Trucs op een paard niet meer te laten steigeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miransiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:09

ik geloof niet in het 'naar beneden slaan' (de uitdrukking alleen al) tussen de oren. Ik geloof ook dat er paarden zijn die soms wel gewoon baldadig zijn, zonder medische/lichamelijk reden). Ik denk dat deze paarden die denken dat ze baas kunnen zijn, dit ook in andere vormen uiten, dus niet alleen het steigergedrag. Ik denk dat het dan vooral kwestie is om op een consequente en duidelijke manier aan je paard duidelijk te maken wie de baas is. Maar ik geloof niet dat dit meteen gedaan moet worden door met een zweep flink tussen zijn oren te slaan. Ik zou zelf eerst de andere, vriendelijkere, manieren proberen.
Als een paard op meerdere manieren probeert om 'boven' je te gaan staan (machtsverhoudingen, rang, gezag, hoe je het noemen wilt), zou ik deze ook aanpakken. Misschien zijn deze 'kuren' wat minder gevaarlijk dan het steigeren en als je daarmee de machtsverhoudingen weer kloppend kunt maken, denk ik dat het steigeren sneller afneemt.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:04

Toen mijn merrie nog een veulen was steigerde ze altijd als ze mee moest lopen aan het halstertouw.
Ik heb er een zweep bij gepakt en iedere keer als ze omhoog kwam een tik op de buik gegeven.
Ze heeft het een paar keer gedaan en toen was het voorbij.
Misschien een optie voor jou ts als je paard niets medisch mankeert.
Iemand ernaast en als je paard omhoog komt een tik met de zweep tegen de buik geven.
Je hoeft niet hard te meppen maar gewoon tikken, zodat ze steigeren met iets vervelends asosjeert(hoe schrijf je dat woord in vredesnaam) weet niet of het helpt maar het heeft bij mij toen wel goed gewerkt.
Maar dan moet je wel met zijn tweeen zijn...

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:31

mijn merrie wil ook wel eens testen met buitenritten en dan gaat ze opeens stilstaan en stijgeren..
ik probeer haar dan gewoon voorwaarts te houden en verkoop haar dan gewoon tikken met de zweep.
na een paar keer is het dan over.

ook wil ze wel eens als ik met outdoorconcoursen dus buiten bij de trailer opstap ook wel eens stijgeren..ze is dan gewoon een beetje gek in dr kop ook met opzadelen..dan is zoo anders dan dat ze binnen is..
maar dit gaat laatste tijd trouwens ook wel beter.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:34

Iemand erbij halen die dit al (vaak!) eerder heeft opgelost. Je wilt niet nog verder van huis zijn als een van de zogenoemde trucs misgaat, of het paard gaat staken door een hulpteugel die te strak staat.
Dan heb je pas écht een probleem... en zie dat dan nog maar eens op te lossen.

Anoniem

Re: Trucs op een paard niet meer te laten steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:38

Ga ik in mee, Equidea en vooral niet te lang wachten want vaak gaat dit gedrag van kwaad tot erger. Het beste is om het zo snel mogelijk in de kiem te smoren, voor je verder van huis raakt.

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 20:56

Woow, wat een mailtjes allemaal zeg :D
Allemaal heeel erg bedankt voor het reageren, reageer maar lekker door als jullie willen haha ;)
Ik heb nu ff geen tijd, maar morgen ga ik ze allemaal 1 voor 1 lezen ;)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 08:00

amillia schreef:
mij is altijd gezegt dat een ei niet werkt

mijn moeder heeft jarenlang probleempaarden gereden en zij sloeg ze gewoon naar beneden en het was over, dus ja idd als je paard omhoog komt desnoods met een rijzweepje tussen z'n oren meppen tot hij naar beneden gaat. de andere methode kan ik je niet aanraden, en dat is je paard naar achter trekken of doen alsof je hem naar achter gaat trekken

Nou dan heeft je moeder ook niet echt verstand van hoe je dit oplost, je moeder heeft nog ene hoop te leren volgens mij.

TS , steigeren doen ze idd niet zomaar, ligt het zadel goed?
Hoe is jou zit?
Heeft het dier geen last van tanden of rug?
Kunnen zoveel dingen zijn, maar er is iets en aan jou de taak dat te vinden, pas dan kun je het op een eerlijke manier oplossen,
Een paard spreekt zijn eigen taal en een daar van is steigeren , dat doen ze echt niet om jou te pesten, slaan is de weg van de minste weerstand en vaak word dat door mensen gedaan die geen idee hebben waar ze mee bezig zijn.
Het paard geeft iets aan , moet hij daar voor ge straft worden?

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 10:42

Zo ik heb ze allemaal gelezen,
Nogmaals bedankt allemaal!!
Ik zie dat sommigen tegen zwepen/eieren/klappen zijn, en anderen zijn er juist voor.
Ik heb er ook duidelijk bijgezet: Dat hij het ergens anders niet doet.
Dus mijn mening is dat het dan niet iets medisch is, anders doet hij het daar toch ook??
En met buitenrit, de heenweg wil hij niet lopen, en de terugweg is hij zo braaf als een lammetje, dus dan zou ik zeggen: waarom doet hij het de terugweg niet? Als hij bijv. wel pijn heeft?
Volgens mij heeft mijn paard dus gewoon last van ondeugendheid. En probeert hij mij gewoon uit. Het is ook langzaam zo gekomen, toen hij bij mij kwam, deed hij alles, er was niks aan de hand, maar hij is ook goed beleerd door een Z dressuur ruiter. Maar zo langzamerhand ging hij mij dus uitproberen, en zo is het nu dus tot steigeren gekomen. Omdat ik er in het begin toen ik hem had er nog weinig op uit deed(domdom) Dus volgens mij is het ook niks medisch, en heeft hij nu gewoon kuren en weet hij precies hoe hij bij mij kan reageren.
Denken jullie niet??

Ingerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 11:33

ik dnek dat jij dan niet consequent bent geweest in het afstraffen van die ondeugendheid, misschien is het anders een optie om hem is thuis door iemand anders te laten rijden, die heel erg consequent is met hem

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 11:50

Jooliieen schreef:
Zo ik heb ze allemaal gelezen,
Nogmaals bedankt allemaal!!
Ik zie dat sommigen tegen zwepen/eieren/klappen zijn, en anderen zijn er juist voor.
Ik heb er ook duidelijk bijgezet: Dat hij het ergens anders niet doet.
Dus mijn mening is dat het dan niet iets medisch is, anders doet hij het daar toch ook??
En met buitenrit, de heenweg wil hij niet lopen, en de terugweg is hij zo braaf als een lammetje, dus dan zou ik zeggen: waarom doet hij het de terugweg niet? Als hij bijv. wel pijn heeft?
Volgens mij heeft mijn paard dus gewoon last van ondeugendheid. En probeert hij mij gewoon uit. Het is ook langzaam zo gekomen, toen hij bij mij kwam, deed hij alles, er was niks aan de hand, maar hij is ook goed beleerd door een Z dressuur ruiter. Maar zo langzamerhand ging hij mij dus uitproberen, en zo is het nu dus tot steigeren gekomen. Omdat ik er in het begin toen ik hem had er nog weinig op uit deed(domdom) Dus volgens mij is het ook niks medisch, en heeft hij nu gewoon kuren en weet hij precies hoe hij bij mij kan reageren.
Denken jullie niet??

Ik denk (het hele topic gelezen hebbende) dat je hier dus inderdaad met je juiste conclusie komt. Toen ik 5 maanden geleden mijn eerste paard ooit kocht en ook al heb ik dus 27 jaar rij ervaring, heb ik toch advies ingewonnen bij iemand op stal (die zelf haar hele leven al in de paarden zit, een prof in mijn ogen, richt ook paarden af enzo) hoe ik dat nou het beste kon aanpakken. En zij zei: Gewoon vanaf dag 1 datgene wat je goed vind, goed vinden, Datgene wat je niet wilt, consequent aanpakken en afleren. Dus dat het paard vanaf dag 1 leert wat jouw grenzen en regels zijn. Ik ga je topic niet vervuilen met mijn verhalen hierover (alles gaat super inmiddels). Maar ik denk dat je idd in de fout bent gegaan door dingen goed te vinden/ niet op te reageren. En nu moet je het er weer uit zien te krijgen. Jammer. Ik zou zeggen haal er iemand bij die precies kan zien wanneer hij aanstalten maakt om omhoog te komen en je dan kan coachen om het eruit te krijgen. Succes.

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 12:04

@ Zilfstar, Dankjewel!!
Ik krijg nu ergens anders les, en het gaat wel beter nu, alleen met buitenritten gaat het nog niet helemaal zo als het hoort, maar we werken er hard aan.

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 10:41

Je kunt ook gewoon een klein tikje met je platte hand op haar hoofd geven, op het moment dat ze omhoog komt.
Mijn paard steigerde ook veel, en dit hoefde ik maar 1 keer te doen en nu komt ze nooit meer omhoog

juangelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 11:00

pak een oor vast of knijp er iets in gevoelig maar helpt wel heel goed

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 11:40

@ Mellanii & Juangelo:
Bedankt!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 22:10

Hihi, een oor pakken?? Hoe wil je dat doen zonder zelf op de grond te kwakken?
Voor degenen die het nog nooit bij het handje hebben gehad om een zwaar ernstig steigerend paard naar beneden te krijgen, ik wil niemand kwetsen maar ik denk dat er tig ruiters zijn die er al naast liggen of achterover petsen zodra de voorbenen meer dan een meter boven de grond zijn.
Bezint eer je begint, en laat er anders iemand op die vaker met dit bijltje heeft gehakt en even handmatig het koppie toucheren :D

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 10:14

@Suleilitha,
Om op een steigerend paard te zitten is niet zo moeilijk hoor, ik kan dan makkelijk bij zijn hoor komen, of hem een klein tikje tussen de oren geven. Dus dan komt wel goed ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:29

Tja Jooolien,je wilt ze de kost niet geven die er meteen afvallen, dat heb ik te vaak gezien. Maar als jij makkelijk blijft zitten, dan zou ik hem toch echt de volgende keer een flinke sodehannes tussen de oren geven, eentje die hij onthoudt...

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 15:30

Okee ga ik woensdag doen, ik kan nu een paar dagen niet rijden, want de bak is echt zooo nat, egt stom :(

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:58

Als je de rede van het steigeren weet dan is het zonder al dat gedoe van oren eraf vallen en eieren en wat mensen nog meer voor onzin verzinnen opgelost.
Er is een rede zoek die en los het op, heel simpel eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 16:02

Ik zou wel willen dat het zo makkelijk was Midgie, maar zo werkt het in de praktijk vaak niet. Een paard wat om wat voor reden dan ook heeft "aangeleerd" om iemand op die manier uit het zadel te krijgen, zal het nadien niet snel opgeven, ook niet als de "problemen" zijn opgelost.
Verder heb je ook nog een categorie paarden die nogal makkelijk van de grond komen en andere onrechtmatigheden uitvreten, puur omdat ze een maatje te groot zijn voor de ruiter.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 16:14

Ja dus daar heb je het probleem al , een te hoog gegrepen paard met vaak een te onervaren ruiter.
Of een ruiter die te veel eist van een te onervaren paard, er is altijd wel een oorzaak en meestal komt die van de ruiter vandaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 16:16

Klopt maar dat is geen vrijbrief voor het hele spul om voetje van de vloer te spelen. Verder is dit niet het enige probleem dat steigeren veroorzaakt/in de hand werkt, helaas.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 16:20

midgie schreef:
Als je de rede van het steigeren weet dan is het zonder al dat gedoe van oren eraf vallen en eieren en wat mensen nog meer voor onzin verzinnen opgelost.
Er is een rede zoek die en los het op, heel simpel eigenlijk.

En als de reden (zoals heeel vaak het geval is) nou gewoon is dat het paard aan het klieren is?
Dat ie je uitprobeerd? Dan nog steeds 'een goed gesprek aangaan' met je paard en
'uitzoeken' wat het probleem is?

Dat is misschien iets wat er op papier onwijs leuk uitziet maar in praktijk heb je dr natuurlijk niks aan..

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 16:21

@Debbie, precies!! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 16:22

Er zijn mensen die niet geloven in klierende paarden, Debbie ;)
Helaas bestaan ze nog steeds, die paarden dan, wel te verstaan...