Tong over het bit...... hoe kom je er vanaf

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 17:00

Omdat ik het onzin vind om een vierjarige die net zadelmak gemaakt word al een correctiebit in te hangen. Dat gaat me gewoon te ver. Die dingen zijn vrij scherp, dus dat vind ik niet te doen.

Ben sowieso geen fan van met allerlei bitten rijden. Zeg altijd maar zo, waar de rijkunst stopt beginnen de hulpmiddelen. Helaas hebben we hier nog niet op gezeten.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 20:41

Zo heftig scherp is zo'n correctiebit niet hoor, je moet er alleen wel mee om weten te gaan, dan zie ik ook voor een jong paard dat gecorrigeerd moet worden het probleem niet zo.

Citaat:
Over het K&K correctiebit: dit bit is zo gemaakt dat het precies de vorm van de paardemond volgt en het is dan ook heel belangrijk dat het bit de juiste breedte heeft. Door zijn vorm ligt het automatisch goed in de mond, ook als het hoofd zich niet op de loodlijn bevindt. Behalve door de bijzondere vorm valt het bit op doordat het in het midden plat is. Hierdoor wordt de druk van het mondstuk over een groter oppervlak verdeeld. Een dik bit werkt ook in op een groot oppervlak, maar heeft voor veel paarden als nadeel dat ze hun mond niet meer kunnen sluiten. Een unieke eigenschap van het K&K correctie bit is dat het op 2 manieren in kan werken op de paardenmond. Normaalgesproken ligt de platte kant van het bit op de tong en de lagen en blijft zo liggen als de ruiter een licht contact met de mond onderhoudt. Als de ruiter harder aan de teugels trekt kantelt het bit echter naar achteren waardoor de smalle kant op tong en lagen drukt. Zodra de ruiter zijn inwerking vermindert glijdt het bit weer terug in zijn oorspronkelijke positie en ligt dan weer breed en vlak op de tong. Hierdoor worden ook bij een hardere inwerking de mondhoeken niet naar achteren getrokken.

Als je dus gewoon een licht contact houdt (veel meer zul je toch ook nog niet doen bij een jong paard?), gebeurt er verder niks heftigs. Dan is zo'n bit misschien nog wel aangenamer zelfs dan allerlei tonglepels en panty's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 20:45

Margreet ik vraag me dan af hoeveel ervaring je met jonge paarden inrijden hebt, maar goed dit soort dingen zijn ook per persoon verschillend. Heb er gewoon een hekel aan om altijd maar een ander bit er in te gooien. En deze bitten zijn mij te scherp, ze werken zowel op de lagen als op de tong in, kun je mij niet vertellen dat dat niet scherp is.

Ik geloof mijn eigen ervaringen meer dan een commercieel boekje van de divoza. Ik vind het een scherp bit, en rijd er niet graag bloederige jonge dieren mee. Kijk liever naar wat ik fout doe, dan een ander bit er in te hangen. Daarbij heb ik alle jonge paarden op dikke trensjes lopen en daar doen ze het goed op.

Deze bitten worden meestal gebruikt bij paarden die wat stug aan de voorkant zijn geworden, en meestal worden ze dat niet vanzelf. En vaak worden ze alleen maar stugger van dit soort bitten.

Je hebt inderdaad weinig contact bij een jong paard, maar als ze eens flink opzij springen of een bok geven, en je blijft net wat achter de beweging dan kom je wel hard in. En dat is met zo bit echt niet leuk!! Met een gewoon bit raken ze al in paniek, maar met zoeen helemaal.

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 21:35

Pipo schreef
Citaat:
Daarbij heb ik alle jonge paarden op dikke trensjes lopen en daar doen ze het goed op.

Vooropgesteld: ik heb geen ervaring met het inrijden van andere jonge dieren dan mijn eigen paard, maar is het niet zo dat je per individueel paard moet kijken wat prettig is voor dat dier om in de mond te hebben? Limonero loopt lekker op een gebroken Pelham, Meagan loopt beter op een dubbelgebroken K&K aurigan bit wat aan de dikkere kant is en met een bol tussenstukje. Abaigeál (mijn bijna driejarige) zou ik niet meteen dit bit in de mond geven, ze heeft een veel kleinere mondspleet en dus is voor haar een dunner bit meer geschikt.

Misschien vindt deze merrie het huidige bit niet prettig in haar mond en doet ze daarom de tong over het bit.

Aangezien de hand van de ruiter het bit scherp maakt (ook al heeft die er in dit geval nog niet opgezeten, maar wel al via de longe contact gemaakt), werkt ook een correctiebit net zo scherp in als jij dat wilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 21:46

Tuurlijk is het per paard verschillend, daarom hebben we ook bustrensjes, dubbelgebroken trensjes en watertrensjes. Maar wel allemaal zachte bitjes die heel vriendelijk inwerken.

Helaas is het zo dat bij het inrijden van een paard je soms wat sterker moet inkomen om iets duidelijk te maken. Sturen gaat niet makkelijk in het begin, en daar moet je soms wat sterker voor inkomen, met zo bit is dat niet meer fijn.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 21:54

Margreet schreef:
Zo heftig scherp is zo'n correctiebit niet hoor, je moet er alleen wel mee om weten te gaan, dan zie ik ook voor een jong paard dat gecorrigeerd moet worden het probleem niet zo.

Margreet dit spreekt zich een beetje tegen:
als het niet heftig inwerkt, maakt het ook niet uit hoe je er mee omgaat.

Een correctiebit is bedoeld voor paarden die na een hele periode van verreden zijn op geen andere manier fatsoenlijk gereden kunnen worden.

M.a.w. het bittenarsenaal wordt opengetrokken wanneer de ruiter tekortschiet.

Nauwelijks geschikt voor een jong dier dat ingereden moet worden. Een normaal bit erin en zorgen dat het goed zit.
Verder een kwestie van kunnen rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 22:02

Saluut had geloof ik al geprobeerd met de tonglepel aan het bit, ik hoop dat dat de goede uitwerking heeft en blijft hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 22:06

Ja lov, het heeft nog steeds een zeer goede inwerking, de merrie loopt nu fijn en gooit de tong er niet meer overheen.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 13:03

gewoon een simpel spare riempje? werkt dat ook?

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 21:39

tonglepel is een van de beste oplossingen, je kan ook nog een pantykousje er om heen doen, maar dan moet je wel weten hoe je dat moet doen, maar dit is noet toegestaan op wedstrijden.