Met slof rijden, nieuwe mode?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 12:24

Napoleon, wat jij schetst kan ook gebeuren natuurlijk, maar in de bak is het soms eenvoudiger om je paard te stoppen dan buiten. Als je buiten rijdt en je kunt alleen maar je slof aantrekken dan wordt het risico wel groter. Het zal ook heel vaak niet gebeuren, maar het kan wel. Als je de slof als extra handrem wilt gebruiken, dan is dat een van de risico's die dat met zich meebrengt.

Gizzmo

Berichten: 754
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Sneek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 17:21

Ik heb zelf ook wel met slof gereden, maar dan niet dag in dag uit. Maar tegenwoordig gebruik ik helemaal geen hulp teugels meer, alleen een martingaal bij het springen. Ik vind als je te vaak met hulpteugels rijdt, wordt je paard er afhankelijk van, ze gaan er op hangen, en als je het er na een lange tijd afhaalt kunnen ze niet meer zonder.

Nee voor mij geen hulpteugels meer, een enkele les kan geen kwaad, maar niet dag in dag uit Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 17:38

Wat ik me vaak afvraag bij diegene die zeggen dat hun paard zo fel is en daarom de slof gebruiken.

je paard is niet echt fel, want een echte felle knalt meteen achterover met slof.
Die raken meteen in paniek of ze hebben zulk karakter dat ze zulke dwang niet accepteren.

Dus trainen trainen en trainen dat is in 99,9 % van de gavallen het sleutel woord.
Of nog korter gezegd geduld!

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-03 17:46

runningkawa schreef:
Dus trainen trainen en trainen dat is in 99,9 % van de gavallen het sleutel woord.
Of nog korter gezegd geduld!


ik denk ook dat geduld bij veel mensen het sleutelwoord is.
bij die stal waar ik dus nu over spreek heb ik het idee dat het allemaal snel moet gebeuren en dat kan blijkbaar maar op 1 manier, met een slof?
waarom rij je anders elke dag met zo'n ding?
kan me niet voorstellen dat opeens alle paarden op 1 stal alleen nog maar met slof te rijden zijn?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 22:50

ik heb vandaag op de HK in de andere hal 6 paarden zien rijden, hiervan liepen er 5 met slof, en 1 met martingaal. Zag er op zich wel netjes en rustig uit, maar om dan op het verkeerde been te gaan lichtrijden???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 00:54

#Ymke# schreef:
Ik werk op een trainings/africhtings/handelsstal en rij daar ook elke dag paarden. Omdat deze paarden echt aan het werk gezet moeten worden en ze meestal iets mankeren (niet accepteren van de ruiter e.d.) of gewoon hogerop moeten komen worden ze een lange periode met slof gereden. Ten eerste omdat zij(de eigenaren van de stal) dit de beste methode vinden om een paard onder de man de beginselen aan te leren en uit veiligheidsoverwegingen (er kunnen nogal gekke paarden staan). Dan moet je je wel bedenken dat dit trainen onder ontzettend goede begeleiding gaat.
Soms rij ik mijn paardje (lees: 1x in de maand ofzo) ook met slof, meestal om hem net even erdoorheen te kunnen rijden.
Bij m'n werk op stal rijden heeeeeel veel mensen met slof. Dat is hun keuze en misschien omdat de werknemers&gevers ook erg veel met slof rijden word dit overgenomen Verward


Ik denk dat jou werkgever om andere redenen met slof rijdt. Maar reclame vind het zeker niet!!

Waar de rijkunst stopt beginnen de hulpmiddelen. Vaak denk je dat je een paard erdoor heen rijd met een slof, maar krijg je het tegenovergestelde verhaal, maar door de slof voel je dat niet ( nee jij ook niet!!!) Je gevoel word kompleet uitgeschakeld door dit hulpmiddel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 09:48

Helemaal met Pipo eens.

En op veel handelstallen draait het toch om snel geld te verdienen.
een paard moet zo snel mogelijk redelijk lopen en weer weg.
Dan is een slof daarvoor perfect.
Je hebt ze vlug im dat krulletje en het plaatje ziet er leuk uit.
En half paardrijdend NL ziet en voelt het verschil toch niet.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30695
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 10:12

Mijn pony is niet makkelijk. Maar een slof zal ik er niet aanhangen. Aangezien ik geen ervaring heb. Als ik het al zal doen, alleen tijdens mijn prive-lessen.
Helaas zie je zelfs op veel maneges overal de slof, terwijl ik dan zoiets van heb, er lopen instructeurs zat.
Ik vind over het algemeen een slof niet nodig.

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 21:16

Bij ons is het ook vreselijk mode om met slof te rijden. Ook voor kinderen die in mijn ogen (nog) niet fatsoenlijk kunnen rijden. Mijn mening hierover heb ik ook al vaker gegeven. Ik zal zelf nooit met slofteugel rijden. De instructeur van onze club weet mijn standpunt hierover en hoewel hij af en toe zijn tong moet afbijten volgens mij, heeft hij me ook nooit gezegd dat ik dat ding erom moet doen. Mijn andere (prive)instructeur heeft hier gelukkig een heel andere mening over. Van hem moet ik alles altijd voorwaarts oplossen, iedere zaterdag staat mijn buurman weer te lachen als er weer geroepen word: benen, beeenen!!!! Zorgen dat mijn paard vooral gehoorzaam is en soepel met mijn eigen hand, en verrek, het werkt! Zaterdag liep ie super, soepel, voorwaarts en met een pinkje te sturen... Ondanks dat hij veeeel sterker is dan ik ( zijn stokmaat is hoger dan mijn lengte...) en ik soms ook het gevoel heb dat ie veel slimmer is... Ik weet zeker als ik Jump met slof zou gaan rijden, dat ie bij de eerste de beste gelegenheid als ik zonder dat ding zou rijden (op concours dus bijvoorbeeld) totaal aan de klepper zou gaan. Laat mij maar lekker zo rijden, wel zo gemakkelijk, trouwens die lichtblauwe schabrakjes vind ik ook niks... Ben blijkbaar niet zo modebewurst

haffi

Berichten: 218
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: St.Odiliƫnberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 21:55

Ik heb ooit een keer met slof gereden op de manege met begeleiding. Dit kan wel handig zijn om het paard in het begin een beetje omlaag te laten lopen. Maar daar moet je goed je teugels zelf bij houden en uitkijken dat je niet alleen maar met de slof gaat rijden, daar kunnen de paarden trouwens ook hard van worden. Thuis rijd ik daar niet mee.

Wruppie
Berichten: 260
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 22:13

Gelukkig is het hier niet in de *mode* , op onze manege rijdt bijna niemand met hulpmiddelen, 1 meisje rijdt met gogue omdat zij bang voor haar paard is ( ze is er dus niet vanaf te brengen) en heel af en toe iemand met elastiek, zelf heb ik alleen nog maar met martingaal gereden, in het duin dan. Moet er niet aan denken om met slof voor de mode te rijden, ik kan het al amper zonder, laatstaan na de slof.

Supertje

Berichten: 7099
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 22:26

Ik heb Jordy ook een aantal keer met slof gereden, toen hij alleen maar als een idioot met zijn kop in de lucht door de bak heen rende en ik weinig anders kon doen dan wachten tot we onderuit gingen of dat hij moe werd.
Die slof gebruikte ik voornamelijk als stootteugel, als Jordy gaat rennen gooit hij namelijk in een flits zijn hoofd omhoog en dan is er geen stoppen meer aan. Het is bij hem ook niet zo dat hij constant bleef trekken en ik hem dus de hele tijd moest remmen met de slof (zoals ik vaak zie dat de slof gebruikt wordt), maar het waren echt uitbarstingen. Ook drukte hij dan zijn rug weg.
Nu we een stuk verder zijn heb ik hem niet meer nodig, Jordy loopt nu lekker ontspannen, en uitbarstingen heeft hij niet meer zo. Ik heb de slof dus niet gebruikt als hoofdmiddel om het op te lossen, maar als hulp erbij.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 17:12

Ik rijd eigenlijk nooit met hulpteugels, niet alleen omdat ze dat bij onze rijvereniging niet graag hebben maar ook omdat ik vind dat het paard op de "natuurlijke" hulpen goed moet kunnen lopen (daar zitten dus uitzonderingen bij voor het geval ik dadelijk een hoop comentaar krijg!)
Ik heb Apollon met een martingaal gereden toen ik haar pas had, ze gooide toen altijd haar teugels over haar hoofd naar 1 kant. Ik heb toen een paar maandjes met martingaal gereden en nu doet ze het niet meer.
Maar goed, soms heb je een bepaalde hulpteugel gewoon nodig en als je die dan ook goed gebruikt kan het volgens mij weinig kwaad.
Ik ken wel mensen die gewoon voor de lol met hulpteugels rijden, dat vind ik dan dus regelrechte onzin.

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 18:33

Ik zie het ook steeds vaker op de loolaan hoor. Er is een meisje die heeft een haffie, ze kan absoluut niet rijden, ik denk zelfs dat ze nog nooit rijles heeft gehad!

Ze kan um amper onder controlle houden en met der handen normaal zitten en met der hakken uitgedrukt en tenen naar binnen rijden.

En maar schoppen, nee nu is er weer iets nieuws ze rijd met slof! Nee moet je lekker doen als je ten eerste beginner bent en je hem nog niet eens goed aan het been rijd en maar raar loopt te doen met je handen. \\

Eerst weigerde die niet zo vaak, nu gaattie steeds dribbelen en doen

Waarom moeten sommige mensen sommige beestjes altijd verpesten???

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 19:12

Ik zeg altijd maar zo:
- hulpteugels compenseren het tekort van de ruiter, of maken dat tekort nog groter.

Ik rijdt ook wel eens met een slof (buiten) maar weet hoe ik ermee om moet gaan. Altijd maar meteen naar de slof grijpen is niet de juiste oplossing, maar iedereen denkt daar anders over.
Ik kan niet begrijpen dat mensen het leuk vinden om paard te rijden als ze er een nog groter machtspelletje van maken dan het al is.
Slof= mode, ik weet het niet, maar steeds meer mensen proberen hun tekortkomingen te compenseren.

Lieke

Berichten: 11356
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 19:55

Bij ons mag je op de vereniging niet gauw met een hulpteugel rijden, wil je een martingaal om moet je al een goede reden hebben.

RoCKyLoVE

Berichten: 1766
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 19:55

bij ons is het geen mode..
maar ik rijd niet op zo'n super drukke stal..

Ikwashier

Berichten: 4015
Geregistreerd: 29-11-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Met slof rijden, nieuwe mode?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 18:10

Het ligt eraan hoe je ermee rijd vind ik zelf.
Als je je paard niet kan houden of hij wil niet naar beneden lopen, en je doet de slof er kort.
Dan ben ik er niet mee eens.

dreamwork

Berichten: 52
Geregistreerd: 31-12-06

Re: Met slof rijden, nieuwe mode?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 19:06

Jaa,, ik zie het ook nog wel eens op wedstrijd,, dat ze op het terein waar de trailers staan met een slof aan het rijden zijn ,, alsof ze daar beter van gaan lopen.. op dat moment lopen ze even fijn,,! najaaa

marlies85

Berichten: 5310
Geregistreerd: 04-10-06
Woonplaats: Oss

Re: Met slof rijden, nieuwe mode?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 19:12

Dames, het is niet de bedoeling om een topic 5 jaar oud omhoog te schoppen Knipoog

_Christine

Berichten: 6364
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: USA (NC)

Re: Met slof rijden, nieuwe mode?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 20:10

Maneges hie rin de buur tis het werkelijk om te huilen, lopen pony's bij met martingaal + bijzet + stiek en sommige ook nog met een slof erbij. Dat ziet er onderhand meer uit als tuig met paard dan paard met tuig..

XSeOnie_Kim
Berichten: 10
Geregistreerd: 19-07-08

Re: Met slof rijden, nieuwe mode?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 20:34

hoi,

Ik rij soms met slof om ff net iets meer te doen dan normaal,
maar dan ook soms. Het heet niet voor niets een HULP middel.

groetjes mij.

ikowtje

Berichten: 779
Geregistreerd: 12-01-06

Re: Met slof rijden, nieuwe mode?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 21:00

Ik heb ooit een keer onder begeleiding met slof gereden, toch beviel het me niet.
Het dwingt wat mij betreft inderdaad te veel, maar ik ken het probleem, dat je soms dingen doet die je liever niet wilt, omdat
er wordt gezegt dat dit helpt, of je het zo moet doen.

De slof is hier in de buurt eerder veroudert, ik zie het niet veel gebruikt worden. Heb eigenlijk nog maar 1 of 2 keer in mijn
ongeveer 10 jaar rijervaring iemand er mee zien rijden.

Scum

Berichten: 33101
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Met slof rijden, nieuwe mode?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:14

Heeeeel erg oud topic. Slotje.