Jezzi schreef:Ook kan het helpen om met lange beugels of zonder beugels te rijden
Lange beugels zou ik zelf niet doen want je krijgt dan snel de neiging om helemaal met je voeten toch te steunen op je beugels. 
Ik kreeg een keer les en toen moesten we vertrouwen en gevoel op de pony. Deze opdracht kregen we: Een AXA volte maken met je ogen dicht. Bij mij ging het gelijk super!
Het doel: 1: Op gevoel kunnen rijden en weten wanneer je af moet. 2: Weten wanneer je kunt gaan lichtrijden op het goede been en tenslotte heb ik er nog iets anders bij geleerd wat ik echt niet goed kon want als ik dat deed ging ik helemaal stuiteren: doorzitten! 
SUCCES!
het is het proberen waard!
, mede dankzij het boek, verlichte rijkunst door heather moffet (sorry voor eventuele typfouten)
en ging ik doorzitten, eerst heel stiekem toch een beetje lichtrijden (tegen het schokken en hobbelen) en de beweging zo minimaal mogelijk maken, tot je uiteindelijk gewoon in het zadel zit en niks meer doet en toch stilzit.(je word ook moe van dit lichtrijden, maar dat is het hem nou net, daardoor ga je ontspannen omdat je spieren protesteren en dan moet je ze wel ontspannen en kan je daarna doorzitten) houd wel een lichte beweging in je rug anders ga je weer hobbelen(meebewegen met je rug, maar niet schuiven in het zadel of duwen). na veel oefenen kan je ook in 1 keer doorzitten. en op die manier heeft het paard ook niet zoveel last van het gehobbel op zijn rug, en kan je rustig uren lang oefenen doorzitten, als je gaat stuiteren weer overnieuw beginnen in stap en dan draven/lichtrijden.
maar je moet er wat voor over hebben toch?