Alicia2u schreef:lislis schreef:Nou mensen,
Ik heb gisteren gereden. en bepaalde tips meegenomen.
Ik zit nu met spierpijn op bepaalde plekken haha:P
Ik heb de hele tijd over mijn paard heen gekeken:P en recht opgezet en zeker wel 2 a 3 gaten langer gezet. Het doorzitten ging nu ook beter en kon het uithouden:D
Het enige probleem nu was dat ik mijn voeten naar voren steek:( tijdens het doorzitten. Maar de eigenaar van de manege waar ik gisteren les van geef zei: daar wilde ik geen opmerking overmaken omdat je nu eindelijk wat langer bent gaan zitten en recht op. Als je dit onder de knie hebt kan je er aan werken om in de loodlijn te zitten. Ik een paar keer proberen om mijn benen aan te sluiten. Ik viel toen met mijn bovenlichaam naar voren en ik mijn schouders weer naar achter drukke AAH! ik voelde mijn spieren toen echt in mijn kont en buik! hahaha:P
Maar er zit vooruitgang in!:D
Dit is makkelijk te verklaren. Wat er voor de loodlijn zit, moet er ook achter zitten, anders val je om. De verticale balans (de loodlijn) is het eerste wat je moet herstellen voordat je netjes kunt zitten. Wat ik uit je verhaal vermoed is dat je bekken de beweging niet volgt, maar naar achteren gekanteld is, waardoor je de bewegingen opvangt met je bekken. Hierdoor blokkeer je in je heup en gaan je benen naar voren (en je rug naar achteren en je hoofd wss weer naar voren).
Heb je toevallig spierpijn aan de binnenkant van je benen, je bovenbenen (bovenkant hoog en achterkant net boven je knie), de achterkant van je kont en/of bovenin je buik? Dit geeft namelijk aan dat je met kracht hebt gezeten en niet met balans.
Begin in stap, beugels lang is goed, maar focus je op het volgen van de beweging met je bekken. Die verticale balans moet echt eerst goed zijn in stap voordat je mag gaan draven en galoperen. Als je het in een langzame gang met weinig beweging al niet kan, kun je het zeker niet in een hogere gang met veel beweging!
Zorg ervoor dat je bekken in middenstand is; met je schaambeen recht onder de twee puntige uitsteeksels aan de voorkant. In deze positie kun je zowel bewegingen naar voren als naar achteren opvangen. Zit je met je bekken naar voren gekanteld, kun je bewegingen alleen maar naar achteren opvangen. Zit je met je bekken naar achteren gekanteld, dan kun je de bewegingen alleen maar naar voren opvangen (ik vermoed dat je dat nu doet) en dat is erg moeilijk, gezien het paard meestal voorwaarts gaat en je dus door de wetten van Newton naar achteren wordt bewogen (massa is traag).
Ik kan niets definitiefs zeggen omdat ik je niet heb zien rijden. Bovenstaande is dus maar een vermoeden. Mocht je jezelf erin herkennen, dan hoop ik dat je wat hebt aan de tips.
Omdat ik een stuk langer ben gaan zitten kreeg ik eerst KRAMP in mijn benen! haha! maar door echt zwaar mijn hakken naar beneden te drukken ging dat over.
De spierpijn zit vooral in mijn rug boven en onder en bij mijn liezen.
Mijn benen nergens last van alleen de buikspieren hebben ook spierpijn.
Het zag er echt stom uit hoe ik zat vond ik zelf:(
tijdens het dooriztten
Bovenlichaam recht en dan ging de benen zeg maar naar voren. Dan moet ik wel zeggen dat ik op een veelzijdigheidzadel zat. maar het zag er echt niet uit vond ik zelf. ik had ook het idee dat ik veel meer op het zadel zat dan in het zadel. In stap, draf(lichtrijden), en galop heb ik er niet zo heel veel problemen mee. Ik merk ook wel nu ik langer zit mijn benen veel mooier stil blijven liggen. De eigenaar van de manege die mij gisteren les gaf vond mij het netjes zitten in de galop. En voor mij voelde dat ook erg goed aan. ik had echt idee ik zit in het zadel en mijn benen stil en lang mooi hakken uitgedrukt. Met mijn handen meewerken. echt alleen het onderste gedeelte voelde ik en zag ik in de spiegel echt meegaan in de begin. Ed(lesgever) zat gelijk goedzo! zo moet je zitten in de galop. en natuurlijk hoofd naar voren. Ik moet ook zeggen dat het paard er daardoor ook veel beter door liep je merkte echt dat ze minder last had van bepaalde verkeerde bewegingen. Er zullen er vast nog wel een paar hebben gezetten haha. & ze ontspande ook vrij goed. Ze was heel relax. Dus ik ben sowieso al blij dat het niet ligt dat ik het niet kan.
MAAR dat ik gewoon er harder aan moet werken:)
Groetjes,
Melissa