TIPS doorzitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marjolijnk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 09:10

Jezzi schreef:
Ook kan het helpen om met lange beugels of zonder beugels te rijden ;)

;) Lange beugels zou ik zelf niet doen want je krijgt dan snel de neiging om helemaal met je voeten toch te steunen op je beugels. ;)

Ik kreeg een keer les en toen moesten we vertrouwen en gevoel op de pony. Deze opdracht kregen we: Een AXA volte maken met je ogen dicht. Bij mij ging het gelijk super! ;) Het doel: 1: Op gevoel kunnen rijden en weten wanneer je af moet. 2: Weten wanneer je kunt gaan lichtrijden op het goede been en tenslotte heb ik er nog iets anders bij geleerd wat ik echt niet goed kon want als ik dat deed ging ik helemaal stuiteren: doorzitten! :D

SUCCES! ;) het is het proberen waard!
Laatst bijgewerkt door marjolijnk op 06-07-09 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt

BeeMed

Re: TIPS doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 09:22

bij mij is doorzitten ook echt een ramp. Vind het altijd erg zielig voor het paard als ik weer op zijn rug zit te bonken. Er komen in dit topic wel een nuttige tips voorbij. Ik ga ze zeker uit proberen.

marjolijnk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 09:23

Jezzi schreef:
Ook kan het helpen om met lange beugels of zonder beugels te rijden

Lange beugels zou ik zelf niet doen want je krijgt dan snel de neiging om helemaal met je voeten toch te steunen op je beugels.

Ik kreeg een keer les en toen moesten we vertrouwen en gevoel op de pony. Deze opdracht kregen we: Een AXA volte maken met je ogen dicht. Bij mij ging het gelijk super! Het doel: 1: Op gevoel kunnen rijden en weten wanneer je af moet. 2: Weten wanneer je kunt gaan lichtrijden op het goede been en tenslotte heb ik er nog iets anders bij geleerd wat ik echt niet goed kon want als ik dat deed ging ik helemaal stuiteren: doorzitten!

SUCCES! het is het proberen waard!

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:23

Ik heb ook nogal wat probleempjes met doorzitten..

Wat ik altijd doe is eerst mijn paard lekker loswerken zodat ze d´r rug niet weg drukt want dat zit helemaal voor geen meter.. en dan begin ik met kleine stukjes doorzitten (een paar pasjes) en dan weer lichtrijden en dan steeds langere stukjes. en inderdaad op je gevoel letten! zit je niet lekker dan ga je weer een paar passen lichtrijden en dan ga je weer doorzitten.
wat bij mij ook geholpen heeft om het gevoel van het lopen van mijn paard te krijgen is de verlichte zit in draf.. dan voel je letterlijk iedere pas en dan weet je ook hoe je je lichaam daaraan aan moet passen.
veel succes!

KimRemy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:07

heee hoi.
ik had ook heel erg veel moeite met doorzitten ook omdat ik 1.64 lang ben en nog op A-ponytjes rij.
dus die pony's nemen hele kleine pasjes en dus moeilijk door te zitten,
nu heb ik helemaal geen moeite meer met op hun door te zitten.
2 woorden : VEEL OEFENEN.
oefening baart kunst.
ga bijv zonder zadel rijden, of met zadel maar dan zonder beugels.
en anders ga je een keer zitlessen volgen, die kunnen je alles heel goed uitleggen.
en vooral blijf ontspannen zitten
als je je lichaam aanspant tijdens het doorzitten kun je kramp krijgen en zit dus ook niet lekker.
hoop dat je der wat aan hebt!

jerommeke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 23:18

Je paard goed voor elkaar hebben, dan ben je al over de helft. Een paard dat recht is, in balans en gecontroleerd is makkelijker om op door te zitten. Eigen houding gewoon volgens de standaard punten. En heel belangrijk, ontspannen, maar niet te veel los laten in je lichaam. Dus buikspieren moeten er wel bij blijven ;)

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 10:00

Wat bij mij heel erg helpt is:

Als je wilt doorzitten en je paard is al warm gereden,
Ga dan niet van stap-draf/lichtrijden naar draf/doorzitten.

Maar ga vanuit stap in draf en niet eerst lichtrijden maar gelijk doorzitten.

Klinkt misschien raar, maar voor mijn gevoel is het dan veel gemakkelijker.

marjolijnk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 12:06

Jaaah klopt! hoe dat komt weet ik ook niet maar het helpt inderdaad! :D

marjolijnk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 12:07

Noujaaah je kunt het dan stukken beter..
Maar als je dan wel gaat stap-draf-lichtrijdn-doorzitten kun je het toch weer minder..

paschester

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 16:09

erg vervelend hoor dat doorzitten. sinds ik nu een eigen paard heb ben ik er nu ook een tijdje geleden mee begonnen. het is wel erg moeilijk hoor. eerst rijdt ik hem even lekker los en ga dan proberen door te zitten. nu probeer ik vanuit stap aan te draven en gelijk door te zitten, dit gaat toe nu toe het best. wel in een laag tempo beginnen en ook eerst maar een klein stukje daarna steeds iets langer. het wordt steeds iets beter.

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 20:26

ik heb mezelf leren doorzitten, ik was vroeger ook zo een geval wat bijna van het paard af stuiterde :Y) , mede dankzij het boek, verlichte rijkunst door heather moffet (sorry voor eventuele typfouten)
en ik ben begonnen om zonder beugels heel langzaam aan te draven, en eerst zonder beugels te gaan lichtrijden, door je met je knieën en rug tijdens de opgooibeweging een beetje mee te duwen, dit houd ik meestal niet lang vol dus een half rondje ofzo, dit eerst blijven oefenen tot ik dat onder de knie had (na een rondje of 6) daarna was ik ook moe ervan :P en ging ik doorzitten, eerst heel stiekem toch een beetje lichtrijden (tegen het schokken en hobbelen) en de beweging zo minimaal mogelijk maken, tot je uiteindelijk gewoon in het zadel zit en niks meer doet en toch stilzit.(je word ook moe van dit lichtrijden, maar dat is het hem nou net, daardoor ga je ontspannen omdat je spieren protesteren en dan moet je ze wel ontspannen en kan je daarna doorzitten) houd wel een lichte beweging in je rug anders ga je weer hobbelen(meebewegen met je rug, maar niet schuiven in het zadel of duwen). na veel oefenen kan je ook in 1 keer doorzitten. en op die manier heeft het paard ook niet zoveel last van het gehobbel op zijn rug, en kan je rustig uren lang oefenen doorzitten, als je gaat stuiteren weer overnieuw beginnen in stap en dan draven/lichtrijden.

succes ermee!

p.s spierpijn is wel gegarandeerd :+ maar je moet er wat voor over hebben toch?

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 20:48

Heel veel zonder zadel rijden.
Veel spelletjes doen zonder zadel, zoals tikkertje, sla-ommen en wedstrijdjes, dan wordt je van zelf beter in het doorzitten....Eest veel in stap doen dan later draf en evt galop!!
Succes...

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 21:08

Je ogen dichtdoen is idd ook een goede optie, ik merk ook dat als ik van lichtrijden naar doorzitten ga en ik mn ogen even dicht doe ik het gevoel beter heb.

Het Rare is dat ik vroeger altijd zonder zadel reed, maakte niet uit wat ik deed en waar ik heen ging (was te lui om op te zadelen)
Ik zat echt als een huis.

Nu met het paard wat ik nu heb, heb ik er echt zoveel moeite mee.
Moet ook eerlijk zeggen dat ik ook bijna nooit doorzit.
Aangezien ik de overstap ga maken naar het L moet ik er toch aan gaan geloven.

Zonder beugels is voor mij echt geen optie omdat mn paard soms te schieterig kan zijn en ik dan alleen maar meer ga knijpen.

Mocht je zonder beugels willen rijden raad ik je aan om dat wel aan de longe te doen.

marjolijnk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 09:23

Galop zonder zadel gaat wel sneller maar ik vind het opzich wel fijner zitten :)

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 09:36

Momenteel help ik een vriendin met rugklachten bij het doorzitten in draf en de galop. Belangrijk is inderdaad dat je paard zijn rug niet te vast houdt, daarop zit geen enkele ruiter fijn door. Zoals eerder vernoemd werd, begin met kleine stukjes door zitten. Houdt je heupen, knieen mooi ontspannen los. Belangrijk is ook een goede ademhaling. Sommige ruiters gaan hun adem inhouden en zo raakt je lichaam gespannen. Wat ik vaak als advies geef, is neuriën. Dat reguleert je ademhaling en werkt ontspannen.

probeer met je zit mee te werken in het zadel, beetje heupwiegend zeg maar ;)

Wanneer je moeite hebt om diep te gaan zitten, zou ik je aanraden een bokriempje te nemen. Zodat je jezelf met 1 hand in het zadel kunt houden tijdens de galop.

Alleen door veel te blijven oefenen zul je de smaak wel te pakken krijgen.

Zitosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 13:23

Ik heb ook geleerd om mijn bekken te kantelen :) Maar wat ik wel goed vind om het te leren is door zonder zadel te gaan rijden.

roelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 11:54

probeer met je volle gewicht in het zadel te ziten:P:P

xx roelina en neelke je lessers:"P:P *D *D

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 14:01

probeer je eigen hellemaal lang te maken. probeer maar is aan de longe en dan je handen in de lucht je hellemaal te streken dat het dan al veel makkelijker is.
hielp bij mij namelijk ook goed ;)

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 14:06

Ik lees even mee, heb zelf geen last van stuiteren, zit wel stil in het zadel. maar ik steek hierdoor (doorzitten) me benen naar voren. waardoor het er weer raar uitziet en ik alsnog niet goed kan zitten :=

Misslolliex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 10:15

Maak je benen lekker lang... < SCHEELT EEN HOOP!
hang een klein beetje naar achter..
En zoals gezegt.. in het midden van je zadel gaan zitten..

Suzanne1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 10:27

Mijn pony zit vreselijk als ik door ga zitten in het begin, heb ik hem fijn over de rug, loopt hij ontspannen en als ik dan ga voorzitten zit het heerlijk.

Zorg dus dat je paard/pony goed ontspannen over de rug loopt en zijn/haar rug niet weg drukt, dan pas doorzitten, het is niet echt fijn voor je paard om dan zo'n bonkend mens op z'n rug te hebben.
Als dat nog niet lekker zit, benen lang maken, klein beetje naar achter hangen en in het midden van het zadel zitten.

Maar het belangrijkste is dus dat je paard goed ontspannen over de rug loopt!
En LES nemen!

s_masha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 18:32

Mijn instructeur zei dat ik diep in het zadel moest gaan zitten, en ontspannen moest zitten.
En het heeft geholpen.

Hannemarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 20:02

oke bedankt voor alle tips!

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 21:58

Ga eens een kwartier zonder beugels rijden, krijg je een goede zit van vooral met doorzitten :D.

ItsJustMe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 07:49

Mijn instructrice zij altijd:
Maak je zwaar, en bedenk dat er een blok beton onderaan je lichaam is......(dat zij ze dan heel langzaam altijd, best eng.. :D )
En bij mij werkt dat wel geloof ik :D

D