Zijn mijn benen niet sterk genoeg??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 00:33

Ik ben helemaal niet sterk; ik kan amper iets zwaars tillen, en toen ik een tijdje naar een sportschool ging bleef ik zowel met arm- als beenoefeningen steken in de lagere gewichten....
Ik ben van mening dat je voor paardrijden helemaal geen lichamelijke kracht nodig hebt, maar wel veel overtuigingskracht! Een goede coordinatie en een perfecte timing doen veel meer dan brute kracht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 09:17

Citaat:
of niet, het blijft niet te vergelijken met een jippie of kawa, die consequent ontzettend goed gereden wordt en daardoor heel licht aan de hulpen staat en bovendien meedenkt met de ruiter, met wie hij ook een hechte vertrouwensband heeft op kunnen bouwen na zoveel jaar.

Dank je voor het compliment Lachen

Maar om voor mezelf te spreken
Ik ben nog altijd hard bezig mijn paard goed voor het been te hebben of te houden.
Het is een punt waar je altijd aandacht aan moet blijven besteden.
Anders zwakt het ook af bij een paard wat wel aan de hulpen staat.

En dat is bij een manege paard niet anders.
Vaak zijn ze slim genoeg om te weten wat voor ruiter erop zit.
Geef je hem de 1e 5 min. dat je erop zit meteen een tik met de zweep als er geen reaktie komt, dan lopen ze na 5 min ineens al heel anders.

Natuurlijk nooit zo scherp als een paard dat idd altijd zo gereden is.

Maar zelf heb ik ook op veel afgestomte knollen gereden, maar als je consequent bent, veranderd er veel.
Word je sterk in je been, veranderd er niets, want daar geven ze gewoon niets om.
Daar zijn vele helaas al te veel aan gewend

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 14:03

ja, en dan zie je de 'afgestompte knollen' met hun lessertjes er boven op en maar hakken om sneller te draven, en een schop geven om in galop te gaan, denk je dat het iets uitmaakt? tuurlijk niet!

één lessertje (die haar eigen paard kwijt is door een ongeluk) probeert zo consequent mogelijk te zijn met het rijden op die 'manegeknollen'.

de dinsdag, en donderdag rijdt ze telkens op hetzelfde manegepaardje. keurig hoor. natuurlijk niet super, maar als je dat zelfde paard ziet op bvb zaterdag met een andere lesser erop.

hoedje af voor dat meisje dan hoor!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 15:13

Het nadeel van een wat afgestompt paard is dat je soms inderdaad te weinig kracht kunt hebben om reactie te krijgen op je been. Dan kun je beter een keer teugels in 1 hand en een tik met de zweep geven. REactie moet je krijgen op je been, evt. eerst versterkt door de zweep. Anders helpt het niets om met steeds meer kracht te gaan schoppen.

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 16:15

jep, rare spreuk misschien maar: beter een verkeerde reactie dan geen reactie!

Emeandor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-03 16:20

Zo'n paard hebben we inderdaad op de manege rondlopen, die moet je écht meteen aanpakken, zodra hij ook bijvoorbeeld maar één keer de hoeken niet goed doorloopt, nou dan kun je net zo goed meteen opgeven want dan wordt het niks meer. Dus op hem inderdaad de teugels in 1 hand nemen en geen reactie: een mep geven. Geen licht tikje want daar wordt hij niet warm of koud van. Hij geeft dan een paar flinke bokken, en daarna loopt hij als een zonnetje. Maar het paard waar ik het in deze topic over heb, is niet afgestompt. Hij staat nog maar een paar maanden op de manege en in die maanden is hij amper bereden door teugelkreupelheid en door voetproblemen. Hij is gewoon ontzettend voorwaarts en als hij eindelijk wat rustiger loopt, heb je weer kans dat hij nergens meer op reageert. Ik probeerde hem een tikje te geven met de zweep om hem wat meer attent te maken op mijn been, maar dan voel je dat hele lijf sidderen van schrik. Ik weet het allemaal niet, misschien is dit paard gewoon nog te moeilijk voor mij om er écht iets mee te kunnen bereiken. Maar juist omdat hij geen standaard manegepaard is die inderdaad echt afgestompt is, is hij zo'n leuke uitdaging!

Groetjes!

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 20:13

Ik weet niet of jij dat zo doet hoor, maar ook als ie heel voorwaart is (dus eigenlijk onder jou wegrent) moet je gewoon normaal been erbij hebben en met je been naar je hand rijden. Dus niet je benen helemaal van je paard afhouden, omdat ie zo hard gaat ofzo en dus alleen met je teugels gaan werken...

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 20:17

Ik dacht al gelijk toen ik het eerste regeltje las "meer benen geven, meer benen geven" dit gaat vast over een manegepaard. Komt me van vroeger echt heel bekend voor Lachen. Mijn benen zijn ook niet sterk maar mijn paard is wel goed aan het been. Veel manegepaarden zijn suf gesjokt in de bak, ik zou denk ik na 10 jaar rondjes ook iets hebben van "effies uitproberen". Bij de gevorderde ruiters mag je als je je benen stil kunt houden ook wel met sporen rijden.
Ik heb trouwens vroeger ook gereden bij Stal de Wittebrug, leuk om er weer iets over te lezen. Wat ik een nog betere manege vond is Berestein aan de Lozerlaan, daar heb ik pas ècht goed les gehad. Prima frisse paarden en fijne uitrijmogelijkheden.

Emeandor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-03 20:33

Hoi Jacksel, dat probeer ik inderdaad ook te doen, benen eraan houden en naar je hand rijden. Dit wil alleen nog niet helemaal lukken.
En Soxje, dit paard is er nog maar net een paar maanden, waarvan hij er best weinig echt als manegepaard gebruikt is. Hiervoor was hij gewoon van een particulier. Dus hij is nog niet helemaal ingedut denk ik. Maar goed, de volgende keer dat ik met hem rij, zal ik eens wat meer oefenen met gewoon meer reactie eisen op mijn been en hem daarbij niet sneller laten lopen. Dit deed ik overigens al, maar goed, oefening baart kunst denk ik zo.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 20:53

Laat die instructeur er anders zelf eens opkruipen Lachen

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 22:17

idd. je paard loopt goed als je eraan kan 'duwen' zonder het paard sneller te laten lopen. je duwt de achterhand onder het lichaam van het paard en ontlicht zijn voorhand (die van nature wat zwaarder is dan de achterhand).

Emeandor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-03 22:24

Haha, helaas kan de instructeur goed rijden dus hem lukt het wel. Frustrerend hoor, werk je een uur lang en het lukt niet, stapt hij erop en het lukt hem direct...

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 22:29

dat ken ik....Boos! hahaha maar daarom moet iedereen leren he...

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 13:43

Suuzzz schreef:
Nou, als hij eenmaal ontspannen is wil ik hem wel weer wat meer voorwaarts hebben zonder te versnellen en hierbij aan de voorkant tegen te houden. En dán lukt dat dus niet!
Want dan is hij teveel bezig met wat de teugel hem zegt te doen en doet hij te weinig met de benen. Lijkt zo in ieder geval. Bij voltes lukt het me wel steeds beter om hem rond te krijgen, zélfs links om, maar nageeflijk en met ontspannen rug?? Dat dus niet.

Bedankt!

Ok, eerst een antwoord op de oorspronkelijke vraag: volgens mij geef je gewoon een tegenstrijdige hulp, je geeft het zelf al aan: je drijft met je benen, waar hij goed op reargeerd, maar dan ga je hem tegenhouden aan de voorkant. Dat is nu gasgeven met de rem er op.

Actief maken doe je met je benen, een paard langzamer laten lopen met de teugels. Beide hulpen moet je niet tegelijk geven, dat is tegenstrijdig.

Als je je paard op het zelfde tempo wil laten lopen terwijl hij wel actiever moet worden wil je dus dat hij gaat verzamelen. dat lijkt me voor dit paard ontzettend moeilijk, en dan is het niet zo gek dat dat jou niet lukt.
Vooral veel overgangen rijden zo dat de achterhand er onder komt, dan zal hij automatisch in een langzamer tempo actiever gaan lopen.

Wat betreft discussie nr. 2: op het moment dat je spieren moet gaan kweken voor paardrijden ben je volgens mij helemaal verkeerd bezig. Een paard reargeerd op een vlieg op zijn huid, en zal dus ook echt wel lichte kuitdruk voelen.
Om te zorgen dat hij daar op reargeerd, moet je consequent zijn en onmiddelijk een tik of spoortje geven als hij niet voorwaarst gaat.
Dat kan ook bij een manege pony, ook de afgestompte paarden kun je weer actief krijgen. Daar is geen strek been voor nodig, wel een consequente ruiter.

Harder drijven zorgt imo juist voor een afgestompt paard: je wil dat hij in 1 keer reargeerd op lichte kuitdruk, niet nadat je een (of meerdere) keer heel hard hebt gedreven.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 22:30

Nou gewoon drijven moet hij ook gewoon voelen hoor, geen reactie gewoon een knal.
Maar dat had ik n het begin ook toen werd ik mag op een 30 jarige gezet die niet vooruit te branden was zat ik ook de hele les te schoppen, tja ik heb daar wel spieren van gekregne maar arm paardje Scheve mond

sophie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 23:34

Citaat:
Actief maken doe je met je benen, een paard langzamer laten lopen met de teugels. Beide hulpen moet je niet tegelijk geven, dat is tegenstrijdig.

hmm, dit vind ik een beetje erg simpel gesteld eigenlijk... volgens mij geef je die hulpen binnen een bepaald tempo namelijk wel (zij het met beleid), alleen is de som van de krachten (de krachten, die naarmate je verder vordert in de training steeds kleiner worden omdat je paard fijner aan de hulpen komt te staan) gewoon nul omdat je een constante snelheid hebt.

denk maar aan het welbekende voorbeeld van het zweepje: je hebt het het aan de twee uiteinden vast. als je aan de ene kant duwt beweegt het in de richting waarin je duwt. als je aan de achterkant blijft duwen maar je vangt dan aan de voorkant een beetje op zal het zweepje omhoog buigen terwijl het die voorwaartse beweging blijft houden.
nu is het zweepje je paard en de hand aan je achterkant stellen je benen voor, de hand aan de voorkant je teugels. als het zweepje zo opbolt loopt je "paard" verzameld.

om te zorgen dat dit zo ongedwongen mogelijk gebeurt gebruik je oa dus de overgangen. zo is het mij tenminste geleerd. Verward

een overgang van stap naar draf is inderdaad een kwestie van aan de voorkant ruimte geven en aan de achterkant bijdrijven. de truc is om het drukverschil in de teugel net subtiel genoeg te laten zijn dat het paard dat ervaart als ruimte van voren, waarna hij je hand zelf weer op kan zoeken. ook moet het been zo snel volgen op het ruimte geven, en het weer opzoeken van de ruiterhand weer op het been, dat het paard niet uit elkaar valt. anders zou je op het moment dat je benen geeft (uiteraard moet ook dit met enige subtiliteit gaan) meteen alle aanleuning kwijt zijn.

dat vereist nogal wat rijtechnisch gevoel en is dus gewoon een kwestie van veel rijden en kan nog best even duren voordat je dat goed onder de knie hebt.

dat van die overgangen en reactie eisen dat weet je nou zolangzamerhand wel, ik wou alleen nog even benadrukken dat je je paard echt eerst naar voren moet rijden en dan pas "omhoog", met andere woorden oppassen dus dat je hem niet in de krul trekt. dit vooral omdat "snel" niet hetzelfde is als "voor het been".

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 08:52

Ik heb eerder idd ook geleerd om te verzamelen door te drijven en op te vangen: gevolg een sloom paard dat alleen langzaam loopt, met een weinig actief been.

Een paard opvangen naar verzameling doe je met je zit en je houding, en zoals ik al zei, als een paard verzameld zal hij automatisch minder snel gaan lopen omdat hij minder grond zal dekken met zijn benen. De houding van het hoofd zal dan ook hoger worden.
Maar verzameling kan alleen als je een voorwaarts en actief paard hebt. Door veel overgangen te rijden zal zijn achterhand er onder komen, met dus het gewenste effect.
Als je eenmaal verder bent in de africhting en je paard zo ver is dat zogau je drijft je een avtieve achterhand krijgt, dan kun je hem steeds verder terug gaan rijden (op je zit), en zal dat ook steeds makkelijker worden om tot verzameling te komen.

Maar we gaan geloof ik een beetje off-topic Haha! . Wel een leuk onderwerp trouwens.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 08:54

Het komt erop neer dat hoe groter de verzameling is, er meer benen (aktiviteit) gegeven moet worden. Daar hoort natuurlijk ook je zithulpen bij.

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 10:11

Maar als je te actief wordt in je zithulpen krijg je weer een onrustige zit, dus ik zou niet iedereen zomaar aanraden om met zithulpen te werken...

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 10:14

..maar als je weer teveel beenhulpen geeft, gaat dit ten koste van je onafhankelijke zit...

sophie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 10:23

met je eens, voor het been is sowieso een pre voordat je uberhaupt verder iets gaat doen.. en ik had zit en houding niet als zodanig genoemd in mijn verhaal, maar als ik aan het rijden ben gebruik ik die natuurlijk ook. (dat is dan volgens mij nog steeds een combinatie van activerende en remmende hulpen, maar ok)

even voor suuz, de moraal van dit verhaal blijft dus nog steeds eerst reactie op je benen zien te krijgen!!!

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 10:42

Ergens snap ik je vraag niet. Als ik je profiel lees ben je therapeute dus weet je wel hoe een lichaam inelkaar steekt. (als ik het goed gelezen heb....)

Paardrijden is geen krachtsport!!!!! Een paard of pony moet reageren op de lichtste beenhulp en als die niet werkt je spoor of zweep. Niet door kracht te zetten en je benen samen te knijpen. Jaren heb ik zo met kracht gereden en zo paarden 'verreden'. Nu ik les heb van een ander besef ik steeds meer dat paardrijden geen krachtsport is, maar het juist gaat om de fijnste hulpen. Sterker nog, mijn paard komt juist terug als je met kracht hulpen geeft en gaat voorwaarts met de kleine hulpen. Een paard reageerd al op een vliegje op zijn huid!!! Waarom dan met kracht zijn ribben fijndrukken?

Nee, je moet niet je beenspieren krachtiger maken, maar een beter spierbeheersing hebben. Beter besef hoe je je benen gebruikt en wanneer. Dus niet met elke stap je paard fijnknijpen, maar je kuiten aandrukken wanneer het tempo terugvalt (waarbij aandrukken dus GEEN knijpen is). Reageerd het paard niet, gelijk sporen of zweep gebruiken. Zeker met manege paarden als je dat direct doet bij de eerste hulp van jou been die niet door komt valt het kwartje vaak snel en zijn ze de rest van de les wakker en heb je geen kracht meer nodig. Probeer het maar!

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 13:01

Als je een goede zit hebt (wat volgens mij maar 1% van de ruiters heeft en ik ook zeker niet ) dan kun je juist met hele kleine verschillen in je houding een heleboel bereiken.

Ik zat ff te denken hoe ik het nou doe, maar ik geef ook hulpen met mijn teugels. Maar in plaats van terug te werken met mijn teugels sta ik minder toe dan wanneer ik verder voorwaarts ga, hierdoor komt ze mee terug op haar achterhand als ik daarbij beenhulp geef. De hoofdhouding mag nooit 'dieper' worden als gevolg van een teugelhulp, als je een paard echt tegen houdt op de teugels terwijl je drijft zorg je voor een andere hoofdhouding, en dan verstoor je de balans.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 13:06

paardrijden gaat op gevoel.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 13:08

laurae schreef:
De hoofdhouding mag nooit 'dieper' worden als gevolg van een teugelhulp, als je een paard echt tegen houdt op de teugels terwijl je drijft zorg je voor een andere hoofdhouding, en dan verstoor je de balans.

en bij voorwaarts neerwaarts dan? geven-nemen + benen eraan. (lichte teugelhulp) en dan is het toch echt de bedoeling dat de neus van je paard naar voren en omlaag gaat..