Maar ik ga nu niet meer typen, ga me omkleden want mn pc-maker komt zo
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Brr, word hier gewoon misselijk van bepaalde berichten. Pffft. Bokt op z'n best. 
Annemeik schreef:daniella74 schreef:Dan had de ruiter het niet zo gigantisch uit de klauwen moeten laten lopen toen het nog prima wasop te lossen met een gewone schop.
Hoe weet jij zo zeker dat het aan het paard ligt? We hebebn igg al een waarschijnlijke rijtechnische oorzaak gevonden in een ander topic.
Hoe kom je hier nou bij? Ik vind dat jullie de ts niet echt normaal benaderen zo.
En in een ander topic, dat is best, wat is jullie oplossing? Hebben jullie dat met de ts besproken? Of is dat uit de lucht komen vallen?
Over met respect oplossen, het paard moet respect hebben voor de ts, andersom ook wel, maar eerst zo om.
Wildgirl schreef:er zijn hier blijkbaar geen mensen die ervaring hebben met echte pismerrie's die alle zwakke punten van de ruiter uitproberen om zo onder het werk uit te komen.....
Wel heel fijn mensen; dat jullie allemaal zooooo goed weten hoe je 'moeilijke paarden' aan moet pakken!
Ik zal de volgende keer ipv van een brul en een lel tegen zijn kop mijn parelliboekje pakken en eerst eens gaan nadenken over of ik wel respect heb voor mijn paard.
Sturen jullie dan wel een kaartje als ik met 18 gebroken ribben in het ziekenhuis lig?

Wildgirl schreef:er zijn hier blijkbaar geen mensen die ervaring hebben met echte pismerrie's die alle zwakke punten van de ruiter uitproberen om zo onder het werk uit te komen.....
Wel heel fijn mensen; dat jullie allemaal zooooo goed weten hoe je 'moeilijke paarden' aan moet pakken!
Ik zal de volgende keer ipv van een brul en een lel tegen zijn kop mijn parelliboekje pakken en eerst eens gaan nadenken over of ik wel respect heb voor mijn paard.
Sturen jullie dan wel een kaartje als ik met 18 gebroken ribben in het ziekenhuis lig?
) 
Wildgirl schreef:@daniella, dat je bepalde antwoorden liever niet wilt horen oke, dat is geen probleem.
Dat er hier mensen zijn die het klaarblijkelijk beter weten en dat op een bepaalde manier formuleren is gewoonweg triest.
De ts vraagt op tips mbt het bokken en hatsiekideeee heel bokt begint gelijk te zeiken over dat je je paard niet mag slaan.
Dat je vervolgens zonder pardon de fout op de ts afschuift zonder haar of haar paard te kennen is imo behoorlijk grof.
Daarnaast; haar manier van losrijden is misschien niet ideaal maar ook zeker geen reden voor het paard om zich zo te gedragen
Edit: vanuit hormoongerelateerde problemen verandert het gedrag, van een normaal paard naar een draak 1e klas
daniella74 schreef:Ho even, ik ben niet begonnen over een pak slaag geven. Maar het feit dat e.e.a. zo geformuleerd in de beginpost wordt geeft mij toch enigszins het gevoel dat ts behoorlijk het spoor bijster is. Ik hoor ook niets over instructeurs dus ik vraag mij dan af of ts les heeft en ik denk dat een goede instructeur zoeken die ts hierin kan begeleiden een veel betere optie is dan een potje lukraak slaan. Mocht een keer goed aanpakken idd de correcte oplossing zijn dan ben ik de laatste die je hoort.
Ik begrijp dat je het voor je vriendin op wilt nemen maar je moet wel objectief blijven. Bovendien als je een topic als dit opent weet je dat niet alle antwoorden de antwoorden zullen gaan zijn die je graag wilt horen.
)Pollux schreef:Hoi bokkers,
Mijn merrie van 5,5 vertoont de laatste twee maanden onuitstaanbaar gedrag onder het zadel. Het begint altijd wanneer je na goed losstappen wil aandraven. Ze reageert niet op been, staat stil, loopt achteruit, komt flink tegen de hand en been en blokkeert: ze weigert te vertrekken. Een flinke schop, een (blijkbaar te zachte) tik met de zweep komen niet bij haar aan: ze is niet onder de indruk. Na onderzoek door osteopaat, tandarts en zadelmaker blijkt er niets met haar aan de hand. Dit wordt ook bevestigd doordat ze aan de longe zowel met zadel op als met een longeersingel bijgezet dit gedrag helemaal niet vertoont. Mijn mening is dus dat ze eens een flink pak slaag moet hebben, ik ben er nl van overtuigd dat dit dominant gedrag is (het is ook een zeer dominante merrie). Dus ik zal haar een keer aan moeten pakken gewapend met bodyprotector en band om haar hals.... Maar nu mijn vraag: ik ben er bijna zeker van dat ze als eerste reactie op het pak slaag echt flink zal bokken (dit doet ze nl ook nogal graag, maar kan ik tot nu toe wel uitzitten). Ik verwacht dat ze met vier benen de lucht in gaat en dit is veel moeilijker uit te zitten. Hoe kan je je het best op de bokken voorbereiden? Kun je het beste achterover gaan zitten terwijl je je vasthoudt aan de band om haar hals of kun je de bokken het beste uitzitten wanneer je met korte beugels gaat staan in het zadel (ik heb een dressuurzadel) terwijl je je vasthoudt aan de band? Wie heeft hier ervaring mee? Een zeer ervaren iemand heeft aangeboden dit voor me te doen, maar ik ben van mening dat ik het zelf moet doen, omdat ik er niet van overtuigd ben dat ze dit gedrag dan niet meer bij mij zal vertonen.
Voor evt. bokkers die het zielig vinden: dit moet echt gebeuren, want het wordt van kwaad tot erger en het moet stoppen. Ze heeft onder het zadel blijkbaar niet zoveel respect voor mij als op de grond. Grondwerken doe ik al met haar, daar zijn de verhoudingen tussen haar en mij prima, ook met longeren heb ik haar respect wel. Ik heb het onder het zadel laten verslappen omdat ik dacht dat ze misschien pijn zou hebben of dat het zadel niet goed zou liggen. Dit is dus niet het geval.
Ik hoop op nuttige tips om dit varkentje te wassen....

). Waarschijnlijk gaat ze eerst omhoog om dan bokkende er vandoor te gaan. De beste manier om met je kop in het zand te eindigen. Zo te horen ben jij niet zeker dat je dit gaat "overleven". Als je merrie merkt dat ze van je af kan komen (letterlijk) ben je verder van huis...Sonja schreef:Ik snap best dat een aantal mensen in dit topic zoiets heeft van "met respect behandelen" ed. Ben ook absoluut voorstander van "zo zacht als het kan", maar wél aangevuld met "maar zo hard als dat het moet"...
Soms MOET je even doorpakken...