Hete Ferromerrie die ontzettend sterk is en niet rustig loop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 00:51

midgie schreef:
Ja toch kan het , ik heb het de mijne ook geleerd en ben met mijn jonkie ook weer zo bezig en als ik er over een jaartje opgaat weet ik zeker dat hij ook reageert op mijn zit,

Grondwerk houding en stem en dan hoef je alleen maar zwaar te gaan zitten als je er eenmaal op zit en stem hulp en dan snappen ze het al, gaat eigenlijk heel simpel en zonder veel gedoe.

@Wendy dit probleem is wijken voor druk en een verkeerde basis denk ik , een heethoofd moet ook luisteren en dan kan heel goed als je maar juist samenwerkt, zeker lukt dat door eerst eens op de grond afspraken te maken.
Tijd en geduld is ook erg belangrijk, maar helaas is de tijd er vaak niet en het geduld al helemaal niet.

Sorry, maar dit vind ik echt de dooddoener van de dag. Als ik vraag hoe je vanaf de grond, dus zonder te zitten, een paard kan leren terugkomen op je zit. Als dan jouw antwoord is 'Ja, toch kan het'.... Daar kan ik dus heel weinig mee. :Z Dan weet ik toch nog niets. Kan je het iets rijtechnischer proberen uit te leggen misschien?

Anoniem

Re: Hete Ferromerrie die ontzettend sterk is en niet rustig loop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 01:06

Midgie, een koe is geen konijn en een Ferro is geen Tinker :D
TS, uitleg over op je zit rijden is al gegeven. "Groter" en "kleiner" lichtrijden, zat 20 jaar geleden nog in het basisvakkenpakket paardrijden. En gooi die enkelgebroken trens maar aan de kant en vervang die voor dubbelgebroken. Suc6......

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 07:55

@Anoeska

Okee dan niet , maar heb je het ooit zelf geprobeerd en een paard 1 jaar aan de hand getraind en dan er pas op gegaan?

Zeker is het makkelijk om erop te gaan zitten en aan de teugels te trekken, maar ik doe het liever op deze manier, ik vind het fijner als mijn paarden de hulpen al begrijpen voor ik erop ga.

@suleiilitha heel goed dat je het verschil kan zien tussen een koe en een konijn, ppff stel je voor.
Maar de vergelijking snap ik niet , is een tinker geen paard dan?
Heb je wel eens op een tinker van dichtbij gezien, dat zijn echt geen dode dingen hoor, hebben meer karakter als een ferro en spreken de zelfde taal.
Groter en kleiner lichtrijden heeft geen zin als het paard het wijken voor druk niet kent , wat wil je met een dubbel gebroken bit bereiken, kun je harder mee trekken als hij niet wil luisteren en dat doet minder zeer, dat is nou echt een broodje Aap verhaal.
Haal dat bit eruit en ga eens aan de slag om het zonder te doen zou ik dan zeggen, het paard moet respect hebben voor de ruiter en niet voor de hulpmiddelen en de ruiter moet respect hebben voor het paard, wat helaas nog te weinig gebeurd,

Maar snap niet dat jullie zo bezig zijn met mij , de TS vraagt om hulp en ik geef tips, waarom zijn die niet het proberen waard eigenlijk, bang dat het werkt??

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 09:27

Wendy schreef:
Ik zat net nog even over de relatie tussen het probleem en grondwerk na te denken. Waar ik wel benieuwd naar ben is wat het paard doet als iemand hem longeert en er tegelijkertijd een ruiter op zit die niet de beschikking heeft over de teugels?
Ik denk dat dat wel iets kan zeggen over de oorzaak van het probleem. Maar eigenlijk denk ik dat die oorzaak wel duidelijk is; in het verleden is er iemand geweest die het paard (onbewust) deze nare gewoonte heeft aangeleerd vanuit het zadel.

dat is al één punt waar grondwerk handig kan zijn ;) Stel, het paard is echt tot in de puntjes afgericht op de grond, maar zodra er iemand opgaat is het compleet anders. Dan weet je al dat je de oplossing ook in een andere hoek moet zoeken.

@randalinpony:
geconditioneerd zijn is niets anders dan dat iemand het paard altijd de mogelijkheid heeft gegeven op een bepaalde manier te reageren. Als jij een paar keer op een andere manier reageert, zal het paard z'n gedrag gelijk veranderen.

@anoeska: je kan je paard niet letterlijk leren terug te komen op de zit, als je er niet op zit ;) Je kan je paard wel zo ontvankelijk maken voor communicatie, dat hij het veel sneller leert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 15:16

En bovendien reageert elk paard op de zit, van nature, ik heb van de week nog eentje zadelmak gemaakt, en die reageerde de tweede keer dat ik er op reed er al prima op, plus dat je dan weinig met je handen hoeft te doen.
Midgie, er zit wel degelijk een heel groot verschil tussen het temperament van een Tinker en een bloedpaard zoals in dit geval een Ferro-nazaat.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 15:53

Ja dat weet ik ook wel, maar het gaat er om welke taal ze spreken en dat is hetzelfde bij elk ras, of hij nu uit china komt of uit Ierland of uit ja noem maar op.
Of hij nu koel is of heethoofdig, de basis is hetzelfde en de rijtechniek ook, de een moet je aanmoedigen en de andere afremmen en de oorzaak ligt vaak bij de ruiter en denk in dit geval dat dat ook zo is, vandaar mijn advies een poosje werken aan wijken voor druk en lichaamstaal, gehoorzaamheid.
Temperament is mooi en kun je benutten in het werk, maar het moet niet tegen je gaan werken en dat gebeurd als de ruiter de basis niet goed er in heeft en dan kan een heethoofd te hoog gegrepen zijn.

De discussie tinker heb ik geen zin in, daar gaat het hier niet over,maar zal zeggen dat er daar tussen ook behoorlijke heethoofden zitten.
Maar we gaan helemaal oftopic, als je verder wil gaan , moet je me maar pbje

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 19:01

midgie schreef:
@Anoeska

Okee dan niet , maar heb je het ooit zelf geprobeerd en een paard 1 jaar aan de hand getraind en dan er pas op gegaan?

Zeker is het makkelijk om erop te gaan zitten en aan de teugels te trekken, maar ik doe het liever op deze manier, ik vind het fijner als mijn paarden de hulpen al begrijpen voor ik erop ga.

Maar snap niet dat jullie zo bezig zijn met mij , de TS vraagt om hulp en ik geef tips, waarom zijn die niet het proberen waard eigenlijk, bang dat het werkt??

Goed, ik probeer het nog een keer. Als ik vraag hoe dan, omdat ik zelf niet weet hoe ik een paard terugkomen op je zit aan zou moeten leren, vanaf te grond, dan krijg ik van jou de reactie 'En toch kan het', daarmee ben ik toch nog geen stap dichter bij het HOE??

En om daarna te impliceren dat ik er maar op zou gaan zitten en aan de teugels ga trekken, en dat we bang zijn dat het werkt :? :? dat slaat natuurlijk helemaal nergens op. Als dat mijn manier van rijden zou zijn, dan zou ik toch helemaal geen vragen stellen aan jou.

Je weet het mooi theoretisch te brengen, dat het allemaal maar op te lossen is met 'grondwerk', maar ik ben met jouw posts nog geen stap verder gekomen mbt HOE dat dan moet. Ik heb er dus weinig aan.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 19:28

Sorry , maar lees even terug, dan heb ik al antwoord gegeven over het hoe al een aantal keer zelfs, maar nogmaals dit is niet mijn topic, dus ook voor jou , stuur me maar een pb dan.
En als je je aangevallen voelt snap ik ook niet echt, want heb je nergens van beschuldigt volgens mijn, ieder zijn ding, maar ik geef de TS een idee hoe ze het zou op kunnen lossen en dat andere daar wakker van liggen kan ik niets aan doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 19:42

Ik ben hier ook tegenaan gelopen. Vooral na een pasje verruimen ging de tank-stand aan en moest er haast een muur aan te pas komen om weer te kunnen afremmen. Ik heb het opgelost door desnoods 600 rondjes is uitgestrekte draf door de bak te gaan (en daarin ook oefeningen te rijden zoals gebroken lijn) met mijn been eraan todat ik voelde dat mijn tankje plotseling licht werd op de hand en het gewicht verplaatste naar achteren en duidelijk mijn been accepteerde (want dat wilde ze niet en daarom ging ze in de turbo) en dan reed ik een nette overgang terug. Op dezelfde manier heb ik zo wel eens 20 minuten in middengalop voltes 10 meter en slangevoltes gereden. Mijn armen waren 30cm langer daarna en ik had daarna een week spierpijn maar de intervallen van deze aanpak werden steeds groter en uiteindelijk was het niet meer nodig. vergt wel een ijzeren zelfbeheersing en blaren.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 20:36

Sanne83 schreef:
Citaat:
@randalinpony:
geconditioneerd zijn is niets anders dan dat iemand het paard altijd de mogelijkheid heeft gegeven op een bepaalde manier te reageren. Als jij een paar keer op een andere manier reageert, zal het paard z'n gedrag gelijk veranderen.

Gedrag kan wel degelijk ingesleten zijn, en dan zal een paar keer iets anders doen echt niet altijd gelijk de oplossing zijn, omdat er eerst nieuw gedrag in een bepaalde situatie moet worden geleerd, en dat moet dan worden bevestigd ook.
Dan is het dan nog vaak zo dat hetgeen eerst geleerd is, in situaties waarin niet nagedacht wordt, zoals wanneer het paard de adrenalinekraan openzet, dus heet wordt, toch nog heel lang het eerste bovenkomt.

Lastig dus, verreden hete paarden. ;)

Midgie schreef:
Citaat:
Of hij nu koel is of heethoofdig, de basis is hetzelfde en de rijtechniek ook, de een moet je aanmoedigen en de andere afremmen en de oorzaak ligt vaak bij de ruiter en denk in dit geval dat dat ook zo is, vandaar mijn advies een poosje werken aan wijken voor druk en lichaamstaal, gehoorzaamheid.

Volgens mij ligt de oorzaak driekwart bij de aangeboren eigenschappen van het paard.
Het ene paard reageert heel anders op het aanboren van de 'impuls' dan de ander, het ene paard blijft koel en het andere raakt bij het minste in paniek of verwarring.
Dat de reacties en vaardigheden van de ruiter bepalen of welke eigenschappen dan ook succesvol benut gaan worden is natuurlijk een wijdopen deur.

Ik heb er hier twee, nooit iemand anders op gereden. Allebei lopen ze graag door, maar de ruin heeft daarbij ook altijd een prima rem en die is ook nergens bang voor en zit er niet mee als de hulpen een keertje minder subtiel zijn of hij ze niet begrijpt.
De ander is een hete prinses die al heel gauw in de war is en dan hoteldebotel raakt en ook neiging krijg om door te draven.

Ik moet vast mijn grondwerk met de merrie in orde krijgen, niet? :+

De merrie wijkt echter als ik met de vinger wijs, die is namelijk zo subtiel dat dat juist onder de man nu nog in mijn nadeel werkt. Als ze los volgt, stopt ze precies als ik stop en loopt keurig alle richting mee.
De ruin daarentegen vind dat het hele principe van wijken voor druk iets voor watjes en die stopt pas een paar seconden nadat jij dat doet - als ie al zin heeft om mee te lopen.

Die stopt als ie de stal instapt soms ook pas als hij tegen de muur oploopt, tis een koekerd. :+

Ik zie trouwens nog steeds niet de relatie tussen grondwerk en dit probleem oplossen, het spijt me.
Dat kan komen omdat ik dat niet wil zien.
Maar ik denk dat het komt omdat ik al verschillende hete bliksems gereden heb, al dan niet verreden, en ik niet echt de relatie tussen wijken voor druk en rustig op het achterbeen over de rug lopen zie.

Die paarden kennen het een, maar hebben nog moeite met het ander.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 21:36

suleilitha schreef:
Midgie, een koe is geen konijn en een Ferro is geen Tinker :D

Probleem is misschien wel dat sommige Ferro's juist wel Ti(a)nkers zijn - maar dan óók nog heet.
Heb zelf ook ééntje gehad, merkte dat ik behalve de al gegeven rijtechnische oplossingen veel baat had bij het heel erg consequent zijn - op alle fronten. Letterlijk iedere stap van jou, hoe lastig dat ook was. Eén stap te hard? Op de rem. Dus niet je paard de ruimte geven, en ook niet permanent kleine ophoudingen geven, maar echt duidelijk zijn in wat je wel/niet accepteert. Ik vond dat erg moeilijk rijden omdat ik het me geen moment kon permitteren er niet met m'n hoofd bij te zijn. In het begin moest het paard er ook ontzettend aan wennen waardoor het leek of het probleem zich verergerde maar uiteindelijk hielp het wel en bleef hij (letterljk en figuurlijk) meer bij me.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 22:16

randalinpony schreef:
Ik zie trouwens nog steeds niet de relatie tussen grondwerk en dit probleem oplossen, het spijt me.

Ik heb zelf de ervaring dat grondwerk heel positief werkt bij loperige paarden. Vooral voor stresserige typjes, ontspanning is voor een paard nou eenmaal makkelijker zonder ruiter. Voor het type doordouwer lijkt mij het grondwerk vooral nuttig voor de berijder. Toepassen van juiste druk en doorbreken van patronen is bij de meeste mensen makkelijker aan te leren vanaf de grond.
sorry, je voorbeeld over grondwerk zegt mij niet zoveel. Een paard dat netjes meeloopt is niet mijn hoogtepunt van grondwerk. Het kan dus best zijn dat er wat gaten in je grondwerk zitten waardoor je paard zo hyper reageert, maar dat hoeft niet. Stresserigheid kan inderdaad ook uitsluitend een probleem zijn dat veroorzaakt wordt door de ruiter, maar dat zal je nooit weten als je niet eerst vanaf de grond kijkt hoe je paard reageert zoder ruiter :+