Veulen als handpaard leren meelopen, hoe aanpakken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Re: Veulen als handpaard leren meelopen, hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 11:37

Zorg wel dat je lijn niet lang genoeg is dat het veulen aan de andere kant van de merrie uit kan komen, (Met jou hopeloos verstrikt in de touwen) want dat kan er wel paniek uitbreken.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 14:17

Je doet je been achter het touw wat naar het veulen gaat. Alleen als het veulen achter blijft voel je een beetje druk door het touw, maar dit is echt niet veel. Je drijft dan het veulen een beetje met een zweepje voorwaarts, zodat hij weer naar voren loopt.
Maakt het veulen zodanig kort aan de merrie dat hij er niet vóór kan komen. Heb nog nooit in de knoop gezeten met m'n veulens. Omdat de veulens dit meestal heel leuk vinden, staat het touw bijna altijd strak naar voren (en niet naar achteren). Het is echt heel simpel. Wij hebben zelfs jarenlang zo de veulens meegenomen op shows. Ze mochten dan het eerste rondje in de piste meerennen. Daarna haalden we ze eraf als het echte werk begon. Leren ze lekker veel van. :j
Heb het nooit met een lang touw geprobeerd, maar dat lijkt mij veel lastiger.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:39

KiWiKo schreef:
nee joh........... die is toch niet 15 meter lang????? :D in mijn hoofd is dat ding hooguit 10 meter :D :D

:+ Oeps... kan ik me er nog onderuit banketstaaf met de smoes van; ja maar, een dubbele longe is langer?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:43

Barvrouwke schreef:
kiwiko schreef:
nee joh........... die is toch niet 15 meter lang????? :D in mijn hoofd is dat ding hooguit 10 meter :D :D

:+ Oeps... kan ik me er nog onderuit banketstaaf met de smoes van; ja maar, een dubbele longe is langer?

jahoor :)

ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe lang die dingen zijn :D ik ga slechts op mijn gevoel af :D :D
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 24-07-09 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:46

je hebt van die ringen soms aan een zadel, daar kan die aan vast gemaakt worden........ en anders zou ik het dier persoonlijk aan de singelstoten vastmaken......... zelf het heft in handen houden dus de lijn in mijn handen houden en het niet te lang laten worden........ echter ALS de nood aan de man is, dan zit hij nog altijd aan mama vastgeknupt :) :) en mamma neemt zo een veulen niet zo snel mee op trektocht :D :D

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 18:41

VeerenAshley schreef:
Leonoor schreef:
Als je er op zit knoop je het halstertouw ergens aan vast waar je bij kan. Ik pakte altijd voor dit soort zaken een westernzadel ivm de knop, enige nadeel kan zijn dat het touwtje over je been gaat.

Dit lijkt mij toch een vrij groot probleem: als het veulen ver achter blijft, snijdt het touw toch gigantisch in je been? En als je het touw lager vastmaakt, aan de singel (zoals agee voorstelt, toch? Zo zag ik het iig op de eerste foto.), heb je een probleem als het veulen opeens schuin naar voren rent, omdat je been dan uit het zadel wordt getrokken.
Hoe kan dit vermeden worden?

Zolang ze nog geen 1,5 of 2,5 zijn (ik spreek uit ervaring) snijdt dat touw nog niet in je been hoor. Ze zijn sterk, die ukkies, maar zo sterk ook weer niet.

Ik reed vaak ook met 2 volwassen dieren tegelijkertijd en dan heb ik wel eens gehad dat het sneed in mijn been (reden om snel in te grijpen dus) en ik ben ook wel eens bijna uit het zadel gegooid. Handpaard donderde zich binnen notime achter het rijpaard en liep opeens links ipv rechts, dus touw kwam om mijn rug heen :+

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 18:47

hahaha dat heb ik ook wel eens meegemaakt met polopaarden......... dan had je er aan elke hand 2 EN het paard ohz........ ging wel eens verkeerd ja :D