Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
banditlove schreef:tamaramt schreef:zoals al eerder als tip gegeven dus hierbij nogmaals omdat je er totaal niet op reageerd
indien je niet heel ervaring hebt met groene paarden dan gewoon een goede trainingsstal zoeken
bovenstaande vragen van je duiden erop dat je onervaren bent
en dat is niet erg hoor
maar wees dan wel verstandig en ga niet aan je paard lopen prutsen voordat je het nog erger maakt
p.s. hoe lang heb je het paard al en heb je wat fotos? ook als hij loopt bv aan de longe??
heb je het paard wel laten keuren bij de da bij aankoop?? zodat enig medisch letsel uitgesloten kan worden?
ik heb ervaring met groene paarden ja ,,ik heb wel een mevrouw op mijn stalling gevraagt die is ook zeer ervaren ,, en die zegt dat het uitproberen is,, ik breng hem niet naar een trainingsstal want dat is momenteel nog niet nodig en we hebben het geld ook niet want we moeten 2 huizen betalen!! ik heb het paard pas 2 weken. nee geen van de longe ,nee ook niet laten keuren ,, ik heb wel foto's alleen ik weet niet hoe je die hier moet plaatsen ?
[img][img][/img][/img]
) en ga hier niet zelf aan lopen kloten, want je verpest jullie hele toekomst samen als je zo doorgaat. Je lijkt geen ervaring te hebben en volgens mij ben je keihard in de zeik genomen door die zogenaamde 'particulier'.
hallo allemaal
waren daar begon het mee.
pamela25 schreef:hallo allemaal
ik heb ook zo'n beetje het zelfde.
Ik ben in de maling genomen daar de eigenaar en is verkocht als een 5 jaarige en zadelmak en kon de basis.
er waren opeens problemen met zijn papieren ik kreeg ze niet, omdat ze opeens kwijtwaren daar begon het mee.
Met mooi weer wou ik gaan rijden opstappen was een drama eenmaal zitten ging goed maar het rijden hij kon niks dus hij kon de basis niet afstappen was helemaal mis zodra ik me voeten uit de beugel deed toen schoot hij er van door en ik lag met mijn .... in het zand.
toen ben ik de kwpn stamboekregister gaan bellen en bleek dus dat vip 7 jaar was.
Nu gaat het al wat beter na 4 weken maar nog niet goed gelukkig krijg ik hulp uit een goed hoek maar als dat niet meer luk breng ik hem naar een training stal dat lijkt mijn de beste oplossing
pauline1 schreef:tegenwoordig hoor je al heel vaak de reactie dat als een paard bokt,je hem na moet laten kijken.
ik vind dit een beetje overdreven.
een paard kan ook uit angst/verzet, bokken/steigeren.
ik vind dat hier een beetje overdreven gereageerd word.
ze zegt op pagina 2 duidelijk dat ze hulp gaat zoeken.
bij zo'n probleem kun je toch ook gewoon zelf iemand even laten helpen die regelmatig probleempaarden op stal heeft,meteen in training zetten is weer zo'n grote stap.daar heeft indd niet iedereen het geld voor( of voor over).
ik zou dit zelf ook niet doen..
ze vraagt gewoon om advies en krijg meteen te horen dat ze niet goed genoeg kan rijden voor een groen paard.
beetje snel met zo'n oordeel
RickenDennis schreef:Ik zou zeker de adviezen van Tamaramt eens overwegen als ik jou was. Je komt idd niet ervaren over.
Daarnaast: waarom het paard niet eerst eens vertrouwd maken met aanrakingen aan alle kanten door b.v. dekjes over hem heen te halen (is geloof ik ook een stukje van parelli ofzo maar hoe dan ook...het heeft een doel nl. het vertrouwd maken met het voorwerp en met aanrakingen). Dat doe je dus niet alleen op de plek waar het dekje hoort maar over zijn nek, zijn buik, zijn rug, zijn kont. Net zolang tot hij vertrouwen heeft dat hij er niet dood aan gaat wat jij bij hem doet. Als je dat gedaan hebt pak je iets groters en zwaarders wat redelijk makkelijk uit evenwicht raakt.
Daarnaast denk ik ook dat je niet aan beide kanten hebt gehangen om het opstijgen te oefenen... Maak hem daar nou eerst maar eens helemaal vertrouwd mee: dus aan beide kanten hangen. Vervolgens ga je aan beide kanten je voet in de stijgbeugel zetten ZONDER druk (mbv een krukje). Gaat dat goed, dan ga je met je voet wederom aan beide kanten oefenen om er iets van gewicht op te zetten. Dit bouw je stapsgewijs uit en doe je daar in totaal met dit paard al drie weken over. Ik heb het idee dat je veel te snel wilt. En dat je paard eenmaal braaf gaat stappen als je erop zit...zegt me niet dat hij nou zoveel vertrouwen in je heeft gekregen. Zegt me eerder dat hij moegestreden is. Enfin, nadat je al je stappen zorgvuldig opnieuw en vooral gedoseerd hebt opgebouwd, zorg je ervoor dat je paard niet kan vluchten want als er iets belonend is voor een vluchtdier en dus voor herhaling vatbaar, is het vluchten. Nu gelijk laten merken dat dat geen optie is. Dus maak de ruimte niet te groot (eventueel afschermen?) en zorg dat je genoeg helpende handen hebt (liefst aan iedere kant twee).
Suc 6
pauline1 schreef:tegenwoordig hoor je al heel vaak de reactie dat als een paard bokt,je hem na moet laten kijken.
ik vind dit een beetje overdreven.
een paard kan ook uit angst/verzet, bokken/steigeren.
ik vind dat hier een beetje overdreven gereageerd word.
ze zegt op pagina 2 duidelijk dat ze hulp gaat zoeken.
bij zo'n probleem kun je toch ook gewoon zelf iemand even laten helpen die regelmatig probleempaarden op stal heeft,meteen in training zetten is weer zo'n grote stap.daar heeft indd niet iedereen het geld voor( of voor over).
ik zou dit zelf ook niet doen..
ze vraagt gewoon om advies en krijg meteen te horen dat ze niet goed genoeg kan rijden voor een groen paard.
beetje snel met zo'n oordeel
RickenDennis schreef:Ik zou zeker de adviezen van Tamaramt eens overwegen als ik jou was. Je komt idd niet ervaren over.
Daarnaast: waarom het paard niet eerst eens vertrouwd maken met aanrakingen aan alle kanten door b.v. dekjes over hem heen te halen (is geloof ik ook een stukje van parelli ofzo maar hoe dan ook...het heeft een doel nl. het vertrouwd maken met het voorwerp en met aanrakingen). Dat doe je dus niet alleen op de plek waar het dekje hoort maar over zijn nek, zijn buik, zijn rug, zijn kont. Net zolang tot hij vertrouwen heeft dat hij er niet dood aan gaat wat jij bij hem doet. Als je dat gedaan hebt pak je iets groters en zwaarders wat redelijk makkelijk uit evenwicht raakt.
Daarnaast denk ik ook dat je niet aan beide kanten hebt gehangen om het opstijgen te oefenen... Maak hem daar nou eerst maar eens helemaal vertrouwd mee: dus aan beide kanten hangen. Vervolgens ga je aan beide kanten je voet in de stijgbeugel zetten ZONDER druk (mbv een krukje). Gaat dat goed, dan ga je met je voet wederom aan beide kanten oefenen om er iets van gewicht op te zetten. Dit bouw je stapsgewijs uit en doe je daar in totaal met dit paard al drie weken over. Ik heb het idee dat je veel te snel wilt. En dat je paard eenmaal braaf gaat stappen als je erop zit...zegt me niet dat hij nou zoveel vertrouwen in je heeft gekregen. Zegt me eerder dat hij moegestreden is. Enfin, nadat je al je stappen zorgvuldig opnieuw en vooral gedoseerd hebt opgebouwd, zorg je ervoor dat je paard niet kan vluchten want als er iets belonend is voor een vluchtdier en dus voor herhaling vatbaar, is het vluchten. Nu gelijk laten merken dat dat geen optie is. Dus maak de ruimte niet te groot (eventueel afschermen?) en zorg dat je genoeg helpende handen hebt (liefst aan iedere kant twee).
Suc 6
.
Als je inderdaad onervaren bent zou ik het iemand anders laten doen die er wel ervaren mee is, je hebt een jong paard maar zo verknalt.. je moet ze alles goed aanleren zonder problemen. Ze meoten alles heel 'normaal' gaan vinden.. Maritschw schreef:Ik zou zeggen, gewoon zadel er op in de stal, naar de bak lopen en even longeren. Als die uit gebokt is of wat dan ook zou ik er rustig proberen op te gaan zitten. In dit geval lukt dat dus niet echt en zou ik degene die hem vast houd met een zweepje er voor laten gaan staan. Ik heb ervaring met jonge paarden beleren en ze hebben dan wel respect voor een zweepje wat voor hun staat. Probeer zo rustig mogelijk op te stappen en je klein houden tijdens het opstappen. Hij probeert je ook vast uit.. dennk ik?:S Als jij zeker weet dat het zadel goed ligt kan dat het probleem ook niet zijn en is het misscien ook wel tijd om hem op zn donder te geven.. ? Wat je ook nog kan proberen inderdaad, is dat je hem in d ehoek zet van de bak en daar opstappen. Hier heb ik wel goede ervaring mee.. zo blijven ze gewoon stil staan. Teugels kort tijdens het opstappen, vooral je buitenste zodat ie een rondje om je loopt.. probeer maar wat uit..Als je inderdaad onervaren bent zou ik het iemand anders laten doen die er wel ervaren mee is, je hebt een jong paard maar zo verknalt.. je moet ze alles goed aanleren zonder problemen. Ze meoten alles heel 'normaal' gaan vinden..
Groetjes Marit