gevaarlijk jong paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 19:24

Als ik een paard wil kopen dat al (licht) zadelmak is, dan zou ik hem op zijn minst aan de longeerlijn willen zien. Maar in principe wil ik 'm onder het zadel zien en ook zelf uitproberen. Heb je daar helemaal niet naar gekeken dan? Of gaf het toen nog geen problemen?

Als je paard hoogkomt is hij niet voorwaarts, dus ik zou dan al helemaal niet met bijzetteugels e.d. aan de gang gaan. Dat houdt 'm alleen maar vast en is levensgevaarlijk. Naar voren met dat dier!

Die problemen die jij omschrijft ben ik ook best wel tegen gekomen met de jonge paarden, die ik zadelmak maakte of doorreed. Maar heb ik na 1 of 2 keer proberen bij het desbetreffende dier ook niet meer meegemaakt. Wees rustig, maar ontzettend duidelijk. Je paard moet het verschil merken tussen goed en fout. Dit begint al op stal, met vaststaan, benen afspuiten en opzadelen.

Er zaten paarden tussen op de handelsstal waar ik reed, die je echt niet zo aan kon raken, zonder dat ze door het lint gingen. Die zetten we een paak keer op de poetsplaats en werden goed vasgezet en gingen we bijv. rustig met een bezem borstelen. Ondertussen veel praten, soms ook met enig stemverhef als ze ze vervelend deden. Als ze dit accepteerden kregen ze wat lekkers en voorzichtig een aai over de hals. Een aantal van die paarden waren een maand later al goed zadelmak. Zonder ook maar echt problemen tegen gekomen te zijn. Maar deze dieren kon je ook levensgevaarlijk noemen als je er niet op de juiste manier mee omging.
Het gaat om vertrouwen, maar het gaat er ook om dat je duidelijk de baas bent. Dit moet je doen door slimmer te zijn en niet door gemener te zijn.

In jouw geval zou ik snel hulp zoeken. Het kan best zijn dat je een moeilijk exemplaar getroffen hebt. Dat kan best goedkomen, maar neem niet teveel onnodig risico en laat de klus over aan iemand die meer ervaring heeft. Is waarschijnlijk voor zowel jezelf als je paard het beste.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 22:45

Ischa: verkoop dat paard en laat jezelf idd eens nakijken, volgens mij klopt dat contactgestoorde wel. leer normaal met mensen om te gaan, stom onverantwoordelijk kind Misselijk

Kawa: AMEN!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 22:51

boemel schreef:
Als ik een paard wil kopen dat al (licht) zadelmak is, dan zou ik hem op zijn minst aan de longeerlijn willen zien. Maar in principe wil ik 'm onder het zadel zien en ook zelf uitproberen. Heb je daar helemaal niet naar gekeken dan? Of gaf het toen nog geen problemen?

Als je paard hoogkomt is hij niet voorwaarts, dus ik zou dan al helemaal niet met bijzetteugels e.d. aan de gang gaan. Dat houdt 'm alleen maar vast en is levensgevaarlijk. Naar voren met dat dier!

Die problemen die jij omschrijft ben ik ook best wel tegen gekomen met de jonge paarden, die ik zadelmak maakte of doorreed. Maar heb ik na 1 of 2 keer proberen bij het desbetreffende dier ook niet meer meegemaakt. Wees rustig, maar ontzettend duidelijk. Je paard moet het verschil merken tussen goed en fout. Dit begint al op stal, met vaststaan, benen afspuiten en opzadelen.

Er zaten paarden tussen op de handelsstal waar ik reed, die je echt niet zo aan kon raken, zonder dat ze door het lint gingen. Die zetten we een paak keer op de poetsplaats en werden goed vasgezet en gingen we bijv. rustig met een bezem borstelen. Ondertussen veel praten, soms ook met enig stemverhef als ze ze vervelend deden. Als ze dit accepteerden kregen ze wat lekkers en voorzichtig een aai over de hals. Een aantal van die paarden waren een maand later al goed zadelmak. Zonder ook maar echt problemen tegen gekomen te zijn. Maar deze dieren kon je ook levensgevaarlijk noemen als je er niet op de juiste manier mee omging.
Het gaat om vertrouwen, maar het gaat er ook om dat je duidelijk de baas bent. Dit moet je doen door slimmer te zijn en niet door gemener te zijn.

In jouw geval zou ik snel hulp zoeken. Het kan best zijn dat je een moeilijk exemplaar getroffen hebt. Dat kan best goedkomen, maar neem niet teveel onnodig risico en laat de klus over aan iemand die meer ervaring heeft. Is waarschijnlijk voor zowel jezelf als je paard het beste.

Ik ben het in grote lijnen behoorlijk eens met boemel, veel paarden die nog niet handmak zijn, worden snel gevaarlijk genoemd. Terwijl ze vaak na enige tijd superbraaf zijn. Lees het stukje wat boemel heeft geschreven eens goed door!

En verder blijf ik van mening dat je het diertje gewoon naar een ervaren iemand moet sturen, kans is groot dat je over 2 maanden een superfijn te rijden paard hebt.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 00:12

Pipo, die tip voor jou over een hoofdstel met oogkleppen aandoen, daar ga ik es over nadenken!!!!
Kawa: welke slechte handelsstal bedoel je.
En als jij echt lang meeloopt in de paarden, weet je ook dat sommige NIET in te rijden zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 00:14

Werkt echt goed bij hele bange paarden. Dus het proberen zeker waard. Ik heb inmiddels 3 paarden met dit hoofdstel zadelmak gemaakt, die echt doodsbenauwd waren als je wilde opstijgen, maar met dat hoofdstelletje heb je dus nergens last van, vaak vinden ze het zitten helemaal niet eng namelijk. En na een tijdje haal je het hoofdstel eraf, en dan zijn ze goed stuurbaar en dan kan je zo wegrijden.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 00:31

Het lijkt me een goed idee Pipo.
Heb je ook nog een idee voor een paard, dat net zo lang doorgaat met bokken, en dit vrij snel en onverwachts doet, totdat de ruiter eraf ligt?

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 09:05

kawa, ik ga met jou mee!!!!
Ik heb zelf ook een groen paard. ok 100% groen gekocht. Was bang voor het minste of geringste Boos!
Nu, 8 maand later, heb ik een goed gehoorzaam, en altijd volgzaam paard!!!

Meisje, dat paard is niks voor jou. Jij heb er nog geen vertrouwens bij gewonnne. En hoe wou je op een groen paard gaan rijden, terwijl het je niet vertrouwd???

VERTROUWEN IS HET SLEUTELWOORD BIJ PAARDEN!!!!
onthou dan goed!

sanne222

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 09:15

als een paard blijft bokken moet je heel simpel een ruiter zoeken die er echt niet af dondert! en natuurlijk vanaf de grond voorwaarts houden... Slapen
wat je kan doen is een bokriempje aan de ringetjes van het zadel bevestigen zodat de ruiter zich vast kan houden Haha!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 09:20

Wat ik mis in het verhaal is de historie van het paard - hij is zadelmak......nou en? Er zijn paarden die zadelmak worden gemaakt zonder dat ze eerst normaal aan een halster hebben leren lopen of andere simpele dingen (het zou niet mijn methode zijn, maar het komt voor). Ik zou dus eerst maar even erg onnozel doen alsof het paard volledig groen is, een beetje uitvogelen hoe het zit door met de meest simpele dingen te beginnen (lopen aan het halster, vastzetten, enz), kijken hoe dat gaat. Dat geeft in ieder geval een indicatie van de oorzaak (angsthaas of etterbak of gewoon een jong paard die denkt m'n god, wat overkomt me allemaal wel niet?).
Beginnen bij a dus in plaats van ergens halverwege in het alfabet.
Behalve vertrouwen is tijd de andere sleutelfactor.

Daarnaast lijkt enige begeleiding me niet onhandig - als je het zelf even niet weet is het toch altijd prettig als er iemand naast je staat met wie je kunt overleggen en die je wat tips kan geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 13:13

Natasha schreef:
Pipo, die tip voor jou over een hoofdstel met oogkleppen aandoen, daar ga ik es over nadenken!!!!
Kawa: welke slechte handelsstal bedoel je.
En als jij echt lang meeloopt in de paarden, weet je ook dat sommige NIET in te rijden zijn.

Zei toch al dat ik die naam kwijt was.
B&m of zoiets, maar ik weet het niet meer zeker.
Ree jij daar toevallig dan Haha!

En tot nu toe ken ik er nog geen 1 waar het niet bij gegaan is.
Ik geef wel eerlijk toe dat het paarden zijn waar ik het niet bij klaar zou krijgen en ik ben dan toch niet bang uitgevallen.

En om eerlijk te zijn wil ik ook niet weten wat er uiteindelijk met die beesten gebeurd is om ze zadelmak te krijgen, ik denk dat ik daar niet vrolijk van word.

Maar als je een adresje moet hebben Extreme duivel

Maar heb jij jou knol na een jaar nog niet klaar
en heb je de sedalin al op Knipoog
Tenminste die wou je toen proberen Lachen

Maar goed, ff ontopic, breng een paard naar een echte stal en niet naar een prut stal waar alles standaard met een bijzet in elkaar word getrokken, want dan weet je zeker dat je de braafste zelfs de prut in helpt.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 13:56

ischa schreef:
de reden dat we er een bijzet omgeknupt hebben is omdat ik op een handel en africhtingsstal heb gewerkt en daar werd met alle paarden tegelijk met het zadel een bijzet eraan geknupt en werd hij gelongeerd. dit deden ze met alle paarden zonder uitzondering of hij nou bang of etterig was maakte geen reet uit!. Lachen de paarden daar werden er ook echt niet slechter op. en de meeste lopen nu hoog in de sport.

gr. ischa

Ik denk niet dat een bijzet ervoor zorgt dat ze hoog in de sport eindigen....

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 14:14

Kendra schreef:
Wat ik mis in het verhaal is de historie van het paard

ze vertelde dacht ik dat ze de precieze achtergrond niet kende, anders had ze idd waarschijnlijk efficienter kunnen reageren.
blij dat het topic een goeie wneding nam Lachen
manic, heel mooi uitgelegd. zo zal het inderdaad met de meeste paarden inorde komen.

iedere handelsstal heeft z'n eigen methodes. ik ken er ook een paar met heel vreemde methodes (om het lief te zeggen) die heel hoog in de sport zitten... maar toch heb ik daar mijn twijfels bij. ik ken de handelsstal niet, maar ik weet dat het dus kán dat er misse methodes zijn en ze toch ver geraken. (met mis bedoel ik dan slecht mentaal of fysiek) voor het paard. maar jouw stal ken ik dus niet.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 18:18

runningkawa schreef:
[Zei toch al dat ik die naam kwijt was.
[/quote]

BM stables. Ik denk dat je die bedoelt
Daar worden idd alle paarden "verprutst" (sorry als ik nu mensen beledig)

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 19:15

Hey, BM stables zeg je?
Ik moet zeggen dat ik sterk de indruk krijg dat dat dus echt een zeer slechte stal is!

Ik heb daar eind januarie een paard gekocht (Xena,misschien kent iemand haar,staat ook op mijn foto) maar ik vond het meteen al van die rare mensen.
Ken nog wel meer vertellen,maar daar ga ik mensen mee beledigen dus hou mijn mond maar.

In iedergeval,ik hoor zeer veel negatieve reacties erover.
Hopelijk heb ik meer geluk

groetjes!

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 19:42

Natasha is toch van BMstables??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 19:45

oeps Schijnheilig

Maar ik neem mijn woorden er niet voor terug, want wat ik geschreven heb meen ik nog steeds.

En in een ander topic heb ik ook al gezegd
Het rijden van jonge paarden is niet voor iedereen weg gelegt
Alleen willen vele dat niet inzien, of veels te laat.
En dan is het paard al erg ver richting slachthuis Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 19:47

Het rijden van jonge paarden is niet altijd simpel, dat blijkt wel. Het lijkt me trouwens niet nodig om dit topic te gebruiken om een stal te gaan "bespreken".

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 20:39

Je hebt gelijk,sorry.

groetjes!

marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 20:54

als het paard genoeg vertrouwen heeft en je probeert het opnieuw te berijden rijd het dan vooruit zodanig dat het de kans niet heeft om te steigeren en zich achteruit te gooien als je een steigerend paard hebt en het steigert moet je het naar achteren en op zij proberen over te trekken en er dan naast van springen. dit is wel zeer gevaarlijk maar het werkt op de duur vertrouwt het paard het niet meer om te steigeren omdat het bang is om te vallen . nog veel succes en moed gaaf het niet op

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 23:47

Hoi Kelly,
Bel jij mij morgen op, of kom ik naar jou?
Ik begrijp nl niet dat je elke keer weer enthousiast schrijft naar mij, en nu mij hier afbreekt........

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 23:53

runningkawa schreef:
oeps Schijnheilig

Maar ik neem mijn woorden er niet voor terug, want wat ik geschreven heb meen ik nog steeds.

En in een ander topic heb ik ook al gezegd
Het rijden van jonge paarden is niet voor iedereen weg gelegt
Alleen willen vele dat niet inzien, of veels te laat.
En dan is het paard al erg ver richting slachthuis Verdrietig

Natuurlijk ben ik niet meer bezig met een paard van een jaar geleden Kawa.
Maar ik nodig jou van harte uit, om een onbedorven paard in te rijden.
Je krijgt goed betaald.Incl. reiskosten.
Benieuwd of je "tijd"hebt.
Kun je gelijk zien of BM een slechte stal is.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 23:56

machie"]
[quote="runningkawa schreef:
[Zei toch al dat ik die naam kwijt was.
[/quote]

BM stables. Ik denk dat je die bedoelt
Daar worden idd alle paarden "verprutst" (sorry als ik nu mensen beledig)

Enschede, daar woon je.Is wel een heel eind rijden naar ons!
Ik ken je niet,je bent nooit bij ons geweest, maar toch kun je zeggen dat paarden bij ons worden verprutst?
Mensen, het kwetsen van iemand in het openbaar is STRAFBAAR.
Houd er rekening mee.
Vandaag of morgen gaat het toch eens mis.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 00:01

Steef schreef:
Natasha is toch van BMstables??

Ja Steef, ik ben Melanie.
Het heeft lang geduurd, maar maak me toch maar eens bekend.
Ofdat ik je voor je hint moet bedanken,weet ik nog niet!Hahaha! *LOL*

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 00:04

ff Off topic, als jij trots op je stal kunt zijn, waarom dan een alias?

On topic. Naar mijn mening moet een paard ingereden worden door iemand die er vertrouwen in heeft en die er verstand van heeft. Dit mis ik bij jou allebei een beetje Ischa. Waarom zet je hem niet een paar maanden in training? Daar hebben jullie allebei voordeel van.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 00:24

Billy schreef:
ff Off topic, als jij trots op je stal kunt zijn, waarom dan een alias?

On topic. Naar mijn mening moet een paard ingereden worden door iemand die er vertrouwen in heeft en die er verstand van heeft. Dit mis ik bij jou allebei een beetje Ischa. Waarom zet je hem niet een paar maanden in training? Daar hebben jullie allebei voordeel van.

Ik ben helemaal nergens trots op, Billy.Ik doe gewoon mijn best.
Ik probeer paarden een goed tehuis te geven, en mensen een leuk paard.
Alleen wordt er veel te veel geouwehoerd in paardenland.
En nu ik mezelf bekend heb gemaakt, zal het echte gezeik pas beginnen.Kan ik niet meer lekker meepraten over van alles en nog wat.Zal toch weer een nieuw adres moeten aanmaken, wil ik nog ongestoord kunnen Bokken.
Ik vind de toon die gezet wordt, ook hier op Bokt tegenover bijv. Isha, die ik in het geheel niet ken, gewoon verschrikkelijk.
Ik lees alles al een paar jaar mee, ook hoe mijn stal wordt zwartgemaakt,mensen denken op een of andere manier dat die handelsstal geen internet ofzo heeft, maar iets van een buitenaards wezen is ?!
Bijv. Kelly met Xena.Xena is een leuk paard, wat ze echt niet duur gehad heeft.Met vragen kan ze altijd terecht, Kelly, en dat doet ze ook, de band was goed, en nu lees ik dit.
Als Kelly wist dat ik Natasha , de eigenaar van BM ben,en hier ook op Bokt ronddool, had ze het bericht waarschijnlijk niet geschreven.
Nu doet ze het wel, en ken ik meteen Kelly.Hoef ik voor haar mijn best niet meer te doen.
En dat is de reden voor een ALIAS.