Ouder paard amper in te rijden..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:39

suleilitha schreef:
Hihi, misschien heeft dit paard net zo'n harde kop als ik zelf heb _O-

Whahaha als dat zo is word het nog wat. Maar toch goed dat je de cyclus enz gaat uitzoeken. Mocht het daar niet aan liggen heb je wel alles uit de kast gehaald en is eventueel dit paard gewoon niet in te rijden. Een leuk karrepaard is ook niet verkeerd toch?

Anoniem

Re: Ouder paard amper in te rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:40

Nou, ik heb in elk geval geen zin in nog meer caps die in tweeen op mijn hoofd zitten en dagenlang een stijve nek...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:42

Beschadigt ze zichzelf ook bij de timmer de ruin door de omheining acties? Is ze onder die omstandigheden "onhandig", struikelen, niet weten/zien dat er een obstakel is of gaat ze rustig en doelbewust er doorheen?

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:42

Flink trauma gehad bij de eerste pogingen?

Heb je al eens geprobeert om een aantal keer met een liefst dominanter braaf paard in de piste bezig te zijn. Eerst gewoon longeren en het andere paard rijdt wat los. Vervolgens het andere paard stil zetten en ruiter laten afstappen en weer laten opstappen parallel aan het paard in kwestie. Wel iets in de hoogte, maar niks voelen. Als daar geen stress op komt met dominantere paard rondstappen, vervolgens draven met begeleider/longeren, maar dan zal het andere paard een beduidend hoger tempo moeten hebben om gelijk op te blijven.

Andere optie is om plastieke zakjes, lintjes allerlei flapdinges aan het zadel te hangen en gewoon te laten gaan, maar dan wel pas op het goede moment, als de rust weergekeerd is afzadelen en natuurlijk in de hemel prijzen.

Dan ga je verder met een broekpak gevuld met stro(touwtjes van de broekspijpen goed dichtmaken anders krijg je een rommeltje in je piste), die je goed vast zet. Beginnen met longeren en pas stoppen als er een beetje rust is. Die vent heeft een klotehouding, maar kan de grelligste bokkenuitzitten! Laat hem lekker die klappen opvangen!

(zo heb ik zo'n plofmachien erdoor gekregen. Die was wel wat jonger, maar had toch echt een behoorlijke naam)

Maar voor de pennys/mensen met weinig ervaring: Begin hier aub niet zomaar aan. Als je iets verkeerd verkeerd doet, kan je veel, maar echt veel verder staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:45

Tamary, ze doet alles met gruwelijke precisie, en dat is juist het engste aan haar, ze zal zelf nog geen dubbelgevouwen staarthaar oplopen.
Wizewo, met een ander paard er bij is geprobeerd en ook dat leverde niet veel resultaat op, haar gedrag bleef hetzelfde.
Met flapdingesen durf ik bij deze niet aan, maar er gaat in elk geval volgende week wel een nep-Sul in het zadel :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:46

suleilitha schreef:
Nope want de ruin waar ze mee samenwoont is al vanaf jaarling balloos en hij is iets ouder dan mevroi zelf...
Het rijprobleem dateert van vorig jaar, daarvoor hadden ze niet de behoefte dit geval te rijden.
Verder weet ik niet hoe het zit met de cyclus van paarden als de dagen alweer korter worden, echt niet, dat ga ik nog eens uitzoeken.

Dat telt dus niet := Geen gelegenheid om eens met een hengst te schouwen?

De cyclus verschilt per paard maar normaal zijn ze in oktober voor het laatst echt hengstig, sommigen zijn in de winter ook hengstig maar minder heftig en anderen voor het laatst in september, verschilt dus. Bij mij zijn ze allemaal nog hengstig, iig vorige week liepen er nog 2 te zeiken, maar de hengst loopt er ook bij dus dan zal 't ook heftiger zijn.
Als je haar al langer hebt zou je toch wel een hengstigheid meegemaakt moeten hebben.
Maar ik heb hier ook een merrie die alleen hengstig wordt als ze een hengst ziet (en dan bedoel ik a-la-minute) en dan ook rustig 3 weken achtereen super hengstig is als de hengst in de wei ernaast loopt. Dusja, veel zinnigs valt er niet over te zeggen denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:49

Hihi, ik HEB haar gelukkig niet Anneliesdj, als dit mijn eigen was verkocht ik haar nog liever gisteren dan vandaag :D
Verder vraag ik me af of het mogelijk is, dat een merrie niet hengstig wordt als ze een laat veulen heeft en dan nog schiet me te binnen dat er ook zogenaamd "stille hengstigheid" bestaat...

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:53

Het doorrijprobleem is dus vanaf vorig jaar, daarvoor ook nooit geprobeerd neem ik aan? Dit lukte niet dus maar naar de hengst.
Het kan zijn dat ze op goed geluk drachtig geworden is. Dat ze daarvoor al last had van de hormonen. Het is allemaal gis werk hoor hier aan deze kant.
En hoe bedoel je hadden ze niet de behoefte dit geval te rijden. De eigenaar?
Stille hengstigheid tja.... Aan die van mij merk je ook niets, alleen de achterbenen zijn wat viezer. Als ik op een bepaald plekje op de kont kom gaat de staart er van af, maarvoor de rest merk je ook niets aan haar. Maar met een hengst..... hahah gaat het los......

Maar ze heeft nu toch geen laat veulen, juni toch? Is dit laat geen idee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:57

Klopt, de eigenaar had een ander paard maar die is verongelukt op zeer tragische wijze. En toen besloten ze deze maar in te laten rijden. Ze is eerst naar een africhtingsstal geweest waar ze met ruiter en al dwars door alles heen denderde. Daarna is er iemand aan huis mee bezig geweest die ze ook alle hoeken van de bak liet zien, waarna diegene het na een paar weken maar opgaf en niet meer terugkwam.
Het veulen is van eind juni, echt vroeg vind ik dit niet...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:00

suleilitha schreef:
Hihi, misschien heeft dit paard net zo'n harde kop als ik zelf heb _O-

Haha, dan heb je je gelijke gevonden, maar of je daar blij van wordt? _O-

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:02

suleilitha schreef:
Tamary, ze doet alles met gruwelijke precisie, en dat is juist het engste aan haar, ze zal zelf nog geen dubbelgevouwen staarthaar oplopen.
Wizewo, met een ander paard er bij is geprobeerd en ook dat leverde niet veel resultaat op, haar gedrag bleef hetzelfde.
Met flapdingesen durf ik bij deze niet aan, maar er gaat in elk geval volgende week wel een nep-Sul in het zadel :D

Denk dat je me niet goed begrijpt(of ik jou niet :+ ). Niet alleen erbij in de piste he. Het klinkt alsof ze bangig/kwaad is op dat ding dat beweegt boven haar in draf. In stap valt het nog mee omdat dat traag is, maar als ze gaat draven volgt dat ding mee op een behoorlijke snelheid. Dat is eng en nog versterkt door haar ervaring van er af pletternde ruiters. Maar als ik het zo hoor zou ik juist bij deze lekkere flapperdingen gebruiken of waarom is het bij deze niet intressant? Punt is het om bij zulke paarden om de andere dingen enger te maken en te laten overwinnen, zodat de echte ruiter maar iets saais is. Maar daar waar ik denk dat we even naast elkaar praten... met het parallel rijden zit je zelf nog niet op die merrie, je zit op het andere paard maar de merrie er echt vlak naast. Je volgt op het zelfde tempo, maar niet op haar rug. Minder eng voor haar, want ze kan het beter zien wat er aan de hand is en ze voelt niks op haar rug. Vandaar uit weer naar ontspanning. Dus paard niet alleen als rustfactor gebruiken maar ook als tool om op een zelfde hoogte een ruiter te spelen zonder gewongen afstapjes.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:03

suleilitha schreef:
Hihi, ik HEB haar gelukkig niet Anneliesdj, als dit mijn eigen was verkocht ik haar nog liever gisteren dan vandaag :D
Verder vraag ik me af of het mogelijk is, dat een merrie niet hengstig wordt als ze een laat veulen heeft en dan nog schiet me te binnen dat er ook zogenaamd "stille hengstigheid" bestaat...

Het veulen was van juli zei je toch? Dan zou ze nog zeker 3 keer hengstig kunnen worden.
Stille hengstigheid kun je achter komen als je ze naast een hengst in de weide of op stal zet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:07

Wizewo, ik had inderdaad verkeerd gelezen maar dit ga ik nog eens proberen, we hadden dus gereden met een ander paard met ruiter er pal naast...
Anneliesdj, ik durf er geen hengst bij in de buurt te zetten, want ik weet niet wat ze gaat doen als ze niet hengstig is, ik gok op AANVALLUUHHHHH!!!

Kitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:08

jeetje, voorgaande topics gelezen, en ik kan alleen maar zeggen heb jij weer!! hahaha ik hoop voor je dat het goedkomt, althans voor de eigenaren. Verder ben ik benieuwt wat hier uit gaat komen, ik kan je helaas geen advies geven aangezien ik alleen maar goedzakken heb;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:12

suleilitha schreef:
Wizewo, ik had inderdaad verkeerd gelezen maar dit ga ik nog eens proberen, we hadden dus gereden met een ander paard met ruiter er pal naast...
Anneliesdj, ik durf er geen hengst bij in de buurt te zetten, want ik weet niet wat ze gaat doen als ze niet hengstig is, ik gok op AANVALLUUHHHHH!!!

Ik bedoel er ook niet bij in hoor :=
Mss zij in de bak en de hengst aan een touw op een paar meter afstand? Bij geen reactie kun je hem evt tot aan de bakrand laten komen. Ik neem aan dat ze niet door een houten omheining gaat of ben ik dan naief?

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:14

Aan het antwoord van Ts te denken, denk ik naief anneliesdj :D
Kleine gok hahaha

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:16

Zou het?
Ze zijn hiervoor dat ze samen met een ruin stond toch? En die gaat niet elke dag door de omheining neem ik aan anders zouden ze vast niet meer samen staan.
En er bestaan ook nog dingen als longeerzwepen ed, flinke lel over de snuit als ze erover/erdoor wil gaan, desnoods zet je d'r vast in de bak.

Edit; ik herinner me ineens dat de pony van mijn zusje ook 3 jaar niet hengstig is geweest na haar eerste veulen, die was extreem beschermend tegenover het veulen en werd helemaal pisnijdig van de hengst. Zelfs toen het veulen al 3 was en we bij de weide kwamen schouwen zou ze zo even de hengst in elkaar timmeren omdat haar veulen intresse toonde. Dankzij dat gedrag is ze toen ook niet gedekt, pas toen het veulen 4 was is ze weer hengstig geworden en ook gedekt maar alleen als het veulen elders stond, zodra ze bij elkaar in de weide stonden was ze weer pislink.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 13-10-09 20:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:19

Tja dat kan ook. Zelf zou ik ze dan naast elkaar in een box zetten. Zo wie zo de merrie.
Vast is de bak ben ik niet zo weg van. Wegtrekken, gaan hangen, losschietende balken enz enz.
En daar heb je dan wel weer gelijk in, ze valt de ruin niet dagelijks aan anders stonden ze niet meer samen. Misschien valt ze de ruin aan in haar maandelijkse periodes :D
Zo probleem opgelost Was dat maar zo makkelijk :(:)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:24

Hmm tijdens de periode's zou natuurlijk ook kunnen maar dat wil niet zeggen dat ze een hormoonprobleem heeft.

Ik zou ze zelf liever in de bak hebben, liefst los. Als ze echt zo link ik zal ze in een box zichzelf akelig kunnen verwonden, ze zal niet het eerste paard zijn wat zijn been tussen de spijlen slaat en een been breekt.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:25

Nee heb je ook weer gelijk in

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:26

suleilitha schreef:

Dat klinkt als een dominante bitch. Confrontatie aangaan staat dan gelijk aan kist uitzoeken, dus dat is geen optie (maar dat heb je al lang gezien lees ik).
Madam is waarschijnlijk ook flink beledigd met al het moeten en forceren, truc is dan om en respect te verdienen en de rangorde weer recht te trekken. Is heel goed mogelijk, maar haar zover te krijgen dat ze na gaat denken en jouw respectvol, interessant gaat vinden doe je niet met de standaard trucjes. Wel met psychologie, alleen ik kan daar niet genoeg van uitleggen om je hier suggesties voor te doen. Weet dat Parelli de kennis ervoor in huis heeft (vandaar ook mijn vragen), maar weet niet hoe jij daar tegenover staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:31

Ik heb niks met Parelli zelf maar heb allang ontdekt dat ik zelf die foefjes ook wel toepas, zonder dat ik er bij nadenk en het bleek wel overeen te komen op sommige fronten met Parelli.
Tja dat dit soort apen wel eens op mijn pad komt is niet gek, ik beleer jaarlijks een aantal paarden voor particulieren en er zit wel eens een gek tussen..

Maar joepie, ik heb ondertussen toch wel wat bruikbare tips gekregen waar ik zeker mee aan de slag ga!!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:32

suleilitha schreef:

Was dat nou? Ik dacht dat je geen probleempaardjes verkocht? ;) Blijf toch denken aan een medisch probleem hoor. En anders? Zal het imo nooit geen rijpaard worden helaas..... :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:34

Aan de slager, Slimmerik, maar niet als rijpaard.
Bijna alle mogelijke medische problemen zijn 100% uitgesloten, behalve de afdeling hormomen. Als dat ook goed blijkt te zijn is het gewoon een dikke dramkop ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:37

Weleens? _O- Soms heb ik het idee dat jij thuis 10 boxen hebt, 9 met een paard wat op een of andere manier levensgevaarlijk is en één met een mak lammetje om af en toe eens te ervaren waarom paarden ook alweer leuk waren _O-

Ben benieuwd wat je gaat proberen en hoe ze erop reageert :)