paard valt aan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jolin

Re: paard valt aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 11:06

Kan het ook zo zijn dat hij z'n maatje wil beschermen?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 11:15

dees_daan schreef:
EngeltjeS schreef:
je kan wel beginnen met slaan etc. maar ik denk dat het paard eerst overdonderd zal zijn, en daarna kan het twee kanten op.

wil je respect afdwingen? of respect verdienen? ;)
het is geven en nemen, observeer hem eens goed, kijk ook hoe andere mensen met hem omgaan, of hem uit de weide pakken.
gewoon goed kijken, desnoods filmen, of laat je gefilmd worden.
zo zie jij hoe jij er op afloopt, en hoe het paard er op reageerd.

ik denk niet dat je met slaan er komt, ja je komt er wel, maar volgens mij kan het ook op een andere manier ;) waar je meer profeit van kan krijgen. (betere band ;) meer vertrouwen etc.)

nogmaals, wil je het komen proberen?
ze doet het bij iedereen, behalve bij de eigenaar. ik ben de enige die haar uit het land haalt om te poetsen,rijden,wandelen enz. deze merrie doet het als je het land in loopt naar haar toe, als je buiten het land staat (buiten het draadje dus) als je 20 meter verderop met haar dochter staat te knuffelen, als je met je rug naar haar toe staat. het heeft niet te maken met respect. een leider zet de eerste stap (in paardentaal) als jij dus meteen een stap naar toe zet, dan laat je je niet wegjagen, je slaat ook echt niet meteen. maar als deze merrie te dichtbij komt dan krijgt ze een mep, uit zelfbescherming.
of wil jij een paard van 500 kilo op je nek of op je rug hebben? ik heb het idee dat je er zelf geen ervaring mee hebt. dat komt mede doordat jij in het land zou gaan zitten, zou ik dat doen, dan breek ik toch zeker een paar botten :j

en waarom een zweep? omdat ik graag heel wil blijven, en geen trap wil hebben, als zij mij vanachter aanvalt dan krijgt ze een beste mep, daar ben ik niet van gediend :n paarden onder elkaar geven elkaar ook geen snoepjes hoor, die trappen net zo hard terug ;)

Is het dan niet aan de eigenaar om het paard uit de waan te halen dat ze iedereen de wei uit moet jagen? Om maar weer even op mijn pony terug te komen. Die komt je nu vriendelijk begroeten. Pas als ze eenmaal een slechte ervaring met je heeft kun je een snauw krijgen en dat is waar we nu nog aan werken. Inmiddels is onze band wel zo sterk dat als er iets met haar is ik daar zelfs 's nachts wakker van wordt. vroeger kon je ook niet langs haar stal lopen zonder een hap uit je arm te krijgen maar ik heb toen ze hoogdrachtig was bij haar in stal geslapen. Dit was helaas niet geslaagt omdat de stallen daar grensden aan de paddock en er dus geen ander paard voor haar deur mocht staan, ik denk om mij te beschermen. Ze stoof dan met haar hoofd naar buiten en ze lette wel erg op mij, maar toch de nacht in een hoekje zittend/staand doorgebracht. Uiteindelijk beviel ze in de ochtend toen ik net naar binnen was om een broodje te halen voor me neus in de tuin...

Ik heb het ook geprobeert met een zweep maar dan werd ze alleen maar kwaad en gevaarlijk, viel ze mij aan, viel ik haar aan maar dan nog ff erger. Maar dan moet je idd weten wat je met je lichaamstaal doet. Als je dit net niet goed doet riskeer je het om bijv een trap te krijgen....

oOliesjeOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 11:17

@ jolin dat dacht ik eerst ook maar dat is niet het geval want wanneer hij dat zou doen zou hij ook aanvallen wanneer ik zn maatje uit het land maar dit is niet het geval.

nu ben ik niet de meest beroerde persoon om bij een beetje "vreemd" paard het land in te gaan. heb zelf al eerder zo'n probleem met een ander paard gehad en dat heb ik opgelost met grondwerk. maar bij dit paard ligt het anders.
het lijkt haast alsof hij nergens op reageerd. wanneer ik join up met hem probeer trek ik wel zijn aandacht ( dit is een goed teken) en hij komt ook wel dichterbij maar op het moment dat ik hem dan wil pakken begint hij weer en kan van voor af aan beginnen.

en het paard op stal zetten en dan lekker poetsen enzo wil helaas niet want hij staat 24/7 buiten met een schuilstal waar geen deur voor zit.

en nog even aan iedereen die ervoor is om een paard met een zweep weg te jagen. dit werkt niet bij dit paard. Hij ziet het als een bedreiging omdat denk ik hij is bekogelt met stenen door de buurjongens. en als hij zich aangevallen voelt in zijn eigen land valt hij dus blijkbaar aan. ik snap wel dat je op deze manier respect probeert af te dwingen maar it doet je verstandhouding niet te goede. en die van ons is best goed want wanneer ik hem dan eindelijk een keer heb dan is het een mak schaap en kan ik alles met hem. zelfs OHZ is hij dan super lief en super leergierig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 11:23

@ lalipri, hoe moet hij dat doen als ze het niet tegen hem doet? dan kan hij haar ook niet straffen want ze doet niets fout.. als ze een veulen heeft dan kom ik eerst niet bij haar in het land, dan is het gewoon te gevaarlijk, maar zonder veulen, of als het veulen al wat ouder is dan kan ik me prima met haar redden. dus het is eigenlijk niet nodig dat hij zich er mee bemoeit, hij wil haar wel uit het land halen voor me, maar ik vind dat niet nodig.. ik moet mezelf ook kunnen redden met haar en als ik er nooit iets aan zou doen, dan kan ik het haar ook niet afleren..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 11:29

Wat ik doe is met mensen mee het land ingaan en laten zien dat mensen ook vriendelijk kunnen zijn. Scheelt per situatie
soms gaan we tegelijk heen en als ze iets probeert verdedig ik degene die mee is, soms ga ik eerst en volgt de ander. Meestal is het dan wel goed tot het moment diegene echt iets verkeerd doet (denk aan onterecht grof straffen, overvragen hoewel ze pijn heeft, etc). Het is natuurlijk een van de mogelijke opties, maar hoeft niet de juiste te zijn. Alleen zijn er altijd uitspraken die je aan het denken zetten. Zo ik ook bij die van jullie :D

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 11:32

Bij mijn dochter op de manege is er een paardje uiteindelijk bezweken aan het feit dat jongens vuurwerk naar hem gooiden. Hij heeft daar een enorm trauma aan over gehouden, ik denk dat die gegooide stenen veel indruk gemaakt hebben!
Gewoon doorgaan met naar hem toelopen en weer weg voordat hij weg kan zijn, lijkt mij de beste manier, zal wel een tijd duren, maar als het goed is doe je het niet alleen voor vandaag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 11:33

maar dan doet ze het nog als ik alleen ben.. of doet jou paard dat niet? wij gaan ook wel eens samen het land in, maar dat is eigenlijk alleen om een draadje te maken/verzetten of als ze naar een ander stuk land moeten, dan flikt ze het niet zo erg. ze doet het echt alleen als ik alleen ben, of als er vreemden zijn.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 11:38

Mijne doet het wel als mensen bang zijn :P zo net ff van je bent toch al bang dus als ik dan even boos kijk, maar als je zeker van je zelf bent probeert ze wel eens dr oren naar achter te leggen maar als je dan een kreeg slaagt als: "Nou Myra toch", dus streng maar niet boos, eerder beetje lacherig komt ze toch maar even kijken. Blijft ze iemand aanvallen dan ligt het aan die persoon. Sommige mensen zijn namelijk gewoon niet eerlijk en dat voelen ze haarfijn aan. Mijn oude merrie zou bij zo'n persoon er net 2 meter tussen houden dat ze haar niet kunnen pakken bijvoorbeeld, dus dan weet ik waar ik met diegene aan moet werken ;)

Ik heb wel mensen gehad die zich anders voordeden. Het simpelste voorbeeld iemand die eigelijk bang is maar dat niet wil laten zien. Daardoor worden ze vaak ongeduldig en wat zenuwachtig. Nou echt niet dat zij daarmee mee gaat. Maar aanvallen als vroeger doet ze niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 11:41

dat is hier ook zo idd, ze flikt het bijv. altijd bij mijn moeder, die niet eens in haar land staat.. maar ook bij anderen die wat angstig zijn (logisch dat ze de eerste keer schrikken ook al waarschuw je) maar ik ben bijv. totaal niet bang, ken haar al 4 jaar, en toch gaat ze door.. ook doet ze het bij de vrouw van de eigenaar als die al bij de waslijn staat, niet eens in de buurt van het land, en die doet nooit wat met de paarden.. het verschild heel erg wanneer ze het doet.. er is geen lijn op te trekken