avalonnancy schreef:mijn instructeur laat mij ook rijden op de buitenteugel, alleen op het moment dat ze links vastpakt ben je snel geneigd om juist tegen te sturen. en de foto's geven geen beeld hoe ik haar normaal rijd maar wat ze doet om advies te krijgen, de spanning is denk ik niet zo gek als ze zulke capriolen uithaald. als je wilt weten hoe ik normaal rijdt kun je ebeter even in dit topic kijken [RT-HAW] 3 jarige dressuurtopper@work!!!
Als je gedrag wilt corrigeren zul je dat toch bij jezelf moeten "uitschakelen", hoe moeilijk dat ook is. Door de dingen die je nu doet versterk je haar gedrag namelijk, in plaats van dat je het voor kunt zijn.
Citaat:en ik heb dus donderdag alleen maar op mijn buitenteugel gereden, zelfs met contrastelling en toen bleef ze op de volte braaf maar stopte toen bij deur en ging staan steigeren op het moment dat ik haar weer voorwaarts wou vragen terwijl ze daarvoor heel fijn op mijn buitenteugel liep?
Waarschijnlijk was je in je eerste reactie te laat en vervolgens met je hulp veel te groot. (Dat is een aanname op basis van hoe dat soort dingen in 9vd 10 keer gaan) Laat je instructeur eens met je meekijken om te zien of je op die manier sneller kunt ingrijpen en kunt voorkomen dat het escaleert.
Ik zou niet zoveel met de voorkant bezig zijn ("alleen maar op m'n buitenteugel"/contrastelling") maar je eerst richten op kunnen rijden met een contactteugel zonder dat je vastpakt danwel losgooit, en je paard recht naar voren rijden zodat je verbinding krijgt van achteruit. Van daaruit kun je dan verder. Veel succes!
om het probleem op te lossen, en niet om te laten zien dat ik zo paard rij
dan had ik ze wel bij HAW geplaatst
dus hij begrijpt ook niey helemaal waarom ze het doet, maar het probleem is at ik daarna ook niets meer kan
ja met hard genoeg slaan zal het vast wqel lukken, maar ten eerste wil ik dat ( nog ) niet doen, en ten tweede is dat ben ik bang ook met gevaar voor eigen leven, want hoe kwader ik wordt hoe linker zei wordt.