Merrie solliciteert naar flink pak slaag...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:16

@ Garny95: Ik ben het volledig met je eens. ;) Maar ik ga nu niet meer typen, ga me omkleden want mn pc-maker komt zo :D

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:16

Als een paard aangepakt moet worden moet een paard aangepakt worden. Liever gisteren nog dan vandaag.
Inderdaad, een paard is niet van suiker. Dat het de eerste maanden goed is gegaan, hoeft toch niet te betekenen dat het paard voor de rest van zijn leven altijd braaf zijn werkje zal doen? Geloven we nou spontaan dat paarden heilige, welwillende wezens zijn die nooit een stap verkeerd doen? Alleen als ze ergens last van hebben?
Er zijn paarden en draken. Sommige hebben a genoeg aan en schop op het juiste moment, en sommige hebben heel wat meer nodig voordat ze door krijgen dat het niet kan. Geen paard is hetzelfde, geen aanpak is hetzelfde. Zeker als je zo *** van een paard hebt, dan heb je als eigenaar van een 'normaal', meewerkend paard makkelijk praten.

Hoe bedoel je de beste stuurlui staan aan wal? :n Brr, word hier gewoon misselijk van bepaalde berichten. Pffft. Bokt op z'n best. :n

@Stravero; Alsjeblieft, hang niet het heilige boontje uit. :n

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:20

er zijn hier blijkbaar geen mensen die ervaring hebben met echte pismerrie's die alle zwakke punten van de ruiter uitproberen om zo onder het werk uit te komen.....
Wel heel fijn mensen; dat jullie allemaal zooooo goed weten hoe je 'moeilijke paarden' aan moet pakken!
Ik zal de volgende keer ipv van een brul en een lel tegen zijn kop mijn parelliboekje pakken en eerst eens gaan nadenken over of ik wel respect heb voor mijn paard.
Sturen jullie dan wel een kaartje als ik met 18 gebroken ribben in het ziekenhuis lig?

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:21

Annemeik schreef:
daniella74 schreef:
Dan had de ruiter het niet zo gigantisch uit de klauwen moeten laten lopen toen het nog prima wasop te lossen met een gewone schop.
Hoe weet jij zo zeker dat het aan het paard ligt? We hebebn igg al een waarschijnlijke rijtechnische oorzaak gevonden in een ander topic.

Hoe kom je hier nou bij? Ik vind dat jullie de ts niet echt normaal benaderen zo.

En in een ander topic, dat is best, wat is jullie oplossing? Hebben jullie dat met de ts besproken? Of is dat uit de lucht komen vallen?

Over met respect oplossen, het paard moet respect hebben voor de ts, andersom ook wel, maar eerst zo om.

Ho even, ik ben niet begonnen over een pak slaag geven. Maar het feit dat e.e.a. zo geformuleerd in de beginpost wordt geeft mij toch enigszins het gevoel dat ts behoorlijk het spoor bijster is. Ik hoor ook niets over instructeurs dus ik vraag mij dan af of ts les heeft en ik denk dat een goede instructeur zoeken die ts hierin kan begeleiden een veel betere optie is dan een potje lukraak slaan. Mocht een keer goed aanpakken idd de correcte oplossing zijn dan ben ik de laatste die je hoort.

Ik begrijp dat je het voor je vriendin op wilt nemen maar je moet wel objectief blijven. Bovendien als je een topic als dit opent weet je dat niet alle antwoorden de antwoorden zullen gaan zijn die je graag wilt horen.

_BlingBling_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:22

Helemaal mee eens. Roane
Hallo, wie is hier nu de baas!
En eventuele blokkades zijn al uitgesloten.

Ik zeg lekker aanpakken. Binnen het redelijke natuurlijk.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:24

Wildgirl schreef:
er zijn hier blijkbaar geen mensen die ervaring hebben met echte pismerrie's die alle zwakke punten van de ruiter uitproberen om zo onder het werk uit te komen.....
Wel heel fijn mensen; dat jullie allemaal zooooo goed weten hoe je 'moeilijke paarden' aan moet pakken!
Ik zal de volgende keer ipv van een brul en een lel tegen zijn kop mijn parelliboekje pakken en eerst eens gaan nadenken over of ik wel respect heb voor mijn paard.
Sturen jullie dan wel een kaartje als ik met 18 gebroken ribben in het ziekenhuis lig?

Pismerries hebben volgens mij een hormonaal probleem en niet der definitie een gedragsprobleem. Lijkt mij dat jij echt niet de enige in Nederland bent die weleens een moeilijk paard in handen heeft, misschien rijdt een ander ook al iets langer paard.
Volgens mij heeft er hier bijna niemand een probleem met slaan als het idd de juiste handeling is en volgns mij heeft niemand het hier over Parelli.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:24

@daniella, dat je bepalde antwoorden liever niet wilt horen oke, dat is geen probleem.
Dat er hier mensen zijn die het klaarblijkelijk beter weten en dat op een bepaalde manier formuleren is gewoonweg triest.
De ts vraagt op tips mbt het bokken en hatsiekideeee heel bokt begint gelijk te zeiken over dat je je paard niet mag slaan.
Dat je vervolgens zonder pardon de fout op de ts afschuift zonder haar of haar paard te kennen is imo behoorlijk grof.
Daarnaast; haar manier van losrijden is misschien niet ideaal maar ook zeker geen reden voor het paard om zich zo te gedragen

Edit: vanuit hormoongerelateerde problemen verandert het gedrag, van een normaal paard naar een draak 1e klas :7
Laatst bijgewerkt door Wildgirl op 23-02-09 09:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:25

ik heb in de africhting gezeten en heb er ook een paar gehad. 1 kwam net van een klein kind af die er mee reed in de binnenbak, die ging ook aan de staak.... maar die was gewoon vreselijk verwend. Daarbij hielp de harde aanpak zeer goed :)

en 1 was een ex draver die pijn in zijn lijf had. staken, omhoog willen komen, huppeltjes, bokken.
Toen is de kraker gekomen en hebben we veel gelongeerd :)

dusssssss.... het kan 2 kanten op, hopen dat TS kundig genoeg is om te zien welke kant :)

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:25

heb toevallig wel ervaring met moeilijke paarden en zelfs gevaarlijke, met parelli kom je gewoon heel erg ver, en geloof me met slaan word het erger, en je paard word er vaak alleen maar optandiger van en heeft geen vertrouwen meer in jou, maar goed als dat is wat je wilt moet je het vooral doen! :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:27

oja en ik zou dr inderdaad iemand met longeerzweep achter zetten om m naar voren te houden en een touwtje om zn nek binden :)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:27

Als parelli beoefenaar weet je dan dus ook dat jouw rol verandert als je OP je paard gaat zitten; en dat dan deze methode niet altijd meer werkt ;)

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:29

zo die mensen hier,

om gewoon op je vraag te reageren;
ik heb een paard wat ook echt ontzettend hoog bokt,
wanneer je hem ziet aankomen, achterover zitten, diep in het zadel
en probeer als het kan gewoon door te gaan en oefeningen te gaan rijden

& ik ben het eens met Roane.

roanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:30

_BlingBling_ schreef:
Helemaal mee eens. Roane
Hallo, wie is hier nu de baas!
En eventuele blokkades zijn al uitgesloten.

Ik zeg lekker aanpakken. Binnen het redelijke natuurlijk.

Er is een Osteo, zadelmaker en tandarts geweest, denk niet dat je dan kan spreken dat alle blokkades uitgesloten zijn ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:31

Wildgirl schreef:

Een pismerrie zou ik dus absoluut NIET zo aanpakken. Je hebt daar speciale hormoonkuren voor, bij die peerden is het hele hormoon systeem telkens in de war en dat kan ook pijnen opleveren even als apart gedrag.

(ja die hebben we ook nog gehad :D )

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:31

I.p.v. wat je van plan bent kun je het je merrie ook ongemakkelijk maken.

Als ze niet meer voorwaarts wil ga je zitten wiebelen van links naar rechts zodat je haar steeds wat uit het evenwicht brengt.
Als ze daar niet op reageert probeer je haar in elk geval íets te laten bewegen naar links of rechts. Opnieuw; probeer haar uit haar eventwicht te brengen zodat ze een stap moet zetten, deze stap hoeft niet naar voren te zijn maar zolang ze maar beweegt.
Zodra ze dit doet blijf jij stil zitten en beloont haar.

Dan geef je weer been en desnoods een tikje met de zweep in aanvraag om voorwaarts te gaan.
Doet ze dat niet begin je weer te wiebelen en breng je haar uit haar evenwicht waardoor ze een pas moet doen enz. enz.

Let er op dat, zodra ze aanstalten maakt een voet te verzetten dat je stil zit en haar beloont.

Dit is een kwestie van lange adem en consequent zijn zoals je dat altijd moet zijn :D

In het kort: maak het vervelend voor haar om stil te staan en pak het zo aan alsof het lijkt dat het háár idee is voorwaarts te gaan.

Op deze manier heb je een win/win situatie.

Veel succes.

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:32

Inderdaad zorgen dat er iemand met longeerzweep in het midden gaat staan ( misschien dat het staken gelijk al stuk minder is?! ) beugelriem om ze nek doen, en je beugels wat korter..Maar volgens mij is dat hier al gezegd?.. Veel succes en laat even weten hoe het allemaal gaat, ooh en vergeet ook niet op het juiste moment te belonen en stoppen als het goed is is het goed en sluit mooi af, geen uren blijven doorgaan

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:33

Wildgirl schreef:
@daniella, dat je bepalde antwoorden liever niet wilt horen oke, dat is geen probleem.
Dat er hier mensen zijn die het klaarblijkelijk beter weten en dat op een bepaalde manier formuleren is gewoonweg triest.
De ts vraagt op tips mbt het bokken en hatsiekideeee heel bokt begint gelijk te zeiken over dat je je paard niet mag slaan.
Dat je vervolgens zonder pardon de fout op de ts afschuift zonder haar of haar paard te kennen is imo behoorlijk grof.
Daarnaast; haar manier van losrijden is misschien niet ideaal maar ook zeker geen reden voor het paard om zich zo te gedragen

Edit: vanuit hormoongerelateerde problemen verandert het gedrag, van een normaal paard naar een draak 1e klas :7

De antwoorden van andere mensen boeien mij in zoverre niet dat het niet mijn probleem is of dit paard wel of niet op de rit komt, ik vind dat er wel interessante punten voorbij komen. TS had wellicht haar probleem anders moeten verwoorden, dan had ze hoogstwaarschijnlijk andere antwoorden gehad.

Wat de pismerrie betreft, dan kan idd maar hoeft niet. Sommige zijn alleen maar verstoord in de hengstigheidscyclus maar verder normaal in de omgang. Een DA kan overigens vaak met succes dit probleem verhelpen of igg verbeteren. Slaan in dan nog steeds geen optie, er is dan een medisch probleem.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:34

daniella74 schreef:
Ho even, ik ben niet begonnen over een pak slaag geven. Maar het feit dat e.e.a. zo geformuleerd in de beginpost wordt geeft mij toch enigszins het gevoel dat ts behoorlijk het spoor bijster is. Ik hoor ook niets over instructeurs dus ik vraag mij dan af of ts les heeft en ik denk dat een goede instructeur zoeken die ts hierin kan begeleiden een veel betere optie is dan een potje lukraak slaan. Mocht een keer goed aanpakken idd de correcte oplossing zijn dan ben ik de laatste die je hoort.

Ik begrijp dat je het voor je vriendin op wilt nemen maar je moet wel objectief blijven. Bovendien als je een topic als dit opent weet je dat niet alle antwoorden de antwoorden zullen gaan zijn die je graag wilt horen.

Ik ken de ts niet persoonlijk, maar ik kan me heel goed in haar positie verplaatsen. Wij hebben het zelf ook meegemaakt, en het opgelost op de manier die Kiwiko adviseerd, en het dus ook opgelost.

Idd, begeleiding is wel essentieel, en dat adviseerd ik ook. Ik erger me alleen aan alle posters die meteen beginnen dat de ts geen respect voor haar paard heeft, en haar halfdood wilt slaan. Daar krijg ik de kriebels van.

Het is heel normaal voor een paard van die leeftijd om te gaan puberen en haar grenzen op te zoeken, dat doen ze allemaal. Als je dit alleen een keer toelaat (wat de ts nu blijkbaar heeft gedaan) zal de merrie haar grenzen steeds meer opzoeken en heb je over een tijdje een paard wat dus in clinics gegooit gaat worden als probleempaard. Of waar de ts een hoop geld voor kan neertellen om te laten corrigeren (is ook weer goed voor de economie, maar laten we het daar maar niet over hebben ;))

Gewoon een keer duidelijk doorzetten is voor het paard duidelijker en de ruiter hoeft dat maar een paar keer te doen en het is klaar.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:43

Pollux schreef:
Hoi bokkers,

Mijn merrie van 5,5 vertoont de laatste twee maanden onuitstaanbaar gedrag onder het zadel. Het begint altijd wanneer je na goed losstappen wil aandraven. Ze reageert niet op been, staat stil, loopt achteruit, komt flink tegen de hand en been en blokkeert: ze weigert te vertrekken. Een flinke schop, een (blijkbaar te zachte) tik met de zweep komen niet bij haar aan: ze is niet onder de indruk. Na onderzoek door osteopaat, tandarts en zadelmaker blijkt er niets met haar aan de hand. Dit wordt ook bevestigd doordat ze aan de longe zowel met zadel op als met een longeersingel bijgezet dit gedrag helemaal niet vertoont. Mijn mening is dus dat ze eens een flink pak slaag moet hebben, ik ben er nl van overtuigd dat dit dominant gedrag is (het is ook een zeer dominante merrie). Dus ik zal haar een keer aan moeten pakken gewapend met bodyprotector en band om haar hals.... Maar nu mijn vraag: ik ben er bijna zeker van dat ze als eerste reactie op het pak slaag echt flink zal bokken (dit doet ze nl ook nogal graag, maar kan ik tot nu toe wel uitzitten). Ik verwacht dat ze met vier benen de lucht in gaat en dit is veel moeilijker uit te zitten. Hoe kan je je het best op de bokken voorbereiden? Kun je het beste achterover gaan zitten terwijl je je vasthoudt aan de band om haar hals of kun je de bokken het beste uitzitten wanneer je met korte beugels gaat staan in het zadel (ik heb een dressuurzadel) terwijl je je vasthoudt aan de band? Wie heeft hier ervaring mee? Een zeer ervaren iemand heeft aangeboden dit voor me te doen, maar ik ben van mening dat ik het zelf moet doen, omdat ik er niet van overtuigd ben dat ze dit gedrag dan niet meer bij mij zal vertonen.

Voor evt. bokkers die het zielig vinden: dit moet echt gebeuren, want het wordt van kwaad tot erger en het moet stoppen. Ze heeft onder het zadel blijkbaar niet zoveel respect voor mij als op de grond. Grondwerken doe ik al met haar, daar zijn de verhoudingen tussen haar en mij prima, ook met longeren heb ik haar respect wel. Ik heb het onder het zadel laten verslappen omdat ik dacht dat ze misschien pijn zou hebben of dat het zadel niet goed zou liggen. Dit is dus niet het geval.

Ik hoop op nuttige tips om dit varkentje te wassen....

Yep, dominante merrie :j
In elkaar slaan gaat je geen respect op leveren (niet bij de meeste bokkers, en zeker niet bij je merrie! :n ). Waarschijnlijk gaat ze eerst omhoog om dan bokkende er vandoor te gaan. De beste manier om met je kop in het zand te eindigen. Zo te horen ben jij niet zeker dat je dit gaat "overleven". Als je merrie merkt dat ze van je af kan komen (letterlijk) ben je verder van huis...

Zo'n tante moet je te slim af zien te zijn. Blijf bijvoorbeeld stappen en schakelen in de stap tot je voelt dat ze zélf wilt aantrekken. Dan vraag je met een héél kleine, snelle hulp de draf (gebruik géén stem).

Ze is waarschijnlijk zeer gevoelig. Zorg er dus zeker voor dat je je hulpen zo klein mogelijk geeft en zonder verwarrende bijsignalen (ofwel: zit stil, handen stabiel etc). "clean aids"!

Hopelijk ben je verstandig genoeg om je nek niet te riskeren...

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:46

Je zadel is nagekeken. Paste hij met of zonder bontje (ik zie dat jij daarmee rijd). Met bontje betekend dat het zadel dus eigenlijk niet goed past, en je het momenteel zo oplost. Zonder betekend dat jij onnodig je zadel niet goed passend maakt.

De enkele paarden met een knoop in de kop staken omdat ze het willen, de rest doet het toch echt omdat er iets niet goed zit. Ik zal als de donder op zoek gaan naar een andere zadelmaker voor een extra check.

Als het paard nooit problemen heeft als jij er niet op zit, ligt het er dus aan dat jij erop zit. Bijgezet aan de longe met zadel erop of niet. Dat scheelt dusdanig veel gewicht en druk dat dat niets zegt over de pijn die het zadel kan veroorzaken.

Je kan natuurlijk ook altijd het op het 'rot' karakter van het paard gooien en net zo lang meppen tot het paard gaat lopen met pijn. Dat doen genoeg mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:51

*negeert voor het gemak even andere reacties*

TS,
Ik ga d'r vanuit dat je idd alles uitgesloten hebt, en dat het hier een paard betreft dat idd gewoon een keer vreselijk op z'n falie moet hebben. Die zijn er. En persoonlijk sla ik ook liever 1x hard zodat e.e.a. duidelijk is, dan 10x half want dat lost niks op.

Paar dingetjes, voor zover je ze misschien nog niet geprobeerd hebt:

* Je zegt dat grondwerken an sich goed gaat. Wat gebeurt er als je er een (goede!) ruiter opzet, die NIETS doet, en jij longeert het paard gewoon zoals je altijd doet? Als dat goed gaat, kun je er namelijk écht donder op zeggen dat je in de maling genomen wordt. In dat geval ook metéén doorpakken. Na check op allebei de handen stopt de longeur met commando's geven, maar blijft wel waakzaam in het midden staan, longeerzweep klaar voor gebruik. Ruiter neemt het geven van de commando's nu over. Indien staakgedrag grijpt de longeur METEEN in met een waarschuwend knalletje van de longeerzweep achter het paard, zoals je met longeren ook zou doen. Indien geen gewenste reactie, dan direct serieus raken met de slag op de achterhand en voorwaarts eisen.

Indien het paard met de passieve ruiter ook dírect in de staak gaat, zou ik persoonlijk tóch gaan twijfelen of alles wel goed gaat in dat lijf als er een ruiter op zit.

* Wat gebeurt er als je er een andere ruiter erop zet? Zelfde gedrag?

* Wat gebeurt er als je instructeur gewoon in de rijbak staat maar in een drijvende positie, met longeerzweep om voorwaartse reactie te eisen?

Voor de te verwachten bokpartij: Iedereen heeft zo z'n eigen methode om er mee om te gaan. Ik ga altijd staan in de beugels, zodat de bokken onder me door kunnen rollen. Dit omdat ik anders te harde klappen in m'n rug kan krijgen, en het paard ook, waardoor je daar weer een schrik- en verstijfreactie op kunt krijgen.
Eén hand aan de teugels en het boktouwtje om de hals, de andere hand is dan vrij om de zweep te hanteren.

Ik snap best dat een aantal mensen in dit topic zoiets heeft van "met respect behandelen" ed. Ben ook absoluut voorstander van "zo zacht als het kan", maar wél aangevuld met "maar zo hard als dat het moet"...
Soms MOET je even doorpakken...

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:59

Ik snap de TS deels, maar als ze het verhaal anders verwoord had, zou het al heel anders overkomen. Nu komt het echt heel grof over, zo van: ik ga mijn paard eens ff lekker in elkaar meppen!

Ik heb zelf ook op gigantische draken gezeten. Van in elkaar gereden jachtpaarden, tot paarden die zadelmak gemaakt moesten worden. Elk paard heeft een andere aanpak nodig. Sommigen staken uit onbegrip, anderen om je eraf te krijgen Over het algemeen kun je dingen het beste met geduld en zachte hand oplossen, maar als je een paard hebt wat finaal de *piep* aan je heeft, kun je het best even op zn plek zetten door een flinke tik of schop te geven. Hoe dacht je dat ze dat in het wild doen?! Je hoeft een paard niet kort en klein te slaan, dat hij uit angst alles voor je doet, maar je mag hem heus wel een keer op zijn plek zetten. Ik heb de liefste tinkers gezien, die door hun baasjes werden behandeld als een medemens, die daardoor (letterlijk) finaal over de baasjes heen gingen lopen en veranderden in gigantische etters en volgens de baasjes lag dat echt niet aan hun, want ze waren toch altijd lief geweest voor hun beestje? Die mensen vonden het zielig om hun paard een keer op de plek te wijzen, waardoor er 600kg "vrij spel" kreeg, dat is dus het andere uiterste!

Ik kan alleen niet zeggen met wat voor merrie we hier te maken hebben, voor hetzelfde geld heeft ze pijn in haar benen, ligt het zadel toch niet goed, werkt de ruiter zelf tegen met haar houding, je kunt gewoon te weinig met deze informatie! Het enige wat ik je op je hart wil drukken is, zorg eerst voor juiste begeleiding voordat je dingen gaat doen waar je misschien spijt van gaat krijgen. Als je dit paard gigantisch aan gaat pakken, terwijl het paard het niet kan hebben, krijg je levensgevaarlijke situaties... Succes met het vinden van de juiste oplossing.

Edit: ik zie net bovenstaande reactie staan, daar ga ik in mee

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 10:04

Sonja schreef:
Ik snap best dat een aantal mensen in dit topic zoiets heeft van "met respect behandelen" ed. Ben ook absoluut voorstander van "zo zacht als het kan", maar wél aangevuld met "maar zo hard als dat het moet"...
Soms MOET je even doorpakken...

Ik ben het met je eens dat een paard af en toe best even flink mag aangepakt worden. Die van mij staat ook wel eens op 2 benen en dan kan ze een klap krijgen. Maar een paard wat CONSTANT alleen maar staakt, daar zit gewoon iets niet goed.

Anoniem

Re: Merrie solliciteert naar flink pak slaag...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 10:11

@Bubsj: ik kan dat niet beoordelen zonder het gezien te hebben... Kan ook een verwende bok zijn die gemerkt heeft dat het werkt, het staken. D'r zijn van die slimmerds die daar heerlijk misbruik van maken, al zijn ze in de minderheid is mijn ervaring. Maar ze ZIJN er, en mogelijk is dit er zoeentje.
Ik kan dat via een verhaaltje op een forum echt niet beoordelen, dus wie ben ik om te zeggen dat het allemaal niet waar is?

Bubsj

Re: Merrie solliciteert naar flink pak slaag...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 10:14

Tja, ik kan me niet voorstellen dat TS tot nu toe niets heeft gedaan om paard naar voren te krijgen. Daar zullen al wel wat schopen ed aan te pas zijn gekomen (begrijpelijk hoor). Als het paard echt van de een op de andere dag alleen nog maar in zijn achteruit wil en er geen pas draf meer in te krijgen is? (dat maak ik op uit het verhaal, correct me if i'm wrong)