Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Lies21 schreef:Lijkt mij dat je je merrie eens flink moet aanpakken..... Als je zeker weet dat ze verder niks mankeert en je bent al 2 jaar!!!!!! bezig, moet je denk ik eens goed nadenken wat je verder wilt. Wil je verder met dit paard, dan zal je haar dominate gedrag toch echt moeten afleren. Ze kan verder in de omgang nog zo lief voor je zijn, dit kan ook dominat gedrag zijn!!! En die plastic paal....ook niet zo'n goed idee, het is toch van de zotte dat je zo je paard voorwaarts moet krijgen??!!
Zoek een goede instructrice/teur die zonder atributen jou deskundig kan helpen. Laat niet over je heen lopen en pak je merrie aan!!! (mits ze echt niks mankeert natuurlijk!!)
Heel veel succes!!
. InekeH87 schreef:Ik heb een hele goede instructrice. Ze heeft veel ervaring en begeleid al meerdere jaren mensen op alle niveaus. We zijn bezig om haar op een normale manier voorwaarts te krijgen zonder dat ik mijn paard verrot moet slaan. Ik begrijp dat ik haar aan moet pakken maar ik ben niet van plan om dat te doen door haar net zo lang te slaan totdat ze goed loopt. Dat is wat alle andere instructeurs tot nu toe hebben aangeraden en waar ik het niet mee eens ben.
Met die plastic paal dat is in feite hetzelfde idee als met een longeerzweep, we hadden het wel met een longeerzweep willen doen maar daar heeft ze maling aan, die paal had ze ontzag voor en daar wou ze wel weg van lopen. Dat is in mijn visie hetzelfde als achter een jong paard met de longeerzweep aan lopen.
. Maar goed je zegt dat je een hele goede instructrice hebt, dan zal het vast wel goedkomen. Ik wens je in ieder geval heel veel succes met je paard en hoop dat het snel beter gaat
. Sunrise_ schreef:InekeH87 schreef:Ik heb een hele goede instructrice. Ze heeft veel ervaring en begeleid al meerdere jaren mensen op alle niveaus. We zijn bezig om haar op een normale manier voorwaarts te krijgen zonder dat ik mijn paard verrot moet slaan. Ik begrijp dat ik haar aan moet pakken maar ik ben niet van plan om dat te doen door haar net zo lang te slaan totdat ze goed loopt. Dat is wat alle andere instructeurs tot nu toe hebben aangeraden en waar ik het niet mee eens ben.
Met die plastic paal dat is in feite hetzelfde idee als met een longeerzweep, we hadden het wel met een longeerzweep willen doen maar daar heeft ze maling aan, die paal had ze ontzag voor en daar wou ze wel weg van lopen. Dat is in mijn visie hetzelfde als achter een jong paard met de longeerzweep aan lopen.
Ik bedoel niet dat je je paard 'verrot' moet slaan. Maar als je paard medisch helemaal oké is en dus gewoon maling heeft aan je been, zou ik
toch maar eens wat strenger doorkomen ja. En naar mijn mening mag dat best even pijn doen. Als ze dan reageert, meteen intensief belonen natuurlijk. Maar goed je zegt dat je een hele goede instructrice hebt, dan zal het vast wel goedkomen. Ik wens je in ieder geval heel veel succes met je paard en hoop dat het snel beter gaat
.
InekeH87 schreef:Als ik op haar rug zit heb ik veel minder gezag over haar dan wanneer ik er naast loop en daar maakt ze misbruik van ik weet dat dit de dominantie van haar is ik weet alleen niet hoe ik dit op moet lossen. Ze zal mij er niet afgooien dus een flinke tik geef ik haar echt wel het probleem is dat ze er helemaal niet op reageert.

InekeH87 schreef:@ElCid als ik met haar buiten ben is ze alert en goed voorwaarts. Ik ga morgen met haar een dag lang op buitenrit en dan is er geen probleem.

ccathalijne schreef:Ik denk dat je dit paard eens flink moet laten zien wie bepaalt wat er gebeurd.......
Ze houdt er niet van om te zweten? Dat is toch niet jouw probleem. Als je echt weet dat er niets aan de hand is met haar op medisch gebied zou ik zeggen doe wel een keer een scherpe spoor aan, laar haar aan de longe zich even in het zweet werken als je het niet voor elkaar krijgt als je erop zit, blijf proberen om die rondjes te laten draaien als ze niet vooruit wil, maar geef vooral niet op! Lopen zal ze!
Ik bedoel dit trouwens niet als heel hard slaan oid, maar jij bent uiteindelijk wel diegene die bepaalt wat er gebeurd....
Heel veel Succes!!
ElCid schreef:Een paard van 5 zou toch echt zo nu en dan 30 minuten aan het werk moeten kunnen, maar als je met iets nieuws begint is korter wel een goed idee. Het is daarom ook aan te bevelen om als het paard iets "goed" heeft gedaan te stoppen, is een beloning op zich.
Ik bedoelde de 30 minuten ook als tegenovergestelde van het "uur ( 60 minuten)" waar veel mensen aan vast houden om saai in de bak rondjes over de hoefslag te rijden met een keer een volte of van hand veranderen. Als ik op die manier met mijn paarden rijd houden ze het na verloop van tijd ook voor gezien, maar als ik in dat "uur" ( meestal is het ca. 40 minuten) veel afwisseling stop; veel afwenden, 2e hoefslag, etc. etc) worden ze steeds enthousiaster.
Alicia2u schreef:ccathalijne schreef:Ik denk dat je dit paard eens flink moet laten zien wie bepaalt wat er gebeurd.......
Ze houdt er niet van om te zweten? Dat is toch niet jouw probleem. Als je echt weet dat er niets aan de hand is met haar op medisch gebied zou ik zeggen doe wel een keer een scherpe spoor aan, laar haar aan de longe zich even in het zweet werken als je het niet voor elkaar krijgt als je erop zit, blijf proberen om die rondjes te laten draaien als ze niet vooruit wil, maar geef vooral niet op! Lopen zal ze!
Ik bedoel dit trouwens niet als heel hard slaan oid, maar jij bent uiteindelijk wel diegene die bepaalt wat er gebeurd....
Heel veel Succes!!
Ja, dan heeft het paard de volgende keer zeker heel veel zin om weer met Ineke op pad te gaan, want de vorige keer was ook zo leuk.
Dit paard is gewoon niet gemotiveerd om te gaan, dát is het probleem. Bovendien heeft ze weinig respect voor de ruiter, dat is waar, maar dat wordt niet beter als je haar een keer flink laat lopen. Als je effectief bent zal je paard bang voor je worden, als je niet effectief bent zal je paard ontzetten boos op je worden en misschien zelfs agressief gaan doen (ze is toch al dominant). Beide uitkomsten lijken me niet gewenst.
Wanneer gaan mensen nu eens dingen bekijken vanuit het perspectief van het paard? Waarom doet een paard wat hij doet? In plaats van hem te onderwerpen aan onze wil en hem dwingen tot dingen die wellicht schadelijk voor zijn fysieke en mentale gezondheid zijn. We leven in de 21e eeuw en er is ontzettend veel onderzoek gedaan naar gedrag van paarden. Weten we nu nog steeds niet beter dan deze barbaarse methoden?
ccathalijne schreef:Als ik mijn pony één keer goed aanpak heeft hij wel door hoe het zit en hoef ik hem niet weer de les te lezen. En wat is er mis mee om even een keer een flinke prik in zijn ribben te geven? Of even er door heen te werken aan de longe? Daar gaat hij heus niet dood aan en vaak gaat de omgang met je paard vaak makkelijker als je ze duidelijk maakt dat jullie het samen doen maar dat hij wel naar je moet luisteren.