paard met bit of zonder beter lopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: paard met bit of zonder beter lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 20:24

met het achterbeen zijn we nog steeds bezig, dat zijn allemaal moment opnames zowel met als zonder bit, :)
Dat is gewoon erg schommeld nog, iets waar we aan werken :)
op foto 1 vind ik de achterhand er ook niet goed onder ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 20:26

mom heb een achrerhand foto gevonden bitloos ff verkleinen en uploaden ( niet weggaan )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 20:29

Afbeelding
Ook zonder bit kan ze t hoor zelfs nog beter als foto 1
Ze houd hier haar hoofd wel hoger, maar nog niet zo strak en gespannen als op foto 1 en ze kijkt ook zeker niet zo geiriteerd! Ook dit is een fijner beeld dan foto 1 :)

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 20:36

Nou, dan zal ik ook even 'dwars liggen'. Want ik vind sowieso dat je van slechts 2 foto's niet kunt vergelijken of een paard wel of niet lekkerder loopt bitloos of met bit. Vind het een leuk idee om ht te vergelijken, maar daarvoor heb je echt meer materiaal ( of nog liever een filmpje ) nodig.

En lees dat je ook nog een andere ruiter en boom- + boomloos wilt vergelijken.. Nee helaas, geen goed materiaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 20:37

heb er al een 3e foto bij :P
maar toch bedankt voor de reactie :)

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 20:41

Maar als je t compleet wilt maken zou ik eens een filmpje maken? En dan natuurlijk wel met alleen jou als ruiter en ook alleen 1 zadel. Vind t namelijk wel een leuk idee om t zo te vergelijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 20:44

dat wil ik wel :P
maar ik heb geen bit hoofdstel meer, ja die heb ik wel ( paar weken terug nog gebruikt :P ) maar omdat ze toen zo heftig deed ook heb ik die mee naar huis genomen en ergens neer gegooit onder een heeeeele hoop rotzooi :O als ik die daarw eer vandaan moet halen , dat word me ergste nachtmerrie denk ik
Maar ik heb nog maar 1 zadel das wel makkelijk :P maar mocht ik t hoofdstel toevallig weer eens tegenkomen zou ik t eens doen ( als ik eraan denk :P )

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 20:46

Of je maakt een filmpje hoe ze nu loopt :D Das ook altijd leuk om te zien toch?

Overigens geloof ik best dat sommige paarden duidelijk voorkeur voor bitloos hebben hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 20:48

als mijn vriend weer meegaat zal ik t eens vragen of ie t wil doen ( dan is t ook nog een hele kunst om het geupload te krijgen :P )

jah ik denk dat een paard wel aangeeft wat hij/zij prettig vind en wat niet, alleen aan de ruiter om t ook te snappen :)

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 20:50

De 3e foto ziet er zeker te weten al veel beter uit! In mijn ogen lekker actief.

Anoniem

dank je wel :)

Nimmy

Lijkt me ook heel interessant en verhelderd om eens een aantal filmpjes te zien.. dan meerdere dagen dat ze zowel bitloos als met bit wordt gereden/ gelongeert... Dan kun t pas echt goed vergelijken...

op de 3e foto loopt ze al iets beter, maar nog steeds vrij strak in dr lijf... Ben benieuwt hoe ze dr over een paar maandjes bijloopt... longeer jij haar ook met de dubbele longe? (als je volgens de adb methode traint)

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 20:52

nou ja denk dat t idd even een beetje uitproberen is wat de beste combi is voor zowel paard als ruiter. Ik reed mijn 25 jarige ruin ook bitloos, totdat ie enorm aan de kletter ging in t duin. Sindsdien heb ik er voor de zekerheid toch weer een bit in ( samen met kaptoom, rij dan eigenlijk alelen op kaptoom, maar voor de zekerheid bitje in ) Mijn merrie wl ik echter graag bitloos beleren. Dus tsja.. tis maar net wat goed is voor de combinatie!

@ nimmy; dat is idd eigenlijk de beste manier. ALs je maar 1 dag filmt, kan t natuurlijk ook zo zijn dat paard of ruiter zijn dag niet heeft. Of wat dan ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 20:53

ik zelf heb haar wel eens met de dubbele gedaan :) Maar wil t met mn instrcutrise gaan doen zodat ik zeker weet dat ik t goed doe :)
En zoals ik eerder aangaf mocht ik t hoofdstel tegen komen met bit zal ik t eens doen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 20:55

SuperSmurf schreef:
nou ja denk dat t idd even een beetje uitproberen is wat de beste combi is voor zowel paard als ruiter. Ik reed mijn 25 jarige ruin ook bitloos, totdat ie enorm aan de kletter ging in t duin. Sindsdien heb ik er voor de zekerheid toch weer een bit in ( samen met kaptoom, rij dan eigenlijk alelen op kaptoom, maar voor de zekerheid bitje in ) Mijn merrie wl ik echter graag bitloos beleren. Dus tsja.. tis maar net wat goed is voor de combinatie!

@ nimmy; dat is idd eigenlijk de beste manier. ALs je maar 1 dag filmt, kan t natuurlijk ook zo zijn dat paard of ruiter zijn dag niet heeft. Of wat dan ook!

Idd en ik heb echt al vanalles uitgeprobeerd, en ben ook nog niet klaar met proberen, maar op dit moment loopt ze met deze optoming tot nu toe het fijnste :P

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 20:57

wat voor systeem heb je? Kruislings onder de kaak?

Dat heb ik ook gehad en vond t echt waardeloos.. Had dat hoofdstel van barefoot, maar de release was echt helemaal niets! Eigenlijk was er gewoon helemáál geen release, er stond continu druk op.. Stalgenootje laatst ook een kruislings kaak systeem, zelfde probleem.. Heb jij dat niet dan? Ik heb de juiste optoming nog niet gevonden helaas... Heb nu een meroth, maar vind ik toch ook niet zo enorm geweldig voor dressuurwerk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 20:59

jah heb kruislings, heb net een nieuwe ( gistere gekocht )
Zowel bnij mn oude ( norton ) als deze vond ik er bij t hoofd van mn pony geen druk opstaan zodra ik de druk van de teugels weg liet gaan ( nouja druk op de teugels, je snap wel wat ik bedoel ) maar meestal als ik haar los laat schud ze ook ff met hals en misschien dat ze ze dan los schud ofzo?
Dit nieuwe hoofdstel is uiteraard wat stroever nog maar ook daar had ik t idee er niet bij eigenlijlk :)

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:02

Bitloos :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:03

P_A_R_Love schreef:
Bitloos :))

kort maar krachtig hahaha

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:10

Beide zijn helaas niet het voorbeeld waar je wilt zijn als doel. Maar dan is die eerste toch beter.
Daar loopt het paard minder op de voorhand. Bij die tweede foto heb je echt een paard dat in de handen hangt en helemaal op de voorhand loopt. Als hij een keer struikelt moet je opassen dat je niet letterlijk over de kop gaat. Op dat moment als het paard zo hangt zo ik hem ook een verrassen door je teugels ineens helemaal los te gooien. Zodat hij weet dat hij niet op jou hand kan steunen. Hij moet op eigen benen leren lopen.
Bij allebij de foto's krijg ik het idee dat de pony ook niet goed luistert naar je been en hij daarom ook niet genoeg vanuit achter kan gaan lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:26

@ kazary ik denk dat je ook evennaar foto 3 moet kijken, das een nog veel actievere achterhand dan foto 1 ;)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:30

Die ziet er al zeker beter uit! Maar toch ook daar vind ik het lijken alsof er veel druk op je handen staat en je veel moet doen met je been. Klopt dat van het been?
En draaf je ooit balkjes met haar? Ze oogt wat stijfjes in de achterhand. Als ze daar wat losser en sterker wordt gaat de rest ook weer gemakkelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:33

jah balkjes doen we ook ( zelfs daar hek foto's van haha )
En die druk is dnek ik idd lijken, en vban t been klopt, maar nu als ze niet genoeg lusiterd naar mn been tik ik haar wat bij met mn zweep, en ik krijg direct reactie :) . Ze reageert al wel beter op mn been dan voorgeen trouwens :P

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:35

Goed zo! Daar zou ik ook eerst aan werken, dat ze (bijna) altijd goed luistert als jij je kuit aandrukt. Als die motor het niet doet kun je van voren ook niets. Of dat nu met of zonder bit is maakt niets uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:38

klopt mee eens :) moet ik ook altijd in de lessen ( en buiten de lessen om uiteraard ) aan werken :)
Lekker actief :) en alles komt vanzelf :) We zijn in 2 maanden al vooruit gegaan, is zoveel actiever al en veel ontspannender ookal :) en ze lijkt t rijden ook steeds meer leuk te vinden, ze vond t al leuk maar nu nog meer :P