Help!!!!!! mijn paard staat steeds stil, hulpeloos!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fenno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 19:32

Citaat:
Die is echt niet een béétje overbouwd hoor

Dit vind ik een béétje arrogant...

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:33

die van mij reageerde ook zo met inrijden, hij bleef liever stil staan. maar mijn paard reageerde wel op de zweep. misschien iemand die van de grond af met een longeerzweep mee drijft

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:34

er staat natuurlijk niet voor niets een knipoog achter!
en laten we eerlijk wezen, maar op deze foto is overbouw ook niet te ontkennen!
ik kan me niet voorstellen dat de deskundig bij deze foto kunnen ontkennen dat ze overbouwd is!( maar hoe oud is de foto?)

en het is toch niet zo'n drama dat je paard overbouwd genoemt wordt?
het is een heel normaal verschijnsel wat bij veel paarden voorkomt!

wees blij dat we je paard overbouwd noemen, dan is er nog hoop igg!

Anoniem

Re: Help!!!!!! mijn paard staat steeds stil, hulpeloos!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:36

Fenno, het dier is inderdaad op de foto enorm overbouwd wat erop wijst dat het nog lang niet uitgegroeid is. Verder is een tinker een type paard wat erg laat volwassen is, die van jou is echt nog een peutertje. Zet hem of haar lekker in een opfok en ga er over een jaartje weer mee aan de gang joh!

Fenno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 19:37

Het is geen drama , ik verwachtte gewoon goede tips...

ENOMIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:38

Mijn paard is met 17 jaar zelfs nog een beetje overbouwd :+
Maar hij loopt wel succesvol in het M1.
Dit is dus niet alleen kritiek ;)
Maar je kan het niet ontkennen dat jou paard echt nog een baby is...

Ik zou als ik jou was het beste voor je paardje kiezen en hem nog lekker in de wei laten. Dit betekend niet dat je niks meer met hem kan doen, maar met doorrijden op hem zorg je alleen maar voor problemen in de toekomst.
En denk niet dat je daar op uit bent, toch? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:38

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-05-23 08:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:40

Fenno schreef:
Het is geen drama , ik verwachtte gewoon goede tips...

Ja joh, het leven is soms hard ;)
De enige echt goede tip is je paard nog even lekker volwassen te laten worden en het rijden voorlopig te laten voor wat het is. Des te langer krijg je plezier van hem.
Noompje, op de foto zie je wel degelijk een flink overbouwd paard ;)
Ik rij zelf regelmatig paarden in en vind een Tinker van nog geen drie en dan ook nog zo overbouwd veel te jong, die moet gewoon nog een jaartje groeien.

Fredjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:43

Allemaal goede tips
maar wat u ook kunt doen is iemand er naast laten lopen
en zo het steeds opbouwen
of pak hem 1 x goed aan
ik had het eerst ook met een welshje die heb ik 1x goed aan gepakt
en toen liep die uiteindelijk weer goed.
toen ree ik haar in, nu loopt ze normaal in de lessen.
Laatst bijgewerkt door Judje op 10-02-09 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bold en schuine code verwijderd.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:44

wat voor tips had je dan verwacht eigenlijk?

en zoals suleilitha zegt: de IMO enige goede tip is al gegeven!
en vooral waarom we deze tip geven moet al een teken zijn dat we het echt met alle goede bedoelingen doen!

Fenno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 19:46

oke :)

kwien_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:46

hee fenno

Wat mij is verteld is dat als paarden geen pijn hebben en toch zo doen als ze iets eng vinden dan krijg je ze er met geen mogelijkheid langs, volgens mij is er niet echt een oplossing voor geduld

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:46

Fenno schreef:
Citaat:
Die is echt niet een béétje overbouwd hoor

Dit vind ik een béétje arrogant...

Dat is toch gewoon hoe het ervoor staat? Wil niet zeggen dat je paard zo blijft, hij is gewoon nog heel erg in de groei. Wat dus des te meer aangeeft dat je even rustig aan moet doen en je paardje de tijd moet geven om te groeien, sterker en volwassen te worden. Zoals al eerder gezegd, het is niet jouw schuld , maar je kunt nú wel iets doen voor je paard. Wees eerlijk naar je paard toe en des te langer heb jij er later ook plezier van!

pruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:47

Fenno ,Ik kom hier nog niet zo lang maar ik kan ook enkel maar akkoord gaan met de andere.
Laat hem nog wat genieten .Mijn arabiertje begon pas met zijn grond lessen toen hij 3 was.Kinder arbeid is toch ook verboden.Daar kan je het ook met vergelijken. Ik wil hier niet op je hart trappen maar mischien is dat wel nodig aangezien er hier al menige reakties geweest zijn en je ze gewoon in de wind slaat.

kwien_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:48

Fenno schreef:
Hij is wel goed ingereden en ik denk niet dat er iets is met zijn rug, tanden enz. want als ik met hem naar buiten ga dan heeft hij ook de vaart erin.. En ja ik heb hem al een keer heel hard aangepakt maar ik realiseer me nu dat dat niet de manier is hoe ik met mijn paard om wil gaan...

het is natuurlijk een verschil als die belast word he!! want dan kunnen rugproblemen een rol spelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:49

TS, ik zie ook een paard dat flink overbouwd is, ook nog eens een flink korte rug en dan is een correct zadel ook niet makkelijk te vinden, iig de standaard goedkope zadels zullen niet echt lekker liggen. Dan vind ik je paard nog een baby, 2,5 is echt wel erg jong. Je moet oppassen dat je hem niet overvraagd. Ik vind 3 keer per week een half uur en een buitenrit te veel voor zo een jong en nog niet uitgegroeid paard.

Waarom ga je niet eerst leuke dingen op de grond doen, zodat hij lekker sterk kan worden, dan nog dit jaar de zomer periode lekker op het gras en tussendoor gezellig bezig met hem zijn. Dan pas in de winter gaan rijden, laat een goede zadelmaker komen voor een goed kort zadel dat echt past. Ik denk dat jouw paard stil gaat staan omdat het hem te veel is geworden en wellicht gewoon echt moe is in zijn lijf. Spieren heeft hij ook nog niet.

Vind het een leuke tinker, mooi zo zwart, maar echt nog een baby om te zien.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:05

Het is hier al veel gezegd maar voor het behoud van je paardje zou ik ook stoppen met rijden, als je nu rustig aan doet heb je ook kans dat dat overbouwde mooi bijtrekt want dan heeft hij de tijd om mooi bij te groeien. Mij haflinger was ook overbouwd en ik doe nog steeds (hij is nu bijna 6) rustig aan met hem, bij hem is het recent mooi bijgetrokken. Mijn haflinger doet trouwens minder dan wat jou tinker nu doet terwijl hij dus drie jaar ouder is...
Over het staken wil ik je ook nog meegeven dat tinkers nog wel eens de neiging hebben om zich af te sluiten, je kunt dan doen wat je wilt maar komt niet binnen (mijn haflinger heeft dit trouwens ook heel erg) vaak heeft dit te maken met overvragen , niet snappen, onzekerheid of zich verkeerd behandeld voelen. Dit is wel iets waar je mee om moet leren gaan om dat het anders erg lastig kan worden, succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:09

Dat je er beter niet op kunt rijden, houdt niet in dat je er geen andere dingen mee kunt doen, het is een prima leeftijd om aan het werk te gaan met lange lijnen, wordt ie mooi mak van. Maar kwa bouw is ie nog lang niet "af", al zou hij drie en een half zijn, dan zou ik het nog afraden om deze al te gaan rijden ;)
Fenno, laat dit gerust even aan je ouders lezen, en zeg erbij dat ze gerust contact met mij op mogen nemen. Mijn emailadres staat in mijn profiel.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:13

En hoe meer voor werk je doet hoe makkelijker het rijden straks wordt. Doordat ik met mijn pony heel veel grondwerk heb gedaan en heb gewandeld kon ik toen hij daar aan toe was zo opstappen (eerste tijd zonder zadel omdat ik niks passends kon vinden) en wegrijden.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:21

Paardje is veel te jong, nog niet eens drie jaar! Eerst maar eens beginnen met vertrouwen krijgen en aan de hand werken. En zeker nog niet mee gaan rijden. Pas ergens aan het eind van de zomer misschien weer beginnen en dan maar hooguit een keer of 2 in de week met een keertje longeren. Bij paarden is de rug pas rond de 6 a 7 jaar volgroeid (tinkers nog later) en het is een normaal groeiproces dat hij de ene keer aan de voorkant groeit en dan weer aan de achterkant en dan overbouwd staat. Wil niet zeggen dat je paard overbouwd blijft alleen is het wel een teken dat je voorzichtig moet zijn en de rug zeker niet te veel mag belasten.
Laatst bijgewerkt door Schangah op 09-02-09 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:23

Ik begrijp dat deze reacties teleurstellend zijn. Je hebt een paard gekocht met de beste bedoelingen en je wilt heel graag rijden, volkomen begrijpelijk.
Maar dit paard is echt nog te jong, het is verschrikkelijk naar dat deze mensen niet eerlijk tegen je zijn geweest.
Jij wilt echter de rest van je leven met dit dier doorbrengen, en wanneer je nu geduld hebt kun je straks veel langer van hem genieten.

Tinkers zijn laat volwassen, hij is inderdaad ietwat overbouwd en wanneer je nu doorrijdt kan dit veel problemen gaan opleveren straks.
Hopelijk vind je een manier om het anders aan te pakken.
Ik zou lekker met grondwerk aan de slag gaan, ook goed voor jullie onderlinge band!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:46

Is niet arrogant bedoeld Fenno, wel smileys blijven lezen ;)
We hebben alleen maar het beste voor met jou én je paardje waar je zo fier mee bent. Als je nú nog even geduld opbrengt en wacht tot 'ie er wél aan toe is, dan heb je d'r op het eind veeeeel langer plezier van... Is investeren in de toekomst.

"Adviezen" als die van Fredjelover zou ik overigens wél naast me neerleggen als ik jou was; die raakt kant noch wal.

Evydepevy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:51

Het is duidelijk dat hij je nog niet helemaal begrijpt, heb je al eens geprobeerd om 'm naar links of rechts te sturen
als hij niet meer vooruit wil? Denk dat het inderaad ook errug belangrijk is dat je je goed realiseert dat hij echt nog
heel erg jong is en dat zijn lichaam nog veel moet ontwikkelen, het is belangrijk dat je daar wel de tijd voor neemt
en wat het rijden betreft zou je misschien kunnen zorgen dat iemand je een beetje begeleid want de basis is natuurlijk
erg belangrijk en die zul je er zelf op moeten zetten ;-)! Succes maar natuurlijk voor heel veel plezier!

Fenno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 21:02

ja, dat opzij sturen heb ik al wel geprobeerd maar wat hij dan doet is ook niet echt de reacti ewaar je op zit te wachten... Hij draait zijn hoofd helemaal naar je en gaat dan een beetj emet mijn voet zitten klooien.. := maarj aik zal rustig aan doen. Mijn moeder en ik waren zoiezo al van plan om grondwerk te gaan doen en wilden ook proberen om met het Dually halter van Monty Roberts te gaan werken. We doen dat nu nog niet, we hebben alle spullen al wel.. We willen ons daar eerst nog wat in verdiepen want we willen hem niet verpesten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 21:40

Met grondwerk verpest je hem minder dan met rijden op deze leeftijd ;)
Hou wel even in gedachte dat de Dually halter van Motny Roberts geen ongevaarlijk iets is maar een zeer wreed inwerkend halster, ik denk dat dit niks voor jullie is!