Ik weet het echt niet meer met mijn luie paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kissmeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:21

met sporen kun je misschien wel de dominatie van het paard
veranderen. Ik zeg ook niet om keihard te stompen maar even laten weten dat jij ook iets hebt om de baas te zijn.
bedoel als dit paard al boos wordt dat het moet zweten???dan ben je al wel heel ver heen
En als het nou een enorm pak heeft kun je altijd nog scheren misschien dat hij zich daar happy en fris bij voelt?
en in geval van insuline resistentie zal hij tijdens buitenritten ook li moeten zijn,,
terwijl ts aangeeft in groepsverband dat het dan goed gaat?!

Nonce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:31

Zou graag dit topic volgen, heb ongeveer hetzelfde probleem gehad,

Vorig jaar zomer wilde mijn paard ook niet echt meer lopen... Met zadelen was ze altijd al wat chagrijnig, en omdat ze half gelders is, heeft ze niet heel veel "bloed"van haarzelf.
Heb de chiropracter laten komen om haar gewoon voor de zekerheid een keer na te laten kijken. (in mijn geval Jori Wester, Osteopaat). Er was niets met mijn paard aan de hand, maar ze is wel behandeld, en waarschijnlijk zou ze ook wat vriendelijker worden.
En dat hielp, ze is al een stuk vrolijker! Verder is dressuur niet echt haar ding, en vind ze snel saai, dus ben ik weer met haar gaan springen (ook al vind ik dat nog zo eng!), en trainen we de dressuur ongeveer 3 keer per week. Verder afgewisseld met springles, buiten om, of, als ik ga rijden, niet dressuuurrijden, maar haar gewoon regelmatig laten gaan, en dan mag ze zo hard als ze kan. In het begin dacht ze echt: Wat wil jij nou? ?? maar op een gegeven moment had ze het door, en als ik nu de bak in kom, heb haar los en ze weet wat we gaan doen, trekt ze vanzelf aan, en dan beloon ik haar voor het feit dat ze het leuk vind om te gaan lopen...
Tevens voer ik haar Kentucky E lite van Havens, hoge vitaminering en worden ze "heter" van. (Ze krijgt s'ochtends halve schep draversbrok, hele schep Kentucky E Lite, s'avonds zelfde (rond 6 uur) en rond 9 uur halve schep muesli. Ook zorg ik ervoor dat ze niet in een te vette wei komt in de zomer, omdat ik de indruk had dat ze daar (in 1 dag had ze heel veel gegeten) ook last van heeft gehad... (teveel eiwitten). Bij mij werkt het in ieder geval, en gaat het beter.

Hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt, heel veel succes!

Gr. Nonce.

InekeH87

Re: Ik weet het echt niet meer met mijn luie paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 14:05

Ze is tijdens buitenritten heel vrolijk en wel goed voorwaarts. Ik vindt het alleen wel belangrijk dat ze ook in de bak moet kunnen lopen. Buitenritten alleen doe ik af en toe maar dat vind ze erg spannend en dan staat ze veel stil.
Ik rijd op het moment 1 tot 2 keer in de week met haar in de bak onder begeleiding van een instructrice. Zelf rijden doe ik momenteel niet want mijn instructrice kan haar net dat beetje extra vanaf de grond aandrijven om haar te laten lopen.

Ze heeft een mooie dunne vacht en ze raakt ook niet snel bezweet dus het vervelend worden als ze bezweet is komt niet zo vaak voor. Op een buitenrit heeft ze hier wederom ook geen last van. Ik kan met haar een uur in de bak rijden zonder dat ze bezweet raakt pas als ik echt aan de longe haar flink laat rennen dan raakt ze bezweet.

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 14:28

Lijkt mij dat je je merrie eens flink moet aanpakken..... Als je zeker weet dat ze verder niks mankeert en je bent al 2 jaar!!!!!! bezig, moet je denk ik eens goed nadenken wat je verder wilt. Wil je verder met dit paard, dan zal je haar dominate gedrag toch echt moeten afleren. Ze kan verder in de omgang nog zo lief voor je zijn, dit kan ook dominat gedrag zijn!!! En die plastic paal....ook niet zo'n goed idee, het is toch van de zotte dat je zo je paard voorwaarts moet krijgen??!!

Zoek een goede instructrice/teur die zonder atributen jou deskundig kan helpen. Laat niet over je heen lopen en pak je merrie aan!!! (mits ze echt niks mankeert natuurlijk!!)

Heel veel succes!!

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 14:49

Lies21 schreef:
Lijkt mij dat je je merrie eens flink moet aanpakken..... Als je zeker weet dat ze verder niks mankeert en je bent al 2 jaar!!!!!! bezig, moet je denk ik eens goed nadenken wat je verder wilt. Wil je verder met dit paard, dan zal je haar dominate gedrag toch echt moeten afleren. Ze kan verder in de omgang nog zo lief voor je zijn, dit kan ook dominat gedrag zijn!!! En die plastic paal....ook niet zo'n goed idee, het is toch van de zotte dat je zo je paard voorwaarts moet krijgen??!!

Zoek een goede instructrice/teur die zonder atributen jou deskundig kan helpen. Laat niet over je heen lopen en pak je merrie aan!!! (mits ze echt niks mankeert natuurlijk!!)

Heel veel succes!!

Mee eens :) .

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 17:18

Ik heb een hele goede instructrice. Ze heeft veel ervaring en begeleid al meerdere jaren mensen op alle niveaus. We zijn bezig om haar op een normale manier voorwaarts te krijgen zonder dat ik mijn paard verrot moet slaan. Ik begrijp dat ik haar aan moet pakken maar ik ben niet van plan om dat te doen door haar net zo lang te slaan totdat ze goed loopt. Dat is wat alle andere instructeurs tot nu toe hebben aangeraden en waar ik het niet mee eens ben.

Met die plastic paal dat is in feite hetzelfde idee als met een longeerzweep, we hadden het wel met een longeerzweep willen doen maar daar heeft ze maling aan, die paal had ze ontzag voor en daar wou ze wel weg van lopen. Dat is in mijn visie hetzelfde als achter een jong paard met de longeerzweep aan lopen.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:26

InekeH87 schreef:
Ik heb een hele goede instructrice. Ze heeft veel ervaring en begeleid al meerdere jaren mensen op alle niveaus. We zijn bezig om haar op een normale manier voorwaarts te krijgen zonder dat ik mijn paard verrot moet slaan. Ik begrijp dat ik haar aan moet pakken maar ik ben niet van plan om dat te doen door haar net zo lang te slaan totdat ze goed loopt. Dat is wat alle andere instructeurs tot nu toe hebben aangeraden en waar ik het niet mee eens ben.

Met die plastic paal dat is in feite hetzelfde idee als met een longeerzweep, we hadden het wel met een longeerzweep willen doen maar daar heeft ze maling aan, die paal had ze ontzag voor en daar wou ze wel weg van lopen. Dat is in mijn visie hetzelfde als achter een jong paard met de longeerzweep aan lopen.

Ik bedoel niet dat je je paard 'verrot' moet slaan. Maar als je paard medisch helemaal oké is en dus gewoon maling heeft aan je been, zou ik
toch maar eens wat strenger doorkomen ja. En naar mijn mening mag dat best even pijn doen. Als ze dan reageert, meteen intensief belonen natuurlijk :) . Maar goed je zegt dat je een hele goede instructrice hebt, dan zal het vast wel goedkomen. Ik wens je in ieder geval heel veel succes met je paard en hoop dat het snel beter gaat :) .

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:38

Sunrise_ schreef:
InekeH87 schreef:

Ik bedoel niet dat je je paard 'verrot' moet slaan. Maar als je paard medisch helemaal oké is en dus gewoon maling heeft aan je been, zou ik
toch maar eens wat strenger doorkomen ja. En naar mijn mening mag dat best even pijn doen. Als ze dan reageert, meteen intensief belonen natuurlijk :) . Maar goed je zegt dat je een hele goede instructrice hebt, dan zal het vast wel goedkomen. Ik wens je in ieder geval heel veel succes met je paard en hoop dat het snel beter gaat :) .

EENS!!!
Sorry hoor maar als je al 2 jaar bezig bent, ik zou toch wel voorkomen dat ze maling aan de zweep krijgt, heeft ze die al eens tegen d'r kont gevoeld???!!!! Dan is de maling er snel af hoor!!! Als jij er niet wilt aanpakken omdat het dan misschien niet zo vriendelijk is en het paard dan "pijn" heeft, kom je echt niet verder en moet je echt eens gaan nadenken of je nog wel verder wil, of jouw eigen zelfvertrouwen qua rijden helemaal naar beneden wil laten halen door zo'n merrie.??!! Als jij het altijd maar vriendelijk wil doen en niet is een keer op je strepen gaat staan zal ze nooit respect voor je krijgen, soms moet je gewoon eens hard optreden en niet over je heen laten lopen maarja........

Een instructeur die met een paal achter je paard aanloopt om die voorwaarts te krijgen heb ik niet zo hoog in het vaandel staan...... Het zijn wat tips, aan jou om er wat aan te doen!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:47

InekeH87 schreef:
Als ik op haar rug zit heb ik veel minder gezag over haar dan wanneer ik er naast loop en daar maakt ze misbruik van ik weet dat dit de dominantie van haar is ik weet alleen niet hoe ik dit op moet lossen. Ze zal mij er niet afgooien dus een flinke tik geef ik haar echt wel het probleem is dat ze er helemaal niet op reageert.

Ik ga er even vanuit dat je paard gezond is, en dat het voer ook goed is. Dan denk ik dat wat hierboven staat je probleem is.. Stef wilde tot twee jaar terug ook liever niet lopen onder het zadel, maar was een zeer braaf paard in de hand. Stilstaan was makkelijker en hij wat totaal niet onder de indruk van mij als ik op zijn rug zat.

Heel veel doorzetten en er aan blijven rijden en nu loopt hij als een trein: hij moest even leren dat als ik op hem zit, hij ook moet luisteren. Doorzetten is soms wat harder in komen met de zweep, niet leuk, maar op de grond corrigeer je ook je paard als hij iets doet wat niet mag. En soms moet je hier even flink in doorzetten, uiteindelijk raakte hij zo geirriteerd door de zweep dat hij wel ging lopen en kreeg er lol in. Werken met je baas is immers leuker dan ruzie zoeken met elkaar. Stef heeft het inmiddels geleerd en nu kan ik met een stemverheffing al duidelijk maken dat ik iets niet tolereer.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 17:54

Even duidelijk een tik is bij mij geen aai. Ik geef echt een goede correctie maar ze heeft er gewoon maling aan.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 08:18

Dat had Stef ook, hij bewoog soms niet eens als echt hard de zweep er over heen ging. Maar het is echt doorzetten: van 1 tik zijn zulke figuren niet onder de indruk. Pas toen bij Stef de irritatie grens bereikt was en hij doorhad dat ik niet opgaf ging hij lopen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 09:36

Overigens zijn veel paarden "lui" als het op echt werken aankomt. Mijn arabier heeft in de bak ook duidelijk minder zin als buiten en uit dat door o.a. overal op te letten en van te schrikken en als ik er niet aan werk te gaan lopen sloffen, die moet ik echt vanaf het moment dat ik erop zit flink rijden, anders maakt hij misbruik van de situatie en gaat zijn eigen ding doen. Als hij dan eenmaal loopt dan is hij na verloop van tijd supersensibel en hoef ik maar mijn grote teen te bewegen om een reactie te krijgen.
Ik weet niet of het al gevraagd is, maar hoe is je paard als je met haar naar buiten gaat? Nog steeds sloom/ lui of kan ze dan wel lopen.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 12:08

@ElCid als ik met haar buiten ben is ze alert en goed voorwaarts. Ik ga morgen met haar een dag lang op buitenrit en dan is er geen probleem.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:41

Dit is het soort paard van 'voor wat hoort wat'. Als ze wel loopt (waar ze eigenlijk geen zin in heeft), wat krijgt ze er voor terug? Waarschijnlijk niets... Dit paard is niet bang voor je, of voor je 'straffen', ze heeft geen respect voor je en wil niet met je meewerken.

Is dat dan een rijtechnisch probleem? NEE, het is een relatieprobleem. Het wordt beter als je je paard laat merken dat je haar meningen en gevoelens begrijpt en respecteerd, zonder haar de leiding over te laten nemen. Nu dwing je haar steeds tot iets wat ze eigenlijk niet wil en zo breek je langzaam de relatie af. Dit is geen partnerschap meer.

Moet je dan flauw zijn voor je paard en alleen maar aaien? Nee, je moet wel reactie van haar verwachten. Verwacht alleen niet gelijk een heel rondje!

Voor dit soort paarden zijn cirkels saai: zo kom je nergens en het is altijd maar het zelfde. Je schrijft dat je buiten geen problemen hebt met het voorwaarts. Het kan dus wel.

Wat je met dit paard moet doen is rechte lijnen en kleine stukjes! Zet twee pionnen of iets 5 meter uit elkaar, stap van de ene pion naar de andere en sta dan stil. Wacht minstens zo lang bij de pion (de eindbestemming) als dat het duurde om van de ene pion naar de andere te lopen. Ga dan weer terug naar de andere pion.

Als je paard doorheeft dat ze mag stoppen bij de pion, zal ze graag naar de andere pion lopen (note: eis reactie als je naar de volgende pion gaat, ze moet wel gáán, maar het tempo maakt niet zoveel uit). Het stoppen is haar beloning. Wat vaak nóg beter werkt bij dit soort paarden is een beetje voer bij de pion (niet altijd, maar soms).

Ze de pionnen steeds verder uit elkaar. Uiteindelijk kun je over de hoefslag van hoek naar hoek, en dan in elke hoek even stoppen. Je paard zal gemotiveerder worden, omdat ze steeds een beloning krijgt, jij hebt een betere focus omdat je ergens naar toe gaat in plaats van in een rondje rijden. Meestal duurt het niet heel lang voordat het paard zelf aanbiedt naar de volgende hoek of pion te draven.

Belangrijk bij dit soort paarden is dat je de sessies kort houdt en je moet het vooral niet op werk laten lijken. Begin lekker aan de lange teugel en hinder haar niet in haar begwegingen: wil ze stoppen tussen twee punten? Laat haar stoppen, en vraag haar daarna om weer te gaan. Ga niet voorkomen dat je paard een fout maakt, want dit soort paarden is erg goed om de ruiter harder te laten werken dan zij :)

Parelli heeft drie hele goede dvds over dit onderwerp.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:05

InekeH87 schreef:
@ElCid als ik met haar buiten ben is ze alert en goed voorwaarts. Ik ga morgen met haar een dag lang op buitenrit en dan is er geen probleem.

Dat vind ze leuk, dus dan gaat ze aan het werk. In bak vind ze niks aan, dus zal ze daar ook geen moeite doen.
Wat ook in het vorige antwoord staat, zorg ook in de bak voor afwisseling, dit soort paarden moet je de hele tijd "uitdagen", ze moet "na kunnen denken" over hoe ze iets aan moet pakken.

Dus laat je fanstasie de vrije loop en ga "hindernissen" in de bak zetten, niet om te springen al kan dat ook, maar bijv. een zeil op de grond waar je overheen wil, een plank ( "brug"), pionnen, paraplu's, etc.
Dat soort dingen wordt tegenwoordig "schriktraining" genoemd, maar is ook heel goed te gebruiken om je paard een extra uitdaging te gunnen. Iets als een western trail parcours http://www.youtube.com/watch?v=bV2rjy6L ... 1&index=43
of Working equitation http://www.youtube.com/watch?v=qEKJ5iw4vhs .

Dat moet je ook niet iedere dag doen, maar ter afwisseling 1 of 2 x per week, daarbij het grondwerk a la Parelli etc., buitenritten en ook zo nu en dan "gewoon" dressuur. Je paard weet dan nooit echt wat de bedoeling is en daarmee "prikkel" je haar een beetje, dat heeft ze nodig.

Grote kans dat je haar dan wel wakker kan schudden. Sommige paarden hebben nu eenmaal een hekel aan het saai rondjes lopen in de bak, als je al dressuur rijdt doe het dan geen uur, maar hooguit 30 minuten en ga dan iets "leuks" doen.

Overigens om te belonen met voer zou ik niet zo snel doen, probleem is dan dat je paard dat toch van je gaat verwachten en op een gegeven moment in staking kan gaan omdat ze niks krijgt, maar het idee van bovenstaand antwoord is zeker een goed idee. Het steeds duidelijk van 1 punt naar een ander punt rijden is heel goed, je kan ook de bakletters of andere dingen gebruiken als punt waar je heen wil, dat geeft je paard ook het gevoel dat ze ergens mee bezig is. Als ze bijv. 30 minuten goed gewerkt heeft stijg je af en zet je haar weer op stal/ wei met hooi. Dat is uiteindelijk de beste beloning.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:10

@ Alicia2u: Wat een goed stukje. Ik heb een zelfde type paard en ze is inmiddels al een stuk gewilliger, maar deze tips (althans het idee erachter) kan ik op bepaalde momenten zeker toepassen. Ik denk dat TS hier ook echt wat aan kan hebben.

Het enige waar je met deze oefening denk ik op moet letten is dat als jullie een stapje verder zijn, je paard niet zelf gaat beslissen dat ze mag stoppen op de bestemming die zij kiest, maar dat JIJ bepaalt.

Wat bij mij ook geholpen heeft is dat ik gestopt ben met steeds maar drijven. Omdat ik haar niet voorwaarts kreeg ging ik steeds meer gespannen zitten en bleef ik maar drijven. Ook als ze al in de gewenste gang zat, om terugvallen in tempo te voorkomen. Nu ontspan ik mijn lichaam meer en drijf ik alleen een keer stevig met mijn benen als ze daadwerkelijk terugvalt.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:11

30 minuten is wel erg lang hoor. Ik zou beginnen met 5 tot 10 minuten.

Als je met voer werkt is het belangrijk dat je dat niet doet om om te kopen. Voer niet uit je zak of je hand, maar leg het voer van te voren ergens neer op de grond. Zodra je paard dan ergens komt 'vind' ze het voer, geheel onverwachts. Je lokt haar niet ofzo.

Werkt erg goed ter motivatie: Ben je ook niet aangenaam verrast als je thuis wordt onthaald met een lekker diner klaargemaakt door je vriend? :P

EDIT: ik heb zelf ook zo'n paard dat niet graag in de bak werkt. Waarschijnlijk niet zo extreem als jij, maar ik heb wel momenten gehad dat er flink werd gestaakt en gebokt. Ik ben met de eerder omschreven techniek aan de gang gegaan en binnen een week kon ik van de ene naar de andere hoek galoperen op alleen m'n zit (ik hoefde niet eens mijn been aan te leggen), terwijl daarvoor mijn paard alleen maar op de plaats ging bokken als ik been gaf voor een versnelling hoger.
Die rechte lijnen en de focus doen het hem, gewoon van A naar B rijden. Nu rijden we in de bak nog steeds van A naar B, maar dan zit er soms wel een volte tussen, of een stukje schouderbinnenwaarts etc. Als ik de motivatie voel zakken, doe ik weer een stapje terug. Ik hou de sessies kort en stop altijd op het beste moment. Ik begin altijd met kleine stukjes en veel pauzes en dat werkt; als mijn paard gemotiveerd is biedt hij zelf langere stukken aan, maar ik ga niet continue drijven voor het voorwaarts, ik ga niet de hele tijd voorkomen dat hij terugvalt, en voilá, mijn paard kan nu een heel eind gaan zonder van gang te veranderen en zonder dat ik er ook maar iets aan hoef te doen. Dat was een paar maanden terug wel anders.

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:18

Ik denk dat je dit paard eens flink moet laten zien wie bepaalt wat er gebeurd.......
Ze houdt er niet van om te zweten? Dat is toch niet jouw probleem. Als je echt weet dat er niets aan de hand is met haar op medisch gebied zou ik zeggen doe wel een keer een scherpe spoor aan, laar haar aan de longe zich even in het zweet werken als je het niet voor elkaar krijgt als je erop zit, blijf proberen om die rondjes te laten draaien als ze niet vooruit wil, maar geef vooral niet op! Lopen zal ze!

Ik bedoel dit trouwens niet als heel hard slaan oid, maar jij bent uiteindelijk wel diegene die bepaalt wat er gebeurd....

Heel veel Succes!!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:23

Een paard van 5 zou toch echt zo nu en dan 30 minuten aan het werk moeten kunnen, maar als je met iets nieuws begint is korter wel een goed idee. Het is daarom ook aan te bevelen om als het paard iets "goed" heeft gedaan te stoppen, is een beloning op zich.

Ik bedoelde de 30 minuten ook als tegenovergestelde van het "uur ( 60 minuten)" waar veel mensen aan vast houden om saai in de bak rondjes over de hoefslag te rijden met een keer een volte of van hand veranderen. Als ik op die manier met mijn paarden rijd houden ze het na verloop van tijd ook voor gezien, maar als ik in dat "uur" ( meestal is het ca. 40 minuten) veel afwisseling stop; veel afwenden, 2e hoefslag, etc. etc) worden ze steeds enthousiaster.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:25

Er is laatst een vrij uitgebreid topic geweest over flegmatieke paarden. Ik kan uiteraard alle tips die daar genoemd zijn hier ook typen, maar ik maak het mezelf makkelijk en plaats alleen de link:
[OPG] flegmatiek paard, wie heeft er ook 1?

Heel veel tips van mede-luie-paarden-eigenaren.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:25

ccathalijne schreef:
Ik denk dat je dit paard eens flink moet laten zien wie bepaalt wat er gebeurd.......
Ze houdt er niet van om te zweten? Dat is toch niet jouw probleem. Als je echt weet dat er niets aan de hand is met haar op medisch gebied zou ik zeggen doe wel een keer een scherpe spoor aan, laar haar aan de longe zich even in het zweet werken als je het niet voor elkaar krijgt als je erop zit, blijf proberen om die rondjes te laten draaien als ze niet vooruit wil, maar geef vooral niet op! Lopen zal ze!

Ik bedoel dit trouwens niet als heel hard slaan oid, maar jij bent uiteindelijk wel diegene die bepaalt wat er gebeurd....

Heel veel Succes!!

Ja, dan heeft het paard de volgende keer zeker heel veel zin om weer met Ineke op pad te gaan, want de vorige keer was ook zo leuk.

Dit paard is gewoon niet gemotiveerd om te gaan, dát is het probleem. Bovendien heeft ze weinig respect voor de ruiter, dat is waar, maar dat wordt niet beter als je haar een keer flink laat lopen. Als je effectief bent zal je paard bang voor je worden, als je niet effectief bent zal je paard ontzetten boos op je worden en misschien zelfs agressief gaan doen (ze is toch al dominant). Beide uitkomsten lijken me niet gewenst.

Wanneer gaan mensen nu eens dingen bekijken vanuit het perspectief van het paard? Waarom doet een paard wat hij doet? In plaats van hem te onderwerpen aan onze wil en hem dwingen tot dingen die wellicht schadelijk voor zijn fysieke en mentale gezondheid zijn. We leven in de 21e eeuw en er is ontzettend veel onderzoek gedaan naar gedrag van paarden. Weten we nu nog steeds niet beter dan deze barbaarse methoden?

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:27

Het wil ook nog wel eens helpen om, als ze niet vooruit wil, haar achteruit te laten gaan. Gewoon een paar pasjes, rustig aan. Dan weer hulp geven om voorwaarts te gaan, wil ze niet, weer een paar pasjes rustig achterwaarts. Ze leren al snel dat voorwaarts makkelijker is dan achterwaarts! Zelfde als je van stap in draf wil, wil ze niet, dan even halt en achterwaarts. Dan weer voorwaarts weg en in draf. (zo nodig steeds herhalen) Is een vriendelijke manier met goede mogelijkheden om te belonen en zonder zweep en sporen ed. Succes.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:32

ElCid schreef:
Een paard van 5 zou toch echt zo nu en dan 30 minuten aan het werk moeten kunnen, maar als je met iets nieuws begint is korter wel een goed idee. Het is daarom ook aan te bevelen om als het paard iets "goed" heeft gedaan te stoppen, is een beloning op zich.

Ik bedoelde de 30 minuten ook als tegenovergestelde van het "uur ( 60 minuten)" waar veel mensen aan vast houden om saai in de bak rondjes over de hoefslag te rijden met een keer een volte of van hand veranderen. Als ik op die manier met mijn paarden rijd houden ze het na verloop van tijd ook voor gezien, maar als ik in dat "uur" ( meestal is het ca. 40 minuten) veel afwisseling stop; veel afwenden, 2e hoefslag, etc. etc) worden ze steeds enthousiaster.

Het paard zal fysiek wel in staat zijn 30 minuten te lopen, zelfs wel 60 of meer, maar zoals ik het nu opvat is het dier mentaal niet in staat tot die inspanning. Je moet het paard (en de mens) op drie vlakken beoordelen als je wilt weten of ze in staat zijn tot iets: als eerste emotioneel, als tweede mentaal en als laatste pas fysiek.

Een paard wat emotioneel niet in controle is over zichzelf, kan zich mentaal en fysiek niet focussen. Het reageert uit instinct en is reatief. Dit is niet geschikt om mee te rijden en zelfs gevaarlijk. Mensen proberen emotionele paarden vaak te kalmeren door ze fysiek aan het werk te zetten en bv een lage hoofdhouding af te dwingen, maar dit heeft geen effect: het paard is nog steeds emotioneel, instinctief en reactief en zal niet optimaal kunnen presteren.

Mentaal gezien praat ik over het vasthouden van een bepaalde gang en richting zonder dat de ruiter zich ermee bemoeid (wat in dit specifieke geval het probleem is). Kan het paard zich focussen en concentreren? Is het gemotiveerd om een bepaalde taak uit te voeren?

Daarna ga je pas fysiek kijken: het paard is emotioneel en mentaal in balans, nu kan het lichaam ook in balans komen. Je kunt nu vragen om verschillende buigingen en ritme in de gangen. Echter, zonder de eerste twee voorwaarden kun je fysiek weinig uitrichten en zal je alleen maar het lichaam schade toebrengen, omdat het paard emotioneel en/of mentaal in balans is en zichzelf dus niet juist kan dragen.

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:34

Alicia2u schreef:
ccathalijne schreef:

Heel veel Succes!!

Ja, dan heeft het paard de volgende keer zeker heel veel zin om weer met Ineke op pad te gaan, want de vorige keer was ook zo leuk.

Dit paard is gewoon niet gemotiveerd om te gaan, dát is het probleem. Bovendien heeft ze weinig respect voor de ruiter, dat is waar, maar dat wordt niet beter als je haar een keer flink laat lopen. Als je effectief bent zal je paard bang voor je worden, als je niet effectief bent zal je paard ontzetten boos op je worden en misschien zelfs agressief gaan doen (ze is toch al dominant). Beide uitkomsten lijken me niet gewenst.

Wanneer gaan mensen nu eens dingen bekijken vanuit het perspectief van het paard? Waarom doet een paard wat hij doet? In plaats van hem te onderwerpen aan onze wil en hem dwingen tot dingen die wellicht schadelijk voor zijn fysieke en mentale gezondheid zijn. We leven in de 21e eeuw en er is ontzettend veel onderzoek gedaan naar gedrag van paarden. Weten we nu nog steeds niet beter dan deze barbaarse methoden?

Als ik mijn pony één keer goed aanpak heeft hij wel door hoe het zit en hoef ik hem niet weer de les te lezen. En wat is er mis mee om even een keer een flinke prik in zijn ribben te geven? Of even er door heen te werken aan de longe? Daar gaat hij heus niet dood aan en vaak gaat de omgang met je paard vaak makkelijker als je ze duidelijk maakt dat jullie het samen doen maar dat hij wel naar je moet luisteren.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:45

ccathalijne schreef:
Als ik mijn pony één keer goed aanpak heeft hij wel door hoe het zit en hoef ik hem niet weer de les te lezen. En wat is er mis mee om even een keer een flinke prik in zijn ribben te geven? Of even er door heen te werken aan de longe? Daar gaat hij heus niet dood aan en vaak gaat de omgang met je paard vaak makkelijker als je ze duidelijk maakt dat jullie het samen doen maar dat hij wel naar je moet luisteren.

Inderdaad moet er reactie komen van het paard: geen reactie is geen optie. MAAR: Het is écht niet nodig om een paard een flinke por te geven of 5 rondjes aan de lijn rond te slaan om een reactie te krijgen. Een paard snapt niet waarom hij dat doet. Bovendien kun jij als mensen nooit snel genoeg reageren om effectief te zijn als je pony die por wél verdient als straf: tegen de tijd dat jij die por geeft, weet je pony allang niet meer waarom.

Ik weet overigens zeker dat jou pony veel liever op de wei staat met zijn maten dan dat hij met jou gaat rijden. Hij is toch je vriend? Het zou wat zijn als je later je man zou moeten vangen om met hem naar de film te gaan, dat hij hard voor je wegrent wanneer jij hem probeert in de auto te krijgen. Als je paard niet aan komt lopen als je bij de wei staat en je hem helemaal moet gaan halen, dan heb je dus zo'n relatie: eigenlijk wil hij helemaal niet.

Mijn paard wilde vroeger ook niet, ik moest hem vangen, soms wel met twee mensen tegelijk. Zelfs met het rijden liep hij van me weg, onder me uit, ging ervandoor etc. (Kijk maar eens naar foto's in mn profiel). Tegenwoordig is onze relatie goed: hij komt aanlopen als ik richting de wei kom, op goede dagen zelfs in draf of galop! Hij steekt zelf zijn neus in het halster. Hij doet zelf zijn bit in als ik dat vraag, bij het zadelen staat hij mooi stil.
Als ik wil opstappen staat hij altijd stil, als ik op een opstapje sta om op te stappen, stapt hij vanzelf zijwaarts dichterbij. Verleden week sprong hij vanzelf vanuit stap over een hindernis van 1 meter (was per ongeluk, mijn focus was slecht denk ik, ik wilde er eigenlijk voorlangs. Zat zonder zadel en hoofdstel op mijn paard).
Als de relatie goed is gaan dat soort dingen echt vanzelf.

En nee, ik heb geen wonderpaard. Ik ken veel mensen met ongeveer dezelfde benadering als ik en met dezelfde en soms zelfs nog betere resultaten! Met gewone paarden, maar ook met beschadigde paarden met trauma´s etc. Het kost tijd, ja, dat zeker. Nou en? Het is me elke seconde 3 keer waard geweest en ik zou het zo nog 10 keer doen als het moest.