Stil staan tijdens poepen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 08:10

Probeer het zelf zou ik zeggen :+ Poepen en rennen tegelijk :))

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 08:12

@HorseChica dat heb ik wel gelezen, en hoe vervelend ook.. als een paard vanaf het begin iets verkeerd is aangeleerd en ermee weg kon komen, dan wordt corrigeren moeilijker. Mijn paarden weten, eerst vragen, dan duidelijker been, dan tikje. Maar als een paard een ruiter heeft gehad die alleen maar gelijk in de flanken schoppen.. dan reageert zo'n dier ook niet op tikjes. Want ze weten dat de meeste ruiters wel ophouden dan en terugvallen naar dom been geven (dom in de zin van maar wat in de flanken bonken). Zeker tinkers zijn daar heel goed in. Dus een paar dat heeft geleerd hulpen te negeren tot de ruiter ophoudt: daar moet je in het begin heel duidelijk bij zijn als je dat wilt oplossen. Want iedere ruiter wil graag een paard waarbij je afkunt met vragende hulpen. Gewoon even je been aanleggen en reactie. En echt waar dat kan. Ook bij tinkers en ook bij poepen.
Laatst bijgewerkt door Anya op 09-10-09 08:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Frats

Nou nee dank je. Daar ben ik te verwent voor en niet opgoevoed. Giolli :D
Laatst bijgewerkt door Frats op 09-10-09 08:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Geen idee waarom ze dat doen Frats. Ik denk omdat ze net als wat mensen hier niet snappen hoe een paard werkt...

Nee, paard vergeet niet te poepen als 'ie lekker werkt. Die van mij niet tenminste. Die poepen allemaal gewoon onder hun werkje, zonder stress, zonder vervelend gedoe, gewoon rustig staartje omhoog, rug iets meer opbollen nog, en gewoon relaxed Plof, Plof Plof achter je :D

Stilstaan bij het mesten kan het verschil zijn tussen medailleplaats of niet; ik ben een beetje te fanatiek om dat op het spel te zetten denk ik. De rest van de dag mogen ze poepen zoveel en zo stilstaand als ze maar willen :)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 08:17

MysticTinker schreef:
Misschien ligt het aan het ras :+
Ik ken eigenlijk helemaal geen tinkers die poepen tijdens het lopen, zelfs niet in de wei!

als ik dat vraag blijft mijn tinker gewoon lopen hoor en zo ken ik er meer,niets tinkerkwaal.
alleen mag hij van mij stilstaan,ik heb er 0,0 problemen mee. ;)
ik vind alleen wel dat als een paard stil gaat staan om te mesten tegen de vraag van de ruiter in dat er toch iets schort in de verstandhouding.
eerst daar aan werken en de rest komt dan ook wel.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 08:20

Frats schreef:
Nou nee dank je. Daar ben ik te verwent voor en niet opgoevoed. Giolli :D

Dan weet je dus hoe het is! :D Lekker laten staan dus.

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 08:24

idd :D

Anya

Re: Stil staan tijdens poepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 08:27

Kijk en dat heet nu antropomorfie.
Want als je iets van de anatomie van mensen weet, dan weet je ook dat dat niet kan. En mensen ook al geen prooidieren zijn.

Ik laat jou ook niet op vier benen galopperen Frats, want ik weet dat je dat niet ontspannen kunt, vanwege je fysieke beperkingen. Als ik zeker wist dat je dan wel kon, had je van mij een tikje gekregen ;)

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 08:29

Anya schreef:
@HorseChica dat heb ik wel gelezen, en hoe vervelend ook.. als een paard vanaf het begin iets verkeerd is aangeleerd en ermee weg kon komen, dan wordt corrigeren moeilijker. Mijn paarden weten, eerst vragen, dan duidelijker been, dan tikje. Maar als een paard een ruiter heeft gehad die alleen maar gelijk in de flanken schoppen.. dan reageert zo'n dier ook niet op tikjes. Want ze weten dat de meeste ruiters wel ophouden dan en terugvallen naar dom been geven (dom in de zin van maar wat in de flanken bonken). Zeker tinkers zijn daar heel goed in. Dus een paar dat heeft geleerd hulpen te negeren tot de ruiter ophoudt: daar moet je in het begin heel duidelijk bij zijn als je dat wilt oplossen. Want iedere ruiter wil graag een paard waarbij je afkunt met vragende hulpen. Gewoon even je been aanleggen en reactie. En echt waar dat kan. Ook bij tinkers en ook bij poepen.

Ik heb zelf dat hele probleem met niet meer reageren op de subtiele hulpen als been aanleggen , dood zijn op het been en zelfs op de zweep ( reactie was bokken ) ook gehad , op een gegeven moment sporen aangeschaft op aanraden instructrice , paard werd er uiteindelijk nog dooder op de hulpen van .Ging in het begin super hoor , maar daarna was het weer terug bij af .

heb toen volgens een héeele andere methode les gekregen....en zo hé....wat zijn we daar mee voor uit gegaan :D zonder sporen gaat mijn slome fries nu van stap naar galop en springt ie vliegende wissels :) .
Dus weet waar je het over hebt ;)

maar ik blijf er bij , om het eerlijk te houden tegenover je paard : eerst been aanleggen geen reactie? aansporen ook geen reactie ?? BAM..dan krijgt ie een tik hoor !! En aangezien paarden het spelletje actie<>reactie heel goed door hebben....

....moeilijk om dit consequent vol te houden...maar het werkt wel. !

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 08:32

Dat is precies wat ik bedoel HorseChica
vragen, vertellen, 'kill'
Het is nog natural ook, want dat zinnetje komt van Parelli ;) :D
En overigens rij ik twee flegmatieke paarden eveneens zonder sporen meestal. Sporen zijn voor subtiele hulpen, niet voor hakken.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 08:34

Mijn paard poept eigenlijk nooit onder het rijden :+
Ze heeft het pas 1 keer gedaan en toen liep ze gewoon door :P

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 08:35

haha oké Anya ....zijn we het uiteindelijk nog met elkaar eens ook :D
maar idd zo gaat het in de kudde bij ons ook hoor... dreigen , happen , en aanvalleeee :P

Vind ik nu ook , maar echt joh...wat ben ik daar wakker van geworden van die ene les !!!

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 08:37

Ik heb hetzeflde 'probleem' met m'n jonge paard maar ik laat het nu ook niet meer toe...

Hij is nu zo'n 2 maanden onder het zadel en hij doet het dus ook, maar hij doet het niet 1x, hij doet het gemiddeld zo'n 4 tot 5 keer per keer en ik werk gemiddeld zo'n 30minuten met hem!

De eerste keer dacht ik 'ik laat hem ff z'n ding doen' maar nu laat ik het ook niet meer toe want dan staat hij meer stil dan dat hij aan het werk is, dat kan ook niet de bedoeling zijn he...

En idd, de wedstrijdruiters die zullen het wel herkennen maar ook ik zou niet zo blij zijn moest hij stoppen in het midden van mijn dressuurproef!

Ik vraag me af of het temaken zou kunnen hebben met het ruitergewicht? Dat dat op een of andere manier dan meer 'aanzet' om te poepen, iemand ervaring mee? Misschien dat het ook wel overgaat als hij wat verder in het werk staat?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 08:38

Appieee schreef:
midgie schreef:
Als een paard op de vlucht mest is dat puur van de stres, als hij in rust mest gaat hij stil staan als hij mag kiezen, maar die keus heeft hij niet als er een tijger achter hem aan zit.
Als hij door moet lopen onder het mesten is hem dat idd aan geleerd, maar vaak niet altijd even vriendelijk.

Ik kan de mijne echt niet laten lopen, haar rug word helemaal bol met mesten en dat is bij elk paard zo, lijkt me dus voor het paard echt niet fijn, zo jammer dat ze in wedstrijden niet echt vaak naar het paard kijken en dan heb ik het niet alleen over het mesten.
Je zou dan eigenlijk ook punt aftrek moeten krijgen als een paard steeds maar stres poepjes laat vallen, want het dier moet tenslotte ontspannen kunnen lopen en geen stres hebben voor zijn kunstje.

aftrek punten omdat het paard stres poepjes laat vallen? nou sorry hoor, ik rijd al een aantal jaren fanatiek wedstrijd en ik heb dit bijna nog nooit meegemaakt. WEL veel paarden zien die gewoon normaal mesten onder de proef.

je zegt, het dier moet tenslotte ontspannen kunnen lopen en geen stress hebben voor zijn kunstje?
geloof me dat een ruiter, die 200 punten of meer haalt (maar ook gewoon ruiters die 180 o.i.d. halen) dit niet zou halen als zijn paard ging stilstaan in de proef om te mesten, maar OOK niet als zijn paard gespannen liep.

MM dat is weer een discussie op zich, loopt mijn paard ontspannen, als je een goed oog hebt zie je heel veel paarden niet ontspannen lopen, al is het alleen maar omdat de ruiter stres heeft.
Mesten onder het lopen is aangeleerd gedrag van ons, stres poepjes komen heel veel voor op wedstrijden, zou daar dan niet naar gekeken mogen worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 08:40

Ik had ook altijd iemand in de les die het paard gewoon stil liet staan als ie moest poepen... Fijn als je erachter rijdt en dat beest gaat ineens op de noodrem :(
Maar zij zei ook altijd dat de jury het niet af mocht straffen en dat ze het daarom gewoon toeliet... Nou sorry hoor, maar als dat beest bij mij in de ring tijdens een volte in galop stil gaat staan om te poepen, dan reken ik dat echt wel aan! Stilstaan wordt dan niet gevraagd, dus als ie dat wel doet is het fout.. Heel simpel.. :n

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 08:45

Idd, het kan nog gevaarlijk zijn ook als jij daar dan achter komt met je paard!!

Ik denk dat het bij ons op wedstrijd ook niet zou aanvaard zou worden als een paard zou stoppen. Mijn ander paard deed het nooit dus ik het zelf nog niet mogen ervaren maar ik denk dat het niet kan, want eigenlijk is het ongehoorzaamheid als hij stopt om te poepen...
Als m'n paard in de proef zou poepen maar wel gewoon blijft doorlopen, dan vind ik niet dat daar op afgestraft mag worden, hij is op dat moment nog steeds gehoorzaam en doet wat gevraagd wordt...

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 08:47

Arabesk schreef:
Gewoon lekker stil laten staan. Ik zie het probleem niet.

Ik wel, als je op wedstrijd bent en je bent in een dressuurproef en je paard gaat plots stilstaan omdat ie moet poepen dan word je niet echt blij denk ik ;).

Probeer eens met je stem, ik weet niet of hij al goed op de zweep luistert maar leer hem dat is.
Bij mij mogen ze nooit stilstaan om te poepen, en af en toe als het ze dan ineens wel uit komt dan poepen ze zelfs in galop :Y).

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 08:48

Citaat:
Mesten onder het lopen is aangeleerd gedrag van ons, stres poepjes komen heel veel voor op wedstrijden, zou daar dan niet naar gekeken mogen worden?

Hoe bedoel je dat Midgie? Mijn ruin doet het dus ook maar ik zou niet weten wat ik dan gedaan heb om dat aanzet te geven voor zijn 'poepgedrag' :o

Edit: sorry, ik begrijp het nu, je bedoelt dat wanneer een paard dus wel blijft lopen onder het zadel, dat het door de ruiter in kwestie is afgestraft om te stoppen om z'n behoefte te doen? Maar dan kan je evengoed niet op een paard stappen, want dat is ook 'onder dwang' dat een paard dat doet.
Laatst bijgewerkt door Brando090309 op 09-10-09 08:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 08:50

Vanaf het moment dat ik mijn merrie onder het zadel had, leer ik haar al dat ze niet mag stil staan onder het poepen, dit
pakt ze goed op.Iemand kreeg een keer poep op haar been omdat het paard voor er ging staan poepen :+
Laatst bijgewerkt door Finstar1991 op 09-10-09 08:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 08:51

Ook als je niet op wedstrijden gaat is het een risico. Je paard zal maar midden op een drukke verkeersweg stilstaan op te poepen, terwijl jij eigenlijk over wilt steken. Of er is een groepje in galop en de eerste gaat op de rem op te poepen. Levensgevaarlijk.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 10:40

hij krijgt gewoon een paar fikse tikken hoor als hij het doet, maar hij heeft vanaf het begin nooit op de zweep gereageerd en is er ook niet bang voor, ook tijdens longerenof opjagen helpt het niets. Dat is juist het probleem....als een paar fikse tikken het zou verhelpen dan stond ik niet met de vraag op bokt :) want ik geef ook liever 1 goede tik dan 10000 kleine, maar ja als hij echt niet reageerd op de zweep wordt het gewoon lastig.

Maar ik wilde gewwoon eens weten of er misschien andere waren die hier ervaring mee hadden en het anders hadden opgelost

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 10:44

Carolina, das dan toch echt een rijtechnisch probleem hoor. Je paard is gewoon niet aan je hulpen, tijdens het poepen niet, maar tijdens het longeren blijkbaar ook niet.. Dus aan jou om te zorgen dat ie op je hulpen reageert!

Dus terug naar de basis en gaan zorgen dat ie op kleine hulpen gaat reageren en niet meteen een flinke tik met de zweep, want dan reageert ie op minder al helemaaaal niet :n

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 10:54

Hij is goed aan het been hoor, dat is hij vanaf het begin geweest en luisterd goed naar alle commando's bij de oefeningen aan de hand, maar hij reageerd gewoon weg niet op de zweep en heeft dit nog nooit gedaan, ook niet als je hem wilt opjagen in de bak, je kunt de zweep als het ware gewoon kapot slaan, maar hij doet er niets op uit. Dus denk niet dat dit een rijtechnisch probleem is, aangezien hij nog nooit gereageerd heeft op de zweep

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 10:56

carolina1278 schreef:
Hij is goed aan het been hoor, dat is hij vanaf het begin geweest en luisterd goed naar alle commando's bij de oefeningen aan de hand, maar hij reageerd gewoon weg niet op de zweep en heeft dit nog nooit gedaan, ook niet als je hem wilt opjagen in de bak, je kunt de zweep als het ware gewoon kapot slaan, maar hij doet er niets op uit. Dus denk niet dat dit een rijtechnisch probleem is, aangezien hij nog nooit gereageerd heeft op de zweep

Waarom rij je dan met een zweep, waar die niet op reageert, als ie verder wel goed aan je hulpen is? Dat is dan toch onzin? Als hij altijd goed aan je been is moet ie dat tijdens het poepen ook gewoon zijn..

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 10:59

Lekker stil laten staan... De kans dat hij net midden in een proef gaat stilstaan is vrij klein lijkt me..