Hakken laag, tenen naar binnen en kuit eraan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 00:03

Oh nee je hoeft je been zeker niet om je paard te vouwen :D
Je been moet gewoon ontspannen afhangen :j en daarbij kan het zijn dat je voet naar buiten staat. Dan heb je een kapstokje :D
Op de foto van QueLee zie je mooie kapstokken :D

@alane: wat adviseer je dan aan mensen die bijvoorbeeld net als alsjemenou met een rechte voet en heup die knieën volledig naar binnen hebben staan?
Ook voor het voelen van de bewegingsmogelijkheden van de heup zie ik de toegevoegde waarde niet van op die manier op een stoel gaan zitten, maar laten we het er maar op houden dat het aan mij ligt :+

R_MW

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 09:19

Even een antwoord vanuit de Centered Riding hoek :)

Volgens de principes van Centered Riding gaat het erom dat je in balans op je paard zit en harmonieus met je paard beweegt. Dat lukt niet als je je hakken uitdrukt, want dan zijn je zgn bouwstenen niet meer goed opgestapeld. In principe moeten je schouders, heup en enkels op één lijn zijn. Als je je hakken uitdrukt duw je je voeten onder je lijf vandaan en ben je uit balans. Lichtrijden wordt helemaal lastig als je bouwstenen niet goed opgestapeld zijn. Rij met je botten ipv met je spieren, zei Sally Swift, grondlegger CR, altijd.

Tenen naar binnen draaien is eigenlijk ook helemaal niet goed voor je balans en voor je lijf. Probeer maar eens je tenen naar binnen te draaien en voel dan maar wat je knieën doen. Die drukken tegen je paard ipv mooi aangesloten te liggen zonder spanning. Die schuine blokjes zijn ook echt af te raden, want die draaien je enkels in een nare houding (en als er iets verandert in je enkels, verandert er iets in je hele lijf).

Hakken uitdrukken en tenen naar binnen: gek genoeg leren heel veel mensen dit op maneges en in hun lessen, maar anatomisch gezien niet prettig en je raakt uit balans. En dat is natuurlijk weer onprettig voor je paard :) .
Laatst bijgewerkt door R_MW op 01-11-09 09:27, in het totaal 1 keer bewerkt

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 09:27

ik ga dit topic even volgen
ik rijd ook met mijn voeten naar buiten, niet extreem, maar ik wou er wel wat aan gaan doen,
maar of dit nou nodig is....

R_MW

Re: Hakken laag, tenen naar binnen en kuit eraan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 09:28

@Gizmo: Het zou kunnen, is misschien al eerder hier door iemand geschreven, dat je gewoon heel soepel bent in je heupgewrichten. Dan draaien je voeten ook makkelijker naar buiten.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 09:40

Heb even bijgelezen, en ik heb in dit topic al meer geleerd dan in alle andere topics over dit onderwerp bij elkaar!

Ook nog maar even een foto van mijn houding;
Afbeelding

Zoals jullie kunnen zien wijzen mn tenen niet helemaal naar buiten, maar toch wel een stukje. In de galop daarentegen is de chaos van mn tenen niet meer te over zien, maar ik hoop dat dat nu snel verbetert. Ik heb namelijk lange tijd problemen gehad met waar ik mn gewicht precies moest later onder het galoperen en doorzitten (oftewel een op je kont blijven zitten probleem)

Hier een foto van de galop:
http://i642.photobucket.com/albums/uu15 ... 070893.jpg
En een van de betere houdingen in de galop van mij:
http://i642.photobucket.com/albums/uu15 ... 070967.jpg

Zoals jullie zien rij ik op de foto's met schuien beugelblokjes, maar dan verkeerd om. Deze tip heb ik van iemand gehad en uitgeprobeerd, maar na twee weken was ik het behoorlijk zat, en het hielp totaal niet.

R_MW

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 11:35

@Lotte: Even een truukje: je zou kunnen proberen om helemaal naar voren te leunen en als het ware je paard te omhelzen. Je benen/voeten gaan dan naar achter. Als je dan weer overeind gaat zitten, zijn je enkels als het goed is op één lijn met je heup, schouder en oor. Zie dit plaatje:

Afbeelding

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 11:40

Dus dan moet ik bij het overeind gaan zitten mn voeten niet meer naar voren leggen?

monique1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 11:55

ik let altijd op me houding :o

maar met me voeten dreig ik altijd de fout in te gaan |(
zeker als we aan het galoperen zijn dreig ik steeds
me beugels teverliezen maar we werken er aan ;)
maar nu ff niet heb een blokkade in me ouderrug |( |( |(
en ik mis me uurtjes op stal :(
gelukkig wordt hij goed verzorgt door andere :D
groetjes monique

R_MW

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 11:55

Nee, want dan staat die onderste bouwsteen, je voeten, niet meer goed. Je tenen mogen in principe iig niet voorbij je knieën komen. Je kunt testen of je enkels op de goede plaats zijn door bv een zweepje in je hand te houden en die van je heupgewricht naar je enkels te leggen. Als hij verticaal 'waterpas' ligt, liggen je voeten op de juiste plaats.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 15:11

@ lotte: als ik de foto's zie zou ik veel minder aandacht aan je tenen besteden en des te meer aan de stoelzit. Je been ligt in zijn totaliteit te ver naar voren. Hierdoor is het heel erg lastig om je balans te vinden en het lijkt dat je teen naar buiten daar een gevolg van is. Tevens is het vanuit je huidige zit moeilijk om de beweging van het paard goed te volgen.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 15:28

Ik heb ook een poosje met schuine beuge blokjes gereden en na een poos merkte ik dat wanneer ik weer rechte ging gebruiten ik ook netter mijn voeten hielp.
Helaas is het nu zo dat ik alles heb moeten stoppen omdat het niet meer ging, mijn osteophaat zei dat mijn bekken scheef staat omdat mijn voeten en knieen niet goed zijn, daardoor viel ik er de laatste keer ook zo makkelijk af.
En mijn rug is ook al niet goed kortom de scheelt momenteel van alles aan.

Ik hoop dat het weer goed komt.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 16:51

sjakie schreef:
@ lotte: als ik de foto's zie zou ik veel minder aandacht aan je tenen besteden en des te meer aan de stoelzit. Je been ligt in zijn totaliteit te ver naar voren. Hierdoor is het heel erg lastig om je balans te vinden en het lijkt dat je teen naar buiten daar een gevolg van is. Tevens is het vanuit je huidige zit moeilijk om de beweging van het paard goed te volgen.

Dat is in stoelzit zit dat klopt. Maar dat ligt puur aan dat zadel. Ik had eerder namelijk juist dat mijn benen te ver naar achteren lagen. Ik zal eens kijken of ik nog een andere foto heb van een ander paard. Maar zolang ik mn camera heb reed ik dit paardje, dus ik weet niet of ik zo snel kan vinden. Maar ik ben me bewust van de stoelzit, en heb ik inmiddels ook al wat aan gedaan, alleen die tenen blijven een probleem. En dat was ook al zo voor ik een stoelzit had....

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 16:55

Ik zeg altijd; probeer eens met je tenen aan te drijven. Misschien werkt het?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 17:15

Het zijn niet allemaal even duidelijk foto's, maar misschien geeft het een idee;

Mijn houding drie jaar terug;
Afbeelding

Mijn houdig Twee jaar terug:
Afbeelding

En met springen (das niet zoveel veranderd)
Afbeelding

Mijn houding vorig jaar:
Afbeelding

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 17:26

@lotte: mijn inziens allemaal nogsteeds een te ver naren voren liggend been. Hooguit dat alleen je onderbeen wat te ver naar achteren gaat ten opzichte van je bovenbeen. Maar in zijn geheel zou imo jouw been vanuit je heup en een bekken in middenstand naar achteren mogen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 17:27

Als ik het goed begrijp dus in feite zorgen dat mn knien iets meer naar achteren komen te liggen?

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 17:31

Nee je gehele been vanuit je heup naar achteren brengen. Wel is het belangrijk om van te voren te zorgen dat je bekken in het midden staan. Ik denk dat je nu iets te ver achterop je bips zit.
Ik doe het zelf op een andere manier heb zitles van een cesartherapeut, maar misschien dat de manier waarop *roos* het omschreef je kan helpen om je gehele been naar achteren te plaatsen. Makkelijkste is het om het even zonder beugels te doen. Denk dat ze dan ook wat langer moeten als je ze weer aan doet.

Floridian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 17:32

Heb je wel eens naar foto's van Edward Gal gekeken? Die rijdt ook met kapstokjes...

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 17:33

Edward heeft ook zijn been veelste ver naar voren liggen ;)

Floridian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 17:37

Dat bedoel ik. En toch in de prijzen vallen. M'n dochter heeft een a- symetrisch been t.o.v. haar andere been. Jammer dan. Als de houding maar grotendeels overeenkomt en je niet als een zoutzak meehobbelt, toch?
En als je op zo'n Stokke kruk zit, gaan je benen ook naar achteren, en blijf je zelf rechtop zitten. Tenminste dat is mijn ervaring. Anders duvel je eraf....
Laatst bijgewerkt door Floridian op 01-11-09 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 17:38

ik heb ook beste kapstokken :+
maar mijn benen zijn niet helemaal recht dus ik kan mn benen niet helemaal recht houden, ik heb wel eens schuine beugelblokjes geprobeerd maar daar kreeg ik echt pijn van......dus dan maar kapstokken :j

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 17:42

Het in de prijzen vallen vind ik persoonlijk geen excuus om niet goed op je paard te zitten. Mijn inziens is men in het algemeen te snel tevreden met zijn eigen houding terwijl je echt enorme verschillen merkt als je wel goed. Soms is het door lichamelijke manko's niet mogelijk om 100% ideaal/ correct te zitten, maar veel al is er heel veel verbetering mogelijk.
Al onze paarden en paarden van anderen die ik na mijn zitlessen heb gereden veranderen allemaal direct op het moment dat je er correct op gaat zitten.
Flegmatieke paarden worden vlot voor het been
Drukke dribbelaars maken een ontspannen lange pas
Paarden met een onrustige verbinding komen volledig nagevelijk over de rug in een mooie constante verbinding
Jonge paarden zonder knopjes hebben ineens naar aanleiding van de zit allerlei knopjes.
En zo kan ik nog wel een uur door gaan ....zal ik jullie besparen :o

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 18:22

Kan je mij niet een keer komen helpen?
En hoe kom je aan zo'n iemand die jou les heeft gegeven?

R_MW

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 18:26

Als je voeten/ benen te ver naar voren gaan, kan dat ook te maken hebben met stijve heupgewrichten. Op het moment dat je de lijn oor, schouder, heup, enkel goed wil hebben betekent dat dat je je benen goed onder je lijf moet hebben. Je heupgewricht moet zich meer openen naarmate je je been meer naar achter legt. De hoek wordt als het ware groter. De positie van je bekken is idd ook heel belangrijk.

Als je op je paard zit, kun je jezelf deze vraag stellen om te testen of je goed zit:
Als mijn paard nu onder me zou verdwijnen, land ik dan op mijn hoofd, mijn voeten of mijn billen.

Lotte: als ik je foto's bekijk zou ik denken dat je op je billen landt, doordat je bouwstenen van je benen/ voeten dus te ver naar voren zijn. Probeer je heupgewricht niet te forceren als je je been meer naar achter legt, want dat gaat pijn veroorzaken en da is natuurlijk niet de bedoeling.
Laatst bijgewerkt door R_MW op 01-11-09 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 18:27

Ik ben die van mij via een topic op bokt tegen gekomen. Zij draaide als prof mee in een afstudeeropdracht. Ik ben bij de eindpresentatie wezen kijken. Poosje nagepraat en de volgende dag opgebeld voor lessen.
Voor een idee
[RIJ-ITP] Zitlessen: het resultaat so far
[RIJ-ITP] Zitlessen: het resultaat so far deel 2

Beide topics zijn al van even geleden, maar geven je een beeld met waar we mee bezig zijn geweest. Ik zit nu in de laatste fase van de zitlessen.

Qua hulp .... ligt er een beetje aan waar hoogeveen precies ligt :) (edit...aardig eindje weg :+ )