Pony trekt kind uit het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

snippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 22:45

Je teugels aannemen en links rechts een rukje geven... Tegelijk aansporen helpt het aansporen niet een tikje erbij geven.... Ik weet niet of dit kind het kan? Maar ze moet wel leren dat zij de baas is en consequent moet zijn...

En anders misschien een slofteugel...
Maar dan is het kind altijd afhankelijk van de slofteugel... Want je maakt het paard er steeds sterker en sterker van...

Ik hoop dat je er iets mee kan!!!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 22:57

flo31 schreef:
Ja een soort vaste teugel (zoals een elastiek) vastmaken en dan het meisje de pony naar voren laten rijden als hij probeert te trekken! Het belangrijkste is dus wel het aansporen als hij trekt!

Dat zou ik toch even niet doen.....

Edit: en een slofteugel natuurlijk al hélemaal niet....

mick75

Re: Pony trekt kind uit het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 23:13

Wat gebeurt er als je de pony aan de longeerlijn doet, de longeerzweep erbij houdt maar je kind gewoon door de bak laat sturen? Dus dat jij de longeerlijn vast houdt en meeloopt op afstand, ondertussen de pony zoals bij gewoon longeren voorwaarts houdt met de zweep?

Op die manier heb jij nog steeds wat te vertellen, op een afstandje, en kan je kind gewoon zelf "rijden". Eventueel een elastiek, thiedemann of dat touwtje (vind ik ook een superidee trouwens) erbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 06:12

snippertje schreef:
Je teugels aannemen en links rechts een rukje geven... Tegelijk aansporen helpt het aansporen niet een tikje erbij geven.... Ik weet niet of dit kind het kan? Maar ze moet wel leren dat zij de baas is en consequent moet zijn...

Maar dan is het kind altijd afhankelijk van de slofteugel... Want je maakt het paard er steeds sterker en sterker van...

Kinderen met een slofteugel of leren zagen |o
Lijkt me een slecht plan.

Het grastouwtje klinkt zeker goed, al moet het kind ook leren de handen stil te houden (wss trekt het kind zelf teveel, ze geeft de pony iig iets om terug te trekken) en goed te zitten.
Longeerlijn is daarom ook niet weg, en een plukje maan vasthouden om de handen stil te leren houden lijken mij een goede optie :)

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 07:10

snippertje schreef:

Ik mag toch hopen dat je dit niet serieus meent...... Ik zie in je profiel dat je meerdere ponies naar het M2 hebt gereden, dat wordt op deze manier wel heel dubieus. Een kind leren consequent te zijn kun je gelukkig ook op heel andere manieren aanpakken waar paard en ruiter op de lange termijn wel beter van worden.

Marij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 07:24

@ Snippertje; Hele aparte benadering van je... Een kind wat moet leren rijden een slofteugel in handen duwen...

Ik ben het wel eens met dat 'grastouwtje', deed ik zelf eigenlijk ook altijd met zulke pony's in de les. Strotouwtje, dik elastiek aan t einde en vast maken aan t zadel of iets in de strekking.

* Weet niet wie het zei; maar bij de dravers ook iets dergelijks te hebben gezien.... Maar dat is wat anders, ziet er qua idee mss zelfde uit, maar werking en bedoeling ervan is anders *

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 07:32

Er bestaat inderdaad een riempje, vaak voor shetlanders, die er voor zorgt dat de pony de hals niet naar beneden kan doen. Kennissen van mij hebben die ook, en zijn er super tevreden over!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 08:27

Mijn nichtje van acht rijdt op een manege waar deze grastouwtjes ook wel eens gebruikt worden. Voor de pony is het geen probleem, het grastouwtje wordt immers niet aan het bit bevestigd. En het zorgt ervoor dat de kinderen niet steeds uit het zadel worden getrokken met alle gevolgen van dien.

snippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:02

daniella74
Zagen?
Wie praat er hier over zagen? Dat maak jij ervan!!!
Kleine ophoudingen aan de teugel geven is dus zeker niet zagen!!! Dit zorgt ervoor dat je paard het bit niet meer vastpakt en op deze manier in combinatie met aandrijven of eventueel een tikje geven leer je het paard het wel af!!!

En al zal je zagen?! Dit paard trekt een kind het zadel uit!!! Nee dat is lekker!!!

Dit hoeft een paard bij mij niet te proberen en dat heb ik er ook binnen 5 minuten uit!!! Niet al zagend, maar gewoon op een goede manier, lekker dubieus!!!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:20

Beurtelings links rechts inwerken is zagen. En er worden hier genoeg paardvriendelijke tips gegeven waar het kind beter van gaat rijden en de pony geen last van heeft. Ik ben niet erg onder de indruk van jouw manier van rijden als jij dingen zo oplost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:28

Met daniella eens.
Dat is idd precies wat we zagen noemen.

Marij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:43

Ik heb met name moeite met Snippertjes opmerking betreft de slofteugel.... (meer als met die opmerking over dat links - rechts getrek --> waar ik ook al moeite mee heb, gezien dat al onder categorie 'zagen' valt en ik zeer met Danielle eens ben)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:44

? mijn reactie is weg ?

nou nogmaals dan maar

die zogenaamde gras teugel is fijn
maar de balance teugel (kan je zelf eens uitproberen door bv een extra teugel om de hals te doen) werkt ook fijn
is de meest zachte duidelijke hulpteugel die ik ken
voor zowel ruiter als paard
ruiterleert stillere hand en paard word vriendelijk verzocht
achterhand te gebruiken
zonder achterhand GEEN rem GEEN stuur
daarbij duidelijker in stop rechts en links

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:20

daniella74 schreef:
snippertje schreef:

Ik mag toch hopen dat je dit niet serieus meent...... Ik zie in je profiel dat je meerdere ponies naar het M2 hebt gereden, dat wordt op deze manier wel heel dubieus. Een kind leren consequent te zijn kun je gelukkig ook op heel andere manieren aanpakken waar paard en ruiter op de lange termijn wel beter van worden.

Hier ga ik helemaal in mee, blijbkaar vergeet Snippertje dat het gaat om een jonge kind dat nog erg veel te leren heeft wat betreft het rijden. Die duw je toch geen slofteugel in de handen?! En links rechts inwerken, hoe hard of hoe zacht ook, tsja dat noemt men zagen...

En op die manier kun je natuurlijk óók in de M2 rijden, of dat eerlijk is is een 2e...

Evitatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:00

Hallo,

Mijn paard durft ook wel eens te hangen.
Bij mij helpt het dan als ik goed benen geef, dan komt ze meteen terug met haar hoofd omhoog...
Of bijvoorbeeld meteen als ze hangt een licht tikje met m'n zweep geven...
Zou dit kunnen helpen?

Marij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 21:05

@ evitatje; Ik denk daqt betreffende ruitertje nog te jong/ te klein is om het op deze manier op te lossen. Jou manier is idd wel een voor de hand liggende, doeltreffende en eerlijke manier. :D Zo hoor je het ook op te lossen in mijn ogen. Rustig en eerlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 21:15

http://images.google.nl/images?hl=nl&q=daisy+rein&gbv=2&aq=f&oq=

Deze worden veel gebruikt in Engeland (aangezien de ponysport met kleine kindjes daar heel veel groter is dan hier). Deze dwingt niet tot een bepaalde houding maar grijpt wel in als de pony voorover duikt. Rijtechnisch kan je dit gewoon nog niet oplossen met een klein kind en pony's maken hier toch vaak een leuke streek van.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 21:46

Die teugel bedoelde ik dus :j. Bij Le Monde Du Cheval is die te bestellen.

snippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 22:48

Je hebt doorvragen en doorzagen ;)
Wanneer een pony een kind het zadel uittrekt vind ik dat dit kind aan de pony duidelijk mag vragen dat hij hiermee stopt... Wanneer de pony aan de teugels trekt het bit links rechts (even laten voelen) en aansporen/ of tikje... Hiermee leert hij het af...

En wanneer dit kind te jong is om dit te ondernemen... Slofteugel is inderdaad wel wat cruciaal!!! Een elastiek wat niet met het bid verbonden staat is dan zeker wat milder! En longeren tijdens het rijden lijkt me ook een goede optie.......

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 06:42

Sorry Snippertje, ik blijf ten alle tijden tegen het links/rechts verhaal tenzij je op de openbare weg aan de kletten bent en er een vrachtwagen aankomt (of iets anders extreems waar echt gevaar is). Als je had gezegd op 2!! teugels gelijktijdig weerstand bieden als de pony trekt was ik daar met je in mee gegaan. Deze manier heb ik ook aangegeven met plukje manen vasthouden aangeizen het een jong kind betreft.

Offtopic, wat zou ik graag de ponycultuur van GB hier in Nederland hebben.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 07:19

Juliette86 schreef:
http://images.google.nl/images?hl=nl&q=daisy+rein&gbv=2&aq=f&oq=

Deze worden veel gebruikt in Engeland (aangezien de ponysport met kleine kindjes daar heel veel groter is dan hier). Deze dwingt niet tot een bepaalde houding maar grijpt wel in als de pony voorover duikt. Rijtechnisch kan je dit gewoon nog niet oplossen met een klein kind en pony's maken hier toch vaak een leuke streek van.

dat is idd de betreffende teugel :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 07:34

snippertje schreef:
daniella74
Zagen?
Wie praat er hier over zagen? Dat maak jij ervan!!!
Kleine ophoudingen aan de teugel geven is dus zeker niet zagen!!! Dit zorgt ervoor dat je paard het bit niet meer vastpakt en op deze manier in combinatie met aandrijven of eventueel een tikje geven leer je het paard het wel af!!!

En al zal je zagen?! Dit paard trekt een kind het zadel uit!!! Nee dat is lekker!!!

Dit hoeft een paard bij mij niet te proberen en dat heb ik er ook binnen 5 minuten uit!!! Niet al zagend, maar gewoon op een goede manier, lekker dubieus!!!

Je noemt het nu een kleine ophouding geven maar in je vorige post noemde je het een rukje geven. imo toch twee zeer verschillende dingen ;)

Ik kan zo gauw ook even geen foto vinden van het grastouwtje die ik ken, maar lijkt mij inderdaad de meest praktische oplossing.
Nicky, ik ken die balansteugel die jij bedoelt, maar heeft dat wel nut in dit geval?
Het meisje heeft dan twee teugels in haar handen maar pony zal aan de gewone teugel net zo hard gaan trekken toch; dan heeft het meisje het alleen maar lastig met zoveel in haar handen?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 07:42

ja was ook al op zoek daar spammen niet mag en ik m niet in een mijn album opgeload kreeg

de balance teugel
pony voelt dan ook de druk op borst he ;)
in de regel is dat een goede manier om het onder je vandaan te lopen te minderen
zal niet een enige oplossing zijn maar meestal werkt het erg positief

"vroeger" zeg een 24 jaar geleden toen ik begon met pony rijden
hadden alle beginnende ruitertjes/ponys zoiets
was veel normaler toen als tegenwoordig
daar tegenwoordig er vaak een andere reden voor gegeven word
alleen was deze teugel er nog niet en hadden we dus een halster touw
dat was pas een hand vol

ze kan dan iig niet teveel in de mond rotzooien heeft een dubbelle werking
voor zowel de zachtere hand van de ruiter als een verzoek om tillen van het paard
en duidelijker remmen sturen
en met name voor paarden die bitbeetpakken of gaan hangen
is het een ideale teugel

deze balance teugel kan samen met de normale teugel door de hand
en is net zo dik als een normale teugel