gekke bespiering nek (incl foto)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jouke_h

Re: gekke bespiering nek (incl foto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 15:14

Nou nee als het goed is als je je handen breder zet ontspan je je in je schouders wat een effect naar beneden heeft. Het is niet je paard dan in de krul trekken maar een vanuit jezelf m naar beneden werken

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 15:15

als dit pard vanzelf al snel in de krul loopt zou ik tochmaar niet je handen breder zetten en wat druk geven want dan ben ik bang dat ze het evengoed doet omdat ze zo dan het makelijkste loopt anders zou ze uit zichzelf neit zo gaan lopen;)

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 15:17

druk --> ontspannen.....

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 15:25

jouke_h schreef:
druk --> ontspannen.....

dat hoeft niet hoor
dit paard loopt uit zichzelf zo
zegt de TS
denk dat dit paard dan gewoon zo blijft lopen....

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 15:32

Sorry, maar je handen breder zetten heeft juist als effect dat je schouders zich spannen, zeker als je dan ook nog druk moet zetten. Bovendien moet je je paard niet vanuit jezelf naar beneden werken, dan is het nog steeds in de krul trekken. De ontspanning moet vanuit je paard komen en dat bereik je door goed los te rijden (overgangen, figuren etc.), lekker voorwaarts te rijden en van daaruit komt uiteindelijk ontspanning, dan hoef je alleen maar contact te houden met het bit, geen druk.
Met jouw tip krijg je zo'n paard misschien wel naar beneden, maar niet op de goede manier.

p.s. Bij die van mij werkt dat dus absoluut niet, die gaat zoveel tegendruk geven.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 15:33

niemand hier kan uitleggen wat je moet doen,want het gaat om het totaal plaatje.
een goede instructeur helpt je daar wel bij.

ik had vanmorgen les en heb het ook gevraagd aan mijn instructrice,appie kan ook heel mooi met zo'n bobbel in zijn nek lopen :P .
op dat moment loopt hij ook absoluut achter de teugel en is er geen verbinding van achter naar voren toe
is toch een kwestie van goed aan het been zijn, een goede hoofd/hand verbinding en het volgen van de hand.
en dat leer je niet zomaar..(wilde wel dat dat allemaal wat sneller ging,maar ja..)

heb nog een topic voor je gevonden waar je misschien wat aan kunt hebben
[WZ] Valse Knik (+foto).

hier stata ook een mooi stuk en foto's over de vals knik:
http://www.decommandeurs.nl/postgalop/pg/PG20081016.pdf
stukje naar beneden scrollen.

wat ik wel geleerd heb is dat mijn pony dus vrij lang uit zichzelf in zo'n bocheltje ( zo noem ik het haha)ging lopen---> dus achter de teugel.
hij dus wel ontzettend aan het zoeken was naar mijn hand.
ik heb jarenlang door de berm gereden met een los teugeltje,maar nu we serieus aan het dressuren zijn(althans we proberen het) kom ik er achter dat nu we wel een constante aanleuning hebben hij praktisch niet meer achter de teugel kruipt.

ik heb zelf nu een instructrice die richting klassieke dressuur doet en ben er echt super tevreden over :D

Tartara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 15:37

Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar ik vind het vreemd dat dan enkel die plaats flink bespierd is, hoe zij ook loopt, er zou toch meer bespiering moeten zijn, ts klinkt namelijk niet als iemand die maar 'aanprutst'. Ik zou, lees in je profiel dat je haar regelmatig door de DA laat checken, het daar eens na vragen. Ik heb voorheen een paard opstal gehad met een soort gelijke (vreemde) bespiering, dit bleek eens spierscheur te zijn, dat is dus niet weg te trainen. (Ik zeg dus niet dat dit het ook is, alleen dat het misschien verstandig is om het na te vragen)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 15:41

Paard heeft sowieso een heel moeilijke bouw! Zeer steile schouder en korte hals. Zal dus ook een moeilijk verhaal worden om dit mooi in de bespiering te krijgen.

Tartara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 15:48

Mmmm, had de latere foto's gemist, maar kan mijn post niet meer aanpassen, vergeet maar wat ik heb neergezet. Denk dat je haar zoveel mogelijk lang en laag moet proberen te laten lopen. Idd moeilijke bouw.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 08:28

Jeetje wat een hoop reacties! Bedankt iig voor het meedenken!
Ik zal nog even proberen iets te verduidelijken: ze heeft die bobbel sowieso. Met lopen meer als wanneer ze stil staat. Als ik er op zit zie ik dat het makkelijkst, maar het is gewoon sowieso dat die spier WEL gespiert is, en die bij haar schouder niet.
Ik rijd haar nu een jaar heelrijk recreatief en eigenlijk alleen maar buiten. Ik ben nu sinds een zeeeeeer korte tijd proberen iets `doordachter` te rijden. Dus ook af en toe in de bak. Die foto van de zijkant is van de eerste keer dat ze aan de teugel liep. Als ik haar niet aan de teugel heb loopt ze in stap lang en laag. In draf loopt ze gelijk met haar hoofd heel hoog. In galop in het midden (noem het halfhoog :P ).

In mijn profiel staan wel foto`s van hoe ze loopt als ik haar met de teugels niks vraag zegmaar...

Maar mag ik nog wat vragen over die bouw? Op welke foto basseren jullie dat? Die laatste vertekend misschien iets, maar er is een keer iemand van een verzekering geweest en die vond haar juist een hele goede bouw hebben? Of basseren jullie het ook op andere foto`s?

hyppolyte schreef:
De ontspanning moet vanuit je paard komen en dat bereik je door goed los te rijden (overgangen, figuren etc.), lekker voorwaarts te rijden en van daaruit komt uiteindelijk ontspanning, dan hoef je alleen maar contact te houden met het bit, geen druk.

Ik weet niet of het verschil maakt, maar zoals je op de foto ziet heeft mijn paard geen bit in ;)

@ ellepel: jouw linkjes ga ik even bekijken nog ;)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 08:44

nou ellepel, ik heb je link even bekeken ;)

ik snap het niet :o
http://img13.exs.cx/img13/4229/Dsc07867.jpg is een valse knik, maar vergeleken met mijn paard zie ik weinig hetzelfde wat betreft gekke bespiering. Dan kan die bespiering toch niet van die `valse knik` komen? Sowieso was dit de eerste (en daarna heb ik niet meer gereden nog) keer dat ze `aan de teugel liep` wat dus blijkbaar niet aan de teugel lopen is volgens jullie, maar met valse knik lopen is... En daarvoor had ze die spier ook al extra ontwikkeld t.o.v. die bij haar schouder...

Maar...

Heb ik het goed als ik samenvat dat ik:
-lang laag moet gaan rijden volgens jullie (in dat geval graag tips :P al denk ik dat ze misschien toch te vast zit en ik dus even moet wachten op de fysio voordat ik echt veel van haar mag gaan verwachten)
-de achterhand er meer onder moet rijden (normaal gesproken doet ze dat imo aardig...)
-les moet nemen (zit dus in de planning ;) maar wil eerst mijn paard behandeld hebben door de fysio)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 15:20

zij schreef:
en heb je voor nu tips om haar omlaag te krijgen dan?

Als je paard goed aan het bit is kan dat heel simpel door langzaam je teugels wat te verlengen en bij te drijven.
Is ze niet goed aan het bit dan moet je een goede instructeur zoeken en daarmee aan de slag gaan, je kunt nog zoveel tips krijgen via internet maar dan heb je alsnog niemand naast je staan met rijden die op jou en je paard anticipeert en dus zul je wss weinig succes hebben.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 15:29

jouke_h schreef:
proberen je handen wat breder te zetten en dan een op 2 teugels even druk houden. Bij het minste geringste knikje naar beneden ontspannen.

Wat een dom advies, zowieso is dat dé perfekte manier om een valse knik te creeren en bovendien begin je bij het eruit rijden van zoiets altijd achteraan en nooit vooraan.

Dus eerst goed voorwaarts rijden, actief krijgen, figuren rijden, overgangen en vooral niets met de mond doen. Vooral niets met de mond doen, eerst de rest voor elkaar krijgen en dan krijg je de goede aanleuning vanzelf.
Maar zoals gezegd; zoek daar een instructeur bij, het is erg moeilijk om een paard zo'n valse knik af te leren.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 15:36

zij schreef:
nou ellepel, ik heb je link even bekeken ;)

ik snap het niet :o
http://img13.exs.cx/img13/4229/Dsc07867.jpg is een valse knik, maar vergeleken met mijn paard zie ik weinig hetzelfde wat betreft gekke bespiering. Dan kan die bespiering toch niet van die `valse knik` komen? Sowieso was dit de eerste (en daarna heb ik niet meer gereden nog) keer dat ze `aan de teugel liep` wat dus blijkbaar niet aan de teugel lopen is volgens jullie, maar met valse knik lopen is... En daarvoor had ze die spier ook al extra ontwikkeld t.o.v. die bij haar schouder...

Beetje lastig om uit te leggen, dit paard gebruikt zijn bovenhalsspier wel goed maar in de nek knikt hij helemaal weg, dat kun je duidelijk zien aan de onnatuurlijke hoofdhouding. Je hebt dus eigelijk meerdere vormen van 'foute knik' om het zo maar even te zeggen :+

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 17:31

anneliesdj schreef:
zij schreef:
en heb je voor nu tips om haar omlaag te krijgen dan?

Als je paard goed aan het bit is kan dat heel simpel door langzaam je teugels wat te verlengen en bij te drijven.
Is ze niet goed aan het bit dan moet je een goede instructeur zoeken en daarmee aan de slag gaan, je kunt nog zoveel tips krijgen via internet maar dan heb je alsnog niemand naast je staan met rijden die op jou en je paard anticipeert en dus zul je wss weinig succes hebben.

aan het bit kan ze niet zijn... dat kent ze niet ;) ik rijd bitloos...

maar als ik je zeg dat ze nu net aan de teugel leert te lopen, moet ik dan ook al gelijk verwachten dat ze laag gaat lopen? want ik was juist blij dat ze `aan de teugel` liep en mijn hand wat opzocht... dit was alleen in stap. ik was eigenlijk (voordat ik alles hier las) van plan dit proberen uit te breiden en ook in de draf te `vragen`. Maar jij zegt: beter niks doen en laag laten lopen totdat ik les heb of niet?

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 22:02

anneliesdj schreef:
jouke_h schreef:
proberen je handen wat breder te zetten en dan een op 2 teugels even druk houden. Bij het minste geringste knikje naar beneden ontspannen.

Wat een dom advies, zowieso is dat dé perfekte manier om een valse knik te creeren en bovendien begin je bij het eruit rijden van zoiets altijd achteraan en nooit vooraan.

Dus eerst goed voorwaarts rijden, actief krijgen, figuren rijden, overgangen en vooral niets met de mond doen. Vooral niets met de mond doen, eerst de rest voor elkaar krijgen en dan krijg je de goede aanleuning vanzelf.
Maar zoals gezegd; zoek daar een instructeur bij, het is erg moeilijk om een paard zo'n valse knik af te leren.

Ja nou goed bij mij werkt het prima...dus vandaar dak het zo meld :) maar wat je ook altijd nog kan doen is longeren.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 23:45

zij schreef:
aan het bit kan ze niet zijn... dat kent ze niet ;) ik rijd bitloos...

maar als ik je zeg dat ze nu net aan de teugel leert te lopen, moet ik dan ook al gelijk verwachten dat ze laag gaat lopen? want ik was juist blij dat ze `aan de teugel` liep en mijn hand wat opzocht... dit was alleen in stap. ik was eigenlijk (voordat ik alles hier las) van plan dit proberen uit te breiden en ook in de draf te `vragen`. Maar jij zegt: beter niks doen en laag laten lopen totdat ik les heb of niet?

Bitloos of niet maakt niet uit, dan kun je het vertalen naar 'aan de teugel zijn', ik bedoel hetzelfde, bitloos gereden paarden kunnen ook aan het bit zijn ookal rijd je dan zonder ;)

Als je paard 'aan het bit' is betekend dat niet direkt dat ze ook aan de teugel lopen, het betekend wel dat als jij je teugels verlengt dat zij het 'bit' (in dit geval contact) volgt en dus haar hals langer maakt. Van daaruit kun je een paard vrij gemakkelijk in elke willekeurige hoofdhouding krijgen, dus het aan de teugel gaan is dan nog maar een kleine stap.

Ik denk idd dat je in jouw geval beter bezig kunt gaan met het actief rijden en volgen van de hand van het bit en het aan de teugel gaan even laat voor wat het is tot je les hebt.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 06:17

ddank voor je uitleg. dinsdag komt de fysio. daarna (iig die week) krijg ik les, en dan heb ik over een maand een les van een andere instructeur geplant. ik wil kunnen kiezen ;)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 07:53

MIsschien is de site paardenbegrijpen.nl wel iets voor je om door te lezen, daar staat heel veel info over het hoe en waarom trainen.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 08:06

Ik krijg nu ook les in het rechtrichten de methode van de site paardenbegrijpen.nl Ik moet altijd met stelling naar binnen rijden en als ik maar iets meegeef met de teugel zakt mijn paard gelijk met zijn hoofd, gaat hij te diep iets meer been erbij en hij komt gelijk een stukje omhoog. Op deze manier gaan ze beter in het spoor lopen en gaan ze beter over hun rug lopen. Als de rug los en ontspannen is dan pas krijg je de goede aanleuning voor.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 08:39

die site ken ik idd al midgie ;)

astridelise: wat je zegt: eerst moet de rug echt goed los zijn. ik laat daarom dus ook eerst een fysio komen dinsdag ;)

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 08:45

goh ik vind dit paard er gewoon wat ongetraind uitzien qua bespiering in de bovenlijn, maar precies toch niet uitgesproken fout bespierd... je rijdt voornamelijk met losse teugel zei je en dat komt ook overeen met wat ik op de foto's zie...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 20:51

Maar waarom laat je die instructeurs pas over een paar weken komen en ook nog een maand tussentijds?
Als er een maand tussen zit heb je toch weinig om nog te vergelijken, lijkt me zowieso slimmer om ze sneller te laten komen en als het even kan binnen een paar dagen na elkaar, dan heb je goed vergelijkingsmateriaal.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 21:36

ja,maar misschien kan het niet eerder?
kan ook he?
misschien kan die instructeur niet eerder?
heeft bij mij best lang geduurd voor ik een geschikte instructrice vond ,die bij mij paste kwa rijstijl en kwa persoon

lillybee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 22:06

ik denk dat je goed bezig bent als je paard in stap nu het contact opzoekt, door dat nu ook in draf te vragen. met instructie erbij is dit wel handig want soms moet je wel even iemand erbij hebben staan die kan vertellen wanneer je precies welke hulp moet geven, en ook wanneer te weinig vraagt, of juist te veel.

laag lopen is zo makkelijk nog niet voor een tinker, maar zou ik zeker elke dag proberen te oefenen.
desnoods met een koekje, aan de hand stappen en haar hals laten strekken. (wel in stap. stilstaand heeft het weinig effect.

pas wel op met snoep beloningen dat een paard niet opdringerig of dominant word omdat het paard vind dat die recht heeft op een koekje.. "en wel nu" Zo'n paard wil je niet ;)

hou ons op de hoogte over je ervaringen met lessen!