Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
boemel schreef:Als ik een paard wil kopen dat al (licht) zadelmak is, dan zou ik hem op zijn minst aan de longeerlijn willen zien. Maar in principe wil ik 'm onder het zadel zien en ook zelf uitproberen. Heb je daar helemaal niet naar gekeken dan? Of gaf het toen nog geen problemen?
Als je paard hoogkomt is hij niet voorwaarts, dus ik zou dan al helemaal niet met bijzetteugels e.d. aan de gang gaan. Dat houdt 'm alleen maar vast en is levensgevaarlijk. Naar voren met dat dier!
Die problemen die jij omschrijft ben ik ook best wel tegen gekomen met de jonge paarden, die ik zadelmak maakte of doorreed. Maar heb ik na 1 of 2 keer proberen bij het desbetreffende dier ook niet meer meegemaakt. Wees rustig, maar ontzettend duidelijk. Je paard moet het verschil merken tussen goed en fout. Dit begint al op stal, met vaststaan, benen afspuiten en opzadelen.
Er zaten paarden tussen op de handelsstal waar ik reed, die je echt niet zo aan kon raken, zonder dat ze door het lint gingen. Die zetten we een paak keer op de poetsplaats en werden goed vasgezet en gingen we bijv. rustig met een bezem borstelen. Ondertussen veel praten, soms ook met enig stemverhef als ze ze vervelend deden. Als ze dit accepteerden kregen ze wat lekkers en voorzichtig een aai over de hals. Een aantal van die paarden waren een maand later al goed zadelmak. Zonder ook maar echt problemen tegen gekomen te zijn. Maar deze dieren kon je ook levensgevaarlijk noemen als je er niet op de juiste manier mee omging.
Het gaat om vertrouwen, maar het gaat er ook om dat je duidelijk de baas bent. Dit moet je doen door slimmer te zijn en niet door gemener te zijn.
In jouw geval zou ik snel hulp zoeken. Het kan best zijn dat je een moeilijk exemplaar getroffen hebt. Dat kan best goedkomen, maar neem niet teveel onnodig risico en laat de klus over aan iemand die meer ervaring heeft. Is waarschijnlijk voor zowel jezelf als je paard het beste.

Natasha schreef:Pipo, die tip voor jou over een hoofdstel met oogkleppen aandoen, daar ga ik es over nadenken!!!!
Kawa: welke slechte handelsstal bedoel je.
En als jij echt lang meeloopt in de paarden, weet je ook dat sommige NIET in te rijden zijn.

ischa schreef:de reden dat we er een bijzet omgeknupt hebben is omdat ik op een handel en africhtingsstal heb gewerkt en daar werd met alle paarden tegelijk met het zadel een bijzet eraan geknupt en werd hij gelongeerd. dit deden ze met alle paarden zonder uitzondering of hij nou bang of etterig was maakte geen reet uit!.de paarden daar werden er ook echt niet slechter op. en de meeste lopen nu hoog in de sport.
gr. ischa
Kendra schreef:Wat ik mis in het verhaal is de historie van het paard

runningkawa schreef:oeps![]()
Maar ik neem mijn woorden er niet voor terug, want wat ik geschreven heb meen ik nog steeds.
En in een ander topic heb ik ook al gezegd
Het rijden van jonge paarden is niet voor iedereen weg gelegt
Alleen willen vele dat niet inzien, of veels te laat.
En dan is het paard al erg ver richting slachthuis
machie"]
[quote="runningkawa schreef:[Zei toch al dat ik die naam kwijt was.
[/quote]
BM stables. Ik denk dat je die bedoelt
Daar worden idd alle paarden "verprutst" (sorry als ik nu mensen beledig)
Billy schreef:ff Off topic, als jij trots op je stal kunt zijn, waarom dan een alias?
On topic. Naar mijn mening moet een paard ingereden worden door iemand die er vertrouwen in heeft en die er verstand van heeft. Dit mis ik bij jou allebei een beetje Ischa. Waarom zet je hem niet een paar maanden in training? Daar hebben jullie allebei voordeel van.