Strakker

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:33

ValentinoG schreef:
in de omgang is het gewoon een schat alleen tijdens het rijden snap ik het niet toen ik hem ging uitproberen deed hij echt niet zo daarom kocht ik hem ook, maar nu hij hier staat lijkt het wel een hele andere paard dat vind ik dus zo raar.
Jaa en het is ook niet eerlijk voor ons allebij het is ook niet meer leuk.

als ie van stal veranderd is duurt het echt wel even voor hij zich echt *thuis* voelt hoor, gewoon de tijd nemen (en hulp van iemand met dezelfde manier van trainen als jij ;) ) en dan komt het vast goed!

succes ermee, een erg leuk paard om te zien! :D

ValentinoG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 19:36

_l_amanda_l_ schreef:
ValentinoG schreef:
in de omgang is het gewoon een schat alleen tijdens het rijden snap ik het niet toen ik hem ging uitproberen deed hij echt niet zo daarom kocht ik hem ook, maar nu hij hier staat lijkt het wel een hele andere paard dat vind ik dus zo raar.
Jaa en het is ook niet eerlijk voor ons allebij het is ook niet meer leuk.

als ie van stal veranderd is duurt het echt wel even voor hij zich echt *thuis* voelt hoor, gewoon de tijd nemen (en hulp van iemand met dezelfde manier van trainen als jij ;) ) en dan komt het vast goed!

succes ermee, een erg leuk paard om te zien! :D

haha oke zal ik doen en dankjewel!
:D

troi

Re: Strakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 07:29

Vergeet ook niet dat een manege eigenaar, die natuurlijk wel veel weet van paarden, vanuit een andere perspectief kijkt naar paarden. Op een manege moeten de paarden gewoon de kost verdienen dus ook is het paard nog jong die moet gewoon elke dag werken ook als is dat nog niet het meest verstandige voor die leeftijd. Is dat rampzalig? Nee dat is het niet (paard overleeft het heus), maar als je de mogelijkheid hebt is het voor je paard op de lange duur (zowel geestelijk als lichamelijk) wel beter om het nu toch nog even kalm aan te doen..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 09:41

ValentinoG schreef:
Jaa ik heb een goede instructeur en het ging zaterdag eerlijk gezegd ook best wel goed :)
maarja toch bedankt voor je hulp,
iedereen trouwens

gelukkig en graag gedaan ;)

Verder gewoon logisch na denken.
Zoals je begin vraag - of het zou helpen om het hoofdstel strakker te doen...als jij het paard was, zou je dan langzamer gaan lopen of rustiger worden?
of als jij ineens naar een vreemde plek wordt gebracht en niemand kent, zou jij dan ook niet moeten wennen en jezelf iets anders opstellen dan eerst? etc etc...
En dan moet je natuurlijk de 'paarden' dingen erij betrekken, zoals vluchtdier en kuddedier etc om een logische reactie te kunnen verzinnen.
Laat je niet 'gek' maken door wat andere zeggen, maar blijf zelf logisch nadenken. +:)+

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 07:13

Staat dit pard toevallig in Camperduin?

ValentinoG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 11:39

daffie1986 schreef:
Staat dit pard toevallig in Camperduin?

nee :o

ValentinoG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 11:40

Oja ik heb gister les gehad en ik moet zeggen het ging gewoon geweldig ik heb jullie advies gevolgd en die van de instructeur en het ging gewoon geweldig , hij luisterde ging langzamer draven aan de teugel in 1 woord perfect dus iedereen bedankt!

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 11:45

Stap 1:
Martingaal ervan af (is nergens voor nodig, indien goed afgesteld werkt die enkel in als het paard zijn hoofd extreem hoog houdt, zit dus tussen de oortjes)
stap 2 : dubbelgebroken water/bustrensje erin
stap 3: zadel en hoofdstel nog eens laten controleren (en niet strakker vast doen)
stap 4: minderen in training, dit paard is pas een peuter en wordt iedere dag aan het werk gezet!
hou het aantal werkdagen gerelateerd aan de jaren (dus op 3 jaar 3 X per week werken, op 4 jaar 4 X per week, 5 jaar 5 X per week, etc).
hou het werk niet te zwaar en afwisselend (pas op: longeren en grondwerk is ook werk!)
met dit paard zou ik 3 X per week rijden (en eenmaal in de twee weken een sprongetje/balkjes, rijden eens afwisselen door grondwerk, de andere twee weken eens longeren)
eventueel aangevuld/afgewisseld door nu en dan een buitenritje met veel lange rechte lijnen.

stap 5: gooi dat paard het land op, bij voorkeur dag en nacht, of anders van smorgens vroeg tot savonds laat, liefst met vriendjes!!!

stap 6: goede les nemen

dus conclusie: zet een paar stappen terug, minder werken, minder opbinden, goede les, en meer vrijheid, geef je paard te tijd![/quote]

mijn paard is 21 moet ik haar 21 keer in de week trainen?
nnee was een grapje hoor haha :D

fijn dat het zo goed gaat meis gewoon lekker rustig aan beginnen jullie hebben nog een heel leven voor jullie. succes en maak maar snel wat mooie foto,s

ValentinoG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 12:20

lovemeintje schreef:
Stap 1:
Martingaal ervan af (is nergens voor nodig, indien goed afgesteld werkt die enkel in als het paard zijn hoofd extreem hoog houdt, zit dus tussen de oortjes)
stap 3: zadel en hoofdstel nog eens laten controleren (en niet strakker vast doen)
stap 4: minderen in training, dit paard is pas een peuter en wordt iedere dag aan het werk gezet!
hou het aantal werkdagen gerelateerd aan de jaren (dus op 3 jaar 3 X per week werken, op 4 jaar 4 X per week, 5 jaar 5 X per week, etc).
hou het werk niet te zwaar en afwisselend (pas op: longeren en grondwerk is ook werk!)
met dit paard zou ik 3 X per week rijden (en eenmaal in de twee weken een sprongetje/balkjes, rijden eens afwisselen door grondwerk, de andere twee weken eens longeren)
eventueel aangevuld/afgewisseld door nu en dan een buitenritje met veel lange rechte lijnen.

stap 5: gooi dat paard het land op, bij voorkeur dag en nacht, of anders van smorgens vroeg tot savonds laat, liefst met vriendjes!!!

dus conclusie: zet een paar stappen terug, minder werken, minder opbinden, goede les, en meer vrijheid, geef je paard te tijd!

fijn dat het zo goed gaat meis gewoon lekker rustig aan beginnen jullie hebben nog een heel leven voor jullie. succes en maak maar snel wat mooie foto,s
[/quote]

haha jaa , en ik heb dinsdag zonder martingaal gereden en ik merkte dat hij ook echt hoog ging met zijn hoofd daarom dat ze op hem met martingaal hebben gereden , gister in de les weer opnieuw geprobeerd en het ging goed hij gooide zijn hoofd niet meer de lucht in en reageerde netjes , ik heb ook niks strakker gedaan , gewoon normaal hoe je altijd doet, ik geef hem vandaag een rustdag lekker bij zijn vriendjes en niet rijden want hij heeft gister echt heel goed zijn best gedaan!
haha en met trainen doe ik het ook rustig aan , maarja ik ga binnekort mooie rijfoto's maken:D
Mijn instructeur wou er zelf ook op rijden haha
Ik heb nu een nieuwe , die van gister en die geeft echt heel goed les en zit nu daar bij hem in de les :D

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:28

lovemeintje schreef:
Stap 1:

dus conclusie: zet een paar stappen terug, minder werken, minder opbinden, goede les, en meer vrijheid, geef je paard te tijd!

[/quote]
haha, dat kun je altijd proberen, maar of ze je dat in dank zal afnemen is een andere vraag :D
(voor diegene die dit serieus nemen: hou een maximum aan van 6 keer per week trainen hé :P)

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:22

neu haha ik hou het bij 21 x een aaitje (per dag hihi)
nu heeft ze een hele platte neus :+