tijdens buitenrit constant willen terug draaien

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 22:22

Ik weet dat het erg frustrerend kan zijn maar doorzetten is wel van belang en je moet kunnen aanvoelen wat de reden is. Is het echte angst of 'miep'gedrag? Vaak is het bij miepgedrag na ff aanpakken ook meteen over voor de hele rit. Toen ik mijn paard net had flikte ze dit best vaak en ben ik ook afgestapt. Tot ik goed ben gaan aanvoelen wanneer het echte angst of miepgedrag was. Bij angst stap ik altijd af, daar reageert ze heel goed op en ik wil haar ook niet langs iets dwingen wat in haar ogen levensgevaarlijk is. Bij miepgedrag daarintegen ga ik of een aantal meter in z'n achteruit om toch nog de kant op te gaan die ik wil of even een flinke tik op d'r kont geven. Het ligt net aan de situatie waarin we ons bevinden. Sinds ik dat doe stopt ze eigenlijk altijd om te kijken waar ze bang voor is ipv om te draaien.

Ze deed het vandaag zowaar voor het eerst sinds tijden weer, denk echt dat het dik een jaar geleden zal zijn geweest dat ze het voor het laatst deed. We kwamen op een kruising waar je linksaf dmv een klein rondje naar huis kon maar rechtdoor voor een groot rondje. We waren samen met nog iemand dus gingen we lekker rechtdoor maar paardlief dacht daar anders over. Nog voor ik het doorhad draaide ze zich om en aangezien ze erg bedreven is in de rollbacks is ze razendsnel hierin. Maar ik heb haar toch even op haar plek gezet bij deze actie en duidelijk gemaakt dat omdraaien tot het verleden behoort. Het zijn gewoon grapjes die niet kunnen, zeker niet als je bedenkt dat je op deze manier zomaar onder een auto of trekker terecht kan komen, om niets. En dat is wel het laatste wat je voor je paard en jezelf wil :\

Snoekiej

Re: tijdens buitenrit constant willen terug draaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 13:43

Ik ben ook nog steeds bezig.. Het lastige is dat ik ook nog steeds niet zeker weet of het 'miepen' of angst is. Heb haar nu een paar keer echt aangepakt en dan ging ze wel (niet gelijk), maar de laatste keer stond ze ineens recht overeind :\ Heb dat heel erg afgestrafd, want dat heeft ze nog nooit gedaan! De dag daarna flikte ze hetzelfde toen ik haar aan probeerde te pakken. (Aanpakken is bij mij: Achteruit naar de kant waar ik heen wil, recht draaien, voorwaarts/voorwaarts-zijwaarts drijven, geen reactie=tik, achteruit=tik). Nu heb ik het weer even op de 'lieve' manier geprobeerd, maar dat werkt ook niet altijd. Het werkt wel om haar uitgebreid te belonen als ze iets doet, maar lief doen zorgt er niet voor dat ze gewoon rechtuit ergens langs wil. Vandaag een heel bekend stukje met Vorstin gereden, door de wijk waar we al min. 20x zijn geweest. Heb haar zonder contact op de teugels laten lopen en de kans gegeven om overal heen te kijken. Ze vond het toch nog wel aardig spannend, wat me verbaasde! Dit rondje loopt ze nu al een aantal weken bijna iedere dag.

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 18:41

Ik kan ook aansluiten in dit verhaal....

Sinds een poosje heeft mijn ruin besloten dat "alleen van het erf af" geen optie is. Hij loopt er makkelijk vanaf maar een klein stukje verder begint het gedonder. Hij weigert verder te lopen en probeert om te draaien. Dat kan ik meestal wel voorkomen maar voorwaarts krijg ik hem niet. Op het moment dat ik hem een tik met de zweep geef komt het achterwerk omhoog. Iemand gaf al de tip hem niet op zijn kont te tikken maar op de schouder, het effect blijft helaas gelijk. Uiteindelijk draait hij toch en belanden we achterwaarts. Achterwaarts gaan we dan de kant op die ik wil maar zodra ik omdraai omdat het makkelijker is met het hoofd recht naar voren, staakt hij weer.

En dan na te gaan dat ik voorheen (zo'n maand of wat geleden) trainingsritten deed van 30 km langs vreemd terrein en altijd alleen, zonder bit, zonder zweep geen martingaal! Angst is het niet maar pure eigenwijsheid. We rijden ook wel samen en dan is het beter maar ook dan kan ie behoorlijk dwars zijn. Het kudde instinct is op die momenten niet groot genoeg om een andere ruiter klakkeloos te volgen.

Zelf heb ik gemerkt dat ik na een aantal stops pissig wordt en dan wordt hij dat dus ook! Dan is het echt strijd, strijd die ik best aan wil gaan maar helaas altijd op de verkeerde plaatsen. Bij ons zijn overal sloten/ een vaart, fietspaden met fietsers en autowegen zonder goede brede bermen. Ik heb sterk het idee dat hij het buitenrijden niet zo leuk meer vindt i.t.t. voorgaande jaren waarin we voornamelijk buiten reden.

Ik heb bedacht dat het misschien goed voor hem is om op vreemd terrein te gaan rijden. Binnenkort dus maar eens met de trailer op pad en in het bos gaan rijden, kijken wat hij dan doet!

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 08:24

Herkenbaar, kudde-instinct heeft mijn paard op dat soort momenten ook niet, hij loopt zo terug naar huis van de groep af, geen probleem voor hem..

Mijn paard heeft het dus ook nooit eerder gehad, reed altijd uren door het bos. Wel moet ik zeggen dat het nu erg goed gaat, gewoon rondje gaat alweer prima, alleen als we echt ver gaan, is er een punt waar hij niet verder wil, maar met wat geduld, krijg ik hem wel weer zover. Hopelijk is het gedrag met een tijdje helemaal verdwenen.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 11:49

ik heb het zelfde.
Of het angst of miep- gedrag is zou ik niet weten.
Ik heb veel met mijn vader buitengereden en dan liep hij altijd achter zijn maatje aan. dan gooide hij ook wel eens de rem erop maar niet heel extreem. hij liep uiteindelijk dan wel met de andere mee.
maar toen die merrie er nog was en ik wou alleen naar buiten kwam ik het terrein nog niet eens af :oo
toen het andere paard ingeslapen was kon ik opeens wel het terrein af. ik ben met hem naar buiten gegaan maar als hij iets zag blokkeerde hij. hij gaat stilstaan begint te steigeren en wil op zijn achterbenen omdraaien. eerst steigerde hij nooit hoog maar nu toch wel. op dit moment durf ik nie meer alleen naar buiten. ik had altijd het idee dat hij schrok maar als we dan langs dat voorwerp oid. zijn gaat hij gewoon door met het gezeur. iedereen zegt dat ik hem moet aanpakken maar dn word het erger. als ik hem stilzet voor wat meer ruimte geeft en na even stilstaan een beetje been bij geeft gaat hij tweifelend stappen om dan twee stappen weer te beginnen. ik weet echt niet wat ik moet doen. als ik langs een rustig weggetje in de buurt rij dan doet hij het ook. komt omhoog en draait om als im ook maar probeer hem tegen te houden is et feest. hij is nou al 4 keer de sloot over gesprongen ik hou er gewoon niks meer aan.
als ik er naast loop doet hij het ook en trekt hij zich los. en het is ook wel eens op de terug weg naar huis.

happyangie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 14:14

Alicia2u schreef:
Staat ze nog steeds op dezelfde stal als bij de oude eigenaar? Zo niet dan heeft ze waarschijnlijk gewoon wat langer de tijd nodig om aan de omgeving te wennen. Niet alle paarden zijn van nature nieuwsgierig naar een nieuwe omgeving; ze willen liever veilig in bekende omgeving blijven. dat ze verkeersmak is hoeft dus nog niet automatisch te betekenen dat ze het vertrouwen heeft om al gelijk met jou op pad te gaan. Haar weidemaatjes brengen veel meer tijd met haar door dan jij, en waarschijnlijk heeft ze dan ook meer vertrouwen in hen dan in jou. Ga dus lekker met een ander paard naar buiten wat wel braaf is en laat je paard rustig wennen aan de omgeving. Het kan even duren voordat ze het vertrouwen heeft om alleen te gaan. Gun haar die tijd en dat respect voor haar emoties en ik weet zeker dat het dan niet lang zal duren voordat ze zich bij jou ook veilig voelt.

Mijn merrie is sinds 2mnd op nieuwe stal..hiervoor had ik haar bij een huis gezet waar ze met pensioen (naja soort van) zou gaan...ik heb haar daar weg gehaald omdat ze het ERG slecht had daar!! erg afgevallen...maar nu wil ze ook niet graag weg op buitenrit...wil ze liefs op stal blijven!...dus ik denk ook dat ze moet wennen althans ik hoop het...ik zou het anders niet weten want hiervoor had ze nooit problemen om naar buiten te gaan!! (voor dat pensioen adresje!!)