Help, paard steigert, hoe af te leren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 21:25

Daphaan schreef:
vind een ei op een hoofd stukslaan niet echt geweld. en aangeleerde dingen afleren is erg lastig als het steigeren betreft. Je kunt het lastig opbouwen, moeilijk omzeilen.

ben groot tegenstande van geweld, maar ik zou het persoonlijk proberen met het ei. Het is eerder een psychologisch spel dan in de war brengen en "zielig". :)

voorwaarts rijden en een nieuw commando leren vind ik ook een goede oplossing, als je maar het lef hebt om constant omhoog te gaan met je paard. Ik zou dat niet durfen denk ik ;)

Dat vind ik niet zo eng, zolang het in de bak is. Als het buiten is, vind ik het wel enger.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 21:26

pharagirlke schreef:
Als een paard niet dacht op commando zouden een hoop dressuurruiters en VD'ers een probleem hebben :oo

En dat heeft nou met lichaamstaal te maken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:26

Ik ken er tans zat die het op stemcommando doen :j En die niet op de poetsplaats ineens om hoog gaan als ze doos met snoepjes zien.

Als ik tegen die van mij "ho" zeg kan ik gewoon blijven voort stappen, die dame staat stil. :j
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 11-05-09 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:27

_Caitje__ schreef:
Ja, maar als er geen stem commando gebruikt is, maar alleen het trekken aan de teugel en drijven, en later alleen de teugel een beetje strak houden, is het wel verwarrend als je hem dan straft.

idd, ik geloof nooit dat dit paard het steigeren aangeleerd heeft omdat de verzorger constant steigeren heeft geroepen, zoals ts al zegt, door aan de teugels te trekken met daarbij voorwaarts te drijven gaat hij omhoog.

Wat doe je met halthouden, je zet je paard natuurlijk vooral op je zit terug, maar daarbij sluit je je hand. Maar je moet je been eraan houden, waardoor het paard denkt ; nu moet ik!!!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:27

Je moet je been er rond houden maar je hoeft hem niet aan te drijven. En je moet al lelijk drijven en vanvoor tegen houden om een paard omhoog te trekken. Als je voorwaartse hulpen blijft geven en hem tegelijk op de rem trekt, geloof ik heel graag dat ie omhoog gaat... Je moet ondersteunen niet doordouwen.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:28

pharagirlke schreef:
Ik ken er tans zat die het op stemcommando doen :j En die niet op de poetsplaats ineens om hoog gaan als ze doos met snoepjes zien.

nou dat vind ik knap, ik durf te wedden als je met een snoepje voor zn neus gaat staan hij weet dat hij mag. Maar het kan natuurlijk wel mogelijk zijn, ik zeg niet dat er geen een paard is die dat niet doet, kijk maar naar de spaanse rijscholen bijv. (al wil ik niet weten hoe ze daar opgevoed worden)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:29

ei.............. geweldig :) :) op het moment supreme dat ei uit je zak frummelen, en dan op het juiste moment op het koppie kapot slaan :D :D :D

ik ben persoonlijk met andere dingen bezig (dan een ei uit mijn zak frutten_) op een steigeraar, en dat is vooral een draai om de oren geven met mijn rechterhand, en zorgen dat we niet achterover klappen

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 21:30

Lezen schijnt moeilijk te zijn: en later alleen de teugel een beetje strak houden

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:30

pharagirlke schreef:
Je moet je been er rond houden maar je hoeft hem niet aan te drijven. En je moet al lelijk drijven en vanvoor tegen houden om een paard omhoog te trekken. Als je voorwaartse hulpen blijft geven en hem tegelijk op de rem trekt, geloof ik heel graag dat ie omhoog gaat... Je moet ondersteunen niet doordouwen.

dat is ook zo, maar als je paard dat heeft geleerd door bijv KEI hard aan de teugels te gaan hangen en een schup krijgt... dan doet hij het binnen de kortste keren op de kleinste hulpen. Omdat hij denkt ; halthouden is omhoog.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:30

pharagirlke schreef:
Daphaan: een paard laten denken dat het een gat in zijn hoofd heeft (en in het wild zou dat dus zoveel betekenen als kans op dood gaan) vind je niet geweldadig? Die wat mij doet denken datk kans heb om dood te gaan voor de lol zou toch niet jarig zijn...

LadyLyn: als me is aangeleerd dat op een commando te doen, en ik doe het as "geintje" zou ik dat niet verwarrend vinden :n

nee, ik vind het niet gewelddadig. aangezien je alleen maar op dat moment zelf een consequentie kan toepassen, en niet zonder eten op bed kan sturen, vind ik dit een geschikte manier om de ruiter te helpen.
De manier van LadyLynn spreekt me nog meer aan, omdat je het dan mooi rijtechnisch oplost, alleen ik vraag me af hoe haalbaar het is. Ik zou persoonlijk echt doodsangsten uitstaan als ik steeds de lucht in ga met een paard (weet niet hoe hoog hij gaat, maar het lijkt me eng zat) en daarmee maak je het paard wel in de war.

Ruiter zegt iets, maar vind het zelf blijkbaar ook geen goed idee... dan zal er wel iets mis zijn.

Het is gewoon een rare situatie, en ik vraag me af of je dit er zonder trucjes uit krijgt...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:31

Kijk en dat bedoel ik dus, dus omdat iemand er wel in slaagt om zijn of haar paard degelijk om te voeden moet dat maar meteen geweldadig zijn? Misschien weten die mensen integenstelling tot 99% van het paardenvolk waar ze mee bezig zijn en waar hun grenzen liggen. ;)

Ook op bokt zijn er een hoop VD paarden, en die gaan echt geen gekke dingen doen bij het zien van een snoepje.

Daphaan: ja hoor, kan prima. Maar niet door hem te aaien. Wees dan ook fair over de hele lijn: die klap krijgt hij ook niet als hij al op de grond staat, die krijgt hij in de lucht. Eigenijk liefst nog voor dat ie helemaal omhoog is kunnen komen. :j

En een teugel hoort ook niet strak te zijn bij het halthouden := Iig ik heb geen strakke teugels bij het terug rijden. Dat doe ik op mijn zit en gewone aanleuning.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 21:33

pharagirlke schreef:
Kijk en dat bedoel ik dus, dus omdat iemand er wel in slaagt om zijn of haar paard degelijk om te voeden moet dat maar meteen geweldadig zijn? Misschien weten die mensen integenstelling tot 99% van het paardenvolk waar ze mee bezig zijn en waar hun grenzen liggen. ;)

Ook op bokt zijn er een hoop VD paarden, en die gaan echt geen gekke dingen doen bij het zien van een snoepje.

Daphaan: ja hoor, kan prima. Maar niet door hem te aaien.

En een teugel hoort ook niet strak te zijn bij het halthouden := Iig ik heb geen strakke teugels bij het terug rijden. Dat doe ik op mijn zit en gewone aanleuning.

Je moet altijd contact houden met de mond, en dat noem ik strak, aangezien ik meestal buiten rijd op een ander paard en daat gewoon lekker met lange teugel mee stap.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:35

Daphaan schreef:
De manier van LadyLynn spreekt me nog meer aan, omdat je het dan mooi rijtechnisch oplost, alleen ik vraag me af hoe haalbaar het is.

Het is gewoon een rare situatie, en ik vraag me af of je dit er zonder trucjes uit krijgt...

die zekerheid heb je nooit natuurlijk, maar het gaat er nu om om hem het steigeren te laten vergeten, en niet het bang maken om omhoog te gaan.

Bijv. het voetje geven en dan een snoepje, dat is ook heel moeilijk af te leren, maar zolang je het negeert en het nooit meer van hem vraagt zal hij uiteindelijk niet zoveel moeite meer doen om zijn been op te tillen omdat hij er dan achter komt dat het geen indruk maakt en hij er niks voor krijgt.

Ts ; het zal lang gaan duren voordat dit eruit is, en ik hoop dat je veel geduld hebt, want je zul zeker een aantal keer zo gruwelijk geïrriteerd raken dat je hem het liefst vilt! Maar probeer rust te behouden, en dat is moeilijk dat geloof ik gerust, maar uiteindelijk zal het ver over gaan en zal je band met het paard sterker zijn doordat je weet wat je aan elkaar hebt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:37

Mwa, hem bang maken om omhoog te gaan kan een mooie eerste stap zijn :j Je blijft denken dat een paard als die een trukje leert, dat elke keer doet als het een snoepje ziet he? Gek, mijn pony kan "voetje" maar als hij op de poetsplaats staat en hij krijgt in de gate dat ik snoepjes in mijn zakken heb, dan gaat hij toch niet spontaan zijn voeten opheffen hoor :D

Caitje: Dan zou ik er aan werken dat hij aanleuning accepteerd :j

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:45

pharagirlke schreef:
Mwa, hem bang maken om omhoog te gaan kan een mooie eerste stap zijn :j Je blijft denken dat een paard als die een trukje leert, dat elke keer doet als het een snoepje ziet he? Gek, mijn pony kan "voetje" maar als hij op de poetsplaats staat en hij krijgt in de gate dat ik snoepjes in mijn zakken heb, dan gaat hij toch niet spontaan zijn voeten opheffen hoor :D

maar 9 van de 10 paarden wel... en ik ben heel blij dat TS geen advies aanneemt wat eigen in mijn ogen een paard psychisch verwarren. Het is aangeleerd, en dus niet uit onwil, want dan kun je idd overgaan op andere theoriën, maar dan ben ik zelf nog eerst van het negeren en voorwaarts houden. Wil hij dan nog niet meewerken kan het ook lichamelijk zijn. Is dat uitgesloten dan heeft het paard idd een probleem.

Maar niet als het aangeleerd is, zoals ik al zei een paard geeft een reactie op iets, en ook die van jou zal niet denken ; "wachten tot ik een commando hoor"... jij graait in je kastje, en je paard ziet dat als ; jeuj, been optillen=freten.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:46

pharagirlke schreef:
Mwa, hem bang maken om omhoog te gaan kan een mooie eerste stap zijn :j Je blijft denken dat een paard als die een trukje leert, dat elke keer doet als het een snoepje ziet he? :j

uhm... even ; zo blijkt toch wel uit dit topic. Het paard doet het zomaar, uit zn eigen, omdat hij denkt dat het zo hoort en goed is.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 21:47

pharagirlke schreef:

Die accepteert hij ook, alleen niet MEER als hij stil moet staan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:48

nee nee, 9 van de 10 mensen leren het fout :D Als jij wil beweren dat maar 1% van de paarden geschikt is voor VD zou ik iets meer rond kijken op bokt... Dan hebben nl heel veel bokkers heule zeldzame paarden...

Dit paard doet het uit zichzelf omdat een of andere noob dacht dat het een geinig trukje was ;) En as hij het tóch uit zichzelf doet, waarom zou je hem dan geen ram geven? Van aangeleerd gedrag is dan geen sprake meer. ;) Dus maar snel duidelijk maken dat het zo NIET hoort. :D

Caitje dan weet je waar je aan moet werken, geleidelijk aan zorgen dat hij die wel accepteerd. Als je voor de rest niets wil doen zal het toch zo moeten. :) En hopen dat je er in tussentijd niet onder komt. :)

BoGi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:54

KiWiKo schreef:
ei.............. geweldig :) :) op het moment supreme dat ei uit je zak frummelen, en dan op het juiste moment op het koppie kapot slaan :D :D :D

ik ben persoonlijk met andere dingen bezig (dan een ei uit mijn zak frutten_) op een steigeraar, en dat is vooral een draai om de oren geven met mijn rechterhand, en zorgen dat we niet achterover klappen

Ik wou dat ik het op film had... Schijnt ook dat het er wel leuk uitzag...
Maar nogmaals.. ik voelde dat hij omhoog dreigde te gaan.. dat gaf mij 1 a 2 tellen om te reageren voor hij omhoog kwam.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:20

Die twee tellen had je even goed kunnen gebruiken om hem aan het werk te zetten :) Nu op zich, opgelost is opgelost he ;)
Maar weet wel dat het maar zelden voor komt dat een steigeraar je die die twee tellen geeft. Die van mij stond al omhoog nog voor je goed en wel wist dat ze gestopt was :=

BoGi

Re: Help, paard steigert, hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:24

Phara dat werkte niet bij hem. Alles geprobeerd, maar hij deed het uit het niets... zonder hulpen... Dus ja... dan moet je wat he.
Hij dacht altijd dat hij onverwachts was, maar als ik paarden langer rijd heb ik door wat ze gaan doen. Deze dus ook.
Met mijn merrie weet ik wanneer ze "rottigheid" uit wil halen... Kan varieeren van bokken naar wegschieten, maar ik voel het aankomen... En daarop reageer ik.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:29

Ja ik weet ook wat ze van plan is, ik kan daardoor wel altijd blijven zitten, maar eer ik een ei uit mijn zak gefrummeld heb als die steigert :D Ze doet het ook niet vanuit stilstand, die gaat omhoog van uit galop als ze heet genoeg is. Dus die theorie dat ze het enkel van uit stilstand kunnen werd voor mij heel snel verpulverd. Het "voordeel" aan haar is dat ze heel gecontroleerd omhoog gaat, Je hebt dus niet het gevoel dat je echt super hoog zit (hoewel ze volgens mijn vriend wel kaarsrecht staat) waardoor je sneller het lef hebt om haar een klap te geven die ze de eerste 20 min blijft doorvoelen... :) Met eentje die je het gevoel geeft dat je gaat omklappen heb je snel de "grijpreflex"

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 07:36

pharagirlke schreef:
nee nee, 9 van de 10 mensen leren het fout :D Als jij wil beweren dat maar 1% van de paarden geschikt is voor VD zou ik iets meer rond kijken op bokt... Dan hebben nl heel veel bokkers heule zeldzame paarden...

Dit paard doet het uit zichzelf omdat een of andere noob dacht dat het een geinig trukje was ;) En as hij het tóch uit zichzelf doet, waarom zou je hem dan geen ram geven? Van aangeleerd gedrag is dan geen sprake meer. ;) Dus maar snel duidelijk maken dat het zo NIET hoort. :D

Caitje dan weet je waar je aan moet werken, geleidelijk aan zorgen dat hij die wel accepteerd. Als je voor de rest niets wil doen zal het toch zo moeten. :) En hopen dat je er in tussentijd niet onder komt. :)

ik was blij dat ik gewoon naar bed was gegaan en niet meer op een reactie heb gewacht.

VD kan je hier never mee vergelijken. Dit is gewoon iemand geweest die even dacht dat ze het steigeren het paard wel even aan zou leren.

En je zegt het sirieus zelf, 'de noob' heeft het hem aangeleerd als geintje, dus niet sirieus, dus die heeft maar wat gedaan. Waarschijnlijk tig keer herhaald, dus het paard ziet halthouden als steigeren. Geen echte commando erbij omdat 'de noob' niet wist waar ze mee bezig was.

Waarschijnlijk dus toen 'de noob' steeds halt ging houden en ook zonder duidelijke aanwijzingen te geven is het paard omhoog gegaan, en heeft ze er toen mee gelachen en helemaal trots geweest dat ze hem dat aan heeft geleerd.

Dus ik vind dat een paard er niet afgestraft kan worden als hij iets doet wat van hem gevraagd is.

Nogmaals, het paard is niet ooit uit zichzelf gaan steigeren als 'de noob' hem stil zette. Zoals ts zegt heeft iemand dat als geintje AANGELEERD. En nu doet hij dat dus uit zichzelf, omdat hij denkt dat dat HOORT.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:37

Dus het paard heeft niets aangeleerd, het is een gewoonte. Ik ken heel veel paarden die steigeren als een "gewoonte" zagen omdat hun baas dacht "ach ik ga hem echt niet slaan". Het zijn ook wel die paarden die de handel in gaan omdat ze boven op hun ruiter zijn gaan zitten. :) Je wil hem niet straffen? Dan ben ik benieuwd hoe je hem het wil afleren. Want niet straffen is geen enkele vorm he, niet "neen" en ook geen mep. :) Wat mij betreft zie je het wat rozekleurig... Als het mijn Belg was, deed ie het nu al niet meer ;) Veel duidelijker dan 87x niet snel genoeg reageren en dan de 88e keer éindelijk er doorheen prikken, en dan weer 86 x te traag en de 87e keer snel genoeg zijn. Zo kom je er ook natuurlijk...

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:43

idd, en dan heb je het op een goede manier gedaan... Tuurlijk niks zo makkelijk als je paard afslaan...