een vraagje aan jullie !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 21:24

en over goed lezen!!!! MaaikeMo zegt dat je in het rijden waarschijnlijk wat niet goed doet en die bedank je zelfs,
dus wie leest hier niet goed!!!!!
en als je denkt dat hoog rijden een garantie geeft op goed rijden dan loop nog niet erg lang mee in het paardenwereldje dus lees de berichten gewoon goed want in mijn 1e post had ik geen rijtechnisch commentaar, ik vroeg me alleen af HOE je trainde , maar veel succes verder en ik hoop dat je het uiteindelijk zonder je pony"s mond helemaal in beton te veranderen voor elkaar krijgt.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 21:29

Je hoeft niet ook te rijden om verstand van zaken te hebben hoor.

Ik denk dat jou pony nog helemaal niet toe is aan het buiten rijden. Je zegt dat het in de bak wel goed gaat, maar is ze dan ook echt ontspannen? Is ze rustig en loopt ze lekker nageeflijk? Je kan beter het buitenrijden nog even laten zitten want van wat ik uit je verhaal haal maak je ook anderen in gevaar. Je kan wel met haar buiten wandelen want dan is ze wel rustig maar laat het rijden dan nog even zitten. Als jij allemaal hulpmiddelen moet gaan gebruiken om met je paard naar buiten te kunnen dan is er iets goed mis. Ga terug naar de basis en de rust in het rijden.

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 21:29

*puck* schreef:
en over goed lezen!!!! MaaikeMo zegt dat je in het rijden waarschijnlijk wat niet goed doet en die bedank je zelfs,
dus wie leest hier niet goed!!!!!
en als je denkt dat hoog rijden een garantie geeft op goed rijden dan loop nog niet erg lang mee in het paardenwereldje dus lees de berichten gewoon goed want in mijn 1e post had ik geen rijtechnisch commentaar, ik vroeg me alleen af HOE je trainde , maar veel succes verder en ik hoop dat je het uiteindelijk zonder je pony"s mond helemaal in beton te veranderen voor elkaar krijgt.

aan haar commentaar heb ik ook wat !
maar dat mijn pony een rugprobleem heeft wat verwacht je als ze een half jaar onder het zadel is ?
vandaar dat ze zo bokt en rent .
had al gezegd dat toen ik haar kocht was ze al een half jaar onder het zadel vandaar dat ze zo bokte en rende met me .
Mijn pony is gewoon niet makkelijk , en daarom vind ik het banketstaaf als er gelijk wordt gesproken over een rugprobleem terwijl ik het duidelijk heb gezegd dat ze niet makkelijk was vorig jaar maar al een stuk is veranderd .
Dan voel ik me aangevallen , net of ik een slechte pony heb gekocht ofzo .

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 21:31

Miriam91 schreef:

Ik denk dat jou pony nog helemaal niet toe is aan het buiten rijden. Je zegt dat het in de bak wel goed gaat, maar is ze dan ook echt ontspannen? Is ze rustig en loopt ze lekker nageeflijk? Je kan beter het buitenrijden nog even laten zitten want van wat ik uit je verhaal haal maak je ook anderen in gevaar. Je kan wel met haar buiten wandelen want dan is ze wel rustig maar laat het rijden dan nog even zitten. Als jij allemaal hulpmiddelen moet gaan gebruiken om met je paard naar buiten te kunnen dan is er iets goed mis. Ga terug naar de basis en de rust in het rijden.

ze loopt wel normaal in de bak maar om te zeggen dat ze ontspannen en nageeflijk loop dat doet ze zeker niet .
ik ga maar gewoon eerst lekker in de bak rijden serieus en dan uitstappen op de parkeerplaats en als het rijden dan lekker gaat eerst het kleine parkje proberen .
ga morgen eerst wat grondwerk doen .

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 21:31

Maar een pony die al een half jaar onder het zadel is hoeft helemaal niet te rennen. Een keer een bokje is prima maar dat doen eigenlijk alle paarden. Maar rennen hoeft niet. Dan moet je gaan kijken wat de oorzaak is van dat rennen

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 21:32

vickylover schreef:
Miriam91 schreef:

ze loopt wel normaal in de bak maar om te zeggen dat ze ontspannen en nageeflijk loop dat doet ze zeker niet .
ik ga maar gewoon eerst lekker in de bak rijden serieus en dan uitstappen op de parkeerplaats en als het rijden dan lekker gaat eerst het kleine parkje proberen .
ga morgen eerst wat grondwerk doen .

Probeer je paard dan eerst ontspannen in de bak te rijden. Zolang ze daar nog niet ontspannen loopt is het nog geen tijd voor haar om naar buiten te gaan.

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 21:34

Miriam91 schreef:
Maar een pony die al een half jaar onder het zadel is hoeft helemaal niet te rennen. Een keer een bokje is prima maar dat doen eigenlijk alle paarden. Maar rennen hoeft niet. Dan moet je gaan kijken wat de oorzaak is van dat rennen

een jaartje geleden was ik niet zo serieus als dat ik nu was .
Liet haar gewoon rennen en ging er om lachen en liet haar gewoon haar eigen zin doen .
En dat is er mischien moeilijk uit te krijgen nu .
ze nam me gewoon in de maling waarschijnlijk .

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 21:36

vickylover schreef:
Miriam91 schreef:

een jaartje geleden was ik niet zo serieus als dat ik nu was .
Liet haar gewoon rennen en ging er om lachen en liet haar gewoon haar eigen zin doen .
En dat is er mischien moeilijk uit te krijgen nu .
ze nam me gewoon in de maling waarschijnlijk .

Daarom is het vanaf nu belangrijk dat je consequent gaat zijn. Probeer grondwerk met haar en laat haar merken dat jij de leider bent. Maar ga niet allemaal hulpmiddelen gebruiken want dat is alleen slecht voor je paard.

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 21:36

ga morgen grondwerk met haar doen in de bak aan het halster en eerst een betere band opbouwen en dan flink in de bak oefenen en dan ga ik maar eens buiten proberen .
Het is niet persee dat ik buiten moet rijden maar vind het wel heel erg lekker maar het is gewoon nog niet verantwoord .

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 21:41

ts ik vind het een leuke pony om te zien maar als je pony nu , na twee jaar nog niet lekker ontspannen en nageeflijk kan lopen in de bak ondanks de begeleiding die je hebt dan heeft ze misschien wel een wervel scheef zitten , dat zie je niet bij een klinische keuring maar dat merk je donders goed bij het rijden dus voordat je praat over strengere bitten en streng aanpakken, laat een goede chiropracticer je pony onderzoeken,
toen mijn kinderen nog reden liet ik dat elk jaar doen en vaak werden er welk dingen gevonden die net niet lekker zaten.
als jouw pony zoveel bokte en rende kan het zijn dat ze dus wegrent voor pijn en het zou verstandig zin dit uit te sluiten , kost je niet meer dan twee bitten en een paar hulpteugels.

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 21:46

*puck* schreef:
ts ik vind het een leuke pony om te zien maar als je pony nu , na twee jaar nog niet lekker ontspannen en nageeflijk kan lopen in de bak ondanks de begeleiding die je hebt dan heeft ze misschien wel een wervel scheef zitten , dat zie je niet bij een klinische keuring maar dat merk je donders goed bij het rijden dus voordat je praat over strengere bitten en streng aanpakken, laat een goede chiropracticer je pony onderzoeken,
toen mijn kinderen nog reden liet ik dat elk jaar doen en vaak werden er welk dingen gevonden die net niet lekker zaten.
als jouw pony zoveel bokte en rende kan het zijn dat ze dus wegrent voor pijn en het zou verstandig zin dit uit te sluiten , kost je niet meer dan twee bitten en een paar hulpteugels.

dankjewel _/-\o_ _/-\o_ altijd leuk om te horen .
nu rent ze alleen niet meer en bokt ze ook niet meer met rijden , ze wordt eigenlijk alleen sloom ze draaft in het begin als ik ga rijden wel hard maar dat gaat vanzelf over .
nou maak ik me gelijk weer zorgen dat ze iets heeft .

vickylover

Re: een vraagje aan jullie !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 21:51

puck klopt het dan je mij een prive bericht had gestuurd ?

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 21:53

je moet je geen zorgen maken maar dingen waar je geen invloed op hebt uitsluiten zodat je zeker weet dat het wel goed zit in haar lichaam en dan kun je het al rijdend oplossen.ja je hebt pb

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 21:56

*puck* schreef:
je moet je geen zorgen maken maar dingen waar je geen invloed op hebt uitsluiten zodat je zeker weet dat het wel goed zit in haar lichaam en dan kun je het al rijdend oplossen.ja je hebt pb

zou je die pb nog een keertje willen sturen want hij pakt hem niet bij mij .

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 22:14

als het goed is heb je pb

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 22:15

puck je hebt een pb terug .

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 23:14

ik kan de pony vicky, en het is indd geen makkelijke..
ik heb vandaag de met de eigenaar besproken dat ik haar ga helpen..

we gaan morgen al aan de slag met grond werk, en ik wil proberen de communicatie tussen an en vicky beter te krijgen.

Vicky is een jonge pony die veel dingen nog niet snapt, ik ga proberen om an en vicky hierin te helpen, om ze dit beide te leren.

ook ga ik er een keertje op hobbelen (ik op een kleine pony, haha ben alleen maar paarden gewend dus dat zal wel hobbelen worden) dit wil ik om zelf aan te voelen hoe sterk ze echt is, en of ik hier de eigenaar tips voor kan geven..

Ik weet dat an echt het beste met vicky voor heeft, alleen dat het voor zowel haar als de pony soms moeilijk is omdat ze hier nog niet echt ervaren in zijn.

dat is opzich heel leuk dat ze dat samen kunnen leren, maar het is in sommige opzichten ook heel erg moeilijk.

Ik zal kijken op welke punten ik hulp kan bieden, en hoop dat het helemaal goed gaat komen ;)

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 23:36

Super toch :D .

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 08:31

@ puck, wat lig je toch door te drammen dat de pony misschien wel iets heeft. Natuurlijk kan dat, maar het is een jonge pony die nog niet veel kent. Dan is rennen en bokken echt niet vreemd. Als TS zegt dat ze eerst minder consequent reed, en het gewoon toeliet, kan het ook gewoon een rijtechnisch probleem zijn.
En over het stukje met de klinische keuring, of je kan zien of een wervel scheef zit, bij een klinische keuring word de rug ook helemaal afgetast op de gevoeligheid.

@ Don_Zhivago, super dat je TS gaat helpen. Hoor graag een berichtje over hoe het gegaan is.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 08:35

was die pony wel echt al onder het zadel...? Verklaart meteen waarom die mond zo hard is (als de pony het niet kent...).

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 08:51

MaaikeMo schreef:
@ puck, wat lig je toch door te drammen dat de pony misschien wel iets heeft. Natuurlijk kan dat, maar het is een jonge pony die nog niet veel kent. Dan is rennen en bokken echt niet vreemd. Als TS zegt dat ze eerst minder consequent reed, en het gewoon toeliet, kan het ook gewoon een rijtechnisch probleem zijn.
En over het stukje met de klinische keuring, of je kan zien of een wervel scheef zit, bij een klinische keuring word de rug ook helemaal afgetast op de gevoeligheid.

@ Don_Zhivago, super dat je TS gaat helpen. Hoor graag een berichtje over hoe het gegaan is.

maak me ook gelijk zorgen of ze geen pijn heeft want dat zou ik het heel erg vinden .
heb al op 3 stallen gestaan , waarvan ik toen ik haar kreeg stond ik op klootwijk daar heb ik bekand nooit met haar gereden , daarna op de zuiderhoefslag reed ik ook bijna niet en als ik reed was het alleen maar hard en liet alles toe wat ze deed .
Nu sta ik op manege rijerbos ( heel wat anders maar echt super naar m'n zin ) en toen ben ik pas serieus gaan worden en wil ik wedstrijden enzo gaan doen , maarja als ik dan eerst andershalf jaar heb lopen ...... met dat beest dan denk zij er nu natuurlijk nog steeds makkelijk over en dat is te begrijpen .
met het veulen van vicky doen ze wel alles want ze heeft een veulen gehad en daar rijden ze op en die loopt voor de kar enzo , maarja daar is altijd wat mee gedaan ,
Vicky heeft alleen maar op een weidje gestaan mee naar keuringen geweest en alleen maar gebruikt voor het dekken .

Ben ook super blij dat sharona me gaat helpen :D

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 08:53

Equidea schreef:
was die pony wel echt al onder het zadel...? Verklaart meteen waarom die mond zo hard is (als de pony het niet kent...).

zal ik je nog wat grappigs vertellen , heb de pony gekocht van manege Arina's hoeve ze was gekocht van een fokker die er dus mee dekte en M heeft haar gekocht voor de manege lessen , daar heeft ze een paar keer in gelopen maar ze was te sterk steeds bokken enzo en waarom ? omdat ze als fokmerrie was gebruikt er was nooit op haar gereden .
En toen werd ze 1 keer in de week gereden door een meisje van 13 jaar , die kwam ook niet elke dag dus toen hebben ze besloten om haar te verkopen .
Maarja dat van dat half jaar onder het zadel wist ik ook niet vandaar dat ze mischien nu wel zo is .
en ik weet meer omdat ik contact heb met de fokker .

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 08:58

Ja weetje, wij hadden ook z'n pony, kon je zo op gaan zitten en zelfs wat rijden. Maar dit dier was echt nooit zadelmak gemaakt oid, gewoon erg gemakkelijk, dus dat hoeft niet veel te zeggen.

Mijn eigen pony, was toen we haar aanschafte ook geen land mee te bezeilen met bit.
Hier heb ik maandenlang aan gewerkt, haar sensibel gemaakt voor het bit, reagerend op de kleinste druk in het mond.
Veel oefenen in de bak, veel met stemcommando's werken en grondwerken.

en neem jij daar ook de tijd voor dan durf ik je te verwedden dat het dan allemaal goed gaat komen, mits je weet wat je doet natuurlijk ;).

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 09:09

je zegt in je beginpost zelf dat jullie allebei druk zijn...zoek daar eerst een oplossing voor...ONTSPAN en breng de rust erin, dat lukt natuurlijk niet in 1 keer maar op den duur moet het wel gaan lukken...

een ander bit zie ik als symptoombestrijding, en je moet niet de symptomen aanpakken maar juist het probleem...
dus werk naar rust en ontspanning en probeer steeds (geleidelijk aan) die mond gevoeliger te krijgen...(en dan natuurlijk niet door steeds strengere bitten erin te hangen)

en misschien een tip om eens met grondwerk en freestyle te beginnen? daarin worden de verhoudingen duidelijker dat jij de baas bent en dat jij dus de leider bent, ook kun je hierin obstakeltraining erbij pakken zodat ze minder snel schrikt van vreemde en nieuwe/enge dingen...let wel zij moet jou dan wel al echt als leider zien en jou vertrouwen...

overigens vind ik dat je veel van die pony vraagt...een half jaar onder het zadel en dan al vlekkeloos buiten moeten kunnen rijden enz., werk eerst in de bak aan ontspanning en rust en controle...misschien heb je wel wat aan deze website: http://www.paardenbegrijpen.nl

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 09:24

lammie2701 schreef:
je zegt in je beginpost zelf dat jullie allebei druk zijn...zoek daar eerst een oplossing voor...ONTSPAN en breng de rust erin, dat lukt natuurlijk niet in 1 keer maar op den duur moet het wel gaan lukken...

een ander bit zie ik als symptoombestrijding, en je moet niet de symptomen aanpakken maar juist het probleem...
dus werk naar rust en ontspanning en probeer steeds (geleidelijk aan) die mond gevoeliger te krijgen...(en dan natuurlijk niet door steeds strengere bitten erin te hangen)

en misschien een tip om eens met grondwerk en freestyle te beginnen? daarin worden de verhoudingen duidelijker dat jij de baas bent en dat jij dus de leider bent, ook kun je hierin obstakeltraining erbij pakken zodat ze minder snel schrikt van vreemde en nieuwe/enge dingen...let wel zij moet jou dan wel al echt als leider zien en jou vertrouwen...

overigens vind ik dat je veel van die pony vraagt...een half jaar onder het zadel en dan al vlekkeloos buiten moeten kunnen rijden enz., werk eerst in de bak aan ontspanning en rust en controle...misschien heb je wel wat aan deze website: http://www.paardenbegrijpen.nl

danjewel daar heb ik zeker wat aan !
Het rare is de ene keer gaat ze wel makkelijk naar buiten als ik erop gaat en het andere moment is er niks mee te beginnen , terwijl ze het aan de hand gewoon echt super doet .
Zat eraan te denken om samen met me zus eens zo'n schriktraining te doen ik ga erop me zus houd haar beet met een halstertouwtje los , en die schud af en toe een met een takje of een zakje want daar schrik ze van .
Zo leert ze dat ze nergens bang voor hoeft te zijn .