Paard bokt bij tik van de zweep!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

acacia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 19:44

Gewoon negeren, niet nogmaals tikken, dat is een reaktie die het paard juist niet moet hebben.

Jitske3

Re: Paard bokt bij tik van de zweep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 14:30

ik geef mijn paard een tik bij zijn flanken en niet op zijn kont. Vaak is dit een reactie van een paard als hij/zij een tik op zijn kont krijgt.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 15:02

midgie schreef:
Roozie1997 schreef:
Heey bokkers,

Mijn bijrijdpaardje reageert niet heel goed op mijn been. Als ik dan een tikje met de zweep geef vanne ik meen het!, dan ik het meteen BOK. Wat moet ik hieraan doen?

Groetjes Rosanne

Zonder zweep rijden of hem anders anders gebruiken, als het paard bokt voor de zweep , gebruik jij hem verkeert te veel getikt tehard, op een verkeerd moment, een paard mag niet zwiepen met zijn staart of bokken naar de zweep.
Niet nog een tik geven , heb respect voor het paard als hij aangeeft dat je te veel impuls geeft,
Leer de taal die hij spreekt en heb daar respect voor, mensen die doortikken zijn goed fout bezig, het is tenslotte hun eigen fout.
Gebruik de zweep waarvoor hij is en dat is en dat is niet om te straffen, misschien eerst je huiswerk doen voor je met een zweep gaat rijden,

HElemaal mee eens!!!

maensa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 23:15

nou... jullie zeggen allemaal van nog een tikje erbij enzo... maar mijn pony gaat dan gewoon nog hoger bokken. ik win het dus nooit |( dus ik doe meestal gewoon negeren...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 08:04

maensa schreef:
nou... jullie zeggen allemaal van nog een tikje erbij enzo... maar mijn pony gaat dan gewoon nog hoger bokken. ik win het dus nooit |( dus ik doe meestal gewoon negeren...

Paard rijden gaat niet om winnen, wat wil je winnen, ja misschien de wedstrijd die je zo nodig wil rijden met het paard.
Paardrijden gaat om techniek en respect en samen werken, een met je paard worden, dat krijg j eniet voor mekaar als je steeds de gedachten hebt ik wil winnen of ik moet de baas zijn.

Is jammer dat mensen zich altijd maar willen bewijzen voor andere en niet om hun eigen paard denken,waarom moet een paard gereden worden met een pijn prikkel, het kan zo heel erg anders.

Waar komt het idee vandaan dat je een paard moet door tikken als hij zich verzet tegen jou hulp die te groot worden/zijn gegeven, mag een paard geen eigen mening hebben?
Waarom die angst voor zo`n dier, want dat is er in het meeste geval, angst voor de kracht en wat ze er bij foute omgang mee kunnen gaan doen, maar sta er eens bij stil dat een paard zijn eigen kracht niet kent en als je hem met respect en goed leiderschap behandelt hij echt voor je door het vuur zal gaan zonder te veel geruk en gepluk, wat je eigen bij de top ruiters ook heel veel ziet jammer genoeg.
Rij een paard eens met gevoel en voel wat er gebeurd.
Lees eens een aantal boeken wat er zo helemaal mis kan gaan in het lichaam van het paard en ook tussen zijn oren , je wilt toch je paard vrolijk aan het werk hebben en vooral ontspannen, leer dan hoe dat moet en zoek een instructrice die jou daar bij kan helpen en niet een die zegt nog een tik geven, want dat is geen les geven , dat is de ruiter verkeerde dingen leren.
Zoek naar ontspanning , soms duurt dat een jaar en soms een paar weken, maar zoek een manier waarop jullie beide plezier hebben, het is ten slotte een hobby en het paard is geen ding om je frustratie op kwijt te raken als hij het niet goed doet, wat helaas ook heel veel gebeurd, mensen willen altijd even snel dit of dat doen, maar sta er eens bij stil of je paard dat wel aankan, niet dus en dat is de rede waarom hij bokt bij fout zweep of wat dan ook gebruik, hij vertelt zijn verhaal , luister daar naar en doe niet egoïstische door je paard steeds maar weer jou wil op te leggen.