Is er een te groot verschil tussen de B en L2 qua training?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lynTjEeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:19

Onzin.
Mijn vriendin rijdt een arabier van iemand, en zij
rijdt wat hoger dressuur, terwijl de eigenaresse B
dressuurt voor de lol en springt.

En daarbij, het is toch jou paard?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 21:01

Ik denk het van twee kanten wel te begrijpen.

Enerzijds zou ik het niet leuk vinden om te horen als eigenaar natuurlijk, dus ik kan me je gevoel heel goed voorstellen. Ik zou me persoonlijk enorm gekwetst voelen om mijn paard ter beschikking te stellen en dan nog zulk commentaar te krijgen. En het is en blijft ook jouw paard dus jij maakt gewoon de dienst uit.

Anderzijds kan ik het me ook wel voorstellen van haar kant. B of L2 HOEFT niet veel te schelen maar KAN heel veel schelen. Ik voel zelf ook heel erg goed als er mindere ruiters op mijn paarden hebben gezeten en het kan best frustrerend zijn als je een paard deelt, om steeds alles weer recht te moeten breien voor je aan je training toekomt. Niet alleen voor je eigen ambitie maar ook omdat je traint om dat paard beter te krijgen en als hij vooral door mindere ruiters gereden wordt voelt het soms echt een beetje als water naar de zee dragen.

Ik denk, maar ik ken jullie niet, dat de tijd gekomen is voor je verzorgster om een paard te zoeken wat alleen voor haar is. Of dat nu een eigen paard is, of een paard van (meestal oudere) mensen die zelf niet meer rijden of bijvoorbeeld op een fokkerij. Dan heb je dit soort perikelen niet (maar weer hele andere :D )

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:07

Oh ik vind dit zo oneerlijk voor jou(TS). Ik zou mijn paard niet eens door iemand wedstrijd laten rijden, maar als ik dat wel zou doen, dan zou ik graag respect willen van de persoon die erop rijdt. Zij denkt nu dat het paard van haar is ipv jou. Maar volgens mij heb jij 't paard betaald en ben jij degene die verantwoordelijk is voor het paard of niet dan. ;) Als ze het niet met jou eens is, moet ze dat zeggen. En kan ze (wat mij betreft) vertrekken als ze wil dat jij niet meer op je eigen paard mag hé ;)

Het kan makkelijk hoor. Vraag anders Kelly_Taco om advies :) Zij heeft met haar fjord de Z2 met winst gehaald, en een bijrijdster rijdt nu (volgens mij) op B niveau op Taco. ;)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 10:45

Die bijrijdster zou ik de deur wijzen....
Ze mag dankbaar zijn dat ze JOUW paard mag rijden en dat ze daar soms ook voor "betaald" wordt in de vorm van een les iod.

Dit soort gedrag zou mijn bijrijdster niet hoeven te vertonen bij mij dan is daar het gat van de deur.

Tuurlijk ben jij blij dat ze je bijstaat maar het is JOUW paard.
En als jij beslist dat er 2x per maand een wedstrijd gereden wordt dan is dat zo. En als jij beslist dat JIJ op die dag een wedstrijd heb dan zal zij de volgende wedstrijd moeten plannen.

Dus het is aan haar.. of meegaan met de regels of idd lekker zelf een paardje zoeken waar ze mee kan doen en laten wat ze zou willen.

Jij bent eigenaar, jij beslist en volgens mij gaan dit soort dingen nog gewoon in overleg. (of jij moet daar de afgelopen tijd makkelijk in zijn geweest dan kan je dit soort gedag niet kwalijk nemen natuurlijk)

lynTjEeX

Re: Is er een te groot verschil tussen de B en L2 qua training?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:06

Daar geef ik je gelijk in. Zelf heeft mijn vriendin daar ook moeite mee, maar het ligt er ook aan of de eigenaar/bijrijder goed rijd of niet goed rijd. Om het grof te zeggen; Als de eigenaar B rijdt en de bijrijder L2, dan hoeft het niet zo te zijn dat de eigenaar hem daardoor 'verpest'/ofwatdanook. Wat ik daar mee bedoel is dat er ook bijvoorbeeld eigenaren zijn die heel goed met hun paard omgaan en zo hebben de bijrijders daar geen last van.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:22

Mijn pony loopt Z en loopt kinderlesjes. Ze loopt vaker rondjes te hobbelen dan dat ze fanatiek getraind word en het gaat prima zo :).

Je moet doen waar je je zelf lekker bij voel en zorg dat jij de beslissingen blijft nemen (al is er niets mis mee als je dat met gezond overleg doe).

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:43

Dennis, jij heb het toch over 2 verschillende disciplines?
dressuur onder de man en dressuur voor de wagen?
Lijkt me best een verschil namelijk.
Ik kan het meestal wel voelen als er een ander op mijn paard heeft gereden... Al kan je/ik dat snel corrigeren. Maar als bijrijder moet je blij zijn als je een paard zo mag rijden en wedstrijden ook nog!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:51

Ik train zelf ohz, en ze word ook door beginners gement (word voor de wagen uitgebracht).
Ik merk geen verschil als er een ander mee gereden heeft. Van de zomer is de pony zelfs een week mee op ponykamp geweest, 1 dagje vrij en de dag daarna op wedstrijd (het was toen al 2 weken daarvoor dat ik er zelf mee mee gereden had). Geen enkel probleem.
Het schema is meestal (is erg variabel) 2x in de week beginner ohz, 1x in de week half gevorderd ohz, 1x in de week rij ik haar zelf voor de wagen en nog 1 dag creatief (buitenrijden, longeren, aan de lange teugel). Geef toe dat het niet het meest standaard trainingsschema is (wat voor wedstrijden je ook rijd).

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:00

Sorrie hoor, maar al mijn haren gaan overeind staan!
Wat denk die bijrijder van jou eigenlijk wel!!! Is ze nu helemaal van de pot gerukt! Rijd notabene jou paard en gaat JOU vertellen dat je maar even anders moet gaan rijden??
Omgekeerde wereld lijkt mij! Weg met die trien, of ze past zich maar aan aan de eigenaar van het paard of ze koopt er lekker zelf een! Laat je niet kisten meid!!!

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:11

Gewoon een andere leuke bijrijder zoeken.

Ze mag al blij zijn dat ze je paard überhaupt mag rijden, LAAT STAAN WEDSTRIJDEN! Verwende trien dat ze is, weg ermee.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 15:42

Ik denk dat verzorgster blij mag zijn met een paardenbaasje zoals jij. Jij geeft haar alle ruimte. Maar het is natuurlijk wel jóuw paard. En ik vind dat je voorzichtig moet zijn met een bijrijdster met dergelijke ambities. Ken een paard dat op die manier, terwijl de eigenares zelf ook B reed, door een bijrijdster vreselijk is overnomen en lang in de lappenmand heeft gelegen.
Bijrijdster in kwestie keek ook alleen naar wat zij zelf wilde bereiken en de eigenaar zat met de gebakken peren.
Als zij dan daadwerkelijk van alles en nog wat verwacht van een paard: laat ze er lekker zelf eentje gaan kopen!

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 17:09

in de b kijken ze voornamelijk naar de ruiter zelf en de basis.

in de L2 verwachten ze dat de impuls en aanleuning gewoon in ord is.

dat kan indd wel een groot verschil in training zijn want als zij daar wel aan werkt en jij niet,zal zij minder kunnen berijken.

( niet afkrakend bedoeld hoor :))

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 17:18

Wat een onzin!! Geen enkel paard wordt er slechter van als hij zonder impuls en aanleuning wordt gereden.Trouwens wie zegt dat TS dat doet dan??
En al zou het wel zo zijn...jammer dan voor de bijrijder!

joplin_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 17:36

Misschien heb ik eroverheen gelezen TS maar hoe oud is jouw bijrijdster eigenlijk?

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:08

Urielle schreef:

Enerzijds zou ik het niet leuk vinden om te horen als eigenaar natuurlijk, dus ik kan me je gevoel heel goed voorstellen. Ik zou me persoonlijk enorm gekwetst voelen om mijn paard ter beschikking te stellen en dan nog zulk commentaar te krijgen. En het is en blijft ook jouw paard dus jij maakt gewoon de dienst uit.

Anderzijds kan ik het me ook wel voorstellen van haar kant. B of L2 HOEFT niet veel te schelen maar KAN heel veel schelen. Ik voel zelf ook heel erg goed als er mindere ruiters op mijn paarden hebben gezeten en het kan best frustrerend zijn als je een paard deelt, om steeds alles weer recht te moeten breien voor je aan je training toekomt. Niet alleen voor je eigen ambitie maar ook omdat je traint om dat paard beter te krijgen en als hij vooral door mindere ruiters gereden wordt voelt het soms echt een beetje als water naar de zee dragen.

Ik denk, maar ik ken jullie niet, dat de tijd gekomen is voor je verzorgster om een paard te zoeken wat alleen voor haar is. Of dat nu een eigen paard is, of een paard van (meestal oudere) mensen die zelf niet meer rijden of bijvoorbeeld op een fokkerij. Dan heb je dit soort perikelen niet (maar weer hele andere :D )

Absoluut. Het blijft natuurlijk het meest vervelend voor jou, want het is en blijft jouw paard, dus jij bepaalt wat er mee gebeurt en hoe.
B en L2 kan echt wel samen gaan hoor. Ik start een paard in het Z dressuur, rijd haar 2x per week, terwijl de eigenaresse haar de rest van de week rijdt en op L niveau rijdt. Totaal geen probleem, op het moment dat ik d'r op ga zitten weet het paard dat ze hard aan het werk moet. Zo kan ik me daar op concentreren en de eigenaresse op het lekker relaxed vwnw rijden.
Ik ben de eigenaresse juist heel dankbaar dat het op deze manier kan en dat zou de verzorgster van jouw paard ook moeten zijn!

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 01:28

Sientje schreef:
Ik denk dat verzorgster blij mag zijn met een paardenbaasje zoals jij. Jij geeft haar alle ruimte. Maar het is natuurlijk wel jóuw paard. En ik vind dat je voorzichtig moet zijn met een bijrijdster met dergelijke ambities. Ken een paard dat op die manier, terwijl de eigenares zelf ook B reed, door een bijrijdster vreselijk is overnomen en lang in de lappenmand heeft gelegen.
Bijrijdster in kwestie keek ook alleen naar wat zij zelf wilde bereiken en de eigenaar zat met de gebakken peren.
Als zij dan daadwerkelijk van alles en nog wat verwacht van een paard: laat ze er lekker zelf eentje gaan kopen!

Ja zo ken ik er ook eentje, paard is in 1 seizoen van niks naar de M2 gereden, de eigenares had helemaal geen wedstrijdambities dus mocht de bijrijdster, die een paar keer Z is geweest, met hem starten. Toen de eigenares zelf vaker wou rijden was de bijrijdster het daar niet mee eens, ze mocht dus vertrekken want 1x per week op je eigen paard is wel erg weinig. Er was afgesproken dat ze 1x per maand mocht starten maar het werd steeds vaker. Uiteindelijk kreeg het paard een blessure door overbelasting en was het een mooie gelegenheid om de bijrijdster te bedanken.

joplin_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 10:07

@crossgirl19 ik ben benieuwd of je al wat met je bijrijdster eruit bent gekomen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 12:33

sjaantje schreef:
Urielle schreef:

Absoluut. Het blijft natuurlijk het meest vervelend voor jou, want het is en blijft jouw paard, dus jij bepaalt wat er mee gebeurt en hoe.
B en L2 kan echt wel samen gaan hoor. Ik start een paard in het Z dressuur, rijd haar 2x per week, terwijl de eigenaresse haar de rest van de week rijdt en op L niveau rijdt. Totaal geen probleem, op het moment dat ik d'r op ga zitten weet het paard dat ze hard aan het werk moet. Zo kan ik me daar op concentreren en de eigenaresse op het lekker relaxed vwnw rijden.
Ik ben de eigenaresse juist heel dankbaar dat het op deze manier kan en dat zou de verzorgster van jouw paard ook moeten zijn!

en ik kan me daar ook helemaal bij aansluiten. Ik rijd zo ook een paard voor iemand (ik rijd merendeel van de tijd, zij 1 a 2 * in de week) en daar zijn we alletwee goed mee. Ik heb het paard nu een paar keer L2 gestart, zij rijdt nu B met hem (vroeger wel hoger gereden) en dat gaat prima samen. Maar ik kan jouw bijrijdster wel begrijpen, al keur ik haar gedrag zeker niet goed. Ik ben ook een fanatiek wedstrijdruiter en als het lekker gaat, wil je verder, vaker en meer. En ik denk dat hier vooral de communicatie fout gaat, en dat lijkt me toch zeker niet de bedoeling. Het is jouw paard en jouw zeggenschap.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:57

Ik vindt het echt belachelijk. Het is jouw paard!. Daarbij, dat jij in de wedstrijden B rijdt, wil niet zeggen dat jij zelf ook niet meer kunt.

Ik rij 10 jaar en kan al heel wat hogere oefeningen. toch heb ik mijn niveau niet hoger dan B officieel omdat ik nooit wedstrijden heb gereden. Heb namelijk geen eigen paard. Betekent dat dan ook dat ik niet in staat ben om een paard te trainen? belachelijk gewoon.

Dit is namelijk precies hetzelfde als zij over jou zegt toch.......?

sophiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:03

een recreatieve ruiter kan zijn paard even zwaar trainen als een Zruiter, als je gewoon de oefeningen, conditie enz. vraagt is er geen verschil in, enkel of je de punten krijgt of niet