Paard gaat er zonder reden vandoor, niet veilig meer!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

flora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:26

naar buiten toe lijkt me helemaal onverantwoord??!?!!?
tenminste als ik kijk naar hoe mn eigen deed/doet

opisop_shop

Re: Paard gaat er zonder reden vandoor, niet veilig meer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:45

Hoeft niet, deze doet het dus als hij geen zin meer heeft.
Maar je kunt hem buiten wel leren dingen tegen zijn zin te doen zonder dat hij dat meteen zo zwaar op zal vatten.

Is ook afhankelijk van hoe je woont en wat dus je uitrijmogelijkheden zijn. Als je lekker lange zandpaden hebt kom je een heel eind :D

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 20:06

Als er medisch niks is, heeft dit paard een echt dominantie-probleem.
De aanpak vergt deskundigheid.
Dat kan niet iedere doorsnee instructeur of (GP) ruiter...
Te hard aanpakken - paard gaat door het lint.
Te zacht aanpakken - paard wint het.
Dat vergt kennis van zaken.
Ik hoop dat je de goede ruiter vindt.

flora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 20:10

paard moet gewoon leren dat hij moet doen wat jij wil.
dat op een recht stuk bospad leren lijkt me niet zo'n goed plan...

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 20:15

meliciana schreef:
Hij is nog jong, mss is hij het even beu. Je geeft aan dat hij altijd makkelijk geweest is. Mss wordt het hem nu even teveel. Ik zou hem eventjes rust geven, en daarna terug langzaamaan herbeginnen. Dat hij het terug leuk vindt. Dit is typisch gedrag voor een paard dat zichzelf te fel heeft laten forceren, een beetje té goed liep van in het begin, en nu verzet toont. Ga je nu door doen, ga je hem breken.

Super antwoord. Ik ben het hier helemaal mee eens!

Het zadelmak maken is vaak makkelijker dan het 'doorrijden' .. alhoewel vier jaar.. waarschijnlijk valt jou werk nog onder zadelmak maken. Maar na een hele doordachte 1e periode moet hij dus vrij snel behoorlijk onderdrukt lopen. Aan de teugel?? Nooit te lang van em vragen. Hij is echt nog erg jong. Hoe meer je hem gaat opsluiten hoe meer hij zal willen uitbreken. Even pauze nemen. Paar stapjes terug doen in de opleiding en rustiger aan hem de kans geven om te leren en te bevestigen. Dat duurt nog zeker twee jaar !

Michelle_TA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 22:01

opisop_shop schreef:
Hoeft niet, deze doet het dus als hij geen zin meer heeft.
Maar je kunt hem buiten wel leren dingen tegen zijn zin te doen zonder dat hij dat meteen zo zwaar op zal vatten.

Is ook afhankelijk van hoe je woont en wat dus je uitrijmogelijkheden zijn. Als je lekker lange zandpaden hebt kom je een heel eind :D

Hij doet het ook als ie bang is, of soms zonder enkele reden.. Buiten is hij vrij gespannen. Hij is er nog niet vandoor gegaan buiten, maar ik ga het risico niet nemen. Ik heb alleen polder en fietspad in de buurt, niet heel veilig.. Wel bedankt!

Vitelli; hij is nu ongeveer een jaar onder het zadel. Hoewel ik hem nog steeds niet elke dag train, ben ik hem al wel geruime tijd aan het doorrijden. Ik heb hem ook al mee gehad op wedstrijden. Hij loopt in principe prima, aan de teugel loopt ie heel gemakkelijk en hij loopt dan goed over zijn rug (laag en rond rijden). Ik ben al een keer van de grond af aan opnieuw begonnen met hem, in de hoop dat dit hem goed zou doen. Maar zodra ik weer iets vroeg wat hem niet aanstond, was ie weer weg. Hij weet donders goed dat hij er niet vandoor mag gaan, het is niet een kwestie van iets niet begrijpen of bevestigen, hij gaat gewoon en is dan niet voor rede vatbaar. Dat maakt het gevaarlijk..

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 22:12

Heb ik er nou overheen gelezen of heb je nog niet gereageerd op een osteopaat of fysio erbij halen?
Ik heb alleen tandarts en zadelmaker gelezen.. en dat is niet wat medisch inhoudt.

Oh ik lees het al... een paard moet dit gedrag dus consequent volhouden willie ergens last van hebben..?
Hmm naar mijn mening hoeft dit niet zo te zijn, als wij een zwakke of pijnlijke plek in bijv. onze rug hebben hoeven we daar ook niet iedere dag last van te hebben...
En weet dat een paars heel veel voor je wil doen, en dus soms niet toe zal geven aan pijn.

kr0elkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 07:38

met elastiek rijden
kan die iedergeval zn hoofd niet omhoog gooien
en hem misschien eens goed nalaten kijken misschien is er medisch wel iets aan de hand

maar je kan ook te veel van hem vragen! Waardoor die er vandoor gaat?

Brabanderin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 09:21

x_Marr,

ik haal er al een osteopaat bij, dat heb ik in een pb besproken met iemand van hier. Maar bedankt dat je me er nog even aan herinnert.

kr0elpkip,
medisch na laten kijken staat dus op de planning, maar door een elastiek loopt ie heen. Bovendien heb ik daarmee het risico dat ie omhoog gaat komen, dat heeft hij ook al in de smiezen.. Hij gaat er meestal vandoor als hij een oefening moet doen die hij niet wil (laatste tijd is dat stilstaan), als hij ergens bang van is en soms gewoon zonder reden. Ik heb niet het idee dat ik te veel van hem vraag als hij stil moet staan.. Bedankt voor het meedenken!

Michelle_TA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 09:23

Brabanderin schreef:
x_Marr,

ik haal er al een osteopaat bij, dat heb ik in een pb besproken met iemand van hier. Maar bedankt dat je me er nog even aan herinnert.

kr0elpkip,
medisch na laten kijken staat dus op de planning, maar door een elastiek loopt ie heen. Bovendien heb ik daarmee het risico dat ie omhoog gaat komen, dat heeft hij ook al in de smiezen.. Hij gaat er meestal vandoor als hij een oefening moet doen die hij niet wil (laatste tijd is dat stilstaan), als hij ergens bang van is en soms gewoon zonder reden. Ik heb niet het idee dat ik te veel van hem vraag als hij stil moet staan.. Bedankt voor het meedenken!

Dit bericht komt gewoon van mij. Blijkbaar heb ik nog een oude loginnaam en was ik daaronder automatisch aangemeld.. Beetje vreemd. Maar goed, komt van mij af dus..

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 09:24

En een thiedemann of martingaal?

Michelle_TA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 09:26

Heb ik geen van beide. Met een thieddemann zou het misschien wel lukken, martingaal denk ik dat ie toch te ver omhoog kan komen met zijn hoofd, maar het is het proberen waard. Al ga ik het eerst proberen met een slof denk ik..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 09:28

Als jij het doorjagen niet volhoudt, is het dan niet toch een mogelijkheid om iemand erop te zetten die het wel volhoudt?

Ik kan me goed voorstellen dat je paard een langere adem heeft dan jij trouwens :+

@Kiwiko, is je nieuwe paard al bezorgd? :D

Michelle_TA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 09:32

Er heeft nog nooit iemand anders op gezeten dan ik. Ja laatst voor het eerst iemand, maar toen heb ik hem vast gehouden, was niet echt rijden. Bovendien ben ik bang dat er iets vreselijk misgaat als ik er iemand anders op zet. Hij kan vliegensvlug van de ene naar de andere kant schieten. Ik ken hem als geen ander, dus ik blijf wel zitten. Ik moet er niet aan denken dat diegene er dan afknalt of dat ze samen door de draad heen zouden vliegen, of dat ie weer de bak uit schiet. Alleen als ik iemand betaal om hem te trainen laat ik iemand anders erop nu hij zo is..

Rose21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 09:35

Ik zou grondwerk gaan doen. Voor de band met je paard zodat ook duidelijk word wie de baas is. Met grondwerk bedoel ik niet longeren he ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 09:37

Kan ik me ook heel goed voorstellen, maakt het probleem wel nog lastiger. Wat mij opvalt is dat het paard inderdaad echt lijkt te puberen (ik werk met pubers dus ik heb daar wel een klein beetje verstand van :D )

Paard doet iets wat niet mag, maar weet ook dat er geen consequenties zijn. Er is voor het paard dus geen reden om dan braaf te doen wat jij wilt, hij kan immers zijn eigen gang gaan. Het enige wat jij dan kan doen is (eerlijk!!) nagaan hoe consequent je precies bent. Dat begint in de stal al.. Lijkt me een heel lastig probleem, ik hoop dat je er uitkomt!! Succes!!

Michelle_TA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 09:46

Rose21 schreef:
Ik zou grondwerk gaan doen. Voor de band met je paard zodat ook duidelijk word wie de baas is. Met grondwerk bedoel ik niet longeren he ;)

Ik heb al veel grondwerk met hem gedaan, ben vaak met natural horsemanship bezig met hem. Met join-ups en halsterwerk is ie heel braaf, niks aan de hand. Het heeft alleen geen effect op het ervandoor gaan, dat blijft hij gewoon doen.

Liek,
ik ben in de omgang zo consequent mogelijk. Hij weet heel goed wat wel en niet mag, hij is verder ook best netjes opgevoed. En met rijden, als ie een goede dag heeft, is het gewoon genieten en dan laat ik hem ook duidelijk merken dat ik er blij mee ben. Uitgebereid belonen enz. Als ie er vandoor gaat weet ie dat ie verkeerd bezig is, maar hij doet 't toch. Ik kan hem niet straffen op het moment dat ie het doet (heb ik in het begin geprobeerd), want dan gaat ie helemaal als een kip zonder kop door de bak heen.. En als ie stilstaat kan ik hem niet meer straffen, want dan is 't al te laat..

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 09:46

Hoi, ik heb ook een Trento (x Montecristo) die zo nu en dan ook vrij apart kan reageren uit het niets. Heb er inmiddels 2 x zadelmaker en fysio bijgehad en medisch is tie gewoon helemaal in orde. Het is bij zulke paarden belangrijk dat je ze afbluft en dat de ruiter in kwestie hem steeds een stapje voor is. Echt heel moeilijk, neem les van iemand die echt verstand van zaken heeft. De mijne doet t nu top.
En zoals eerder gezegd is t misschien ook wel allemaal ff te veel voor hem en is tie na een paar weken rust op de wei weer helemaal de oude, kan allemaal! Ik zou zeggen laat em checken en ga niet alleen verder want daar wordt het niet beter van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 09:55

Michelle, ik wil je echt niet aanvallen, zie het ook echt niet zo, maar ik concludeer uit wat je zegt dat je wel zo consequent mogelijk bent (heel goed!!), maar dus toch nog te inconsequent...Als je hem niet kan straffen ben je toch niet consequent bezig en dat is dus wat dt paard duidelijk nodig heeft. Ik zou daar toch nog eens goed naar kijken, probeer daar echt een oplossing voor te vinden!!

Michelle_TA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 09:58

AronenLoutje,
bedankt voor je reactie! Ik heb nog een Trento merrie staan (x Purioso) en die is ook een beetje apart, maar wel volledig onder controle te houden. Die twee van mij zijn een wereld van verschil, mijn ruin is gewoon echt een heethoofd en mijn merrie juist heel nuchter. Rust heb ik ook al geprobeerd, haalt niks uit.. Ik ga hem gewoon na laten kijken, en als hij in orde is wordt het tijd dat er inderdaad iemand bij komt die het wel op kan lossen. Zoals het nu gaat, kan het niet meer. Het is ook gewoon niet leuk meer, voor hem niet en voor mij zeker niet!

Liek,
je probeert alleen te helpen en dat stel ik op prijs. Weet jij een manier waarop ik hem kan straffen op het moment dat ie het doet? Ik straf hem overigens wel op stem, maar daar trekt hij zich weinig van aan.. Wat ik nu doe is, zodra ik hem weer terug heb, aan de longeerlijn gooien en even flink longeren, en er daarna weer opstappen. In de hoop dat hij het de moeite niet waard vindt, omdat hij dan nog harder moet werken.. Ook dit heeft weinig effect, maar het is het enige dat ik nog kan doen voor mijn gevoel..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:03

Dat longeren lijkt mij mosterd na de maaltijd, voor je paard moet je het dan als volgt zien: hey ik ben weer braaf en nu moet ik aan de longe? Bekijk het dan maar, dan ga ik de volgende keer zeker niet meer braaf zijn. Eigenlijk straf je hem dan voor het braaf zijn en dat is voor je paard dus heel tegenstrijdig.

Rijtechnisch advies of hoe je hem het beste kan straffen (wat een rotwoord) heb ik niet voor je zo kundig ben ik zeer zeker niet. Misschien dat iemand anders (kiwiko bv?) daar een goede tip voor heeft? Ik las bv iets over een slof, als die goed gebruikt wordt kan dat zeker wel helpen lijkt mij.

Succes ermee!!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:04

Ik heb precies hetzelfde probleem, net wat Kiwiko zegt, handig worden, en dit kan ik natuurlijk ook over mezelf zeggen! Iig rustig blijven, dat is belangrijk, les nemen (als je dat nog niet hebt) en ontzettend hard aan het werk zetten met veel overgangen, figuren e.d. zodat ie op jou moet letten.
Alleen het paard wat ik rij die doet het zelfs al in stap of als ik ga draven en dan vanaf het begin al. Maar ik stop niet, ga net zolang door totdat hij lekker ontspannen en nagevelijk loopt! Ze zijn gewoon aan het uitproberen en ze weten precies hoe ze daar mee om moeten gaan en hoe ver ze kunnen gaan! Ik begin gewoon weer opnieuw met de basis, eerst maar eens rustig en nagevelijk op de hoefslag rijden met veel figuren (voltes/slangenvoltes) en dit werkt aardig goed moet ik zeggen. Zet hem ook hard aan het werk anders verzinnen ze zo weer wat! Succes.
Laatst bijgewerkt door Melia op 06-05-09 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:05

Nee het is gewoon balen, want je hebt dan toch iedere keer weer een soort "angst" van wanneer zou die afgaan? En ja dat voelt t beestje natuurlijk ook aan. Ben er ook een paar hard afgekletterd hoor maar nu is het wederzijdse vertrouwen er en gaat t goed.
Succes iig!

Michelle_TA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 10:16

Liek,
als je het zo stelt heeft het longeren inderdaad geen gewenst effect. De slof is een van de dingen die ik nog ga proberen, misschien dat dat helpt.. Nogmaals bedankt!

Henrieke,
Rustig blijven is de enige manier waarop hij terugkomt, dus dat doe ik sowieso. Hij kan op elk moment gaan; met losstappen, met gewoon rijden.. Vanuit stap, vanuit draf, vanuit galop, en zelfs met gewoon stilstaan doet ie het.. Of ik nou heel intensief figuren aan het rijden ben of gewoon even de hoefslag volg, als ie wil is ie weg.. Dat is het vervelende, je moet altijd op je hoede zijn voor het geval hij wegschiet..

En inderdaad AronenLoutje,
Zoals ik hierboven al zeg; ik moet continu op mijn hoede zijn voor het geval dat, maar ook weer niet zo dat hij dat van mij voelt. Ik ben er gelukkig nog niet afgekletterd met dit, maar het scheelt af en toe niet veel. Prettig rijden is anders..

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:23

Michelle_TA schreef:
Vitelli; hij is nu ongeveer een jaar onder het zadel. Hoewel ik hem nog steeds niet elke dag train, ben ik hem al wel geruime tijd aan het doorrijden. Ik heb hem ook al mee gehad op wedstrijden. Hij loopt in principe prima, aan de teugel loopt ie heel gemakkelijk en hij loopt dan goed over zijn rug (laag en rond rijden). Ik ben al een keer van de grond af aan opnieuw begonnen met hem, in de hoop dat dit hem goed zou doen. Maar zodra ik weer iets vroeg wat hem niet aanstond, was ie weer weg. Hij weet donders goed dat hij er niet vandoor mag gaan, het is niet een kwestie van iets niet begrijpen of bevestigen, hij gaat gewoon en is dan niet voor rede vatbaar. Dat maakt het gevaarlijk..

Met alle respect: zo denkt een paard echt niet hoor.Niet voor rede vatbaar... een paard redeneert sowieso al niet zoals een mens, dus natuurlijk is hij niet voor rede vatbaar. Iets vragen wat hem niet aanstaat? mss vraag je het hem verkeerd, en begrijpt hij je gewoonweg niet. Of geraakt hij gefrustreerd van alle druk, wilt hij wel maar kan hij het niet? Al een jaar onder het zadel? dus van zijn 3 jaar? En nu rijdt hij al wedstrijden? Sorry, maar dat is veel te vroeg. Iedereen spreekt hier van hulpteugels, eens goed aanpakken, enzovoort. Moet hij absoluut zo fel worden doorgereden? kan je echt niet nog een jaartje wachten? dan is hij nog maar 5. Dat is nog heel jong voor een paard. Elk paard is anders, mss blokkeert hij gewoon. waarom dat niet even in overweging nemen? of moet hij gewoon gebroken worden? Ik heb al vele paarden zien passeren die te jong werden ingereden. En 90% had jaren erachter gedragsproblemen...