paard erg onrustig met bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

charissath

Re: paard erg onrustig met bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 10:12

Mijn (paarden)tandarts heeft toen nagekeken of hij genoeg ruimte had voor een bit. ( dacht aan een hangend rooster) Maar welk bit ik moest nemen heeft ze niet gezegd. Ik wilde een zacht bit en kwam bij de kunststof appelbit uit.

Ik (en mijn paard met mij) ben heel tevreden.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 10:12

misschien kan de tandarts je daar bij helpen?
lijkt me de meest logische persoon, die weet het beste hoe de mond in elkaar zit.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 10:17

charissath schreef:
Mijn (paarden)tandarts heeft toen nagekeken of hij genoeg ruimte had voor een bit. ( dacht aan een hangend rooster) Maar welk bit ik moest nemen heeft ze niet gezegd. Ik wilde een zacht bit en kwam bij de kunststof appelbit uit.

Ik (en mijn paard met mij) ben heel tevreden.

denk dat ik die neem.
maar dan een enkel gebroken

charissath

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 10:21

je kan het inderdaad uitproberen. Welke maat moet je hebben? Misschien kan je die van mij eens lenen. ( ben niet topografisch ingesteld, hilversum - zaanstad?)

Melanie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 10:22

Ik laat de tandarts eerst komen voordat ik ander bit of iets doe. Mij is verteld dat het hoofdstel goed zit. Zal het nogmaals aan iemand vragen. zal een prof. er even na laten kijken. Bedankt voor de tips.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 10:36

ik koop er gewoon 1 is het niks verkoop ik hem weer
waar kon ik het ook alweer bestellen?

charissath

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 11:07

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 11:49

Ik wil je het boek van de mylers aanraden: a whole bit better (verkrijgbaar voor 13 euro bij mediaboekservice). Het heeft mij een heleboel duidelijk gemaakt over bitten en hoe ze werken en ik weet nu waar ik op moet letten bij het kiezen van een bit. Erg leerzaam en je wordt er zelf waarschijnlijk een stuk wijzer van.

Melanie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 11:57

Zal is kijken of ik dat boek ergens kan krijgen. Dank je wel voor de tip!

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 14:07

ik heb een nathe bit besteld ongebroken.
ben benieuwd

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 16:33

Melanie87 schreef:
Ik laat de tandarts eerst komen voordat ik ander bit of iets doe. Mij is verteld dat het hoofdstel goed zit. Zal het nogmaals aan iemand vragen. zal een prof. er even na laten kijken. Bedankt voor de tips.

Heel verstandig om eerst een goede tandarts te laten komen.
Andere bitten lossen heel vaak het probleem niet op.
Succes.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 22:26

tamary schreef:
Bit is voor haar waarschijnlijk te beweegelijk en dat geeft onrust. Bij mijn pony ook, ongebroken bustrens loopt hij wel lekker op, mondstuk is nl stil en voorspelbaar van vorm voor hem.

Dit helpt ontzettend ;)
Ik heb mijn paard tot vandaag ook met dit bit gereden!
Ik vind alleen dat ik met een ongebroken bit niet de allerkleinste hulpen kan geven die ik wil geven, daarom ben ik nu overgestapt op een Danger bit :)

Maar als je iets wil wat echt stil ligt in de mond, dan kan ik je een ongebrokten trens zeker aanraden!!

Melanie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 07:26

Gister gevraagd hoe het zit met de tandarts op stal, maar dat regelen ze altijd onderling. Zal even kijken of er meer mensen zijn die belangstelling hebben voor een tandarts. Weet iemand een tandarts in de buurt van Utrecht (breukelen)??

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 08:34

Melanie87 schreef:
Gister gevraagd hoe het zit met de tandarts op stal, maar dat regelen ze altijd onderling. Zal even kijken of er meer mensen zijn die belangstelling hebben voor een tandarts. Weet iemand een tandarts in de buurt van Utrecht (breukelen)??

Welke stal sta je?

Melanie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 08:42

Ik sta in Kockengen Stal van der Panne

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 08:46

orienta schreef:
Montignac schreef:
bustrens..helpt bij die van mij ook..die loopt zich ook altijd suf te kauwen....

met een bustrens krijgt ze haar mond niet goed dicht,dat is te breed voor haar

Niet met de HH gold brass... :)*
Heel fijn bit.. ligt goed stil in de mond.. en mondstuk is niet te dik, 13mm..

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 08:54

Melanie87 schreef:
Ik sta in Kockengen Stal van der Panne

ow jammer ;)
Ik moet ook nog een tandarts laten komen maar het is toch nog een stukje
bij elkaar vandaan. ik sta in utrecht zelf

Melanie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 08:57

oh, ja inderdaad dat is niet zo heel erg dichtbij.

Dennisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 22:44

Heb je haar als eens de tanden laten nakijken?

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 12:31

@Orienta,
Goedendag, het paard dat op mijn Avatar staat afgebeeld, is altijd heel onrustig in de mond geweest, zijn oom, waarmee ik Gr.pr. gereden heb, was dat ook. Nu weet ik niet zeker of aan het einde van de africhting alles goed in elkaar valt/past en ze daarom ermee zijn opgehouden onrustig te knauwelen, maar het kan ook zijn dat een bepaald bit (een normaal enkel gebroken watertrens van het merk "Sprenger") het probleem heeft opgelost. Wellicht heeft het één en het ander geholpen. MAAR zo normaal is het bedoelde bit ook weer niet, want als U het vasthoudt zoals het in de mond ligt en U kijkt ervan boven op dan ziet U een tongboog. De tong is bijna vrij van druk, waardoor het paard niet meer zo'n drang heeft met het bit te 'spelen'.
Een dubbel gebroken bit rust geheel op de tong. Er zijn paarden die dat niet prettig vinden, vaak resulteert dat in heftig spelen en/of tong optrekken. Er zijn ook paarden die dit soort bit prettig vinden.
Van het bit dat ik bedoel weet ik zo de naam niet meer, maar als je wilt kan ik het opzoeken. Ik geloof wel dat het duur is. Het is in ieder geval gewoon toegelaten op wedstrijden.
Ik merkte vanaf het begin een rustgevend effect, ofschoon de mond geleidelijk aan pas stiller werd, vandaar dat ik voorzichtig ben met het aanraden van 'WONDERMIDDELEN'. Maar ook het afgebeelde paard is bijna klaar en de laatste anderhalf jaar aanmerkelijk rustiger geworden. Ik laat de neusriem wel altijd zover open dat het paard de mond nog zelfstandig open kan doen.
De mond dichtsnoeren is het laatste redmiddel, waar ikzelf niet zo in geloof. Het is dan ook niet meer duidelijk of het paard begrepen heeft dat U de mond stil, rustig kauwend en gesloten wilt hebben, of dat die gewoon niet anders meer kan.
En bedenk nog een ding, in het FEI-reglement (in ieder geval in de oudere uitvoering) staat "le cheval mâcher son mors" = het paard kan/mag zijn bit kauwen. Dus helemaal negatief is dat niet. Het mag echter nooit zo 'druk' of heftig worden dat een kleine ophouding van de ruiter niet meer wordt waargenomen.

Ik hoop dat U aan mijn verhaaltje iets hebt,
met vriendelijke groet, Kadankovitch

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 08:29

hier mag een slotje op

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 20:27

nog even een kleine update:

ik rijd nu 4 dagen met het bit en het gaat heel goed, ze word eindelijk wat zwaarder op me hand en dit is het 1e bit waar ze op schuimt

morgen er wedstrijd mee rijden hoop dat ik dan nog wel wat te vertellen heb met zo'n bit maar thuis gaat het in ieder geval super!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 20:30

Wat bedoel je met "zwaarder op je hand" en waarom wil je dat zo graag?

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 20:34

omdat mijn aanleuning altijd vrij licht is en vind het fijner als die wat zwaarder is.

met een metalen bit loopt ze constant mee te spelen en die wil ze niet echt aannemen daar is ze erg gevoelig op