3 jarige laten stuiteren onder het zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

noukstra

Re: 3 jarige laten stuiteren onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 19:50

Misschien dat je iets korter moet gaan rijden.
Kim van mij was een drama. Stijgeren en bokken. Op een gegeven moment hebben we haar elke dag, 2 weken lang 10 min. gereden.
Daarna steeds langer gaan rijden, dan ook een dagje vrij, en dat is goed gegaan. Succes met doorrijden.

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 19:53

ik rij hem al maar 20 minuten, maar ik heb besloten om hem toch door te laten rijden door een doorgewinterde jonge paardenruiter!

ik vind het vreselijk dat ik zo ontzettend afhankelijk ben, ik moet alles afstemmen op mijn instrucitie, en dat past niet altijd.

noukstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 20:43

Dat is een hele goede beslissing!!!

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 21:01

Goede keuze vind ik ook!

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 11:38

Vind ik een hele goed keuze!
Houd je ons op de hoogte hoe het gaat?

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 14:17

yves__v schreef:
Niet toestaan maar hand vooruit geven en vooral benen eraan houden, eventueel een zweepje voor als hij bokt da je hem vooruit kan ''slaan'',
bij bokken de paarden NOOIT stilzetten, ;)

Idd, hoe harder ze lopen hoe veel minder de kans is dat ze gaat/kan bokken... dus veel voorwaarts blijven rijden.

Succes!

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 14:18

am_vanes schreef:
ik rij hem al maar 20 minuten, maar ik heb besloten om hem toch door te laten rijden door een doorgewinterde jonge paardenruiter!

ik vind het vreselijk dat ik zo ontzettend afhankelijk ben, ik moet alles afstemmen op mijn instrucitie, en dat past niet altijd.

Zie nu pas je eigen reactie... sorry :o

Vind het een goede en verstandige keuze van je, sommige mensen hebben teveel trots en maken deze keus niet waardoor ze na een jaar niets meer kunnen met het paard

Rianneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 14:33

Ik rijd zelf ook veel jonkies en ik ben t eens dat
als je twijfelt; wegbrengen naar een andere ruiter die wel de knopjes erop kan/durft te zetten.
Veel schakelen en voorwaarts oplossen is de remedie ! Wees consequent
Succes

jurrepur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 16:11

ik zou hem wel door rijden en niet stilzetten want dan heeft hij zijn zin wel gekregen want dan hoeft die minder hard te werken!....

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 22:59

heb mijn lieve baby woensdag weggebracht! wow ik zal hem missen, maar ik ga zeker 2 x in de week kijken hoe zijn vorderingen zijn!

Er is daar ook een waterbak, waar hij ook in getraind gaat worden, dus daar wordt hij lekker sterk van.

BEn blij met mijn beslissing, wil graag dat het goed en consequent gebeurt, en ik ben de laatste die niet zal toegeven dat een jong paard inrijden iets is waar je veel ervaring in moet hebben, ik heb helaas te veel verreden paarden gezien,
Mijn zwarte ruin is daar een prachtig voorbeeld van! gelukkig is dat helemaal goed gekomen, maar deze prachtige baby moet een goede start krijgen!

Ik hou jullie op de hoogte en zal ook eens een foto plaatsen als hij getraind wordt!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 09:06

Hopelijk lezen we snel heel positief bericht van je!

_Aimee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 10:31

bij die van mij helpt het als hij druk is
of iets eng vind om veel te doen kleine
8tjes rijden doe ik meestal als hij dan
wat rustuger wordt rijd ik er wat over-
gangen bij.je moet blijven rijden juist
als je paard vervelend is ;)

tinkert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 11:02

Heel herkenbaar, mijn dochter rijdt op dit moment ook op onze driejarige die net is ingereden. En de laatste paar dagen bokt ze er lustig op los. Gelukkig heeft mijn dochter plakbillen :D en is er nog niet vanaf gevallen. In een van de andere berichten las ik iets over een bokriempje voor aan het zadel? Wat is dat precies en waar is dat te koop?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 11:17

Citaat:
heb ook het idee dat t joligheid is, want zadel ligt nog perfect

Deze redenering begrijp ik even niet?

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 17:13

Horseware schreef:
Citaat:
heb ook het idee dat t joligheid is, want zadel ligt nog perfect

wat snap je er niet aan? zijn zadel is onlangs helemaal nagekeken, lijkt me sterk dat ie nu al niet meer past...

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 17:16

ik zou je paard de one rein stop leren (even googlen)

of bv met behulp van een clicker leren stil te staan op ho. Wanneer je dit ook onder het zadel oefent kun je hem uit zijn "vlucht" halen met een stemcommando. Hij associeert dit met een beloning en zal snel stil staan en vergeten waarom hij aan het sprinten was.

Let wel: bij panische paarden is dit natuurlijk niet van toepassing..

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 17:18

rakni schreef:
ik zou je paard de one rein stop leren (even googlen)

of bv met behulp van een clicker leren stil te staan op ho. Wanneer je dit ook onder het zadel oefent kun je hem uit zijn "vlucht" halen met een stemcommando. Hij associeert dit met een beloning en zal snel stil staan en vergeten waarom hij aan het sprinten was.

Let wel: bij panische paarden is dit natuurlijk niet van toepassing..

ik zal eens gaan kijken, is een tip die ik nog niet eerder heb gekregen! :D

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:36

Citaat:

Citaat:
wat snap je er niet aan? zijn zadel is onlangs helemaal nagekeken, lijkt me sterk dat ie nu al niet meer past...

Ik geloof je dat het zadel goed past; ik snap alleen de redenering niet dat als het zadel goed past (en het daar niet aan ligt) het DUS joligheid is. Het kunnen toch ook andere opties zijn? Denk aan rugpijn (niet veroorzaakt door een slecht passend zadel, maar door rugproblemen), spierpijn.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 21:06

tinkert schreef:
Heel herkenbaar, mijn dochter rijdt op dit moment ook op onze driejarige die net is ingereden. En de laatste paar dagen bokt ze er lustig op los. Gelukkig heeft mijn dochter plakbillen :D en is er nog niet vanaf gevallen. In een van de andere berichten las ik iets over een bokriempje voor aan het zadel? Wat is dat precies en waar is dat te koop?

kun je gewoon kopen in elke ruitersportzaak.
is een riempje dat je bevestigd aan de ringen voor aan het zadel net onder het rokje.
Voordeel van zo'n riempje is dat het sneller te pakken is dan bv een halstertouw om de nek.
Toen ik een bokdraak had, had ik het riempje altijd met 1 hand/pink min of meer vast, want die kon echt bokken op de gekste momenten.
http://www.zadelmarkt.nl/bokriempje-p210.0500.html

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 21:24

Horseware schreef:
Citaat:

Citaat:

Ik geloof je dat het zadel goed past; ik snap alleen de redenering niet dat als het zadel goed past (en het daar niet aan ligt) het DUS joligheid is. Het kunnen toch ook andere opties zijn? Denk aan rugpijn (niet veroorzaakt door een slecht passend zadel, maar door rugproblemen), spierpijn.

ja daar heb je gelijk in,maar t paard is een paar maanden geleden nog goedgekeurd, Pieter de Vries heeft onlangs nog naar hem gekeken, en hij was toch echt in orde.

Maar dat je altijd moet uitsluiten of het geen pijn of een ander medisch probleem is ben ik zeker met je eens!

Ben trouwens afgelopen donderdag bij hem gaan kijken terwijl hij getraind werd. Meneer deed erg zijn best!

Anouk79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 18:46

yves__v schreef:
Niet toestaan maar hand vooruit geven en vooral benen eraan houden, eventueel een zweepje voor als hij bokt da je hem vooruit kan ''slaan'',
bij bokken de paarden NOOIT stilzetten, ;)

Mee eens!

Beauty96

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:40

Als ik een paard rijd wat ineens aan een flinke boksessie begint, dan zet ik 'm juist meer aan het werk!
Proberen zoveel mogelijk verschillende figuren te rijden, zorgen dat paard niet kan duiken dus ook niet z'n rug bol kan maken.
En natuurlijk: NIET aan de teugels gaan trekken mocht hij/zij er vandoor gaan.. Ik probeer altijd of ik het paard op de volte krijg en maak de volte steeds kleiner.. vaak helpt het!:)

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 12:02

hoi!!

leuke berichten en handige tips allemaal.

Baleno staat nog steeds in Middenbeemster en gedraagt zich voorbeeldig, alleen wat loperig maar liever lopen dan stilstaan en bokken!

keep you update!

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 13:05

xvivianlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 13:44

Idd noooit stilzetten,
altijd voorwaarts blijven rijden..
eigenlijk zoals idd al wel gezegt word..
misschien het zadel?