Goede oefeningen van B t/m ZZzwaar...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 22:13

Tessaaaaaa schreef:
ja maar er komt eigelijk geen einde aan je kan da blijven herhalen :D

maar wat je naast de hoefslag doet moet op de hoefslag :D

Okee, ja dat dacht ik al, amaar anders gingen de lijnen door elkaar.
Nou dan snap ik het, zal het es proberen :P

En in welke gang rijdt je dit? Want je zei stap maar kan het ook in draf, in stap heeft het voor mij namelijk niet veel meer effect dan kleine voltes heb ik zo het gevoel..

Sabinee_

Re: Goede oefeningen van B t/m ZZzwaar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 22:16

Erg handig dit topic zeg!
Ik moet bij die van mij zijn spieren ook echt heel erg losrijden omdat die pas geleden erg stijf is geweest, dus dit zijn goede oefeningen!

Wat ik zelf altijd doe zoals hier al staat, de kleine voltes draaien, ook ac lijn en dan bij de x volte links, volte rechts. Slangenvoltes, en ook veel Sjes rijden! En die Sjes dan heel vaak achter elkaar, of lekker slalommen om pionnen of iets!

*gaat kijken voor de boeken!

Tessaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 22:18

Olijkje schreef:
Tessaaaaaa schreef:
ja maar er komt eigelijk geen einde aan je kan da blijven herhalen :D

maar wat je naast de hoefslag doet moet op de hoefslag :D

Okee, ja dat dacht ik al, amaar anders gingen de lijnen door elkaar.
Nou dan snap ik het, zal het es proberen :P

En in welke gang rijdt je dit? Want je zei stap maar kan het ook in draf, in stap heeft het voor mij namelijk niet veel meer effect dan kleine voltes heb ik zo het gevoel..

je bent best dat je dat in stap doet om te beginnen wnt in het begin moet je wat wennen aan die bochtn enzo en dan in draf maar wel doorzittn. en pas de oefening doen wnr je paard al wat los is gereden

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 22:19

Ja, oke

Tessaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 22:20

Olijkje schreef:
Ja, oke

je moet maar eens laten weten hoe het ging :)

Sabinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 22:27

Wat ik zelf ook nog wel eens doe om het los te krijgen, is a afwenden, 2 pasjes naar rechts wijken, rechtstellen, 2 pasjes naar links wijken en zo tot je weer bij de c bent.
word je paard ook gelijk wakker voor je been.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 22:49

Toen ik regelmatig priveles kreeg (rij nu weer in een groep), moest ik eerst zelf een half uurtje losrijden en daarna kwam mijn instructeur met de volgende oefeningen. Bij B (of E) een S met 2 voltes. je rijdt dus eerst een volte halve baan, dan gevolgd door een s en dan weer een volte halve baan. Ook leuk: een gebroken lijn met 3 voltes. eerst een volte halve baan, dan naar de X voor de eerste helft van de gebroken lijn, op X een volte halve baan richting hoefslag, dan het tweede deel van de gebroken lijn en dan weer een volte halve baan. Is best intensief, maar wordt je paard wel soepel van. Wat ik ook een verschrikkelijke oefening vond, was bij B (of E) op de volte, dan in galop en dan opde volte blijven galopperen en dan afwisselend bij B en E een volte halve baan in galop. Dan weer in draf, van hand veranderen op de volte en dan op de andere hand precies hetzelfde. Ook heel zwaar was, in galop en dan op de lange zijde, bij elke letter een volte halve baan maken. Ook hier geldt weer: is zwaar maar mijn paard ging aan het eind van de les echt SUPER lopen. Dan was ze soepel en liep als een zonnetje. Wat best grappig is, is met gekruiste teugels rijden. Boven de schoft pak je de teugels over, zodat je linkerteugel in je rechterhand is (en uiteraard je rechterteugel in je linkerhand). dan ga je wat kleine voltes maken in draf, is heel apart maar ook daar gaat je paard wel lekker van lopen. Het sturen valt eerst even tegen, je moet de slag te pakken krijgen, maar als het eenmaal lukt wordt je paard heel soepel in zijn mond. Ook doen we regelmatig langs de lange zijde schouderbuitenwaarts. Hoofd richting muur en achterhand naar binnen zodat het buitenachterbeen in het spoor van het binnenvoorbeen loopt. Zoals mijn instructeur zegt: dat is gymnastiek voor het paard. En verder moest ik regelmatig overgangen rijden, afwenden, halthouden op de AClijn en dan paar pasjes achterwaarts en dan voorwaarts in draf (of galop).

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 23:08

mijn paard houdt het bit vast op rechts. Ben nu bezig met veel stelling etc. Iemand nog een andere goede tip?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 23:44

M3lisss schreef:
mijn paard houdt het bit vast op rechts. Ben nu bezig met veel stelling etc. Iemand nog een andere goede tip?

Loslaten en gelijke druk nemen in beide handen. Vanuit de goede kant het paard naar de zwakke kant werken ipv er aan de slechte kant nog harder aan gaan trekken.

Rijdt maar eens een volte op de zwakke kant met gelijke druk, stelling maakt niet uit; al kijkt het paard overdwars naar buiten.... Vervolgens neem je op je linkerhand even iets meer druk en laat dat afvloeien. Op die manier werk je vanuit de linkerstelling naar recht en uiteindelijk rechterstelling. Je stuurt het paard met je benen. Dus als hij naar binnen wil vallen meer inwerken met het rechterbeen.

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 11:00

En wat bij galoppassen tijdens het draven? Vriendin heeft daar nu "last" van, rijdt goed voorwaarts, maar paard blijft het doen.. zoals ik eerder opmerkte had ik zelf zoiets van "even lekker laten galloperen", maar dat wil zij dus niet ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 11:52

Tessaaaaaa schreef:
Anne_GTI schreef:
Die kan ik ook niet volgen eigenlijk...

Hij deed me wel denken aan een ander oefeningetje wat ik ook weleens moest van een instructeur. Op de rechterhand bij K afwenden en bij F weer rechterhand. Je leert er wel bochtjes van sturen.

je neemt heel veel bochtn das goed ook een goede oefening om aan de teugel te leren lopen. ik ga effen eens duidelijk tekenen

Je paard hoeft niet aan de teugel te leren lopen, hoor :D

De ruiter moet leren om het paard correct te rijden, en dan komt het aan de teugel verhaal vanzelf :)

Famke29 schreef:
En wat bij galoppassen tijdens het draven? Vriendin heeft daar nu "last" van, rijdt goed voorwaarts, maar paard blijft het doen.. zoals ik eerder opmerkte had ik zelf zoiets van "even lekker laten galloperen", maar dat wil zij dus niet ..

Ik zou zeggen overgangen rijden, draf/galop. Steeds korte stukjes.

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 12:10

Famke29 schreef:

Aangalloperen is vaak een teken van gebrek aan balans bij het paard. Is het een jong dier?
Je zegt "goed voorwaarts", maar wat is goed? Je kunt 'm ook teveel naar voren jagen, waardoor het allemaal te overhaast gaat en het paard daardoor in galop valt.
Allereerst denk ik dus balans verbeteren door veel overgangen en tempowisselingen te rijden, in combinatie met voltes/slangevoltes, stukjes schoudervoor etc.

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 12:13

Famke29; paard van me zus heeft daar nu ook last van en het is inderdaad vaak gebrek aan Kracht en balans om te blijven draven en is de galop vaak een makkelijke uitweg

wanneer dat dat paard het percies? als je bocht uit komt of als je volte maakt of gewoon overal? of bij gebrokenlijn!

Isabella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 12:17

Wat een handig topic!
zullen zeker goede tips uit komen..
ik weet helaas zo even niks.. ja ik rijd zelf veel achtjes...

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 12:24

Ja doe ik ook veel, Volte 10 meter rechts volte 10 meter links en dan zo iedere keer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 12:30

Ik maak de voltes liever niet te snel klein, de kans dat je dan wat forceert is niet denkbeeldig. Gaat het te moeilijk, buigt het paard niet fijn, niet doen.
Dan liever eerst wat grotere voltes rijden (8-jes door de hele bak) en goed letten op de plaatsing van het binnenbeen, de begrenzing van je buitenbeen en buitenteugel, je binnenhand die ábsoluut niet streng mag zijn, totdat dat fijn en gemakkelijk aanvoelt, en dan pas de voltes verkleinen. Forceer niets, nooit.
Het paard wordt vanzelf losser en soepeler dankzij je buigingen en overgangen, dan pas kun je meer vragen.

Veel blokkades komen omdat mensen te snel te veel gaan vragen, het paard wil voldoen aan de vraag, en overbelast zichzelf. Heb je de basis er goed in, dan komt de rest echt snel genoeg, maar je hebt gewoon tijd nodig om die basis goed te leggen. Daar moet je ook echt alle tijd voor nemen...... :)

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 12:41

Eentje uit de héle oude doos (en mijn favourite 'knutseloefening'): carré.

Rij een vierkant van ongeveer 10 bij 10 meter (kleiner mag ook als je paard het goed onder de knie heeft) en gebruik op iedere zijde een andere oefening. Bijvoorbeeld travers, maak van de hoek een kwart pirouette, rechtstellen, schouderbinnenwaarts, rechtstellen, renvers. Maak dan van de hoek een wending om de voorhand, dan weer een keertje een zijde rechtgesteld enz.. Kan je eindeloos mee varieren en het houdt je paard soepel en goed bij de les.

Bij mijn paard werkt het bovendien goed om de wat drammerig geworden stuwing eruit te halen.

Knutsel ze! :D

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 12:57

stipje voor alle ideeen........

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 12:59

Ik heb een boek over dit onderwerp! :D Voor een paard dat bijvoorbeeld nog nie zo lang onder het zadel is, kun je het zandlopermodel rijden. :j Dat is (zo ongeveer) elke keer van hand veranderen, makkelijk gezegd. ;) Hierdoor krijgt het paardje meer balans. :)

Zal er binnenkort eens wat meer op zoeken, moet zo gaan douchen. :')

Surface

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 13:04

Handig topic! :)

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 14:04

Heeft iemand ook een goede oefening voor meer lengtebuigingen te rijden (en wat minder stelling)?

Ja, ik heb wekelijks privéles. Werk er hard aan, maar misschien heeft iemand de gouden tip! \

Voor de rest, heb ik al heel wat handige tips voorbij zien komen!
Om mijn paard wat te gymnastiseren wijk ik ook in de gangen draf en galop. Zowel van als naar de hoefslag.
Als ik van de hoefslag wijk, draai ik gelijk een volte (omstellen dus).
Ik galop zorgt het ook dat mijn paard wat meer sprong maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 14:14

Ik begrijp je even niet geloof ik? Meer lengtebuiging en minder stelling? Hoe bedoel je dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 14:17

Minder opgericht denk ik? langer in de hals en rechtgericht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 14:29

Dan zijn het in mijn boek nog steeds 2 dezelfde dingen :D

vineetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 14:59

Handige oefeningen hier, ga ze zeker uitproberen!
Heeft iemand misschien nog tips voor mij? Mijn paardje loopt continu op de hoefslag met haar hoofd naar buiten. Op de volte heeft ze de stelling wel aardig door, maar dan rij je gewoon weer recht en dan gaat dat hoofd meteen weer naar buiten..
We hebben wel elke week les, maar ik heb niet echt het idee dat het beter gaat, eerder slechter.
Alvast bedankt!