miransiets schreef:Het zou best aan het inrijden kunnen liggen, maar toch denk ik dat er ook echte racers bij zijn. Ik geloof meestal ook niet erin dat een paard vreemder gedrag uit zichzelf laat zien, maar die NRPS-er van mij vindt het gewoon heerlijk om te werken en zodra ze voelt dat ze kan gaan racen, zal ze dat doen (dat heeft dan wel weer met het technische gedeelte te maken) Maar ik kon na veel oefenen met haar lezen en schrijven en racete ze ook niet meer. Ik ben nu te groot voor haar en heb een vaste verzorgster die haar rijdt en daar flikt ze het weer constant bij. Daarom weet ik niet zeker of het wel aan het inrijden ligt of aan de vaardigheden van de ruiter? Het kan wsl allebei zijn.
Ik blijf erbij dat zolang het geen lichamelijke/medische oorzaak heeft, dit er door veel veel veel oefenen wel 'uit te rijden' is.
En dat is het hem nou net. Veel van dit soort gevallen die uit het niets gaan rennen (zonder medische oorzaak ) is een rijtechnische probleem . TS zegt dus ook al dat hij links veel stijfer is en in de staak gaat, dus ik denk dat het paard op zijn schouder valt daarvan schrikt en gaat rennen ( paarden kunnen echt behoorlijk schrikken van hun eigen lichaam). Veel van dit soort gevallen worden als een paard met een verhaal of als gevaarlijk afgeschreven terwijl het vaak met de juiste kennis van zaken zo op te lossen is. Zoek een instructeur of ga in training bij die zich in het rechtrichten heeft verdiept dan zal je merken dat het geen kwade wil is van je pony maar een gebrek aan rijervaring van jou, lessen in het rechtrichten aan de hand of onder het zadel is een meerwaarde voor je pony en voor jou verdere paarden carriere.