Achter de loodlijn lopen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:49

Oprichting moet vanzelf komen als de achterhand sterker word..
Aan de teugel lopen of nageeflijk lopen moet een RESULTAAT zijn en GEEN doel!

Kyliam

Re: Achter de loodlijn lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 21:21

ik wil even zeggen dat ik heel veel aan dit topic heb! En ik denk dat er wel meer mensen zoals ik zijn.
Vandaag heb ik 3 paardjes gereden en heb geprobeerd om veel meer van achter naar voor te rijden. De 3 paarden zijn heel verschillend kwa niveau.
Mijn arabje van 3.5 rij ik in principe altijd wel met heel weinig in de hand. Hij is net onder het zadel en vooral heel erg zoekende naar balans. Door het tempo vandaag iets hoger te leggen merkte ik tegen het einde dat hij al een klein beetje zakte met zijn hoofd.
Dan heb ik een paard gereden dat z springen en z achtal loopt (met de eigenaar). Ik heb bij haar veel tempo wisselingen gereden en eigenlijk heel hard gewerkt. Normaal is ze echt een sterrekijker en vaak niet zo goed voor het been. Eigenaar rijd haar met spoortje maar ik vind mijn benen niet genoeg gecontroleerd.
Na enige tijd zakte ze helemaal "vanzelf" in haar hals en zocht aanleuning. Zo heb ik haar nog nooit kunnen rijden.
Het 3de paardje is een M springer. Maar ook hij reageerd heel goed op voorwaars neerwaars.

Dat gaf me echt een goed gevoel. Jammer genoeg heb ik geen fotograaf bij de hand. Maar hoop zondag toch wel wat rijfoto`s te kunnen namen om zelf ook eens te zien hoe het plaatje eruit ziet. (want weet dat gevoel en het beeld soms nog heel erg van elkaar verschillen)

Danielle

KSAC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 21:49

Dat is inderdaad ook de bedoeling, het is moeilijk, en mijn eerste gedachte was dat het heel onlogisch klonk :P Maar ik paste het vandaag toe op mijn pony (rennerig, daarbij niet actief en een blok in je hand), eerst tempocontrole, actief van achteren, wat doet ze, ze loopt zo 3 rondjes met voltes op de rechterhand volledig nageeflijk en actief. Ik wist niet wat ik voelde, daarna drukte zich er wel weer uit, maar goed, dat is niet erg, ik ben het haar opnieuw aan het 'leren' , het moet nooit meer een gevecht worden tussen ons :)

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 22:50

Ik heb vandaag ook weer even 10 min a 15 min. op mn pony gezeten en het ging super!
Iid ook voorwaarts gereden en voor iets tegen houden, heb haar vandaag voor het eerst lang en laag gereden en ze was helemaal ontspannen en liep toch ook lekker nagefelijk. Ben helemaal trots :D

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 23:12

Mellanie_ schreef:

ik ben het deels met je eens.

Aan de teugel lopen of nageeflijkheid is wel degelijk een doel, maar het gaat daarbij niet om een plaatje wat je nastreeft, maar om een paard wat het bit accepteert en gehoorzaamt, aanleuning zoekt en in evenwicht loopt.

Een paard wat aan de teugel loopt, hoeft niet op de loodlijn te lopen maar kan ook duidelijk vóór de loodlijn lopen. Oprichting hangt af van mate van verzameling; een paard dat achter niet verzameld is, kan vóór niet opgericht zijn. Anders klopt er iets niet.

idylle schreef:
maar ja ik wil dus idd ook de loodlijn benaderen

Ga je een plaatje nastreven dan ben je echt op de verkeerde weg. Vergeet de loodlijn, maar streef naar een paardje dat gehoorzaam is aan het been (want daar begint het), dat genoeg balans heeft om netjes op eigen benen te lopen en aanleuning zoekt.
Alleen daar begint de nageeflijkheid en niet op de loodlijn!

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 01:39

@beantsje: daar heb ik vandaag idd een beginnetje mee gemaakt ;)
Heb haar geprobeerd puur nagevelijk te rijden met een wat langere teugel als op de foto's.
Ze liep vandaag ook lager met haar hoofd en ook nagefelijk, wel niet netjes op de loodlijn dan naar mijn gevoel, maar nagefelijk en de teugel accepteren rijd toch een stuk fijner als dat je gefixeert bent om het hoofd op de loodlijn te krijgen, dat komt later wel weer :D
Bedankt voor je goede tips!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 03:07

idylle schreef:
@beantsje: daar heb ik vandaag idd een beginnetje mee gemaakt ;)
Heb haar geprobeerd puur nagevelijk te rijden met een wat langere teugel als op de foto's.
Ze liep vandaag ook lager met haar hoofd en ook nagefelijk, wel niet netjes op de loodlijn dan naar mijn gevoel, maar nagefelijk en de teugel accepteren rijd toch een stuk fijner als dat je gefixeert bent om het hoofd op de loodlijn te krijgen, dat komt later wel weer :D
Bedankt voor je goede tips!

Goed bezig geweest dus. Als je je pony aan je been en zit hebt is automatisch de voorkant ook goed. Voorwaarts is altijd de oplossing. Vasthouden aan de voorkant is de meest gemaakte ruiterfout, jij bent echt niet de enige die daar moeite mee heeft. Ik vind dat ook een van de moeilijkste dingen. Het moet een automatisme worden om je hand gelijk weer te ontspannen na een ophouding. Denk je maar eens in dat je teugels kleine kuikentjes zijn; je mag ze niet fijnknijpen maar ze mogen ook niet weglopen.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 10:12

heb de site waar in kuikentjes knijpen voorkomt gisteren nacht nog gedeeltelijk doorgelezen ;)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 10:24

idylle schreef:
heb de site waar in kuikentjes knijpen voorkomt gisteren nacht nog gedeeltelijk doorgelezen ;)

:D Dat kuikentje is tegenwoordig beter geaccepteerd dan die verse stevige paardenkeutel die ik in de uitleg kreeg vroeger. :+

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 10:42

beantsje schreef:
Mellanie_ schreef:

ik ben het deels met je eens.

Aan de teugel lopen of nageeflijkheid is wel degelijk een doel, maar het gaat daarbij niet om een plaatje wat je nastreeft, maar om een paard wat het bit accepteert en gehoorzaamt, aanleuning zoekt en in evenwicht loopt.

Een paard wat aan de teugel loopt, hoeft niet op de loodlijn te lopen maar kan ook duidelijk vóór de loodlijn lopen. Oprichting hangt af van mate van verzameling; een paard dat achter niet verzameld is, kan vóór niet opgericht zijn. Anders klopt er iets niet.

Ja dat snap ik wel maar met doel bedoel ik dat er mensen zijn die hun paard aan de teugel zagen,
en dan ben je fout bezig

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 11:58

Helemaal mee eens natuurlijk.
Ik denk dat voor veel ruiters een groot gevaar erin schuilt, dat ze een mooi plaatje willen neerzetten. Dan kom je in de verleiding om het toch op die manier af te dwingen, ookal weet je best wel dat dat niet zo zou moeten.

Sentigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 12:40

waarom rijden er dan zoveel mensen met de derde halsverwel het hoogst ?

en dankijk ik naar wedstridruiters die in de M/Z rijden..

doen die het dan allemaal fout of is dat een andere ' stijl' van rijden, en wat kan je dan veroorzaken als hun 3de halsverwel het hoogst is, want ik bedoel je koomt niet zomaarr in de M

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 13:14

Sentigo schreef:
waarom rijden er dan zoveel mensen met de derde halsverwel het hoogst ?

en dankijk ik naar wedstridruiters die in de M/Z rijden..

doen die het dan allemaal fout of is dat een andere ' stijl' van rijden, en wat kan je dan veroorzaken als hun 3de halsverwel het hoogst is, want ik bedoel je koomt niet zomaarr in de M

Tja, dat vraag ik me dus ook al een hele tijd af...

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 15:30

Hmm ik denk dat jullie die er nu achter komeneens moeten zoeken op rollkur en hyperflexie of was het hypoflexie. Als je dat doorleest en even op youtube zoekt ernaar dan wordt het vast wel duidelijk.

Sentigo en Idylle, ik vind het juist perfect dat jullie je hier nu in verdiepen en om commentaar vragen. Beter dat je er nu achter komt dan te laat. Die krullen die je ziet van de beroemde ruiters staan momenteel hevig onder kritiek. Ik vond het prachtig om naar te kijken een tijd lang, tot iemand mij wijzer maakte en nu zit ik te gruwelen regelmatig. Er wordt daar een plaatje nagestreefd. Dat is ook de insteek van dit topic. Maar als jullie echt willen leren waar het wel op lijkt dan moet je nu echt goed het commentaar op je in laten werken. Ze hebben gelijk en ze proberen jullie ermee te helpen.

Idylle, je hebt een hardstikke leuke pony en ik denk dat je best slim bent. Ook instructrices zijn helaas niet allemaal perfect en hoewel ze hier in duitsland de nederlandse ruiters de schuld geven zijn ze in mijn ogen hier nog veel erger. Ze zagen er hier op los, trekken ze volledig met de kin op de borst, en dwingen het paard zich af te stompen en klakkeloos maar te doen wat de ruiter afdwingt. Vragen is er niet bij.
Jouw pony is echt te kort onder het zadel om het over loodlijnen te hebben. Hij moet echt eerst op eigen benen leren lopen. Je iets aan het plaatje dat hij er teveel moeite mee heeft zo dus je bent nog niet op dat punt. Lange teugels en laag rijden en je zult zien dat hij vanzelf bij je terug komt. En ik kan je vertellen, dat moment vergeet je niet meer. Toen viel bij mij het kwartje. En ook ik baal er nog iedere dag van dat het me op de manege gewoon helemaal fout geleerd is. Omdat ook ik nog wel eens even in de gewoonte terugval. En ook mij kost het moeite hoor zoveel te denken en te voelen op je paard engelijk het juiste te doen.

Ik heb wel ergens en foto van mijn paard met een hel duidelijke valse knik. Die er uit rijden is best een flinke klus maar vroeg of laat gaat het me lukken. Het is jammer dat niet iemand op ieder punt een foto van je maakt. Wij hebben het wel gedaan. En dan zie je echt gelijk, oeps ik ben daar echt fout bezig. Ik zal ze eens opzoeken.

Maar zoals jullie zoekende bezig zijn, kom je er echt wel !

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 15:47

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 15:50

Sentigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 16:13

mijn grote vraag is nu dus eigelijk waarom leert iedereen het anderen en waarom doet iedereen dat dan? met die 3de halsverwel, want ik kom ook heel veel bokters tegen die gewoon zo rijden (al ik in even in HAW)...

Maar ik ga zeker me pony meer laag te rijden (aangezien ze nog jong) en er echt naartoe werken, maar dat zal nog wel enige tijd duren..

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 16:58

Sentigo schreef:
mijn grote vraag is nu dus eigelijk waarom leert iedereen het anderen en waarom doet iedereen dat dan? met die 3de halsverwel, want ik kom ook heel veel bokters tegen die gewoon zo rijden (al ik in even in HAW)...

Maar ik ga zeker me pony meer laag te rijden (aangezien ze nog jong) en er echt naartoe werken, maar dat zal nog wel enige tijd duren..

Omdat het zo veel makkelijker is. Het is een 'quick fix'; mooi aan de voorkant en voor de leken lijkt het heel wat. En helaas lopen er best veel leken rond in de paardenwereld, ook tussen de instructeurs en juryleden. Bovendien is het zo dat, als je iets maar vaak genoeg ziet, het de norm wordt. Het valt niet meer op en iedereen denkt dat het zo hoort en omdat iedereen dat denkt, wordt het zo ook geleerd aan de nieuwe generatie ruiters en zo gaat het als maar door.

Vroeger namen mensen de tijd om een paard goed op te leiden, omdat het een gebruiksdier was, wat jarenlang moest werken en vooral functioneel moest zijn. Tegenwoordig hoeft een paard niet meer functioneel te zijn, maar moet het prijzen winnen. En dan het liefst zo snel mogelijk, want dan is zo'n dier meer waard. De samenleving is sowiesow veel gehaaster geworden in alle aspecten, zo ook binnen de opleiding van het paard.

Sentigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 17:47

Maar hoe word je erop beoordeeld als je paard dus niet zo naar beneden loopt zoals iedereen het nu aanleert, dus als ik zeg maar mijn paard wat rechter op laat lopen, want voor dat beeld van wat iedereen nu rijdt krijg ik commetaar, probeer hem meer naar beneden te vragen, dit is niet echt aan de teugel blablabla

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 19:07

Dat is dus de norm geworden. Ik trek met er persoonlijk niets van aan, want (arrogant gezegd) denk ik dat ik het beter weet ;) Ik rij dan ook geen wedstrijden.

Zorg er wel voor dat er geen misverstanden ontstaan. Ik zou je paard namelijk ook graag wat meer naar beneden willen zien, maar dan wel voorwaarts-neerwaarts met z'n neus voor de loodlijn. De nek is dan niet het hoogste punt, maar de afbuiging van het hoofd komt wel uit de nek!

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 19:19

Vandaag ook wwer even krartiertje gereden en ging weer aardig de goede kant op, in het begin wilde ze helemaal niet omlaag omdat er net weer een paard het land in ging wat een paar dagen weg is geweest, daar werd ze erg druk van, ben toen afgestapt en heb haar ff aan de longeerlijn uit laten draven en toen er weer op.
Wel moest ze natuurlijk de paarden in de gate houden stteds ;) maar verder kwam ze ook hele stukken naar beneden en lekker lang en laag.
ff off topic: Weet niet meer wie het zei dat mn zadel te groot was voor de pony, maar heb de winkel waar ik hem gekocht heb zon 3 mnd geleden gebelt en mag hem, zelfs al heb ik hem gebruikt, omruilen voor een andere hele nieuwe een inch kleiner :D
Zadel hadden ze niet op voorraad, maar eind van de week verwachtten ze hem binnen en zouden me dan bellen.

Sentigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 20:29

@Alicia2u ja ik snap wat je bedoelt met dat met dat voorwaarts-neerwaarts, ik was er in het begin ook niet bezig en besefte ook niet dat het eigelijk niet goed is zo achter de loodlijn te lopen,

ik zag laast een reactie op een foto van iemand die in de M liep:

'Als jij naar de M2 wil zal je paard toch echt ronder moet rijden dus achter de loodlijn want nu loopt hij der nog voor ' :s
Jammer dat het er zo dus in ingedrukt dat achter de loodlijn lopen goed voor je paard is en voor de alleen doet bij mensen die nog niet lang of laag niveau rijden

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 21:23

Ik wil in dit verband even naar een ander topic verwijzen;
[RT-HAW] knappe merrie voor het laatst met mij op wedstrijd
TS schrijft o.m.
kimberleyhof schreef:
in juni hebben wij wedstrijd gereden, hellaas 2 verlies punten omdat de jury vond dat ze continue achter de loodlijn liep waardoor hij op elk onderdeel -1 heeft gegeven,, wat ik uiteraard niet snap omdat zoe hier voor haar doen redelijk goede proeven heeft laten zien. :o

Er zijn ook een aantal foto's.
Hoewel het hier niet echt over de beoordeling van het achter de loodlijn lopen gaat, is het wel interessant, als je ziet hoeveel bokkers verontwaardigd reageren dat het er toch goed uitziet en dat de jury toch wel erg streng is geweest.
Dat geeft wel aan hoe er algemeen over gedacht wordt.
Ik vind het een goede zaak dat een jury dit gewoon een keer afstraft, hoe sneu het ook voor het meisje is.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 21:31

beantsje schreef:
Ik wil in dit verband even naar een ander topic verwijzen;
[RT-HAW] knappe merrie voor het laatst met mij op wedstrijd
TS schrijft o.m.
kimberleyhof schreef:
in juni hebben wij wedstrijd gereden, hellaas 2 verlies punten omdat de jury vond dat ze continue achter de loodlijn liep waardoor hij op elk onderdeel -1 heeft gegeven,, wat ik uiteraard niet snap omdat zoe hier voor haar doen redelijk goede proeven heeft laten zien. :o

Er zijn ook een aantal foto's.
Hoewel het hier niet echt over de beoordeling van het achter de loodlijn lopen gaat, is het wel interessant, als je ziet hoeveel bokkers verontwaardigd reageren dat het er toch goed uitziet en dat de jury toch wel erg streng is geweest.
Dat geeft wel aan hoe er algemeen over gedacht wordt.
Ik vind het een goede zaak dat een jury dit gewoon een keer afstraft, hoe sneu het ook voor het meisje is.

Ik dacht precies hetzelfde. Jammer voor dat meisje, maar ik ben heel blij dat deze jury hier eindelijk eens een duidelijk punt van maakt. Ik hoop dat mensen het dan minder normaal gaan vinden.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 01:55

Ik zei dat van je zadel, Idylle... het zadel lijkt te lang voor de rug van je pony. Maar voor het goede moet je zelf gaan kijken of een foto laten zien recht vanaf de zijkant. Ik zie dat je slank bent en dat jij ook heel veel ruimte er in over hebt. Op zich is dat geen probleem, wel als het zadel te ver naar achteren doorloopt, en het lag op de foto al te ver naar voren zei iemand anders. Hoofdstel oogt ook best groot, lijkt alsof het van een groter paard afkomstig is....neuriem zit volgens mij iets te laag, maar dat weten anderen vast wel te beoordelen.

Het is juist mooi dat jullie kritisch zijn en dingen uit zoeken i.p.v. met de meute mee te gaan zonder na te denken. Daar verbeter je jezelf alleen maar mee, en heel fijn voor jullie pony's ook.

Tja, dat het nog steeds zo geleerd word....het kost blijkbaar nogal moeite om iets nieuws aan te nemen bij de gevestigde orde. Maar niet voor alle mensen is ten alle tijden het paard numer 1 met rijden. Kan me zo voorstellen dat als je een paard voorrijdt voor een koper van 50.000 euro die het plaatje wil zien anders is het niet goed genoeg, dat je het paard dan ook zo rijdt.

En precies zoals ze zeggen, feitelijk is het makkelijker, en dus gemakzucht. Is niet echt bewonderenswaardig als je er over nadenkt want het gaat wel ten koste van je paard. Maar goed niet ieder mens is het zelfde in zijn opvattingen en prioriteiten en dat gaat ook nooit gebeuren. Het ligt allemaal aan de persoon zelf.