Weg crossen/bokken tijdens het op-en afstijgen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 00:20

Dat bedoelde ik eigenlijk niet. Ik bedoel timing van desensitatie, niet van "op de plaats zetten". Ik zou hem juist absoluut geen waarschuwingen geven of tegen houden in dit gedrag, dan krijg je van dat nare exploderen.

Ik zou eerst eens goed bedenken wat jij denkt dat de reden is van dit gedrag, je haalt steeds verschillende dingen aan. Je zegt dat hij paniekt, maar je zegt ook dat hij je te grazen neemt, dat klinkt nogal tegenstrijdig. Misschien is dat een goed idee om dat eerst eens voor jezelf op een rijtje te zetten ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 06:24

Kiva..... heb jij een veelal strak schema?

Klinkt heel stom wat ik nu ga zeggen....... nee eerst nog wat vraagjes :)

hoe was hij tijdens het beleren zelf? was hij leergierig, makkelijk, pakte hij het snel op?

in het begin tijdens het longeren, was het dan altijd in het begin dat hij dan even net niet snapte dat hij op de volte moest? Zo ja wat deed hij dan precies?

Het zadelmak maken is dat makkelijk gegaan? Als in "nah als dit zo doorgaat dan kan ik er volgende week wel op"?

Is hij braaf in gedrag op stal en in de omgang?

Hoe reageert hij op verandering?

want ik heb wel een vermoede namelijk :)

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 13:03

@Sanne83: Dit is het nu net.. Rocky is tegenstrijdig.. Lijkt soms echt dat hij niet weet welke houding hij moet gaan aannemen tegenover sommige dingen... Dit zei die man die hem een maand op stal heeft gehad ook: Zijn woorden: Deze pony weet niet om te gaan met zichzelf, is een gevaar voor zichzelf, mens en andere levende wezens en valt gewoon niet te doorgronden...(Oké daar sta je dan hé...)

KiWiKo schreef:
Kiva..... heb jij een veelal strak schema?

Straks tja wat versta je onder strak.. is niet zo dat hij bepaalde dingen moet gaan afwerken in die periode.. kwaliteit staat voorop.. soms doe ik totaal iets anders met hem dan wat ik die dag in men gedachten had, soms steek ik er terug routine in, soms veranderingen..

Citaat:
hoe was hij tijdens het beleren zelf? was hij leergierig, makkelijk, pakte hij het snel op?

Duurt lang voor hij iets wilt gaan doen, duurt soms maanden voor hij het oké vind hij het vertrouwen er in vind, sommige dingen is hij dan net het omgekeerd en leek het alsof hij die les al kende (wat kan is dat de vorige eigenaar al dergelijke dingen had geprobeerd??)

Citaat:
in het begin tijdens het longeren, was het dan altijd in het begin dat hij dan even net niet snapte dat hij op de volte moest? Zo ja wat deed hij dan precies?

Nee het probleem begon nooit in het begin van te longeren, want hij snapte heel vlot dat hij volte's moest lopen (daarmee dat ik hem ook vrij kan longeren nu! Ik kan foto's plaatsen hoe netje hij kan lopen op dit gebied ;) ).. begon pas wanneer hij een 3tal toeren in draf over moest gaan.. ging goed maar dan draait hij zich plots over...hij draaid hem met zijn kont richting mij, en gaat zo verder tot dat zijn achterhand de longe raakt ondertussen heeft hij zijn hoofd tegen de richting van mijn longe en crost hij zo weg, als ik hem kan houden dan doet hij gewoon een tandje bij door hem meer in de longe te gaan draaien.. dus hij is niet bang om zichzelf te verwonden als het moet..

Citaat:
Het zadelmak maken is dat makkelijk gegaan? Als in "nah als dit zo doorgaat dan kan ik er volgende week wel op"?

Vooral tegenstrijdig... De eerste dag liep hij netjes, aanvaarde alles.. heeft hooguit mss 6-7 minuten gestapt met een zadel op zijn rug, de volgende dag kon ik amper een zadeldoek op zijn rug leggen....
Ging na een tijdje terug goed..maar telkens moesten we opnieuw basis gaan herhalen, we konden en mochten zeker niet te vlug gaan...
1x de eerste keren erop was hij een middenklasse type van paard, hij ging wel eens bokken maar aanvaarde het... nooit hebben we teveel gevraagd van hem en telkens netjes en niet te lang.. kwaliteit staat voorop en eisten niet teveel..
Paar dagen later konden we weer van nul beginnen.. begon al te flippen als je nog maar een borstel over zijn rug haalde...
Hebben geprobeerd om er routine in te krijgen..alles netjes hetzelfde te herhalen.. maar werkte niet..
Uiteindelijk is het me dan gelukt om zijn "vertrouwen" te gaan winnen en waren we vertrokken in het rijden...
Die periode ook osteopaat laten langskomen, zadel laten nakijken wat trouwens al was bekeken of het past voor ik hem ging berijden, dus dubbelcheck. tanden waren al van dag 1 bij mij in behandeling, hoeven waren niet te best maar die konden hem onmogelijk dit gedrag veroorzaken...(dus alles wat je zou kunnen bedenken die bij een "groen paard voor problemen" kan zorgen heb ik laten bekijken)

Citaat:
Is hij braaf in gedrag op stal en in de omgang?

Nu is hij al zover gekomen dat men zus hem mag uithalen en hem mag benaderen en dat ik hem kan vertrouwen met andere mensen... vroeger vooral in het begin kon ik hem alleen maar benaderen en was hij soms een gevaar voor mij ook!
Nu is hij braaf in de zin van... je kan hem opzadelen, hem borstelen zonder dat hij nog moeilijk doet, je kan hem zonder problemen alleen wassen, eten geven en zijn deur laten opstaan blijf hij er netjes in staan...
Maar toen hij hier de eerste maanden was, was het allemaal andere deeg!

Citaat:
Hoe reageert hij op verandering?

Dezelfde borstel was oké! veranderde je van een borstel dan had je een pony die hem ging lostrekken,....nam je dan weer de oude dan had je opnieuw problemen...
Gebeurd er iets in zijn stal die anders is (zoals vorig jaar bv een muis voorbij liep) dan duurt het weken voor hij terug bij die plaats in zijn stal durft te komen..soms laat hij zelfs van eten.. plots lijkt het dan alsof hij het uit niks vergeet en doet dan terug normaal...

Citaat:
want ik heb wel een vermoede namelijk :)

Je vermoeden is meer dan welkom, graag advies ;)

Sorry voor de lange teksten..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 13:17

geeft niet beter veel informatie dan te weinig :)

Ik heb ooit een paard niet zadelmak gekregen........ kwam er gewoon niet op, liet zich zo tegen de muur aanklappen. ging zitten, liggen...... steil omhoog....... je kon wel opstappen, maar niet rechtop gaan zitten. (bij hem hielpen oogkleppen trouwens ook niet :D )

Uiteindelijk is hij naar Gert gegaan en kregen we hem 2 maanden later L springen klaar terug :)

Maargoed Ik verdenk dat dier ervan autistisch te zijn :D (kom ik weer door de bocht :D )

Zolang alles van ochtend voer tot laatste ronde in hetzelfde schema paste, met een zo nu en dan iets nieuws ging het goed.

Niet eerst staart borstelen en dan hoeven krabben bijvoorbeeld...... ALTIJD eerst hoeven, dan lijf, dan staart, dan dekje, dan zadel, dan peeskappen, dan hoofdstel........ deed je het een keer in een andere volgorde...... had je een bak ellende.

Dit paard hing zo ongelovelijk aan routine dat hij echt volledig de kont tegen de kribbe gooide als het net effe andersom ging, en dat lag aan hele kleine dingen :)

Op vreemd terrein op wedstrijd bijvoorbeeld......het meest fijne paard wat je je kan wensen...... waarschijnlijk zo overdonderd dat hij zijn lot in jouw handen legde, en dan werd het schema compleet omgegooid, waarschijnlijk wist hij zich daardoor geen raad en deed hij maar wat het wezen mens vroeg in alle braafte in hem.

Maar eenmaal weer thuis, moet je net effe niet om 4 uur gaan rijden als je dat altijd om 2 uur doet.......... want dan past dat niet meer in dat koppie, en omdat thuis vertrouwd is... gaat die kont tegen de kribbe.

Ik zeg niet dat het in jouw geval ook zo is hoor, en dit was gewoon een analyse wat ik dacht van dit paard :)

*edit* zag dat mijn numlock het niet deed :)
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 20-06-09 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 13:33

@KiWiko: Daar heb ikzelf al paar keer aangedacht maar nooit effectief bij stilgestaan dat het voor mogelijk kan ge-acht worden.. heb ooit eens zo bot weg gezegd tegen iemand, je zou denken dat Rocky autistisch is (en dit kwam toen nog uit het feit dat ik die periode iemand kende die autisme had)... telkens je iets verander of iets andersom doet krijg je vroeg of laat een pak ellende die dag...
Maar kan dit dan wel voorkomen bij een paard autisme? bedoel is dit een erkend vorm van "ziektebeeld"?

Ik heb ooit een paard gekend met een hersentumor die op bepaalde vlak zoals Rocky leek dus veel tegenstrijdigheden, maar toch totaal anders was dan Rocky, want eigenlijk valt Rocky en dat paard niet te vergelijken met elkaar...
De eigenaars wisten er totaal geen raad mee.. tot dat de tumor voor zijn ogen kwam te zitten en alles duidelijk werd.. (dit paard is spijtig genoeg hieraan overleden)

Routine zou dan moeten helpen.. aléja bedoel routine die echte routine is.. alles netjes hetzelfde als de dag ervoor..

KiWiKo

Re: Weg crossen/bokken tijdens het op-en afstijgen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 13:44

ik weet het niet of het voor kan komen :) maar ik zag in dit paard gelijkenissen met autisten :)

maar nogmaals of het voorkomt bij paarden weet ik niet, ik weet alleen dat deze bovengemiddeld behoefte had aan structuur, regelmaat, volgorde en routine :) :)

haalde je het helemaal weg dan was er ook geen vuiltje aan de lucht.......... maar veranderde je de kleur borstel bijvoorbeeld dan wel.

En hij was slim....... slim, dingen maar een keer uitleggen was echt genoeg voor hem. Hij kon boxen losmaken die zelfs geiten niet los kregen........

sommige dingen pikte hij zo makkelijk en zo gruwelijk snel op, en andere hele simpele dingen...... was een drama

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 13:53

@KiWiko: Merci voor je raadgeving.. zal eens een paar mensen hier omtrent over aanspreken..
En ik ga zelf eens aan de slag met een hele vaste routine, met alles hetzelfde te gaan doen...wie weet maakt dit al een punt bij hem...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 13:57

je kan het allicht proberen :D

dit was voor mij ook een groot vraagteken dit paard.......... maar toen ik eenmaal de in code chinees geschreven gebruiksaanwijzing uitgevogeld had is hij toch goed verkocht........ en springt nu heel leuk mee bij een ruiter die hem ook die regelmaat geeft :)

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 14:07

KiWiKo schreef:
je kan het allicht proberen :D

idd :D ooit vinden we een oplossing.. mss is het deze wel ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 14:15

IK weet het niet :D ik hoop het voor jullie :)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 19:44

Hoe gaat hij met andere paarden om? merk je ook wat van dit paniekerige gedrag bij andere paarden, in de wei, of juist als hij niet bij andere paarden is?

Autisme bestaat niet bij paarden.

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 20:17

@Sanne83: in de weide doet hij dit eveneens, soms ontploft hij uit het niks, terwijl andere paarden rustig verder grazen..
Verder gebeurd dit als hij alleen staat eveneens dat hij in die paniek schiet..
In de kudde zelf is hij alles behalve een dominante type en staat redelijk onderaan de rangorde..
Er is hier vaak wat verloop van paarden, maar over het algemeen past hij zich redelijk vlot aan een nieuw paard,dan is hij trouwens 1 van de gemakkelijksten om bij te plaatsen omdat hij zich redelijk "onderdanig" gedraagd... trekt er hem meestal weinig van aan en bekijk het vanop een afstand..pas na een tijdje treed hij in actie om contact te zoeken..

Hoewel dit nu al niet meer van orde is,maar in het begin liep hij soms door draden heen waarvoor wij niks van aanleiding zagen..
Ondertussen is dit "verdwenen" in de weide maar als het erop aan komt crost hij er nog door, daarvoor denk hij nooit na..
Als er bv per ongeluk plastiek in de weide ligt dan tja is het weer zo'n dubbeltje op zijn kant met hem.. of hij loopt in paniek of hij blijft cool...

Tegenstrijdig allemaal zo kan je het allemaal het best beschrijven....
Als hij de coole Rocky is, is het zo'n zalige pony'tje die je dood zou knuffelen.. is hij de paniekerige Rocky dan is hij een "monster"

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 22:26

het meest voor de hand liggende is naar mijn mening een paard die heel snel switcht tussen verschillende gedragingen. Hoe sneller ze om slaan en hoe extremer, hoe moeilijker het is om in te schatten.
Het kan zijn dat ze echt relaxed is en daarna razendsnel switcht naar paniek. Het kan ook zijn dat ze niet relaxed is maar "bevriest" en daarna keihard expodeert. "bevriezen" bij angst kan er heel erg relaxed uit zien, is soms echt heel moeilijk in te schatten.
Ik vind het laatste het meest waarschijnlijk, omdat je zegt dat heel veel dingen de eerste keer goed lijken te gaan en dan de tweede keer opeens die paniek. Ik ken wel meer paarden die dat doen, eerst het tolereren en dan laat de tweede keer dat je het doet, opeens zien hoe ze de eerste keer ervaren hebben; totale paniek.

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 09:42

@Sanne83: en hoe pak je dit volgens jou dan aan? Hem voor zijn is praktisch onmogelijk want het is niet zo dat hij met lichaamstaal gaat aangeven dat hij het zal doen...(sommige paarden stampen met achterbenen op de grond, andere beginnen nerveuser te worden, of je ziet het aan hun ogen of oren.. ) bij hem tja zie je niks veranderen en dan plots uit het niks totaal paniek...

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 11:00

Het is ook absoluut niet makkelijk en er is denk ik ook geen makkelijk antwoord. Heel heel goed blijven kijken, sommige paarden geven inderdaad bijna niets aan. Soms zie je het net aan oren, ogen, lip is vaak heel strak, bij sommige paarden krijg je echt zo'n "stilte voor de storm" zeg maar :D
Maar er zijn ook paarden die gewoon echt relaxed zijn en dan uit het niets in paniek raken.
Ik zou gewoon beginnen met heel heel goed kijken, wat experimenteren, wanneer gebeurt het wel, wanneer niet, wat gebeurt er als de druk opvoert, wat gebeurt er als je de druk er compleet af haalt. misschien zelfs op video opnemen en dan proberen uit te vogelen wat er gebeurt.
Of hulp zoeken bij iemand die hier ervaring mee heeft.

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 15:37

@Sanne83: Merci voor je raad!!!
Zal paar dingen gaan uittesten en proberen...
Zowiezo ga ik nog hulp bijzoeken om me hier in te gaan steunen en te corrigeren waar nodig....

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 10:18

misschien heb ik er ergens over gelezen: maar reageert hij op schriktraining?

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 14:53

@Sin: Staat al ergens neergezet maar zal het nog eens beschrijven voor je ;)
De ene keer is hij echt super braaf, cool en reageert totaal niks.. kan ik bv met plastiek over hem heen zwaaien, of een paraplu ed los op hem gaan leggen.. hij blijft er heel rustig bij..
Stel dat ik het een paar dagen later nogmaals probeer.. dan lukt het me niet eens om met die dingen ook maar een meter in zijn buurt te komen... voor ik het weet loopt hij door alles heen...
Ik doe heel veel schriktraining met hem, net zoals veel grondwerk oefeningen...
De grootste problemen zijn weliswaar van de baan (hoewel hij nog durft raar uit de hoek te komen)...
alleen blijft hij nu nog steeds een gevaar vormen om op-en af te stijgen...
Als je denkt van: Hé het is eindelijk opgelost dan doet hij het voor je er bij stilstaat gewoon opnieuw...

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 11:33

Dat lijkt me sterk op het gedrag van mijn paard.
Die kan de ene keer verdragen dat je hem afstrijkt met een paraplu, en volgende keer gaat hij er al als een zot vandoor als je nog maar met het ding in z'n richting wijst.

Ik heb met hem een cursus NH gevolgd en daar hebben ze me gezegd dat ik bij hem op zo'n moment de druk moet verhogen. Hem echt confronteren met z'n angst ... tot nu toe heb ik dat eigenlijk nog niet echt toegepast.. dat brengt net meer spanning bij hem teweeg. En naar mijn gevoel zit dat niet goed.

Ook dat in de weide ontploffen komt me eigenlijk wel bekend voor, alhoewel het al veel minder is.

Ik zou het niet weten wat het is, je kan hem eens laten behandelen door een chiropractor?
Dat heb ik 2 weken geleden met de mijne ook laten doen.. zo'n mensen kunnen heel veel aflezen aan een paard.
Het heeft iets te maken met energiebanen ofzo, ik weet er het fijne niet van.
Mijn paard had zich volgens de chiropractor mentaal afgesloten, waardoor er bijna niets meer doorkwam.. hij heeft z'n blokkades terug weggehaald en vanaf nu zou alles terug stilaan op z'n plaats moeten vallen. (ik weet dat het zweverig klinkt hoor)

Wat ik al gemerkt heb aan mijn paard is dat hij veel rustiger is geworden bij 't poetsen en veel meer voorwaarts bij 't rijden.

Het is maar een idee..

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 13:24

@Sin: Merci voor je tip.. zal ik zeker en vast ook een poging geven! (Alleen zo iemand nog in de streek hier vinden? Zie dat jij van België bent, toevallig een tip??)
Tijdens het rijden zelf is Rocky in ieder geval genoeg voorwaarts.. meestal te zelfs! In het begin moest ik hem aanleren om rustiger te gaan draven ipv loperig te worden. Is trouwens een zalig paardje in zijn gangen...enigste wat hij heeft van problemen tijdens het rijden zelfs zijn zijn plotse boksessie's.. (en tja opstijgen en afstijgen erna..)
In het begin was hij wat ambetand op het bit, maar dat kwam door tandproblemen.. (die in behandelingen waren en nog steeds zijn: haken die vlot terugkeren ;) )

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:37

Mijn chiropractor ken ik via een vriendin, hij is humaan chiropractor met een praktijk in Londen. http://www.harleystreettotalhealthchiropractic.com/
Hij werkt voor de formule 1 en doet normaal nooit paarden, maar voor die vriendin van mij (en voor mij omdat ik haar ken) wou hij een uitzondering maken. Dus ik weet niet of hij 't gaat willen doen voor nog andere mensen maar ik wil het hem wel eens lief vragen ;) Van waar ben je juist?

Verder ken ik wel ene Koen Buytaert, maar die is eigenlijk osteopaat. Heb ook wel goede ervaring met hem.

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 16:45

@Sin: ik ben van West-Vlaanderen..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 16:50

KiVa schreef:
@Sin: ik ben van West-Vlaanderen..

weet je wie je eens moet laten kijken...... Gaelle hier op bokt! die woont in Zeeuws vlaanderen.......... en die is echt heel, heel kundig met dit soort dingen.

Eventueel als je geintresseerd bent dan kan ik je haar telefoonnummer wel pben.

Mijn paard staat bij haar met pensioen....... maar geloof me, het is echt een heel, heel kundig mens! ZEKER met dit soort dingen. :)

else80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 18:45

Ik herken heel veel dingen die je beschrijft van jouw paard van mijn (bijrijd) paard. Het ineens uit het niets in 'paniek' raken, als iets nieuw is bijna niet reageren en de 2e keer volkomen flippen om precies dezelfde dingen én je problemen met op en afstappen.
Ik kan me eigenlijk wel heel goed vinden in het verhaal van KiWiko, ik heb stiekem over mijn paard ook wel eens gedacht dat ie autistisch is, maar ja....dan denk je komop 't is een paard;-)
Wat ik merk is dat inderdaad regelmaat, elke dag hetzelfde doen op dezelfde volgorde heel goed helpt. Wat ik bv altijd doe is hem altijd even longeren voor het rijden, al is het maar 1 rondje, gewoon zodat hij gevoel krijgt bij t zadel.
Daarna loop ik terug naar de stal en stap ik op in de stalgang, met zijn neus tegen een grote houten deur. hij heeft in principe alle ruimte, maar omdat hij op t beton staat en de deur voor zich heeft voelt het toch besloten en is hij voorzichtig.
Wij zijn begonnen met iemand die hem vasthield met een band door de neusriem (aan de onderkant), bv een stuk oude dekensingel. Dan voelt hij niks in zn mond en gaat hij t gevecht niet aan. En mócht er iets mis gaan, trek je zo'n band zo los en is er geen gevaar voor diegene die m vasthoudt.
Het heeft bij mij 4 maanden geduurd, maar nu kan ik al zelf op die plek op- en afstappen met alleen nog iemand die er los naast staat. Misschien kan je zoiets eens proberen? het is toch een kwestie van balans vinden in vertrouwen geven en heel consequent blijven denk ik.

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 19:17

@else80: Ik longeer hem ook altijd even voor ik op hem ga rijden. Vooreerst omdat hij altijd iets te energie vol is, als ik er meteen op ga krijg ik zeker paar boksessie's te verwerken. En 2de hij is me net iets te klein..
Op stappen in de stalgang houd hem niet tegen om te gaan panieken.. Spreek uit een nare ervaring die ik niet meer wil meemaken..
Die band heb ik nog niet geprobeerd lijkt me nog een handig tip: hoewel dit wrs dan weer stress zal veroorzaken omdat er een tweede persoon bij zal zijn...

@KiWiko: Kzal haar zelf eens pb'en ;) hier via bokt.. merci!!