achterbeen sterker maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zij

Re: achterbeen sterker maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 11:23

wat is klein rijden???

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 11:29

Pharargirlke, ik heb precies maar dan ook precies hetzelfde probleem met mijn paard. (inclusief mij eigen linkerschouder die niet echt meewerkt wat lijdt tot vastzetten van mijn kant.)

Ik ben ook aan het zoeken naar hoe ik het beter kan maken. De overgangen stap/galop werken inderdaad heel goed.

Ik begin altijd joggend met met rijden. Dus langzaam rijden, wel met goed gebruik van het lijf niet sloffen, en dan aanpassen aan het slechtste been. Dat werkt best wel, het been krijgt dan de tijd om los te worden. Vandaaruit kan je langzaam de kant van de oefeningen op. Ik gebruik eigenlijk alles wat hier al gezegd wordt. En ik laat haar eens in de zoveel tijd goed onderhanden nemen door een sportmasseur.

Nou moet ik wel eerlijk zeggen mijn paard is 18, dus daar zal in mijn geval ook wel mee te maken hebben.

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 11:41

Als dierfysiotherapeut heb ik dit wel vaker gezien.
Misschien ligt het probleem niet in een te zwak achterbeen maar kan het zijn dat het andere been teveel doet?
Rechtrichten zou dan de oplossing kunnen zijn.
Bv: longeren met Pessoatuigje, balkjes draven en buitenritten maken helpt om het paard beide benen aktief en gelijkmatig te leren belasten.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 14:05

0ojannekeo0 schreef:
Paarden mensen zullen weten wat de reactie van een normaal paard is, mensen met paarden misschien niet.
Je kan ze zo in de winkel kopen als ieder ander hulp middel, dan zou er overal een waarschuwing bij moeten zitten omdat je misschien wel het ziekenhuis in gegooid word omdat je paard aan een hulpmiddel moet wennen.....

En hoe jij met je paarden om wil gaan kan ik niet zien van achter een laptop dus dat weet ik ook niet...

Zooooo Koningin Janneke.... Pittige opmerkingen!! Mooi om te zien dat er nog échte paardenmensen bestaan!! }:0 (was jij niet die met die hele jonge schrale haflinger onder t zadel toen?)

Ik ben helemaal niet vreemd met ringen, schoenen, verzwaarde pees/kogelbeschermers, kettingen, speciaal beslag en god weet wat nog meer (ja, zowel bij tuigpaarden als bij rijpaarden- dressuur én springen) (voor de rest: die ringen worden ook achter wel gebruikt maar voor heb je er meer aan)
maar ik vind dit nou niet bepaald een situatie om maar ff klakkeloos ringen voor te schrijven.. Wat heeft ze daar nou aan? Dit paard is in wezen gewoon scheef, ga je 'm achter op beide kanten meer belasten met die ringen heb je de kans dat ie dat met zijn 'favoriete been' op wil gaan vangen, overbelast ie de boel en dan ben je nog verder van huis. Dit is m.i. toch echt iets waar je rijtechnisch mee aan de gang moet.
Balkjes draven, veel actieve galopovergangen op de moeilijke kant, zoals de rest al noemde zijgangen als travers en sb, die kunnen het achterbeen sterker maken.
Die van mij is rechtsachter minder dan links.T blijft moeilijk!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 15:39

Concorde: als wij nu een maandje wisselen van paard :))

Robin_hood: Thanks voor de tips! Buitenrit staat op de planning maar ik moet met deze merrie nog even wat moed vinden :') (ze is niet zo braaf buiten :D)

Sleeper: vaak begon ik met haar gewoon aan lange teugel, nauwelijks contact zodat ze gewoon kon ontspannen maar dat wierp niet echt vruchten af vond ik persoonlijk (iig niet bij haar. Bij andere paarden werkte dat wel om ze goed los te laten komen) Als ik de oplossing heb voor die schouder zal ik hem PB'en :(:)

Ik weet niet wie het was, maar zigzag appuyementen kan ze in stap :j Ik weet alleen niet goed of dat ik de appuyementen nu net even moet laten liggen tot ze sterk genoeg is.... Ik vind het zo k*t om te blijven drammen op iets waar ze gewoon nog niet sterk genoeg voor is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 15:45

Ik heb een geweldig trucje :)) Nou ja...bij mijn pony heeft het iniedergeval héél snel gewerkt.

Afwenden op AC-lijn, op behoorlijk tempo wijken en op de hoefslag gelijk terugnemen en zo ver mogelijk verzamelen, dit zo lang mogelijk volhouden en dan weer vooruit rijden...

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 21:23

Weet niet of het al gemeld is maar voltes sluiten en openen is erg zwaar voor het binnen achter been.
Wil jij bijvoorbeeld hte linker achter been sterker maken kan je dit oefenen met voltes sluiten en openen.
Bij het sluiten van de volte even goed op de kleine volte late. Ook kun je oefeningen zoals een gebroken lijn met
een volte lings of rechtom oefenen om het binnen achter been extra te trainen. Hierbij moet je neit alleen het been dat
jij sterker wil hebben op de volte zetten maar natuurlijk ook de anderehand genoeg trainen.. :D Hoop dat je er wat aan hebt en
er wat mee kan :D .

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 23:47

Tja, dit probleem kennen we allemaal denk ik wel, de meeste paarden hebben een sterker en zwakker achterbeen. Een goeie oefening is: op de volte de schouder van je paard naar binnen zetten, zodat ze met haar binnenachterbeen verder onder moet treden. Travers rijden op de volte (achterhand naar binnen) is ook een goeie (dit traint m.n. het buitenachterbeen). Steeds op beide kanten rijden, dus niet alleen op de moeilijke kant.
Maar vooral belangrijk lijkt mij dat je haar juist op de zwakke kant echt heel goed aan je been houdt, dus regelmatig even een pasje opzij zetten om je beenhulp te controleren.