Niet te rijden paard (geen penny's aub)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 23:38

Romy18 schreef:
zodra er een lijntje aanzit in iemand hem kan controleren gaat de knop om... [knip] hij is heel appart en dominant

Ik vermoed dat dit 'm is. Paard is de baas (vindt hij) en als je hem als mens wilt 'overheersen' (zo voelt dat mogelijk voor hem) trekt hij zich terug. Wellicht heeft hij in het verleden geleerd dat kwaadschiks de baas blijven geen zin heeft (nare ervaring, hij heeft verloren) en dus is dit zijn manier geworden om zijn dominantie te laten welvaren.

Het (overdreven) belonen is voor hem een lachertje. Natuurlijk werkt hij mee aan zaken waar hij zelf profijt bij heeft. Wat droge oefeningen voor een wortel, een fijne borstelbeurt, vrijheid op de wei. Als hij zijn profijt niet ziet, dan zal hij op zijn manier maken dat het niet gebeurd of snel voorbij is.

Je zult iemand moeten zoeken die tijd en energie kan investeren. Geld investeren is niet nodig. Vriendschap en een verbond kun je niet kopen. Er moet een win-win situatie onstaan tussen dit paard en een eigenaar/ verzorger/ ruiter. Wellicht moet je overwegen díe persoon te vinden en een mooie prijs vergeten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 23:53

Met Chubby eens.
Dergelijke paarden zijn nagenoeg niet te corrigeren. Het enige wat je kunt doen is idd een win-win situatie creeeren. Zo heeft een oud stal genoot van mij ook een staker zover gekregen dat hij in iedergeval buitenritjes wil maken. Dat ging echter niet zonder slag of stoot. Hij MOET onderweg even grazen bijvoorbeeld. laat je dat niet toe dan wordt hij weer steeds dwarser tot gevaarlijk aan toe. Iedereen die het hem wel even 'zal leren' klapt er met een noodgang af. Speel je het op jij een hapje, ik een stapje principe is hij braaf. Zo'n paard is uiteraard nooit meer in de sport te krijgen. Het ging hier ook om een getallenteerd sportpaard met goed papier.

Anoniem

Re: Niet te rijden paard (geen penny's aub)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 00:04

klinkt als een paard die bij ons op stal staat en ook van een bokker is ... Zij weet sinds 7 dagen wat hij heeft ... Hij heeft suiker ziekte ?? Is het paard ook toevallig aan de dikke kant ??

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 01:53

Hm, lijkt erg op een paard wat ik getrained heb, waar diverse factoren speelden. Was gejkocht als rank paard en in een mum van tijd vet geowrden dat niet alleen voor lichamelijk ongemakken zorgde maar ook voor een te klein zadel. Toen ik met haar begon zat ze helemaal vast in de shouders en was ze zo stijf als een plank. Daarbij was ze enorm verwend. Stata aan huis en wordt de hele dag lekkers gevoerd. Kwam ook alleen maar mee met de vrouw als ze wat mee had. Ik heb haar nooit wat gegeevn en toch kwam ze al snel galopperend naar het hek, al was ik alleen maar een of twee keer in de week "de strenge juf". Ook sloom, verzet, geen loopplust, gewoon een "dood" paard. Moest ook nog dochter de huizes les op haar geven. Ik heb haar nooit geslagen of overdreven aangepakt, wél doorgezet als ik wat wilde, en onzettend veel braaf geroepen (en gemeend). Maar heel belangrijk, alles verpakt in een half uurtje met een rustpauze (stap lange teugel) erin. En korte reprises van alles.
Want als een paard niet vooruit te branden is, is dat wellicht omdat hij/zij het echt niet kan.
Ik ben zelf chronisch ziek en men ziet niks aan mij en aan mijn bloed meestla ook niet en aan röntgen ook niet zoveel, maar energie nul komma nul. Dus ik kan daar best inkomen. Klinische resultaten kunen nu eenmaal niet je energie level laten zien.
en omdat ik zo moe ben, kán ik ook niet een paard gaan zitten "opduwen" en toch lukte het om om haar te veranderen in een blijer, harder werlkend, soepel paard dat op een gegeven moment toch wel L en M oefeningen onder de knie had en galopwissels uit kon voeren. Dit ging wel in een periode van jaren (bij twee keer in de week bereden worden). Soms lijkt het of er geen vordering is, maar als je het bijhoudt in een dagboekje en je leest het een paar maanden later terug, zul je zien dat er waarschijnlijk wél al dingen veranderd zijn.
Wat zij heel leuk vodn was met losse teugel werken en dan op je gewicht overgangen maken. Ik moet zeggen dat de "rijbaan" iets van 16 x 18 was, dus zeg maar een groot vierkant en daarmee werk je al heel anders dan in een gewone rijbaan.
Ik was creatoef en deed dingen als een voltetje in het midden van een gebroken lijn, of over de diagonaal rijden en dan op het midden een voltetje linksom en rechtsom. En dan zo'n voltetje in een andere gang. Dan maak je de opdrachten heel klein. Dat kan zo'n paard behappen qua energie (en ik ook, zat immers in hetzelfde schuitje van heel snel moe zijn) en ze worden er oplettender van, wat uiteindelijk weer wat energie geeft en zo kom je in een positieve spiraal...

Wie weet helpt dat voor dit paard ook wel. Geen uur maar een halfuurtje rijden, met in het midden een adempauze en echt alles in miniopdrachtjes verpakken. Van hier tot daar in draf, dan stap maar wel mooi perfect voltetje, dan draf tot daar, dan halt, dan wegdraven, daar weer halt, dan wegstappen in een S, bij aankomst in de hoefslag aangalopperen tot daar... dan dit dan dat. En niet de rijbaan helemaal rond nemen indezelfde gang. Dat kan pas later als je voelt dat er wel energie zit. Je maakt de reprises steeds langer.
Als ze niet weten wát er komt en als ze weten dat wat er komt eigenlijk nooit lang duurt, wordt de weerzin meestal vanzelf minder.
Eerst deed ik galopperen bv alleen om het goed aanspringen (ja braaaaf) met twee vervolg passen, en dan stap of halt ofzo, iets anders dan in draf vallen in elk geval. En later (dus de volgende week ofzo) vier of vijf passen. En dan later zes, zeven acht passen, en dan tien, en dan 20 en dan eens een volte etc. En dan wel eens een overgang naar juist draf. Van halt aangalopperen. Vond ze op een gegeven moment gewoon helemaal het einde, dan stond ze helemaal op scherp op de hulpen te wachten! Evenzo met de wissels.
Maar nooit pompen, trekken, zwoegen op dat paard. Los teugeltje, gewone beenhulp, en bij geen reactie een iets fellere herhaling, maarmeteen weer los. En vooral veel met het kruis werken en zelf ook "huppekee, en nu ga je" dénken...
Overigens bleek dit paard achteraf wel degelijk artrose te hebben aan een been waar ook al een litteken zat van een vroeger ongeval... Dat zie je pas later op een foto dan het begin als er wel al pijn is.... Heeft ze het nog heel braaf gedaan.

Maar goed, er staat hier op stal bv een ex sportpaard dat ook zo niks wil en omhoog gaat etc maar die kraakt ook echt gewoon in zijn schouders...

Hoe dan ook, ik zou zeggen, probeer het in mini opdrachtjes en laat ook bloed afnemen, ik zag het al voorbij komen, maar dat kan echt soms belangrijk zijn, met name bepaalde tekorten kunnen voor lusteloosheid en zorgen.

Wat dat wel okee zijn in de wei betreft is makkelijk uit te leggen. Als ik doodmoe thuis kom, heb ik wel evengoed zin om bv te dansen op een leuk nummer. Ontspanning en in je eigen huis zijn, niks meer et moeten, geeft energie.
De merrie die ik trainde kon ook geweldig gek doen in de wei. Maar ze gaan echt geen uur rondrennen, wat we soms wel van een paard verwachten. Een paard met weinig energie kan dat gewoon niet opbrenegen en natuurlijk komt er dan verzet, ook meteen in het begin omdat hij weet wat er te wachten staat. En, de gras bodem kan meespelen, met name als er toch iets lichamelijks is.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 02:18

herkenbaar. Ik typ morgen even een verhaaltje. nu eerst slapen!

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 02:23

Romy18 schreef:
Voor hij bij ons kwam heeft ie de hele winter op de wei gestaan 4 maanden in een kudde jonge hengsten waar ie de baas was en zich goed in z'n vel voelde, dus denk niet dat dat de oplossing is...

Bij een clinic paardenkarakters bij Balingehof vertelde Monya over een dier die ook abrupt uit zijn leefomgeving was weggehaald en die niet kon functioneren. Jij zegt dat hij de leider was en goed in zijn vel zat, wat betekent het wel niet voor een dier om zo'n omgeving te moeten verlaten (neem aan dat hij daar is weggehaald en op een andere plek is gezet)

Als hij lichamelijk helemaal in orde is, en los wel kan laat zien wat hij kan, dan zit hij ws niet lekker in zijn vel. Hij zal het ongetwijfeld wel proberen (omdat je zegt dat hij wel respect heeft en aandacht heeft voor de mensen die met hem werken) maar het lukt hem niet?

Misschien kun je je verhaal naar haar over pb of naar de site sturen, wellicht kunnen zij je een advies geven.. ;)
Laatst bijgewerkt door Patriciavt op 07-05-09 02:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 02:25

Chubby schreef:
Je zult iemand moeten zoeken die tijd en energie kan investeren. Geld investeren is niet nodig.

Dit is nogal in tegenspraak met elkaar. Tijd en energie = geld.
Paard in kwestie wordt hier getraind met als doel verkoop. TS geeft in eerste bericht aandat er al erg veel geld in dit paard is geinvesteerd op jongere leeftijd. In het licht van wat er al met dit dier is geprobeerd, en het feit dat dat nauwelijks resultaat heeft opgeleverd zou ik toch sterk aan slacht gaan denken...Dat voorkomt in ieder geval nog meer verlies.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 02:49

Maar voor die slachtprijs kun je hem ook aan iemand verkopen die er zijn vrije tijd aan wil besteden om er een leuk rijpaard van te maken. Bij een prof is tijd-geld maar voor een amateur of hobbyist is het ontspanning en scheelt het een abbo aan de sportschool ;)
Beetje kort-door-de-bocht om een niet-perfekt paard maar meteen naar de slacht te brengen.

Overigens is dit toch wel een vaker voorkomend probleem; getalenteerd paard moet snel-snel klaar zijn en klapt vervolgens dicht wat zich op 100 manieren kan uiten, ik heb ze al vaker gezien, zonde.

_Miistral_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 02:58

Misschien heb je er niks aan.. want ik las dat je nog maar 3 maanden met 'm hebt..

om met hem andere dingen te gaan doen eerst 'zijn vertrouwen winnen' .. dus de basis dingen doen, grondwerk etc. zoveel mogelijk doen en kijken waar zijn intresses liggen, misschien dat hij dan wel wat 'wakkerder' wordt en weer wat actiever gaat doen, nou ik kan je niet veel helpen maar inieder geval veel succes er mee, ik hoop dat je een oplossing vind.

gr,

schorppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 03:01

Mijn paard ( inmiddels 16 jaar ) moest ook snel snel klaar voor de verkoop. Helaas met het bloedkarakter wat ze had kwam er niks van terecht. Liet op een gegeven moment dus helemaal niemand meer in de buurt. Compleet helemaal doorgedraaid. Je kon zelfs nog geen voer in de bak gooien zonder dat ze je probeerde te grijpen/bijten en weg te jaagen.
Voor de slacht gekocht en maanden en maanden alleen maar mee gepraat, getut in haar buurt geweest, niks gevraagd en af en toe verdovende middelen gegeven om in haar buurt te kunnen komen om bv haar de stal uit te kunnen halen. ( ik werkte toen der tijd ook nog op een grote stal, waardoor ik haar dus de hele dag zag)
Uiteindelijk, toen ik voor het eerst opstapte kon ik bij wijze van direkt een L proef starten.
Ik had haar vertrouwen (en liefde) gewonnen en ze heeft me nog nooit in de steek gelaten. Ik vertrouw haar blindelings. Helaas is ze tot de M1 ( M2 startgerechtigd) gekomen voor ze haar been brak en een peesblessure opliep. Ze gaat nu door als fokmerrie.

Ik denk dat er voor dit paard wel iemand komen moet waarvan hij houden gaat en waarvoor hij werken wil. Maar dat zal tijd nodig hebben.
Zelfs nu ze 16 jaar is, laat ze zich niet makkelijk door een ander behandelen, en door heel veel mensen helemaal niet. Terwijl ik mijn dochter er als baby zijnde op zette en haar dan erop vertrouwen kon dat er niks gebeurde

schorppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 05:16

Nog een kleine toevoeging.
het heeft zeker ruim 4 maand geduurd voordat ik haar aaien kon, daarna nog eens drie maand met het aan de hand mee naar buiten nemen zonder te verongelukken en in de wei los laten en weer binnen halen. Toen ben ik pas begonnen met longeren. En binnen dat maand zat ik er op en liep ze een voorbeeldige proef.

Ik heb intussentijd een cursus van Klaus Ferdinand Hemfling gevolgd, en hier ontzettend veel van geleerd en heel veel dingen van hem toegepast op mijn merrie. Ze reageerde hier extreem goed op.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 07:32

Ik heb niet alles gelezen, maar ik heb ook zo'n paard gekend. Twee zelfs. Eentje is helemaal doorgelicht, niks gevonden. Die hebben ze een jaar op de wei gegooid, toen weer geprobeerd met een "cowboy", iemand die gewoon bleef zitten als het paard steigerde of zich liet vallen, en er net zolang opzat tot hij voorwaarts reageerde. Ook was het maar 2 stappen, dan gelijk erafgesprongen en op stal gezet.

De andere ook doorgelicht, en uiteindelijk een gat in z'n pees gevonden en iets met zn knieschijf. Dat paard kon dus gewoon niet voorwaarts. Geopereerd en nu gaat het redelijk, al heeft hij wel uitgevonden hoe hij een ruiter bang kan maken met steigeren.

Beide paarden lopen nu trouwens M/Z niveau.

Wat je zou kunnen proberen is clickertraining. Je zei dat hij spelletjes op de wasplaats wel leuk vind. Misschien kun je hem leren dat een click een wortel betekend. Eerst op de wasplaats. Dan laat je hem iets aanraken (targetten) met zn neus, binnen z'n bereik. Dan iets verder weg, zodat hij een stapje moet nemen.

Misschien wil hij je dan wel volgen, het is immers een spelletje. Dat kun je dan weer uitbouwen naar onder het zadel. En hopelijk daarna geleidelijk afbouwen naar minder clicken.

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 07:40

Hij heeft gewoon een afkeer van werken opzich; aan de hand, aan de longe, aan de dubbele longe, onder het zadel maakt niets uit alleen op de wasplaats met poetsen wil ie 'spelen/meedenken' zodra er beweging bij aan te pas komt gaat er een knop om en doet ie niets meer. Hij is heel slim, commando's zitten er perfect in alleen het voorwaartse zit er niet in. Ho = ho stap = stap draf=draf galop=galop binnen 3 sec alleen allemaal met zo min mogelijk energie.[/quote]

Ja awel dat is volledig het paard wat ik nu rij, kan enkel in de wei bij een jonge hengst en die heeft er te luisteren staat vol vecht beten. Maar word opgeleerd door hem.
hij wou niks doen, aan de hand juisthetzelfde voorruit trekken dat is vandaag ook nog. longe blijft ook nog dat hij rondhobbelt.
maar onder het rijden begint het super te gaan.
nu moet ik zeggen wij zijn altijd met 2 in de bos gegaan en wat ook hielp is ergens anders met de trailer gaan of waar veel paarden zijn (bij mij slecht hij hinnikte constant wss omdat hij altijd bij die merrie heeft gelopen in de bos en wou elk paard aanvallen)
dus waar weinig of geen paarden waren is hij stilaan beginnen te lopen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 07:50

Als het zo veel moeite moet gaan kosten, dan vraag je je toch eigenlijk af of je de wens van het paard niet moet respecteren en hem gewoon paard laten?

Koste wat het kost het dier berijden en er uit halen wat hij op de wei laat zien, is dan wel een erg zelfzuchtige wens ga je dan dan denken. Niet tov TS, die is gevraagd het dier te beleren, maar de wens van het paard is steeds weer overduidelijk.

Misschien is voor de kar nog een optie.

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 08:40

het heeft bij ons wel zeker 5-6 weken geduurd eer dat er iets voorruit gang te zien was.
Nu hebben we het in de les wel eens anders moeten aannemen maar niet dat het veel geholpen heeft maar wel iets.

ik heb fijn gereden tot aan de grens dat hij in verzet ging, daarna heeft onze lesgever Roger een logeerzweep genomen en niet naar hem geslagen maar ver achter hem naar voren toe (laag en naar zijn achterbenen) wel ZONDER te raken.
dit heeft hij 3x gedaan daarna beloont en einde les
ookal hadden we maar 15 min gereden.
volgende les weer hetzelfde als hij reageerde door te gaan lopen was het genoeg. (hebben het maar 2 lessen moeten doen)

maar wel het gevolg dat het paard de lesgever niet in zijn buurt laat komen,
maar het ging wel weer iets beter...

daarbij de training met bos en de merrie hij ging zich aan haar hechten wat ook zijn problemen meebracht maar uiteindelijk hij alles aanvaarde.

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 08:42

en nu is hij echt super aan het worden gisteren in de bos stukje dressuur gedaan en hij kan nu ineens al schakelen in galop dus we gaan met echte grote sprongen voorruit geen verzet (af en toe als ik een tikje met zweep doe dan stopt hij direkt) maar alles wat ik vraag als ik erop zit wil hij wel proberen .

dus ik kom van hetzelfde soort paard

Anne200

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:00

Klinkt idd als een probleem...

Ik ken een vrouw welke hiollistisch dierenarts is..
Zij heeft mijn paard oa van zijn ziek zijn afgeholpen maar ze behandeld ook trauma's en dergelijke...

Het werkt ook heel simpel, aan de hand van een plukje manen meet ze het paard door en kijkt naar het hele lichaam maar ook naar of het paard 'zichzelf' is en lekker in zn vel zit ed.Of waar het wars zijn evt vandaan komt...

Daarna is het een kwestie van kruiden en druppels geven....

Het klinkt echt super wazig en ik ben zelf ook echt niet zweverig! t heeft al wel veel paarden geholpen...
We hebben op stal een paard welke met rijden zomaar ineens ging flippen, omhoog kwam, ging staken, bang was voor andere paarden enz. Ook een heel eenkennig paard. Vermoedelijk compleet overvraagd vroeger.
Dit paardje is ook door haar gemeten, heeft druppels en kruiden gekregen en loopt nu Z2!

Veel mensen geloven er niet in, ik in het begin ook niet. Kan er ook geen vinger op leggen maar heb wel al goede resultaten gezien!

En ik denk altijd maar zo: Baadt t niet dan schaadt t niet.. (en t kost geen bakken met geld! ik was 80 euro kwijt incl druppels en kruiden)
Dus wie weet werkt het ook voor dit paard en kan zij eruit halen waar t evt aan ligt....

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:17

probleem is dat dit paard NIET van TS zelf is,en aangezien de eigenaren er flink mee hebben moeten leuren+het peerd nu op een kliniek staat, denk ik niet dat de eigenaren er nog meer artsen en dergelijke naar laten kijken.

voor de kar is ook geen optie volgens TS,als hij niet wil en hij voelt de zweep dan laat hij zich achterover vallen,is niet echt fijn als je erachter zit...

ben benieuwd hoe hij vandaag reageerd op de balken/springen.

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:35

.
Laatst bijgewerkt door Ilona__ op 23-04-23 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:37

Paard is volgens mij zwaar getraumatiseerd als ik je verhaal zo lees.

Zoals je beschrijft was lichamelijk niet in orde, zou kapot geslagen zijn zeer nare omstandigheden en denk dan ook dat je dit niet in 3 maanden kan verhelpen maar dat hier zeker een jaar of langer vooruit moet worden getrokken.

Paard is zeker onverkoopbaar zo alleen voor iemand die er echt energie en geduld wil insteken,
en ik denk ook wel dat er mensen zijn die dit aan willen gaan in het belang van het paard.

Maar dat zal niet zijn voor de prijs wat ze voor hem willen hebben, maar de verkopers hebben zei dit paard gekocht voor de verkoop alleen of voor eigen gebruik?
Wisten deze mensen dan niet dat dit paard er zo voorstond?
Of kwam hij bij jullie te staan ook dat hij beleerd en ingereden moest worden zo voor de verkoop?

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:42

Wij hebben zo'n paard ook al eens voor de kar gezet en dat werkte wel. Dus een hele gekke optie is het niet. Zorg er alleen wel voor dat het mensen zijn met voldoende ervaring die goed kunnen mennen en weten van doorpakken. Het paard van ons kwam toen terug als een zonnetje, ook onder het zadel! Het is nooit een makkelijk paard geworden, maar liep zijn rondje braaf rond en kwam niet meer op de achterbenen. Succes ermee!

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:43

Tja ik ben zelf geen prof wat dit betreft (ook niet wat andere dingen
betreft trouwens ;) ) maar mijn advies zou zijn: maak eens een afspraak
met Petra Vlasblom van 2moons, laat haar er gewoon eens naar kijken en
kijk wat zij er van vindt. Zij heeft heel veel ervaring met alle soorten en maten
van paarden en "problemen" van paarden :)

Charis_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:00

Misschien kun je hem eens proberen zonder zadel te rijden? Dit is een risico, maar het helpt vaak wel, maar 5 tot 10 minuutjes is al meer als voldoende.
Als mijn merrie hengstig staat, weigert ze nog te lopen en steigert ze. Zodra ik mijn beugels uitdoe,loopt ze weer vrolijk door..
Je kunt idd eens een laag sprongetje proberen, misschien vind hij dit wel interessant.
Een schrikparcours of, als je hier de mogelijkheid toe hebt, een cross-countryparcourstje is misschien ook een idee.
Is er toevallig nergens een paardenzwembad in de buurt, kun je kijken hoe hy daar in beweegt...
In ieder geval succes!!

benj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:03

Is idd een erg vervelend probleem ben heel erg benieuwd hoe jullie dit nu gaan oplossen. Heb wel al veel goede tips voorbij zien komen!

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:15

Als hij wel enthousiast op de poetsplaats trucjes wil doen voor een voer beloning, is het dan misschien een idee om met hem clickertraining te gaan doen. Dat kun je ook 'te paard' toepassen.