Ik kan niet met slof rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moll

Re: Ik kan niet met slof rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 20:37

je moet maar zo denken waar de kennis van de ruiter/ instructie ophoud begind het tuigage

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 21:02

Moll schreef:
je moet maar zo denken waar de kennis van de ruiter/ instructie ophoud begind het tuigage

:j Helemaal mee eens.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 23:37

Moll schreef:

Ben ik ook helemaal mee eens , jammer dat vele mensen opkijken tegen topruiters die ook deze hulpmiddelen gebruiken en ook op een heel fouten wijze.
Waar is het respect voor het paard??

pipo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 12:23

Wat heeft respect voor het paard nou te maken met tuigage? In de juiste handen is de slof een hulp middel, zoals haar instructeur hem waarschijnlijk ook wilde gebruiken. Het bevalt haar niet dus zoekken ze een andere weg prima toch?
@ TS: Hoop dat je een goede oplossing vind succes met rijden

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 12:42

midgie schreef:
Moll schreef:

Ben ik ook helemaal mee eens , jammer dat vele mensen opkijken tegen topruiters die ook deze hulpmiddelen gebruiken en ook op een heel fouten wijze.

Ik zou zeggen, kijk even naar de filmpjes van de proeven van gisteren.. Dan ga je toch niet zeggen dat de top niet goed bezig is? Ik zie daar geen ongelukkig paarden, maar prachtige bespierde paarden die hun proeven met plezier lopen met een ruiter die respect voor hen heeft...

Tja ik heb zo iets van> bewijs jezelf eerst maar eens voor je commentaar gaat geven op iemand die zoveel meer bereikt heeft dan jijzelf.. :j

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 13:37

Met een slofteugel moet je idd kunnen rijden, het is inderdaad beter dat je die eraf hebt gehaald. Ik vind het echt te belaggelijk voor woorden dat sommige mensen moeten zeggen dat de ts een andere instructrice zou moeten zoeken, mensen A.U.B. waar is jullie verstand. Oordelen is zeer makkelijk.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 14:11

midgie schreef:
Moll schreef:

Hier ben ik het absoluut niet mee eens, sommige paarden hebben hulpmiddelen nodig om hun lijf beter in balans te krijgen.
Het zou respectloos zijn als je bv een "scheef" paard niet de mogelijkheid geeft om zijn zwakke kant met spieren ook te ontwikkelen en hem lekker naar de kl*te rijdt .

Lucky_Shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 14:17

Ik rij nu al een tijdje met een slof. Dit ging van de eerste keer al prima.
Maar mijn paard had dan direct door hoe hij moest lopen en zo is hij dus ook zijn rug goed gaan gebruiken.

Het gaat er gewoon om dat de ruiter ermee kan rijden, anders ga je de rug van je paard overbelasten.
Maar het voornaamste is dat niet alleen de ruiter meer ook het paard de bedoeling snapt en zich er goed bij voelt. En volgens mij is dat bij jou niet het geval. Je moet gewoon rijden met wat jij het beste vind.

Ik vind het een hele goede keuze dat je gemaakt hebt, door gewoon te zeggen "Sorry, ik en mijn paard voelen zich er niet goed bij, geen slof!" ;) Sommige blijven er dan toch mee rijden, dat is fout!

Groetjes xx

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 14:24

mickydo schreef:
Hier ben ik het absoluut niet mee eens, sommige paarden hebben hulpmiddelen nodig om hun lijf beter in balans te krijgen.
Het zou respectloos zijn als je bv een "scheef" paard niet de mogelijkheid geeft om zijn zwakke kant met spieren ook te ontwikkelen en hem lekker naar de kl*te rijdt .

Paarden hebben een ruiter nodig die ze de kans geeft hun lichaam optimaal te gebruiken, en daar zijn geen hulpmiddelen bij nodig. Vanuit nageeflijkheid naar aan beide kanten even los(rechtrichten dus) en dan opbouwen van kracht. Daar heb je geen slof voor nodig maar gevoel.

Lucky_Shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 14:53

Mindfields schreef:
mickydo schreef:

Paarden hebben een ruiter nodig die ze de kans geeft hun lichaam optimaal te gebruiken, en daar zijn geen hulpmiddelen bij nodig. Vanuit nageeflijkheid naar aan beide kanten even los(rechtrichten dus) en dan opbouwen van kracht. Daar heb je geen slof voor nodig maar gevoel.

Dat is niet waar. Sommige paarden hebben dit nodig. Mijn paard heeft heel zijn leven (13 jaar) western gelopen en nu het laatste jaar ben ik bezig hem dressuur op te leren, maar omdat hij nu opeens aan de teugel moet lopen, wist hij niet hoe dus wat deed ie; Hij richte zijn hals op en duwde zijn hoofd tegen zijn borst. Dus hij gebruikte zijn rug niet. Doordat ik met een slof begon te rijden wist hij dit wel.
Wat is dat toch? wat heeft iedereen altijd tegen een slof?! Waarschijnlijk komt het omdat degene die dat zeggen dat een slof slecht is, die kunnen er waarschijnlijk zelf niet mee rijden of ze hebben waarschijnlijk altijd chique paarden met papieren gekregen die duizenden euro's waard zijn die dus alles al vanzelf doen!

Dus stop met te zeggen dat een slof niet goed is! Je hebt er zelf nog niet meegereden dus je weet van niets!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 15:10

Lucky_Shana schreef:
Dat is niet waar. Sommige paarden hebben dit nodig. Mijn paard heeft heel zijn leven (13 jaar) western gelopen en nu het laatste jaar ben ik bezig hem dressuur op te leren, maar omdat hij nu opeens aan de teugel moet lopen, wist hij niet hoe dus wat deed ie; Hij richte zijn hals op en duwde zijn hoofd tegen zijn borst. Dus hij gebruikte zijn rug niet. Doordat ik met een slof begon te rijden wist hij dit wel.
Wat is dat toch? wat heeft iedereen altijd tegen een slof?! Waarschijnlijk komt het omdat degene die dat zeggen dat een slof slecht is, die kunnen er waarschijnlijk zelf niet mee rijden of ze hebben waarschijnlijk altijd chique paarden met papieren gekregen die duizenden euro's waard zijn die dus alles al vanzelf doen!

Dus stop met te zeggen dat een slof niet goed is! Je hebt er zelf nog niet meegereden dus je weet van niets!

Lieverd, ik heb heel veel paarden in de benen, ben de tel na de 400 kwijtgeraakt en we zijn hard op weg richting de 600, voornamelijk paarden zoals je die van jou beschrijft, volledig vastgereden dieren die al jaren in een verkeerde houding liepen, altijd opknapwerk verricht, kijk anders even op mijn website http://www.noorhorses.com voordat je zulke beweringen durft te doen die nergens op slaan. Ik heb nog nooit een duur paard gehad, altijd de paarden die anderen lieten staan omdat zij vonden dat die paarden geen talent hadden. Ze konden ook nog niks, en zaten helemaal vast in het hele lijf. Heb er inmiddels aardig wat opgeleid en ik reed dan toch met zulke paarden heel verdienstelijk mee in het Z2.

En dat deed ik met gevoel en niet met een slofteugel.

Lucky_Shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 15:18

Mindfields schreef:
Lucky_Shana schreef:

Lieverd, ik heb heel veel paarden in de benen, ben de tel na de 400 kwijtgeraakt en we zijn hard op weg richting de 600, voornamelijk paarden zoals je die van jou beschrijft, volledig vastgereden dieren die al jaren in een verkeerde houding liepen, altijd opknapwerk verricht, kijk anders even op mijn website http://www.noorhorses.com voordat je zulke beweringen durft te doen die nergens op slaan. Ik heb nog nooit een duur paard gehad, altijd de paarden die anderen lieten staan omdat zij vonden dat die paarden geen talent hadden. Ze konden ook nog niks, en zaten helemaal vast in het hele lijf. Heb er inmiddels aardig wat opgeleid en ik reed dan toch met zulke paarden heel verdienstelijk mee in het Z2.

En dat deed ik met gevoel en niet met een slofteugel.

Ieder zijn eigen manier. Ik zeg toch ook niet dat jou met methode met het "gevoel" slecht is?
De slof is ook niet slecht... Ieder zijn eigen manier

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 15:23

ik heb niets tegen een slof....maar wat ik begrijp 'hangt' het paard van TS....ik zie niet wat een slof daaraan zou moeten verbeteren...een slof doet het hangen eerder verslechteren...

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 15:24

@lucky_shana: Dat jouw paard niet in de juiste houding kon lopen zonder slof zegt meer over jouw (op dat moment ontbrekende)rijkunst dan over je paard. Een ander had het zonder slof wel voor elkaar gekregen, op een prettigere manier dan je nu hebt gedaan. En dan kun je met opmerkingen komen als mensen hebben alleen maar dure paarden onder hun kont gehad die alles al konden maar dat is dan wel een zwaktebod. Een slof is nooit nodig. Als de ruiter de juiste begeleiding krijgt en zijn gevoel ontwikkelt of zijn paard tijdelijk aan een ander toevertrouwt die er met beleid en gevoel voor zorgt dat dat paard leert dat het ook in ontspanning kan met echte nageeflijkheid dan is een slof niet nodig. Punt. Dat jij vindt dat jouw paard de slof nodig had is een teken dat je het niet kon oplossen met rijkunst en gevoel.

@ Geerke, inderdaad.

JoliennJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 15:35

Mensen LEES nou eens even!!

bluedisx schreef:
Ben ook niet van plan om er nog mee te rijden, maar ben gewoon benieuwd hoe je hier nu wel normaal mee kunt rijden?

De TS vraagt hier HOE mensen hun slof vasthouden, omdat zij het zo verschrikkelijk vervelend vond. Het is dus niet de bedoeling dat hier een onwijze discussie gaat ontstaan over waarom wel of niet met slof rijden. Daar zijn al genoeg discussies over geweest.

Dus beantwoord de vraag van de TS, of houd je mond. Discussies onderling los je maar via pb op.

Sorry dat ik me hier overal mee bemoei maar ik kan me hier zó aan ergeren.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 15:40

maar als e toch niet van plan is met slof te rijden hoeft ze toch ook niet te weten hoe ze hem vast moet houden?
Het ging mij alleen even om het 'rijtechnische' advies van haar instructrice...

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 15:43

slof is slecht punt. als je met slof rijd, heb je geen gevoel van het moment van het lossen van het paard, als je dat wel heb heb je namelijk geen slof nodig, dus gebrek aan kennis, gevoel en ervaring

dromi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 15:55

Gewoon eens overleggen met je instructrice en aangeven dat je het lastig vind..

En het is een prima hulpmiddel voor sommige paarden, idd mits goed gebruikt.
En iedereen die ermee rijd of heeft gereden heeft het moeten leren. Zolang je daar de tijd voor neemt is er niets aan de hand

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 16:43

Moll schreef:
slof is slecht punt. als je met slof rijd, heb je geen gevoel van het moment van het lossen van het paard, als je dat wel heb heb je namelijk geen slof nodig, dus gebrek aan kennis, gevoel en ervaring

Ja klopt helemaal , als je een paard met gevoel wil rijden moet je zeer zeker geen hulpmiddelen gebruiken.
Het is puur gebrek aan gevoel en techniek als je je paard niet zonder hulpmiddelen kan rijden .
Juist een goeie instructrice moet jou kunnen vertellen hoe je een paard kan trainen zonder zo`n ding.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 16:47

bluedisx schreef:
Mijn paard kwam vaak in de overgangen nog erg omhoog, en ze heeft een hoek waar ze vaak wat schrikachtig is en dus sneller gaat lopen. Daarom dacht ze dat het misschien een oplossing was omdat het bij haar eigen paard wel heeft geholpen. Moet zeggen dat het idee me zelf ook niet echt aanstond, vooral omdat ik geen ervaring had maar omdat ze er zelf bij was vond ik het niet erg. Ik heb haar ook uitgelegd dat ik er niet meer mee wilde rijden en ze gaf me ook groot gelijk hoor! Ik vond het wel het proberen waard..

Oplossing: Gebruik een martingaal!
Werkt super prettig, en maakt niks kapot :)
Je moet hem wel goed passend maken, maar dat is niet zo moeilijk.

Ik ben totaal geen voorstander van de slof.
En eerlijk gezegd vind ik het van een instructrice heel slecht dat ze als advies geeft om met een slof te rijden (en dat ze het zelf doet).
Getuigd wat mij betreft van te weinig kennis. :o

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 16:55

Trouwens, begrijp me niet verkeerd, ik ben tegen hulpteugels.
Maar een martingaal is niet verkeerd.
Dat ze omhoog komt in de overgang komt toch door jezelf denk ik, en dat kan je het beste leren zonder hulpteugel. Als ze sneller gaat lopen moet je een halve ophouding geven.

Maar ik dacht even dat je paard ervandoor zou spurren, met het hoofd de lucht in. Dan is het wel prettig om een martingaal te hebben.

Maar nu ik het dus nog even lees, denk ik toch echt dat je het zonder hulpteugel moet oplossen.

Ohja, nog even ontopic: eerder reed ik ook wel eens met slof (grote fout, maarja, was jong, instructrice zei het.. net als bij jou), dan had ik de teugels gewoon vast en de slof onder mijn pink dacht ik.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 16:57

marlinH schreef:
midgie schreef:

Ik zou zeggen, kijk even naar de filmpjes van de proeven van gisteren.. Dan ga je toch niet zeggen dat de top niet goed bezig is? Ik zie daar geen ongelukkig paarden, maar prachtige bespierde paarden die hun proeven met plezier lopen met een ruiter die respect voor hen heeft...

Tja ik heb zo iets van> bewijs jezelf eerst maar eens voor je commentaar gaat geven op iemand die zoveel meer bereikt heeft dan jijzelf.. :j

Ik durf best wel te zeggen dat de top niet altijd respect vol met zijn paard omgaat wat rijden betreft, is toch diep triest dat heel veel toppaarden al met hun 7 kapot zijn of soms zelfs eerder, hoe denk je dat dat komt??
Over de bespiering maar vaak te zwijgen, kijk eens naar de onderhalsen en veel lopen er niet ontspannen over de rug.
Het gaat om de show en niet om de techniek, het gaat om de kits en niet om de kunst, voor mij is paardrijden een kunst wat mooi en beheerst moet zijn en als ik dan af en toe zo`n top ruiter bezig zie met een drijfnat paard wat zoveel schuim verliest dat je er naar van word, nee geef mijn dan maar de kunst en techniek dat je weet welke spieren je bebruikt in bepaalde oefeningen en waarom en dat is ook de rede dat ik geen wedstrijden rij, terwijl ik weet dat mijn paarden het zou kunnen.

Waarom moet ik me bewijzen, voor wie?

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 17:20

Als ik met een dubbele teugel rij, heb ik de gewone teugel tussen mijn pink en ringvinger en de onderste teugel (in jouw geval zou dat de slofteugel zijn) heb ik tussen mijn ringvinger en middelvinger.
Mocht je ooit met een dubbele teugel willen leren rijden, om wat voor reden dan ook, is het misschien een idee om een 2e teugel aan je bit te hangen en die gewoon los laat hangen, maar wel in je handen houd. Puur voor het gevoel dus.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 18:34

Moll schreef:

ook een mooie, dan weet je meteen dat je verder moet zoeken voor les ;)

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 18:37

ik vind een slof onzin, waarom zou je dara uberhout mee rijden? als hij al goed nagevelijk rijd dan is een slof tog niet nodig...?