Ren probleem!! Help!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Loretteeee

Re: Ren probleem!! Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 12:27

Laten rennen ga ik iig niet doen. (sorry :o )
ik heb geen bak, en waar ik rij is het nog redelijk ongelijk, dus heeft ze ook meer kans op een blessure... (niet dat ze dat snel heeft, maar toch, voor de veiligheid doe ik het liever niet.)

grondwerk... ik ga er vanavond (ga zometeen naar mn opa en oma) gelijk aan beginnen. :)
(los longeren, en dan overgangen maken op commando ect.)
en dan daarna, zadeltje erop, en 'lekker' rijden. :) als ze er zelf ook eens zin in heeft. :o

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 16:43

Ik had het zelfde probleem met mn welsh-arabiertje.
Er zat geen rem op. Alleen maar dribbelen en rennen.
Na een tijdje ging mn moeder meefietsen en had ze hem vast aan de longeerlijn. Niks meer aan de hand. Tot ik weer los ging rijden :o
Wat je vooral NIET moet doen is trekken. Ik had dat ook als schrikreactie maar dat heb ik mezelf echt afgeleerd. Wat bij mijn pony hielp was diep zitten (evt. zadel vastpakken en jezelf in het zadel 'trekken'), op een rustige manier praten en steeds korte ophoudingen geven. Als dat niet hielp volte steeds kleiner maken. Als ik hem dan uiteindelijk terug had voelde ie soms aan alsof ie elk moment kon gaan ontploffen. Dan zette ik m met zn neus ergens tegen aan (hek bv) net zo lang tot ie enigzins gekalmeerd was. Dit volgehouden en nu luisterd ie echt super goed =).
Ik zou je paardje wel eerst na laten kijken door een ostheopaat of fhysio aangezien ze een niet passend zadel had. En indd tandarts erbij halen. Eerst zeker weten dat er niks lichaamelijks aan de hand is. Grondwerk is indd ook een goed begin. Succes, hoop dat het snel beter gaat! :(:)

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 16:56

Ik had dat ook, iets minder erg maar erg genoeg. Wend bij de A eens af, volte links en dan weer rechts en ga zo maar door. Achtjes maken, gebroken lijnen etc. Veel bezig wezen met de'r en net zo lang tot ze moe word, laten rennen zorgt er voor dat ze later moe zijn dan als ze hard aan het werk zijn. Desnoods als ze er vandoor wilt bij de eerste pas van snelheid kneepje in de teugel, gaat ze nog steeds hard zo doorgaan etc.

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 12:46

Ik heb gister weer gereden :o
en eerst uit laten razen in de wei :)
alleen ik ben zonder zadel, en op een andere ondergrond gaan rijden, en ze was me toch BRAAAAAAF!! nu kon ik (eindelijk :o ) eens werken aan haar hoofdhouding, mijn eigen houding en ik kon haar los werken.. (ze is een béétje stijf aan de linkerkant..)
Nu ga ik vandaag of morgen eens op de zelfde ondergrond rijden, mét zadel.. als ze dan weer zo rennerig is dan laat ik haar rug na kijken, én gelijk het zadel.
als ze dan braaf is dan rij ik gewoon niet meer op die ondergrond. (was een stoppelland, voor de mensen die dat niet begrijpen :+ : een land waar tarwe op heeft gestaan, en eraf is gehaald :o

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 20:00

Ben benieuwd! Hopen dat het echt alleen aan de ondergrond lag.
Hou je ons op de hoogte?

Piwie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 09:45

Jou pony luistert gewoon niet naar jouw hulp, ben streng en zorg dat ze wel reageert.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:47

Piwie91 schreef:
Jou pony luistert gewoon niet naar jouw hulp, ben streng en zorg dat ze wel reageert.

Ik mag hopen dat je dit niet meent.
Eerst controleren of de pony nergens last van heeft!

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 16:01

In de tussentijd heb ik weer een keer gereden, zonder zadel.. :o
en ja, weer braaf, alleen iets meer verzet soms.. ik probeer haar nu vooral laag te rijden, en dan toch iedere keer stiekem omhoog komen :o niet dat dat een groot probleem is, maar toch, ik kan me er soms aan ergeren..
Ik was vanplan om vanavond weer te rijden (als t droog word :( ) mét zadel. alleen dan wel voorzichtig omdat het nu regent, en dat zorgt voor grote slippartijen op gras..
Dus julliw horen vanavond en anders morgen wel weer van me :) en anders overmorgen :o

miransiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 12:47

Hoi Loretteeee,

Ik heb zelf een NRPS merrie die in het begin hetzelfde gedrag vertoonde (racen!!) Met haar was lichamelijk niets mis. Ik lees dat het alweer beter gaat, maar alleen zonder zadel?
Wat voor bit heeft je paardje in? Ik heb het volgende geleerd:
- die van mij liep op de racemomenten heel erg op mijn handen, (die van jouw denk ook, als jij je handen open rijdt) ik heb een paar keer mijn teugels laten vieren, daar schrokken we beide van, maar had al effect.
- Veel voltewerk (niet omtrekken) maar van grote naar kleine volte rijden).
- En vooral een zachte hand proberen te houden, hoe harder mijn handen werden, hoe harder zij in haar mond werd. Wel ophoudinkjes geven en weer los laten, maar niet vasthouden of trekken
- Zelf ben ik veel gaan longeren, om goed te trainen op stemhulpen. Rustige stemhulpen hebben nog steeds veel effect op haar.
- en ik was altijd een bangebroek, maar rustig blijven op het moment dat ze ging racen, was voor mij het belangrijkste.

Ben benieuwd of het aan de ondergrond heeft gelegen....
Veel succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 12:54

Ik vraag me af of deze pony wel goed is ingereden.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 14:11

Dat denk ik dus niet! Heb hier ook zo'n soortgelijk geval staan. Binnen 1 maand van niets naar Z houding. Komt van een handelsstal.
Ze wisten dat hij niet geschikt was, maar toch verkocht.
Verkocht aan meisje dat niet handig genoeg is om dit af te leren.
Meisje bang, pony moet weg op mijn aanraden trouwens.
Want eerlijk gezegd durf ik het niet meer aan.
Jammer genoeg sta ik momenteel stijf van de ischias dus zelf opstappen gaat hem niet worden.
Waar woon jij eigenlijk sul????? :D :D :D :D :D

Feijaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 18:17

Ik heb precies hetzelfde probleem met een NRPS pony met wat arabier erin die ik twee keer per week rijd..

miransiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 19:35

Het zou best aan het inrijden kunnen liggen, maar toch denk ik dat er ook echte racers bij zijn. Ik geloof meestal ook niet erin dat een paard vreemder gedrag uit zichzelf laat zien, maar die NRPS-er van mij vindt het gewoon heerlijk om te werken en zodra ze voelt dat ze kan gaan racen, zal ze dat doen (dat heeft dan wel weer met het technische gedeelte te maken) Maar ik kon na veel oefenen met haar lezen en schrijven en racete ze ook niet meer. Ik ben nu te groot voor haar en heb een vaste verzorgster die haar rijdt en daar flikt ze het weer constant bij. Daarom weet ik niet zeker of het wel aan het inrijden ligt of aan de vaardigheden van de ruiter? Het kan wsl allebei zijn.
Ik blijf erbij dat zolang het geen lichamelijke/medische oorzaak heeft, dit er door veel veel veel oefenen wel 'uit te rijden' is.

BenWLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 19:50

mmm leuk maar lastig probleem...
Hoe is ze/hij/het aan de hand?

Ik had er thuis ook 1 die deed dit aan de hand maar goed dat was dan ook een veulen die goed mee kon lopen en toen mij dacht uit te proberen.
Veulens is iets makkelijker bij af te leren dan volwassen dieren.
de mijne was toen een jaar toen hij dit telkens probeerde aangezien ik er niet opkon gaan zitten om te corrigeren,
ben ik met heb grondwerk aan de leadrope van emiel voest gaan werken en met resultaat! nu loopt hij liever niet dan wel :Y) terwijl ik heb alleen maar een touwhalster + leadrope heb gebruikt en meer niet. Geen zweep sporen lijnen etc. etc.
naja hoop dat ik je misschien verder kan helpen?

BenWLOVER

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:37

miransiets schreef:
Het zou best aan het inrijden kunnen liggen, maar toch denk ik dat er ook echte racers bij zijn. Ik geloof meestal ook niet erin dat een paard vreemder gedrag uit zichzelf laat zien, maar die NRPS-er van mij vindt het gewoon heerlijk om te werken en zodra ze voelt dat ze kan gaan racen, zal ze dat doen (dat heeft dan wel weer met het technische gedeelte te maken) Maar ik kon na veel oefenen met haar lezen en schrijven en racete ze ook niet meer. Ik ben nu te groot voor haar en heb een vaste verzorgster die haar rijdt en daar flikt ze het weer constant bij. Daarom weet ik niet zeker of het wel aan het inrijden ligt of aan de vaardigheden van de ruiter? Het kan wsl allebei zijn.
Ik blijf erbij dat zolang het geen lichamelijke/medische oorzaak heeft, dit er door veel veel veel oefenen wel 'uit te rijden' is
.

En dat is het hem nou net. Veel van dit soort gevallen die uit het niets gaan rennen (zonder medische oorzaak ) is een rijtechnische probleem . TS zegt dus ook al dat hij links veel stijfer is en in de staak gaat, dus ik denk dat het paard op zijn schouder valt daarvan schrikt en gaat rennen ( paarden kunnen echt behoorlijk schrikken van hun eigen lichaam). Veel van dit soort gevallen worden als een paard met een verhaal of als gevaarlijk afgeschreven terwijl het vaak met de juiste kennis van zaken zo op te lossen is. Zoek een instructeur of ga in training bij die zich in het rechtrichten heeft verdiept dan zal je merken dat het geen kwade wil is van je pony maar een gebrek aan rijervaring van jou, lessen in het rechtrichten aan de hand of onder het zadel is een meerwaarde voor je pony en voor jou verdere paarden carriere.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 08:17

Natuurlijk is het op te lossen alabaster, maar dan wel met een kundig ruiter die op tijd en op de juiste manier ingrijpt.
Er staat hier een paard die denk ik 20 keer erger was en die rijd nu super braaf rond, maar wel met een kundig amazone! Maar ook op dit paard zou ik niet zomaar elke ruiter laten.
Een ruiter die al met angst op een paard gaat zitten en ook nog eens niet de ervaring heeft, daar kan je als instructeur niets mee, zeker niet als zo'n dier aan de ren gaat.
En ik wil haar niet met gebroken ledematen naast het paard zien liggen.
Maar je mag er met alle liefde een keertje op komen zitten hoor en ik denk dat TS dat ook wel wil.

Smoethie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 10:19

misschien heb je je oplossign al gevonden maa zal eens proberen te helpen.
als er 100% zeker is dat er niks mis met je pony is dan kan je gaan kijken wat je er dan aan kan doen
ik had ook een keer zo'n pony past precies is je straatje.
wat ik toen heb gedaan is negeren negeer dat ze rent en ga gewoon met haar aan het werk en dan e3cht gewoon een uur lang. Al zal ze bek af binnen staan dan nog moet je proberen door rijden. ga rond rijden (als je dat doet) ga figuren rijden rij strek wat uit en neem wat erug gewoon rijden als of er niks gebeurd en dan gewoon een uur lang ze zal vanzaelf inzien dat het niet helpt
DIT MOET JE ALLEEN GAAN DOEN ALS JE ZEKER WEET DAT DIE LICHAAMELIJK EN GEESTELIJK GEEN KLACHTEN HEEFT!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 14:38

Ben het met jou idee om dit af te leren wel eens Niene06, maar ik denk dat jij niet bang was en de pony er doorheen hebt gereden. Vaak is dit wel de manier om rengedrag af te leren, jij wil hard...prima, maar dan ga je ook door als je eigenlijk niet meer wil en ik zeg je mag stoppen! Doe dat 1 of 2 keer en het spelletje is niet leuk meer.
Maar een amazone die bang is en gaat trekken als de pony vlucht, gaat alleen maar harder.

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 18:30

even een opsomming:
- trekken doe ik niet meer. dat heb ik me gelijk afgeleerd, alles doe ik nu met de kleinste hulpen, en daar krijg ik het beste de reactie op.
- ik heb in de tussentijd niet gereden sinds mijn laatste reactie, ivm waarschijnlijk een longontsteking(van mij.. :\ dan ben ik nogal kortademig.. ik heb dan al moeite met fietsen. dus laat het paardrijden maar even zitten...)
DAN STAAT ZE OVERDAG DE HELE DAG OP DE WEI!!! dus ze kan rennen als ze wilt.
- aan de hand is het een hééééééééééééle brave pony, blijft altijd netjes achter je lopen. ookheel braaf met poetsen ect.
- de stukjes dat ik naar de wei loop, of weer terug naar stal ga, of gewoon een stukje wandel.. zit ik erop ( niet altijd...) dan is ze ook braaf.

Het weer zit tegenwoordig ook niet mee... al die regen. bah. :\