Straffen bij bok.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 15:58

Asyaa schreef:
als ie bokt omdat het een vreugde bokje is wil ik het nog wel eens laten gaan, maar als ie bokt om mij eraf te krijgen zal ie het weten ook, net zolang tot dat ie stopt

Waarom wil de pony jou van de rug af hebben denk je??

KiWiKo

Re: Straffen bij bok.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 15:59

er zijn paarden die dingen gewoonweg niet accepteren van ruiters, zelfs als het beleefd gevraagd word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 16:02

midgie schreef:

verschilt per paard

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 16:19

Asyaa schreef:
midgie schreef:

verschilt per paard

Is dat zo??
Denk meer dat het aan de ruiter ligt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 16:21

hoeft niet Midgie :)

ook al is altijd alles een ruiterfout.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 16:24

midgie schreef:
Is dat zo??
Denk meer dat het aan de ruiter ligt.

klopt ook
meestal vraag ik (op manege paarden) meer dan de gemiddelde (manege) ruiter

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 16:31

KiWiKo schreef:

Vind ik dus niet. Je bent als ruiter wel de enige die het op kan lossen (wachten tot het paard die verantwoordelijkheid neemt gaat niet helpen :D ) maar het hoeft niet altijd de fout van de ruiter te zijn.

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 16:34

Het ligt er inderdaad aan waarom het paard bokt.
Over een bokje van vreugde doe ik niet moeilijk,
en na bokken om andere reden rijd ik hem gewoon flink naar voren,
zet ik hem even goed aan het werk.

Het probleem met het bestraffen van bokken is inderdaad dat je moet weten of het terecht is.
Doe jij iets fout, heeft hij pijn, vraag je iets van hem wat hij niet snapt,
zet je hem te veel onder druk etc.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 16:39

Shadow0 schreef:
KiWiKo schreef:

Vind ik dus niet. Je bent als ruiter wel de enige die het op kan lossen (wachten tot het paard die verantwoordelijkheid neemt gaat niet helpen :D ) maar het hoeft niet altijd de fout van de ruiter te zijn.

een andere ruiter zou misschien linksaf geslagen zijn........... of het op een andere manier voorgeweest zijn :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 16:58

Dat maakt het nog altijd geen fout van de ruiter.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 17:02

jawel.......... want bij een andere ruiter doettie het wel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 17:09

het is niet altijd fout van de ruiter
denk je dat al die zware tour ruiters met al hun kennis en ervaring er nooit afdonderen?
vaak is het wel de fout van de ruiter, omdat die conflicten veroorzaakt bij het paard of om andere redenen
maar soms ligt het gewoon simpelweg aan het paard
(nog nooit een paard met gebruiksaanwijzing gezien?)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 17:11

tuurlijk donderen die er ook wel eens af :)

maar die kunnen goed genoeg rijden om het aan hun eigen tekortkomening op dat moment te wijten

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 17:14

De discussie die jullie aan het voeren zijn gaat meer over je standpunt.

Ja, natuurlijk zijn er paarden met een gebruiksaanwijzing (heb geholpen met het maken van die van mijn paardje^^), ikzelf vind dat jij die gebruiksaanwijzing dan moet leren kennen. Ik wil proberen om de samenwerking zo goed mogelijk te laten verlopen. Dit gaat beter als ik me aanpas aan het paard, dan dat het paard zich aan mij moet aanpassen. Tenslotte ben ik op haar rug gaan zitten, zij heeft mij er niet opgezet ofzo, dus vind dat je dan ook best je verantwoordelijkheid in mag nemen en daarbij dus alles 'jouw fout' noemt:)

Het verschil is dat zodra het de fout van het paard wordt, jij vastzit (want jij doet het goed) en het paard het volgens jouw manier moet leren ipv de manier die het paard misschien meer aanspreekt. Plus dat niet iedereen geduld heeft voor de 'fouten' die het paard maakt en boos worden. Dus vandaar is het altijd de fout van de ruiter^^

Zodoende mijn standpunt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 17:20

ik heb altijd een mening..............

"peerd weet het wel :) "

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 17:25

KiWiKo schreef:
jawel.......... want bij een andere ruiter doettie het wel :)

Ik snap niet helemaal wat je hiermee wilt zeggen?

Dat het paard het altijd weet lijkt me ongelofelijke onzin. Paarden maken ook fouten, zelfs als wij mensen daar niets mee te maken hebben, in de wei bv. Waarom zou dat onder het zadel niet kunnen? En waarom zou je willen dat het altijd de schuld van de ruiter is? Wat schiet je ermee op - behalve een chronisch gebrek aan zelfvertrouwen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 17:30

ik vind dat een ruiter bij zichzelf moet kijken wanneer het fout gaat........... er is namelijk geen dienstbaarder dier dan een paard :)

en ik weet echt dat er paarden zijn die op geen enkele manier toegankelijk zijn....... maar ook voor die paarden is een ruiter ergens op de wereld :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 17:33

KiWiKo schreef:
ik vind dat een ruiter bij zichzelf moet kijken wanneer het fout gaat...........

Ik vind dat een ruiter ook naar zichzelf moet kijken als het fout gaat. En het is de ruiter die het uiteindelijk moet oplossen, want het paard gaat het niet doen.
Maar nogmaals: dat is iets heel anders dan stellen dat de fout altijd bij de ruiter ligt.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 17:37

De mijne is nog jong en wil nog wel is mee gaan spelen, als in de wei langs hem paarden gaan rennen en bokken. Hij wil dan wel eens een paar flinke bokkensprongen uithalen. Is pure enthousiastme en jongigheid. Toch straf ik het af, ik wil dat hij leert dat hij zijn concentratie bij mij houd. In dit geval is er natuurlijk ook geen oorzaak van pijn of ontevredenheid. Ik straf het wel op een normale manier af, ga hem niet af liggen slaan natuurlijk. Maar een flinke tik op zijn kont kan ie wel verwachten ja..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 17:38

Shadow0 schreef:
KiWiKo schreef:
ik vind dat een ruiter bij zichzelf moet kijken wanneer het fout gaat...........

Ik vind dat een ruiter ook naar zichzelf moet kijken als het fout gaat. En het is de ruiter die het uiteindelijk moet oplossen, want het paard gaat het niet doen.
Maar nogmaals: dat is iets heel anders dan stellen dat de fout altijd bij de ruiter ligt.

als de ruiter het niet op kan lossen............ bij wie ligt de fout dan??????

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 17:45

KiWiKo schreef:
als de ruiter het niet op kan lossen............ bij wie ligt de fout dan??????

In eerste instantie soms nog steeds bij het paard. (Voor een extreem voorbeeld, denk aan een hersentumor - dat is niet de fout van de ruiter.) Nou wil ik NIET zeggen dat elk paard dat bokt een hersenkronkel heeft, in tegendeel, in de meeste gevallen is er echt niks aan de hand, dat weet ik wel. Maar feit is dat het paard een eigen individu is met een eigen persoonlijkheid en eigen gedrag, en dat maakt het omgaan met paarden nou juist ook zo leuk. Het is NIET alleen mijn eigen input die ertoe doet, het paard draagt daar ook aan bij, juist omdat het op sommige punten anders reageert dan ik voorzie en het NIET allemaal onder mijn volledige beheersing staat, en zeker niet aan het begin van de samenwerking.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 17:48

dan heb je het over slachtmateriaal............. niet over het doorsnee paard........ :)

en bij alle paarden die niet op manege stegemann thuis horen is een goede ruiter te vinden.......... zo niet linksaf dan wel rechtsaf........ en dat hoeven jou en mij niet te zijn :)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 17:53

Vrijwel alle bokken die niet uit pijn of enthousiasme zijn liggen aan een miscommunicatie (ruiter niet genoeg naar paard geluisterd, verkeerde hulpen gegeven) of anderszins onbegrip tussen ruiter en paard. Kan je dus moeilijk het paard de schuld van geven, jij als ruiter hoort het bokken voor te zijn. Als je dat niet kan, en er is niemand in de omgeving die dat kan, ligt het nog steeds niet aan het paard maar aan een voor dat paard gebrekkige omgeving! Afstraffen voor een miscommunicatie door te slaan/ flink met de sporen te prikken vind ik not-done, goed aan het werk zetten is vrijwel altijd de oplossing. Voor veel paarden is een kwartiertje ECHT werken ook heel zwaar, en dan leren ze het snel genoeg af. En als je weet dat je paard gaat bokken omdat er langs een zijde meerennende paarden in de wei staan zorg je ervoor dat ie geen tijd krijgt om mee te rennen, maar op jou gericht blijft door oefeningen te doen.

Maar als ze constant blijven bokken, ook met andere ruiters, is er in bijna alle gevallen toch iets anders aan de hand. Iets met het zadel of iets medisch en soms nog steeds gewoon puur onbegrip.

Er zijn echt maar een handjevol paarden die echt niet te rijden zijn, ongeacht wie je erop zet en door blijven gaan met bokken, zonder dat ze pijn hebben! En ik vermoed dat een Salinero (en vrijwel elk paard op dat nivo) met zo'n 99% van de Bokkers er ook vrolijk bokkend vandoor rent...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 17:55

hihi ik durf met enige zekerheid te zeggen dat er niet een bokker is die met Sallie ook maar 3 keer de baan door gaat zoals de bokker wil :D :D :D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 18:01

misschien zit anky wel op bokt onder een andere naam ^^

maar zoals je zegt, paarden als Salinero zijn zo scherp afgericht dat bijna iedereen hier vrolijk bokkend door de bak gaat