Met slof op buitenrit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:08

kan je beter een martingaal gebruiken, of tiederman! :)
kan niets fout mee gaan, en vindt ik zelf wat vriendelijker. :)

Puchje

Re: Met slof op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:14

Ik zou helemaal geen hulpteugels gebruiken...
Je hebt net een nieuw paard, geef hem de rust en het vertrouwen in jou. Ga nog niet meteen met hem naar buiten, maar zorg ervoor dat hij jou kan vertrouwen. Ga wandelen, ben een goede leider voor hem, leer hem te lezen dat je weet wanneer je af moet stappen en wanneer je kunt blijven zitten.

Lekker een maandje of langer in de bak blijven en elkaar leren kennen, dan kun je altijd nog verder kijken!!!

(Heb je ge PMd trouwens over lessen ;) )

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:19

Als ik dit zo hoor zou ik me als ik jou was nog eens goed afvragen of je hier wel zin in hebt. Je kan dus niet zonder slof naar buiten, niet rustig met een halster en halstertouwtje je paard naar de wei brengen. Dat lijkt mij erg vervelend. Als ik je zo hoor heb je geen verstand van hulpteugels etc. dus dan is een slof iets wat absoluut niet bij jou past. Wanneer je goed weet hoe je 'm moet gebruiken dan kan een slof zijn werk doen wanneer nodig maar wanneer je erg geen verstand van hebt zou ik de slof mooi in de kast laten liggen want je kan je paard ermee verpesten door verkeerd gebruik. Bij een slof is het vooral belangrijk dat je hier niet teveel gebruik van maakt dus dat je een goede onafhankelijke zit hebt, en niet op de teugels hangt etc etc etc. Je moet weten wanneer je de slof wel moet laten inwerken en niet, ik rij er wel vaak mee op buitenrit omdat mijn paard nogal eens de touwtjes uit handen wil nemen en op die momenten kan ik 'm er even bij pakken om te remmen. Het lijkt me gewoon niet prettig om van te voren al dit soort maatregelen te moeten nemen. Je kunt ook niet even gauw iemand vragen of ie je paard in de wei wil zetten want deze is dus niet helemaal te vertrouwen (niet gemeen maar goed wel veel te enthousiast) en je wilt ook geen ongelukken toch??

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:54

Lisa_Dries schreef:
Hoihoi :o

Ik ben dus op zoek naar een eigen paardje :+
Nou heb ik een hele leuke gezien, alleen er is 1 ding!
Hij is heel groot voor mijn doen (zelf ben ik 162,5 en hij is 173 cm). :o
Dat is nog niet een probleem maar ze zeiden ja hij is altijd voor buitenritten gebruikt alleen doen we er dan wel een slof om, dit zorgt er net voor dat hij zijn hoofd niet omhoog doet.
Dan doet hij niks, hij zal ook zonder slof er niet vandoor gaan of wat dan ook maar het is meer omdat die zo groot is en dat hij zijn hoofd niet omhoog doet. :Y)

Dus barst los :o

Volgens mij zijn er meerdere dingen: 1, hij is supergroot....2, bij buitenritten moet je een slof gebruiken.....3, een hengstenketting bij het naar de wei brengen???.....

Ik heb dit topic eens doorgelezen.
Nog niet één keer is gevraagd hoe oud jij bent, heb wel gelezen dat je 4 of 5 jr rijervaring hebt en verzorgpaardjes op de manege.
Waarom dan gelijk zo'n groot paard met nogal wat "gebruiksaanwijzingen" kopen? Dit is volgens mij vragen om problemen.

Zoek gewoon een kleiner paard die wat gemakkelijker is en waar je denk ik veel meer aan hebt dan dit avontuur aan te gaan.
Ik ben bang dat je grote problemen gaat krijgen.

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 20:59

diana1 schreef:
Lisa_Dries schreef:
Hoihoi :o

Ik ben dus op zoek naar een eigen paardje :+
Nou heb ik een hele leuke gezien, alleen er is 1 ding!
Hij is heel groot voor mijn doen (zelf ben ik 162,5 en hij is 173 cm). :o
Dat is nog niet een probleem maar ze zeiden ja hij is altijd voor buitenritten gebruikt alleen doen we er dan wel een slof om, dit zorgt er net voor dat hij zijn hoofd niet omhoog doet.
Dan doet hij niks, hij zal ook zonder slof er niet vandoor gaan of wat dan ook maar het is meer omdat die zo groot is en dat hij zijn hoofd niet omhoog doet. :Y)

Dus barst los :o

Volgens mij zijn er meerdere dingen: 1, hij is supergroot....2, bij buitenritten moet je een slof gebruiken.....3, een hengstenketting bij het naar de wei brengen???.....

Ik heb dit topic eens doorgelezen.
Nog niet één keer is gevraagd hoe oud jij bent, heb wel gelezen dat je 4 of 5 jr rijervaring hebt en verzorgpaardjes op de manege.
Waarom dan gelijk zo'n groot paard met nogal wat "gebruiksaanwijzingen" kopen? Dit is volgens mij vragen om problemen.

Zoek gewoon een kleiner paard die wat gemakkelijker is en waar je denk ik veel meer aan hebt dan dit avontuur aan te gaan.
Ik ben bang dat je grote problemen gaat krijgen.

Je snapt mij niet ;)
Het is juist het liefste paard wat ik ooit heb meegemaakt, die hengstenketting is meer voor de zekerheid omdat hij een beetje lomp is en over je heen walst;)
Op verkeer doet hij niks uit :+
Treinen/container (boven ze hoofd) en dat beestje staat nog precies hetzelfde (zonder slof ofzo)
duss :o

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:16

Alles is voor de zekerheid, oke, nu maar hopen dat het goed uit pakt al zou je het paard kopen.
Hoe oud ben je eigenlijk...wil je dat vertellen?

Ik wil je alleen maar behoeden voor ongelukken hoor. Ik heb een paard van 1.68 gehad, nu één van 1.63....zo'n grote hoef ik niet weer.. De grootte werkt overal wel in door, kracht ed....

5 jaar rijervaring op manegepony's/paarden is wel héél iets anders dan rijden op een paard van 1.73

Je moet het natuurlijk allemaal zelf weten. Ik wens jou veel wijsheid en veel plezier met het paardrijden.

MercuryDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:34

Eerlijk gezegd ben ik ook niet zo'n hulpteugel fan. Maar ik ben met je eens dat ze het je niet voor niets adviseren. En het handige van een slof is dat je hem om kan doen zonder dat ie inwerkt. Dus wat let je om het gewoon is uit te proberen? Als je hem niet nodig hebt gehad kun je hem in het vervolg lekker in de kast laten liggen!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:12

Lisa_Dries schreef:
Maar ik heb geen ervaring met hulpteugels hé;)

Dan zou ik je zoekopdracht bijstellen en dat paard vergeten. Zoek een leerpaard, een paard wat alles al een keer heeft meegemaakt en waarvan jij iets kunt leren. Je schrijft zelf dat je nog niet zo heel erg veel (rij)ervaring hebt, dus waarom zou je het jezelf moeilijker maken dan het is? Probeer iets te vinden waar je mee kunt groeien, en geloof mij dat kan ook echt met een iets ouder paard (maar wat is oud?). En misschien ook een kleiner maatje, als je 1.73 eigenlijk al wat te groot vindt! :)

En wat anderen ook zeggen, verplicht met een slof naar buiten is wel een vreemd verhaal. Wanneer je paard niet betrouwbaar is buiten, moet je dat zeggen en niet met zo'n smoesje aankomen. Mijn merrie is ook onbetrouwbaar met buitenritten dus begin ik daar gewoon niet meer aan, of misschien bouw ik het wel weer een keer helemaal vanaf de grond opnieuw op. Wat heb je aan een slof wanneer je paard aan de kletter gaat in het bos? Een prachtige salto ja, maar verder is het een hulpmiddel en absoluut geen oplossing voor het probleem.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:26

ik zou ook gaan voor een ander paard. Ik heb het zelf meegemaakt hoe moeilijk een eerste paard kan zijn voor een jonger persoon. Ik was 15 toen ik mijn eerste pony kreeg toen had ik al wel bijna 10 jaar rijervaring op maneges. Maar meer als rijervaring was dat ook niet. Manegepaarden zijn meestal 100 keer gehoorzamer dan eigen paarden en op een manege is altijd iemand die je kan helpen. Met een eigen paard ben je al snel meer op jezelf aangewezen.
Ik zou als ik nu op zoek ging naar een eigen paard gaan voor een ruin van een jaar of 10 die alles al een keer heeft gezien en gedaan en waar ik zonder problemen mee zou kunnen werken. Ik heb nu zelf een jonge merrie van 5 en alhoewel ik haar nooit meer kwijt zou willen heb ik soms nog wel eens spijt dat ik haar niet als jong veulen had verkocht en een ervaren paard had aangeschaft.

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 14:32

diana1 schreef:
Alles is voor de zekerheid, oke, nu maar hopen dat het goed uit pakt al zou je het paard kopen.
Hoe oud ben je eigenlijk...wil je dat vertellen?

Ik wil je alleen maar behoeden voor ongelukken hoor. Ik heb een paard van 1.68 gehad, nu één van 1.63....zo'n grote hoef ik niet weer.. De grootte werkt overal wel in door, kracht ed....

5 jaar rijervaring op manegepony's/paarden is wel héél iets anders dan rijden op een paard van 1.73

Je moet het natuurlijk allemaal zelf weten. Ik wens jou veel wijsheid en veel plezier met het paardrijden.

Bedankt, ik heb vaker friese paarden gereden dus weet het wel, ben nu (bijna) 14 :o
Ik weet dat manege pony's iets heel anders is maar aangezien ik buiten de manege ook lang heb verzorgd en eigenlijk met alles ervaring op heb gedaan :+

Dit is juist het liefste paard waar ik ooit op heb gezeten, er kwamen treinen langs, hij deed er niks op uit een hele container over zijn hoofd hij bleef gewoon staan. Sterker nog dit paard is véél liever dan wat ik nu gewend ben! Zonder hulpteugel rijden is dus ook geen probleem ga ik ook doen met mijn paardje, want ben er eigenlijk heel erg tegen!

Het is dus dat paardje geworden
Heb van deskundige advies gevraagd + gekregen en ga dit paard zeker niet zonder begeleiding rijden.
EN voor de duidelijkheid ik kan hem aan!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:39

Pony's en paarden zijn een wereld van verschil, en ervaring opdoen is ook weer heel iets anders dan ervaring hébben. Je bent pas 13, en je hoeft ook niet alles te weten, maar onthoudt wel goed dat je dit paard nog absoluut niet kent na 1 x rijden.

Verder heel veel plezier met je nieuwe aanwinst.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:12

Ik deed ook altijd een slof om bij mijn arabiertje. Gewoon voor een beetje extra controle op momenten dat dat nodig is. En voor mijn Arabiertje was het nodig! Wie zegt dat je de slof strak moet houden? ik had altijd lange teugel dus heeft de slof geen inwerking. op het moment dat hij zichzelf begon op te fokken en niet meer rustig wilde worden dan pakte ik de teugel op en had de slof dus wel inwerking.

Als je twijfelt: gewoon doen. dan zit je zelf ook veel minder gespannen dus hoef je de slof minder te gebruiken

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 21:31

gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! Zoals je zelf al zegt, zorg dat je goede begeleiding hebt, sommige lieve paardjes zijn zoo gemakkelijk.. maar stiekem pakken ze steeds een beetje meer van je over.. Neem de adviezen over van de vorige eigenaren, zij kennen het paard immers het beste. Dan kun je daarna altijd nog zelf bepalen wat je met die hulp teugels doet. succes!

kips

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 21:37

leuk dat je een paardje hebt gevonden, maar waarom verkopen ze hem dan en heb je er al vaker dan 1x opgereden?

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 21:40

Buitenrijden en hulpteugels gaan niet samen! Als je schrik hebt dat het paard sterker is dan jezelf, als je dus onvoldoende gewicht in de schaal te brengen hebt met je zit, neem dan iets feller bit. Als hij zijn hoofd omhoog steekt ga eens naar de tandarts met uw paard euvel zal vermoedelijk snel opgelost zijn. Al de rest is relatie en vertrouwen opbouwen met uw paard. Toch vind ik 14 jaar vrij jong voor zo'n reus zorg dat je boven hem blijft staan als baas en dat hij niet de leiding neemt. Succes ermee!

0ojillo0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 09:41

Zelf rijd ik mijn bodybilder in de winter ook buiten met een slof! Anders gaat hij bepalen of we een potje gaan crossen!! Zodra hij de slof gevoeld heeft kan ik hem gewoon loshangen!! Dan is er niets meer aan de hand!!

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 18:38

Ik ben met mijn paard verhuisd en ben vandaag na een week al het bos ingeweest met ene stalgenoot,maar ik was blij dast ik de slof eraan had hangen,want hij had de nek er echt op en had anders niks te vertellen,omdat hij vele dingen spannend vond,normaal rijdt ik buiten gewoon met martingaal dat is dan voldoende!!