Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
*puck* schreef:en over goed lezen!!!! MaaikeMo zegt dat je in het rijden waarschijnlijk wat niet goed doet en die bedank je zelfs,
dus wie leest hier niet goed!!!!!
en als je denkt dat hoog rijden een garantie geeft op goed rijden dan loop nog niet erg lang mee in het paardenwereldje dus lees de berichten gewoon goed want in mijn 1e post had ik geen rijtechnisch commentaar, ik vroeg me alleen af HOE je trainde , maar veel succes verder en ik hoop dat je het uiteindelijk zonder je pony"s mond helemaal in beton te veranderen voor elkaar krijgt.
Miriam91 schreef:Je hoeft niet ook te rijden om verstand van zaken te hebben hoor.
Ik denk dat jou pony nog helemaal niet toe is aan het buiten rijden. Je zegt dat het in de bak wel goed gaat, maar is ze dan ook echt ontspannen? Is ze rustig en loopt ze lekker nageeflijk? Je kan beter het buitenrijden nog even laten zitten want van wat ik uit je verhaal haal maak je ook anderen in gevaar. Je kan wel met haar buiten wandelen want dan is ze wel rustig maar laat het rijden dan nog even zitten. Als jij allemaal hulpmiddelen moet gaan gebruiken om met je paard naar buiten te kunnen dan is er iets goed mis. Ga terug naar de basis en de rust in het rijden.
vickylover schreef:Miriam91 schreef:Je hoeft niet ook te rijden om verstand van zaken te hebben hoor.
Ik denk dat jou pony nog helemaal niet toe is aan het buiten rijden. Je zegt dat het in de bak wel goed gaat, maar is ze dan ook echt ontspannen? Is ze rustig en loopt ze lekker nageeflijk? Je kan beter het buitenrijden nog even laten zitten want van wat ik uit je verhaal haal maak je ook anderen in gevaar. Je kan wel met haar buiten wandelen want dan is ze wel rustig maar laat het rijden dan nog even zitten. Als jij allemaal hulpmiddelen moet gaan gebruiken om met je paard naar buiten te kunnen dan is er iets goed mis. Ga terug naar de basis en de rust in het rijden.
ze loopt wel normaal in de bak maar om te zeggen dat ze ontspannen en nageeflijk loop dat doet ze zeker niet .
ik ga maar gewoon eerst lekker in de bak rijden serieus en dan uitstappen op de parkeerplaats en als het rijden dan lekker gaat eerst het kleine parkje proberen .
ga morgen eerst wat grondwerk doen .
Miriam91 schreef:Maar een pony die al een half jaar onder het zadel is hoeft helemaal niet te rennen. Een keer een bokje is prima maar dat doen eigenlijk alle paarden. Maar rennen hoeft niet. Dan moet je gaan kijken wat de oorzaak is van dat rennen
vickylover schreef:Miriam91 schreef:Maar een pony die al een half jaar onder het zadel is hoeft helemaal niet te rennen. Een keer een bokje is prima maar dat doen eigenlijk alle paarden. Maar rennen hoeft niet. Dan moet je gaan kijken wat de oorzaak is van dat rennen
een jaartje geleden was ik niet zo serieus als dat ik nu was .
Liet haar gewoon rennen en ging er om lachen en liet haar gewoon haar eigen zin doen .
En dat is er mischien moeilijk uit te krijgen nu .
ze nam me gewoon in de maling waarschijnlijk .
*puck* schreef:ts ik vind het een leuke pony om te zien maar als je pony nu , na twee jaar nog niet lekker ontspannen en nageeflijk kan lopen in de bak ondanks de begeleiding die je hebt dan heeft ze misschien wel een wervel scheef zitten , dat zie je niet bij een klinische keuring maar dat merk je donders goed bij het rijden dus voordat je praat over strengere bitten en streng aanpakken, laat een goede chiropracticer je pony onderzoeken,
toen mijn kinderen nog reden liet ik dat elk jaar doen en vaak werden er welk dingen gevonden die net niet lekker zaten.
als jouw pony zoveel bokte en rende kan het zijn dat ze dus wegrent voor pijn en het zou verstandig zin dit uit te sluiten , kost je niet meer dan twee bitten en een paar hulpteugels.
altijd leuk om te horen .
. MaaikeMo schreef:@ puck, wat lig je toch door te drammen dat de pony misschien wel iets heeft. Natuurlijk kan dat, maar het is een jonge pony die nog niet veel kent. Dan is rennen en bokken echt niet vreemd. Als TS zegt dat ze eerst minder consequent reed, en het gewoon toeliet, kan het ook gewoon een rijtechnisch probleem zijn.
En over het stukje met de klinische keuring, of je kan zien of een wervel scheef zit, bij een klinische keuring word de rug ook helemaal afgetast op de gevoeligheid.
@ Don_Zhivago, super dat je TS gaat helpen. Hoor graag een berichtje over hoe het gegaan is.
Equidea schreef:was die pony wel echt al onder het zadel...? Verklaart meteen waarom die mond zo hard is (als de pony het niet kent...).
. lammie2701 schreef:je zegt in je beginpost zelf dat jullie allebei druk zijn...zoek daar eerst een oplossing voor...ONTSPAN en breng de rust erin, dat lukt natuurlijk niet in 1 keer maar op den duur moet het wel gaan lukken...
een ander bit zie ik als symptoombestrijding, en je moet niet de symptomen aanpakken maar juist het probleem...
dus werk naar rust en ontspanning en probeer steeds (geleidelijk aan) die mond gevoeliger te krijgen...(en dan natuurlijk niet door steeds strengere bitten erin te hangen)
en misschien een tip om eens met grondwerk en freestyle te beginnen? daarin worden de verhoudingen duidelijker dat jij de baas bent en dat jij dus de leider bent, ook kun je hierin obstakeltraining erbij pakken zodat ze minder snel schrikt van vreemde en nieuwe/enge dingen...let wel zij moet jou dan wel al echt als leider zien en jou vertrouwen...
overigens vind ik dat je veel van die pony vraagt...een half jaar onder het zadel en dan al vlekkeloos buiten moeten kunnen rijden enz., werk eerst in de bak aan ontspanning en rust en controle...misschien heb je wel wat aan deze website: http://www.paardenbegrijpen.nl