine stukjes, terwijl sommige er springerig en zenuwachtig van worden. Veel geduld en oefening.

en dan goed stelling vragen of wat moet ik dan stelling vragen naar de rechterkant en dan aanspringen op een volte van 10 m
ik zal dat is proberen maar ik betwijfel of ze dan wel aanspringt omdat ze alleen maar hard kan.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:44

Als je op de rechterhand rijdt, dan rijdt je een volte 10m (rechts) in draf en je vraagt galop op het laatste kwart, dan heb je in het beste geval meer controle en de keuze om nog 1x rond te gaan of rechtdoor de lange zijde op te galopperen.
Om de snelheid een beetje te drukken op de lange zijdes kan het helpen om dus binnenstelling te vragen afgewisseld met buitenstelling. Dit kan ook op een grote volte, maar dan zijn er best geen andere ruiters in de rijbak (in mijn geval toch niet :D)
Als je problemen hebt met aanscpringen in de juiste galop, kan buitesntelling helpen bij de aansprong, omdat je dan het binnenbeen ontlast, waardoor dit sneller weg kan (of zoiets zegt mijn instructrice toch en idd, beenligging is belangrijker voor de juiste galop)

Als je paard echt alleen maar hard kan, moet beginnen met in stap en draf veel rechtrichtoefeningen en oef om de achterhand sterker en meer dragend te maken

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:53

petitparis schreef:
Als je op de rechterhand rijdt, dan rijdt je een volte 10m (rechts) in draf en je vraagt galop op het laatste kwart, dan heb je in het beste geval meer controle en de keuze om nog 1x rond te gaan of rechtdoor de lange zijde op te galopperen.
Om de snelheid een beetje te drukken op de lange zijdes kan het helpen om dus binnenstelling te vragen afgewisseld met buitenstelling. Dit kan ook op een grote volte, maar dan zijn er best geen andere ruiters in de rijbak (in mijn geval toch niet :D)
Als je problemen hebt met aanscpringen in de juiste galop, kan buitesntelling helpen bij de aansprong, omdat je dan het binnenbeen ontlast, waardoor dit sneller weg kan (of zoiets zegt mijn instructrice toch en idd, beenligging is belangrijker voor de juiste galop)

Als je paard echt alleen maar hard kan, moet beginnen met in stap en draf veel rechtrichtoefeningen en oef om de achterhand sterker en meer dragend te maken

Ja en het mooie is in de draf en stap is ze super los en geeft ze nog meer mee op de rechterhand dan op de linker.
Maar ik ga gewoon proberen op volte aan te springen een kleine volte en dan haar op de volte te houden desnoods doe ik even overdreven stelling en mijn been erbij.

bedankt :)!

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 19:29

zo vandaag weer lekker gereden, behalve die galop.
Was weer eens hopeloos vandaag.
heb gister gesprongen en dan weet ze de dag erna nog steeds niet wat langzaam aan is.

@lieskehh: verder is het belangrijk dat als je je paard terug vraagt in galop en ze doet een stapje rustiger (ook al is t maar ienieminie) dat je meteen beloont. In de vorm van druk van de teugels.
Dit heeft bij mijn pony in draf echt ontzettend goed gewerkt.