slome pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 16:35

Een paard/pony laten luisteren door middel van angst lijkt mij niet DE manier ! Een paard moet vertrouwen hebben in zijn berijder/verzorger en een mens moet het verdienen om dat vertrouwen te krijgen van een paard/pony. Dat is door te werken met elkaar en te leren van elkaar. Als iemand mij in elkaar zou meppen om mij dingen duidelijk te maken, dan gaat het ergens niet goed. Zelfde geld voor een paard/pony.

TS hoe vaak mag je nu op die pony rijden ? Als het nog steeds maar 1 x per 2 maanden is zal het helaas niet veel uitmaken. En inderdaad misschien is dit nog wat te hoog gegrepen. Is er niet iemand op die stal/manege die jou misschien een keertje wat hulp wil bieden en wat tips wil geven als je aan het rijden bent ?

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 16:53

Heb met enige verbazing dit topic zitten lezen. Aan de ene kant omdat het wat onaardig is om een meisje van 12 op deze manier aan te vallen die in eerste instantie een normale vraag stelt, aan de andere kant door de houding van de TS zelf.

Mijn advies zou zijn: direct stoppen met het rijden van deze pony. Je hebt er zelf totaal geen plezier aan (gezien je woorden: dik en sloom etc.), en je boekt geen vooruitgang. Aan de andere kant omdat je dit nog niet aankan gezien het resultaat, en deze mensen maar iemand anders moeten kiezen om structureel hun probleem op te lossen. Daarnaast heeft 1x in de 2 maanden (of zoiets) toch geen effect.
Ga lekker met je eigen pony aan de slag, daar heb je ook vast nog veel mee te leren. Succes!

Monica24

Re: slome pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 16:56

Even een rekensommetje:
400 euro aan lessen per kwartaal = 400 / 13 weken is € 30 per week, dan lijkt het alweer wat minder, zouden 2 lessen van €15 kunnen zijn per week, is niet giga veel i.m.o.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 16:59

Nu weet ik toevallig dat TS alleen op de ponyclub les krijgt. Lijkt mij sterk dat een ponyclub 1200 euro per jaar kost maar dat terzijde.

Ik blijf bij mijn standpunt dat dit niet de juiste klus is voor TS. Ga (net wat Monica zegt) gewoon lekker met je eigen pony aan de slag.

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 17:01

Nee dan is het idd niet veel nee haha.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 19:53

Beste TS,

Ofwel ga je serieus met die pony aan de gang onder begeleiding (minstens 3x per week rijden) of je stopt er mee.
Op deze manier beleef je er geen plezier aan en is het voor de pony ook verwarrend.
Stel aan de eigenaars voor dat hun voor de instructie betalen, dan moet je geen lessen opofferen voor je eigen pony ;)
Ga iig geen gekke dingen doen met zwepen oid want een paard is zoiets delicaat en je weet niet waar het probleem zit dus wie weet maak je de pony per ongeluk kapot, zonder dat je het wist en dat is nog moeilijker om op te bouwen. Dat kun je wel zien aan het feit dat de pony telkens bokt als je een zweep gebruikt, dit komt blijkbaar ook voort uit een trauma.

Succes ermee!

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 16:24

midgie schreef:
vivana schreef:
Hahaha; heel hard maar er is maar 1 manier en dat is gruwelijk een keer afslaan en zorgen dat je blijft zitten.(waar de meeste bokkers niet tegen kunnen.... :+ )
Als de pony slim is dan loopt hij de dag erop zo voor je,misschien probeert hij het nog wel een keer maar zodra die jouw zweep ziet...zal hij zich bedenken ;)
Evengoed is dit geen manier voor de eigenaar en voor hun is de beste optie een andere pony kopen.
Want bij hun kinderen zal dit misschien even goed gaan en de pony valt zo weer in de oude gewoonte ;)
Sporen hoef je niet aan te doen (snapt ie toch niet zeg jezelf)een middelmaat dressurzweepje met een touwtje daar heb je het meeste aan.

Sucses ermee

Ga je ook zo met je kindjes om, gruwelijk een keer in mekaar rammen zodat ze het de volgende keer niet doen??
Kun je bij kindjes wel doen denk ik op deze manier, maar een paard denkt net even wat anders dan een mensen kindje, maar ook daar bereik je er niets mee.
Heel jammer dat je op deze manier over dieren denkt.

dit zou ik ook noit doen ben geen dierenbeul dit is volgens mij nog de ergste oplossinbg die iemand ooit gegeven heeft!

Citaat:
Door zijn pens?? Sorry, maar vind het steeds gekke worden, beetje respect voor het dier.

Citaat:
TS hoe vaak mag je nu op die pony rijden ? Als het nog steeds maar 1 x per 2 maanden is zal het helaas niet veel uitmaken. En inderdaad misschien is dit nog wat te hoog gegrepen. Is er niet iemand op die stal/manege die jou misschien een keertje wat hulp wil bieden en wat tips wil geven als je aan het rijden bent ?

Jah goed idee misschien heeft er iemand een keer tijd en zin om les te geven. Ik geef soms ook wel eens wat aanweizingen als iemand rijd

ik heb nu afgesproken om mee te gaan rijden ik probeer wel 2 tot 3 keer per week maar zal niet altijd lukken door ouders die niet kunnnen en druke wedstrijd weken!

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 07:08

Als je dat zielig vind....moet je stoppen met paardrijden al ooit eens bedacht dat een paard er niet om vraagt of wij op hun rug gaan zitten?

Gelukkig hoef het meerendeel van paarden niet een keer afgeslagen te worden ,maar helaas ze zijn niet
allemaal hetzelfde.

misschien wil de pony wel alleen maar mooi zijn in een wei?! :+ :+ :+

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 14:24

Jah is is enorm dik en staat op dieet maar het doet weinig af! en hij is van nature al sloom maar ik wil hem gewoon wel voorwaards krijge!!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 14:33

vivana schreef:
Als je dat zielig vind....moet je stoppen met paardrijden al ooit eens bedacht dat een paard er niet om vraagt of wij op hun rug gaan zitten?

Gelukkig hoef het meerendeel van paarden niet een keer afgeslagen te worden ,maar helaas ze zijn niet
allemaal hetzelfde.

Het is zielig (nee, geen penny-aanval) en respectloos. Een coöperatief paard hoef je niet te slaan, bij een koppig paard bereik je er niks mee en als je paard gewoon een rotzak is moet je zorgen dat je slimmer bent. Een paard slaan -afgezien van wanneer hij bijt of trapt, al moet ik zeggen dat de mijne dan gewoon een schop onder z'n hol kan verwachten- vind ik een teken van zwakte, en van niet in staat zijn tot het bedenken van een meer diervriendelijke oplossing. Een paard berijden = druk waar een paard niet om vraagt. Hij laat ons op zijn rug zitten, het is aan ons om hem ons te kunnen laten vertrouwen.

Daarnaast geeft TS aan dat het paard overreageert op de zweep door een ervaring uit het verleden. Je oplossing is dus niet alleen gemeen en zwak maar ook nog eens compleet onbruikbaar in deze situatie.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:03

[quote="hestejente :+

Daarnaast geeft TS aan dat het paard overreageert op de zweep door een ervaring uit het verleden. Je oplossing is dus niet alleen gemeen en zwak maar ook nog eens compleet onbruikbaar in deze situatie.[/quote]

Door een ervaring uit het verleden........mijn pony schrikt als ik te snel met mijn hand zwai/opsteek whatever.
Zal even aan de vorige eigenaresse vragen of die hem misschien vaak tegen zijn koppie heeft geslagen?!

In iedergeval ,kun je het niet aan "stoppen dan" en een pony zoeken die je wel kunt rijden. ;)

Merel_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:13

Heb de hele discussie niet doorgelezen, dus sorry als ik in herhaling val, maar:
Met sporen rijden lost niks op! Na een tijdje herhaalt het probleem zich gewoon alleen dan nog een stukje erger, namelijk dat hij ook niet meer goed loopt op de sporen, omdat hij daar dan aan went.
Ken het probleem namelijk maar al te goed!
Ik zou aan de slag gaan met het reageren op je been, gewoon veel oefenen.
Aansporen met je kuit, als hij niet reageert aan blijven houden tot hij reageert en dan meteen loslaten. Zo steeds doorgaan en op een gegeven moment zal hij steeds beter op je been gaan reageren.
Succes verder.

Rixtie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:42

Dit is de goeie :P Haha xD
Citaat:
"Merel_93"]Heb de hele discussie niet doorgelezen, dus sorry als ik in herhaling val, maar:

Geld ook voor mij xD

Heeft ie misschien ook pijn ?? Of hij heeft iets met de hoeven. want volgensmij doet dat hartstikke pijn als ie hoefbevangen is ofzo O: En misschien bokt ie wel omdat ie zoveel pijn heeft.
Mijn paard liep ook zo traag als ik weet niet wat.. maar die had hoefproblemen ;(
Laatst bijgewerkt door Rixtie op 01-09-09 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 15:18

mmm, geen idee hij loopt wel goed bij kleine kinderen!
Maar ik rijd hem nu niet meer omdat ik geen tijd meer heb!
Ik zal jullie tips gebruiken hier mag een slotje op!
(ojaa even dat veheel over die kinderen heb ik van iemand gehord NIET zelf gezien anders had ik wel wat gezegt!)

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 20:36

neelke123 schreef:
ga met zweep of spooren rijden

Super tip! NOT.

Neelke, misschien moet je je tips of onderbouwen, of even de rest van het topic doorlezen.

Brenn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 20:51

Wat voor brok krijgt de pony? Wat ook vaak scheelt is een energy booster oftewel een vitamine spuit dat kun je door het voer geven.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 20:58

geen idee! maar tis al opglst hier slotje!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 08:11

vivana schreef:

allemaal hetzelfde.

Slaat ook weer nergens op, een paard is idd niet om op te zitten, maar als je het wel doet, moet dat met respect gedaan en niet met slaan gebeuren, NOOIT, al helemaal niet bij paarden die het niet snappen.
Het probleem ligt niet bij de paarden maar bij de mensen, een paard word puur geboren en zodra het in mensen handen komt gaat het heel vaak fout en dan moet er geslagen worden, in mijn ogen zin mensen die hun paard slaan omdat hij het niet snapt of even zijn dag niet heeft , bang voor hun paard, bang om met zo`n machtig dier om te gaan, helaas zijn er heel veel ruiters die het met geweld en dwangmiddelen op willen lossen, die mensen zouden geen paard mogen bezitten, maar helaas word een paard nog te vaak als een fiets of dood ding beschouwt, geef met maar een mep als het niet lukt en als de klik er niet is zetten we hem gewoon op de MP, erg diervriendelijk ook, ik zal wel niet wijs zijn, maar ik heb mijn paarden voor het leven en als ze even hun dag niet hebben heb ik daar respect voor, ik heb hun en mijn hele leven de tijd om daar een oplossing voor te vinden toch??
Slaan is laf erg laf, zeker als je zelf niet weet waar je mee bezig ben, hoe kun je in godsnaam een paard iets leren als je zelf al niet weet wat je moet doen, hoe het werkt en wat een paard werkelijk is??
Word er soms erg misselijk van wat mensen hun paard aan doen, mensen die hun kind een pony geven en gelijk maar even sporen een zweep enz kopen, erg makkelijk , de pony is geen kinderoppas en al helemaal geen boksbal.
TS dit is niet tegen jou bedoelt, maar tegen de mensen die weer erg dom reageren.
Zal hier ook wel niet goed bevallen, maar dat zal me even een worst wezen }>

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 08:44

Ga eens wat anders doen met deze pony, gewoon lekker buitenritjes, grondwerk, beetje aan de longeerlijn balkjes lopen ;)
Maak die pony weer eens een beetje fris in het koppie, hij/zij is misschien zeer afgestompt op dat rondjes rijden , met iemand die constant zitten aan te tikken met een zweepje en aan zit te sporen :+

Als de pony dit na enkele maanden braaf doet , kun je het misschien weer oppakken .En als het dan nog steeds niet over is ,is het wel vestandig om hem eens heel goed na te laten kijken of hij echt geen lichamelijke problemen heeft.

Een paard of pony zal altijd voor je willen werken doet hij dat niet , dan wil hij echt wel wat duidelijk maken dat er iets mis is. |( En dat duidelijk maken doet hij dus altijd dmv staken ,bokken , stijgeren, slaan , enz ze kunnen namelijk niet praten en dit is dan hun manier om het ons te vertellen ;)

Mijn motto is altijd , LUISTER NAAR DE JE PAARD ;)

Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 08:47

Je zei dat de pony bokt, achteruit loopt en nog een paar keer bokt wanneer je been geeft..
maar pak hem een keer flink aan dan. totdattie naar voren loopt en dan belonen.

is een keer longeren geen optie

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 11:02

ietjelover schreef:
geen idee! maar tis al opglst hier slotje!

Zoals je ziet staat er geen slotje. Want slotjes worden niet op verzoek geplaatst ;) Je topic kan open blijven omdat andere gebruikers er wellicht ook nog iets aan hebben.

Ik denk dat je met 'opglst' opgelost bedoelt? Graag even voluit schrijven ;)

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 14:40

Ohw okeeij sorry voor die typ fout ga er op letten :P

Merel_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 17:58

Ben het echt helemaal met midgie eens.

Maar TS rijdt niet meer op de pony lees ik...

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 10:41

rijd er soms maar even op als ik moet maar niet meer de wedstrijden komen er weer aan dus moet gaan oefenen met mijn eige pony.
En midgie ben het ook 100% met jouw eens.
Meestal als ik een tikje met de zweep geef is dat achter mijn benen.
Dus als de pony niet naar voren wil stem been tik achter mijn been.

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 09:49

Marije__ schreef:
Je zei dat de pony bokt, achteruit loopt en nog een paar keer bokt wanneer je been geeft..
maar pak hem een keer flink aan dan. totdattie naar voren loopt en dan belonen.

is een keer longeren geen optie

Merel_93 schreef:
Ben het echt helemaal met midgie eens.

Maar TS rijdt niet meer op de pony lees ik...
ietjelover schreef:
rijd er soms maar even op als ik moet maar niet meer de wedstrijden komen er weer aan dus moet gaan oefenen met mijn eige pony.
En midgie ben het ook 100% met jouw eens.
Meestal als ik een tikje met de zweep geef is dat achter mijn benen.
Dus als de pony niet naar voren wil stem been tik achter mijn been.

Zo jullie zijn het wel lekker met elkaar eens. :Y)

Nou lekker door gaan zo dan, met jullie jaaaaren lange ervaring in het gedrag van paard en pony het rijden ,en het oplossen van eventuele problemen, zal het vast goed komen met jullie :(

Vooral niet andere tips van mensen aan nemen. ;( , en ook niet verder kijken dan je neus lang is >;)

En vooral: NIET LUISTEREN NAAR DE LICHAAMS TAAL JE PONY _-:(