paard blijft ontzettend heet

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kazary

Re: paard blijft ontzettend heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 18:23

nee voor de ontspanning hoe je het dan niet te doen, daar heb je helemaal gelijk in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 19:23

Werken aan de dubbele longe hoef ik met mijn paard nu echt niet mee aan te komen, want dat gaat gewoon verschrikkelijk fout!
Nu hebben we nog maar lichte problemen, en daar wil ik geen grote problemen van maken!

Ik heb vandaag gereden, en heb het alsvolgt aangepakt: Eerst 2 rondjes ongeveer gestapt, consequent geweest als zij aandraafde: Nee, stap!

Toen ze daarin een klein stukje ontspande, meteen weggedraafd, en even 5 minuutjes haar gang laten gaan! Wel nog op vrij hoog tempo, maar het tempo was wel van mij!

Daarna hebben we 10 minuten gestapt, dit ging al een stuk beter, en naarmate we langer stapten ontspande ze meer!

Hierna nog een klein kwartiertje drafwerk gedaan, en dit ging echt al stukken beter!
Ze begon mooi los te laten en ook in tempo meer op mijn zit te reageren!

Daarna ben ik lekker uit gaan stappen, en hierin was ze gewoon super! Lekker stofzuigen!

Dus ik ben zeker met de tips aan de gang, en ik merk ook wel degelijk dat ze zin hebben :)

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:11

Fijn dat het al beter ging joh!
Ik ben druk in de weer geweest met de oefening van Mindfields, reageerde hij wel goed op. Ook als ie weer wat drukker dreigde te worden herhaalde ik die oefening even. Maar die van mij is al wel langer onder het zadel, pikt wss al wel iets meer als die van jou zonder in de stress te schieten ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:29

Ja, die van mij schoot vandaag weer extra in de stress door bewegingen van mij als gevolg van wat er zondag is gebeurd :o
Dus die oefeningen bewaar ik even voor als het allemaal weer wat vertrouwder is!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:48

Kan me dat helemaal voorstellen, zoveel been hoefde ik een jaar geleden ook nog niet te geven ;)

De mijne schiet ook super snel in de stress :D en dan gaat het gas er op en staart tussen de benen :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:51

Ja, nou, dat is idd precies wat ik bedoel!

Dan is het net of je op een bange hond zit :oo

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 22:39

Dat had die van mij ook :D En dan die kop de lucht in, doodeng, leek net of je er ieder moment af kon butsen :o
Wat ie ook altijd deed (lijkt mij ook een stess-uiting): hij bleef maar poepen tijdens het rijden. Wel 10x in een uur...
Ik ben gewoon geen topruiter :o , 90% zal vast aan mij liggen. Maar het is als er iemand op zit een enorme stresskip. Eerste half jaar had ik het gevoel op een bom te zitten, maar die bom ging maar niet af. Zo gespannen liep ie onder me.
Heb er een martingaal op gedaan voor mijn gevoel. Die ben ik er nu (2 jaar later) langzaam weer af aan het halen. We zijn er nog lange niet maar we komen er zeker wel ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 03:55

Mindfields schreef:
Wat denk je dat beter is voor het paard: een contuinue druk op twee teugels, zodat ie een uru lang op je hand hangt en steeds 100 kilo in zn mond heeft.
Of dat hij leert dat hij zijn eigen hoofd draagt zpdat hij niet zoveel druk in zn mond heeft.

Dat steeds blijven hangen helpt niets, het paard leert er niets van, je wordt er zelf moe van en bereikt er niets mee.

Als je hem op het goede moment 1 keer kort zegt, NEE zo is het niet goed, en zoals je al kunt lezen in mijn eerdere bericht: METEEN LOSLATEN ZODRA HIJ REAGEERT en dan meteen uitvoerig beloont, leert hij er van.

Maar dan doe je dat wel zonder emotie en zonder boos worden en zonder blijven rukken, gewoon 1 keer kort NEE zeggen.

Vindt ik eerlijker dan continue aan de mond van je paard hangen en het probleem alleen maar verergeren.

Als je dit doet zoals Mindfields in haar eerste post beschreven heeft is er niks mis mee vind ik, ze geeft aan dat je het paard rustig maakt, 10 minuten linksom en 10 minuten rechtsom (!) om vervolgens heel rustig aan te draven, denkt je paard er dan weer vandoor te stuiteren dan kun je best op zo'n manier ingrijpen. Of je paard gevoelig in de mond is maakt daarvoor niet uit, dan kun je met een veel kleiner rukje dezelfde boodschap overbrengen.

Ik heb zelf ook een heel druk paard en de methode die zijn beschreven heeft werkt heel goed, maakt haar echt sloom, gebruik het ook vaak tussen het springen door, ff een paar rondjes rustig worden. Als ik er net op zit en ze draaft weg in enthousiasme dan krijgt ze uiteraard geen ruk maar als ik een kwartier rondgestapt heb, ze is rustig en ik draaf langzaam aan en ze denkt 'yes' dan krijgt ze ook ff een rukje, zo van 'waarom heb ik nu net een kwartier moeite gedaan om je rustig te krijgen??'. Werkt prima hoor en als je het op de goede manier doet stompen ze er echt niet van af.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 09:37

Ik ben op zich akkoord met bovenstaande. Maar bij sommige paarden kan je dat echt zeer moeilijk toepassen. Die van mij is er zo één, die heeft echt een vreselijk gevoelig mondje. Er is inderdaad een groot verschil tussen een drammerig en een heet paard (weet niet meer wie het zei). Die van mij is dus heet, het is één en al bloed. En met rukjes, hoe voorzichtig en kort ook, moet je bij haar echt niet aankomen, dan slaat ze gewoon op hol. Ik kan haar wel begrenzen, zodat ze er niet doorkomt, maar rukjes zijn vragen om problemen (lees: steigeren, hoofdschudden en op hol slaan)! Net als een streng been op moeilijke momenten, daar reageert ze net hetzelfde op. Nogmaals, als je paard echt heet is, een bloedkarakter dus, dan denk ik dat direct aan het werk zetten het beste is wat je kan doen, dan leren ze hun energie op een positieve manier te gebruiken. En dit probleem lost ook zichzelf op naarmate ze ouder en sterker worden, zoals ook al gezegd. Is ook erger in de winter natuurlijk, dan zijn ze altijd al iets frisser. zou mij dus niet al te veel zorgen maken. Je mag er gewoon geen al te groot punt van maken bij een heet paard, anders wordt het alleen maar erger. Ze moeten leren doseren en leren dat ze zich niet moeten opwinden. Dat leer je dus het beste door rustig te zijn en ze in hun waarde te laten.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:16

JaBa schreef:
Ik lees hier de tip om consequent te zijn en haar toch te laten halthouden en stappen. Dat moet je bij die van mij dus ECHT niet proberen hoor! Haar in het begin verplichten om toch halt te houden en rustig te stappen, resulteert altijd in getrippel, steigeren, hoofdschudden en ENORM heet worden. Dan wordt ze simpel weg gevaarlijk! Terwijl als je ze gewoon direct begint te rijden, zoals Foxy zegt, ontspant ze. Ze loopt dan in het begin wel te veel voorwaarts en tempo ligt te hoog, maar ze wordt niet gevaarlijk. Je hebt inderdaad helemaal geen controle meer als je ze laat trager lopen. Vooruit is veel belangrijker. Oefeningen zoals stap en halthouden gaan zonder problemen later in de les, dus ik ga echt niet vechten met haar in het begin om een oefening die ze later perfect kan. Anders krijgt ze alleen maar meer spanning en volgens mij gaat ze op die manier ook altijd maar meer verzet tonen op de oefening.

Ik heb ook niet gezegd dat je per se moest stappen. Zo lang het maar in jouw tempo is. Als jij WIL stappen dan moet het paard ook stappen. Gewoon een kwestie van rangorde.

Als het paard echt heel druk is, dan kan je rustig draven, maar wel onder controle. Als jij wil dat ie dan gaat stappen, moet dat ook kunnen. Gewoon in het begin 5 min draven en dan weer even stappen/halthouden. Je moet bezig blijven...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:39

JaBa schreef:
Ik ben op zich akkoord met bovenstaande. Maar bij sommige paarden kan je dat echt zeer moeilijk toepassen. Die van mij is er zo één, die heeft echt een vreselijk gevoelig mondje. Er is inderdaad een groot verschil tussen een drammerig en een heet paard (weet niet meer wie het zei). Die van mij is dus heet, het is één en al bloed. En met rukjes, hoe voorzichtig en kort ook, moet je bij haar echt niet aankomen, dan slaat ze gewoon op hol. Ik kan haar wel begrenzen, zodat ze er niet doorkomt, maar rukjes zijn vragen om problemen (lees: steigeren, hoofdschudden en op hol slaan)! Net als een streng been op moeilijke momenten, daar reageert ze net hetzelfde op. Nogmaals, als je paard echt heet is, een bloedkarakter dus, dan denk ik dat direct aan het werk zetten het beste is wat je kan doen, dan leren ze hun energie op een positieve manier te gebruiken. En dit probleem lost ook zichzelf op naarmate ze ouder en sterker worden, zoals ook al gezegd. Is ook erger in de winter natuurlijk, dan zijn ze altijd al iets frisser. zou mij dus niet al te veel zorgen maken. Je mag er gewoon geen al te groot punt van maken bij een heet paard, anders wordt het alleen maar erger. Ze moeten leren doseren en leren dat ze zich niet moeten opwinden. Dat leer je dus het beste door rustig te zijn en ze in hun waarde te laten.

Mijn paard heeft precies zo'n karakter, is ook een bloedje, 100% volbloed zelfs ;) zit ook een vreselijk gevoelig mondje op. En ik hoef ook niet aan te komen met een correctie op een moment dat ze het niet snapt, dan is ze vreselijk beledigd. Maar zoals ik hierboven zeg; als ik haar eerst rustig heb gemaakt, dan is ze dus beloond voor de rust, en ik ga daarna rustig aan het werk en ze denkt er tussenuit te gaan, dan krijgt ze een rukje en dat snapt ze perfekt.
Wij voelen elkaar ook perfekt aan, ik weet waarom ze iets doet en, ookal zeg ik het van mezelf, ik kan perfekt op het juiste moment straffen of belonen en dat is erg belangrijk anders zal het paard het ook niet snappen, bij een bloedpaard krijg je dan problemen.

Ow, bij mijn paard is het niet minder geworden naarmate ze ouder is geworden en er is totaal geen verschil tussen zomer en winter, ze wordt ook niet moe, gaat eindeloos door zoals vaker bij EV's :+

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:46

@ rhena: Ik denk dat je nog nooit een echt heet paard hebt gehad? Bij mij gaat het als volgt. Ik stap op en vertrek in stap. Dan is ze meestal al druk. Ze probeert wat te trippelen, begint te hupsen, denkt dat ze vanalles ziet en begint enorm met haar hoofd te schudden. Als ik dan blijf stappen omdat ik dat wil, dan eindig ik ergens op de grond, omdat ze op hol slaat of volledig gek wordt. Wat ik dus doe, is opstappen, een halve piste stappen en direct op draf gaan. Dan neemt ze een tempo aan in draf dat eigenlijk ver boven het tempo is dat ik wil. Als ik haar wil terug nemen in een tempo dat ik eigenlijk wil, dus gewone arbeidsdraf, dan krijg ik hetzelfde resultaat, alleen wordt ze dan nog irritanter met haar hoofd en heb je er helemaal niks meer aan te zeggen. Dus wat doe ik? Ik volg haar tempo en doe er nog een klein schepje boven op, dus niet naar een trager tempo, maar net iets meer aan het werk zetten dan zij eigenlijk beslist dus. Wat ze wel niet doet, is in galop gaan. Dat doet ze niet, ze doet het wel als ik te lang blijf draven. Dus ik galoppeer met haar voor ze zelf aanspringt. Samengevat: 1) halve piste (of kwart van piste) stap, 2) behoorlijk voorwaartse draf voor minuut of 5, 3) galop voor ze zelf aanspringt voor minuut of 5. Meestal ontspant ze pas echt in galop. Soms vliegt ze eerst een ronde of twee de piste rond, maar dan ontspant ze volledig en kan ik alles met haar. Wederom, als ik haar tijdens de eerste ronde galop probeer terug te nemen, dan slaat ze op hol. Laat ik haar tijdens die eerste ronde met rust, dan kan ik haar daarna perfect terugnemen. Het is gewoon zo dat ze nog heter wordt als ze warmloopt, dus ik moet haar even in haar waarde laten. Na deze eerste tien minuten is ze heel makkelijk te rijden. En met overgangen stap/draf moet ik helemaal niet aankomen. Dat is haar gewoon opwinden en wachten tot ze ontploft. Het enige wat ze nodig heeft is werk.

@anneliesdj: wat grappig! Die van mij is ook nooit moe te krijgen, die gaat gewoon eindeloos door als ze eens over haar toeren raakt. Ik heb er één maal iemand anders opgezet. Ze was echt vreselijk braaf, maar toen dacht die persoon ook om haar eens tussen de benen te nemen en een "rukje" te geven wegens een iets te hoog tempo. En tja, toen is mevrouw dus op hol geslagen, aan een tempo dat gelijk stond aan vliegen en daar is ze niet meer mee gestopt. Na elf minuten is ruiter er afgesprongen, want het werd alleen maar erger. Vervolgens heb ik drie weken problemen gehad, wegens vertrouwen weg. Toen sloeg ze voor het minste op hol. Maar moe worden? Ho maar, ze valt nog liever dood dan te stoppen. Dus rijden tot ze moe wordt, mag ik ook al vergeten. Respect hebben is de enige manier...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:03

Dat doet die van mij niet, maar die is ook zo licht op het bit dat ze de energie omzet in stuiteren, echt door de hand heen gaan zou ze nooit doen, stuiteren, dribbelen, zijwaarts ed des te meer. Maar je merkt het wel als je d'r beledigd hebt, ze is perfekt te rijden maar als je onterecht straft of te hard straft dan kun je het eerst weer goed gaan maken en dat duurt gewoon de rest van de tijd dat je aan het rijden bent.

Ik kan haar rijden op mijn pinken en ze gaat in galop als ik eraan denk maar een ander kan er niks mee. We hebben ooit in de les eens geruild van paard en zogenaamd de beste ruiter van de LRV kreeg haar niet aan de teugel en niet in galop, terwijl ik er wissels om de 3 passen mee kan rijden.
Dan denk je toch weer; 't licht niet aan mij, bij mij is ze alleen maar heet, ze is dus toch wel echt mijn paardje :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:07

Robijntjah schreef:
Ik heb vandaag gereden, en heb het alsvolgt aangepakt: Eerst 2 rondjes ongeveer gestapt, consequent geweest als zij aandraafde: Nee, stap!

Toen ze daarin een klein stukje ontspande, meteen weggedraafd, en even 5 minuutjes haar gang laten gaan! Wel nog op vrij hoog tempo, maar het tempo was wel van mij!

Ik zie hier het nut niet van eigelijk. Ik zie alleen maar paardenlogica; als ik braaf stap mag ik meteen 5 minuten gek doen in draf.
Het lijkt me slimmer om de ontspanning in stap te belonen met een stappen aan een lange teugel of een heel rustig drafje (als ze perse voorwaarts wil).

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:59

Ik snap Mindfields z'n/haar ( :o ) benadering wel ... ik pas hem zelf ook toe met m'n ene paard. Die ruk zou ik alleen beschrijven als een flinke ophouding(hand goed sluiten, soms idd beetje vastzetten als het niet doorkomt) en dan direct weer loslaten en dat in den treure elke keer weer incl. stemhulp (braaf ed.) als ze reageerd, daar ontspant de mijne erg op. Soms dan heb ik wel 10 keer die ophouding gemaakt in 1 rondje door de bak. Maar idd alleen maar als ze door m'n hand heen 'dendert'.
En voor de rest ook langzaam, heel langzaam in alle gangen onder het tempo. Is ze braaf, dan mag het wat harder .. maar altijd tempo controle en niet door m'n hand denderen.

Nou kan ik dat bijv. niet toepassen bij m'n jonge paard die uit frissigheid gewoon het 1e kwartier soms lekker hard wil. Die snapt niets van die aanpak, daar werkt het ook niet bij. Die andere is al 15 en is niet consequent gereden de rest van haar leven (pour moi, mijn fout :o ).

Paard afhankelijk :)

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:26

:= Nou JaBa als ik zo los ga rijden heb ik ECHT een probleem hoor, dat heb ik een heel neutelig paard na die galop, en tevens vliegles gehad :D (niet in de zin van bokken / steigeren, maar wel haaaaard)

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:58

Ik heb precies hetzelfde gehad bij een Friese Hengst.

Van mijn instructrice mocht ik nooit longeren voor het rijden, omdat dit het paard alleen maar opgefokter maakte. Ik heb tijdens de les geleerd hem met een korte teugel te rijden (in het begin) en ALLEEN maar te laten stappen, echt overdreven lang. (ik dacht af en toe echt waarvoor doe ik dit in godsnaam?) Na een tijdje kon ik de teugels langer en langer laten. Ik heb er ook best lang over moeten doen om hem rustig te krijgen, zorg dat je net zo lang doorrrijd (stappen voordat je hem aan het werkt zet) totdat hij zijn hoofd rustig laat zakken en gaat ''proesten''

Ik hoop dat je er wat aan heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 21:19

anneliesdj schreef:
Robijntjah schreef:

Ik zie hier het nut niet van eigelijk. Ik zie alleen maar paardenlogica; als ik braaf stap mag ik meteen 5 minuten gek doen in draf.
Het lijkt me slimmer om de ontspanning in stap te belonen met een stappen aan een lange teugel of een heel rustig drafje (als ze perse voorwaarts wil).

Stappen aan een lange teugel is nog absoluut geen optie voor ons, behalve bij het uitstappen!
Draven in een laag tempo is ook onmogelijk!

Dit werkte voor mij goed, dus ik pak het zo aan! En het is zeker NIET zo dat ze na de stap meteen gek mag doen in draf, ze moet wel bij mij blijven, en het tempo moet ook van mij blijven! Als ik haar laat lopen zoals zij wil, springt ze meteen weg in galop ;) Dus het is weldegelijk mijn tempo ;)

Vandaag buiten gereden, daarin ben ik wel even wat strenger geworden, want mevrouw vondt dat ze weg kon rennen voor alles wat maar enigzins eventueel wel eens spannend zou kunnen zijn!

Dus heeeel veel gestapt, kleine stukjes gedraafd, ook veel stil gezet tussendoor!
Na een tijdje begon ze hier nieuwe truucjes op te verzinnen: achteruit lopen, rondjes draaien, en daarop heb ik een keer een tik gegeven. Toen was dat ook meteen over!

Het laatste stukje heb ik een behoorlijk stuk gedraafd, heeeel erg langzaam. Dit vondt ze onzettend moeilijk, het was of stappen, of hard draven! Dus iedere keer weer terug naar dat langzame, en belonen! Ging ze weer harder, begonnen we weer op nieuw!

Denk dat ik dit gewoon eens een tijdje consequent vol moet blijven houden!

Er zei trouwens iemand nog ergens iets over het soort hooi/kuil dat ze krijgen?
Robijn krijgt idd vrij rijk kuil omdat ze aan de magere kant is geweest, en dat zal er ook geheid mee te maken hebben!
Maar daarin minderen is nu eigenlijk nog geen optie, omdat ze dan meteen weer invalt!

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 21:22

hoi dat zei ik over dat kuil.ik heb nou 1ste snede en daar reageert het erg op in de winterperiode ook al krijgt hij maar een halve kruiwagen,hierna ga ik weer over op de 2dsnede,scheelt een hoop,zekers met dit frisse weer zijn ze al heel hyper en nerveus..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 21:26

Nouja, ik kan nu gewoon even niet terug, ze begint net wat ronder te worden, dus moet dit helaas wel even volhouden!

Maar het is nog te doen met rijden, alleen buiten is het even uitkijken!

Het is nu nog niet zo'n heel groot probleem, maar ik wil ook niet dat het dat wel wordt!

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 21:29

bij mij geldt het ook even alleen voor buiten,en had hetzelfde probleem als jouw mijn paard was ook wat aan de schrale kant omdat ze bij ons op stal hooi krijgen en dat was erg weinig in het begin,vandaar ik kuil bij ging voeren en die van mij is ook aardig rond aan het worden,minder mag ook wel weer hahah

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 22:45

anneliesdj schreef:
Robijntjah schreef:

Ik geloof niet dat je het paard van Jolijn beloont met stappen aan de lange teugel... Die zou je kunnen belonen door haar een paar rondjes vol gas door de bak laten gaan :+ (niet dat je dit moet doen hoor ;))

Het lijkt mij juist een goede oplossing.. Het paard even een paar rondje flink door laten draven maar JIJ bepaald het flinke tempo. Dat ze even haar overtollige energie kwijt kan...
En dan terug naar stap en echt beginnen.. Denk dat dit een hoop stress kan schelen bij beide ...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 23:45

Als het puur vast zit op teveel energie zou je ook gewoon kunnen longeren voor het rijden, hoef je ook geen speciale training te verzinnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 23:59

Longeren lost het probleem dus niet op!
En helaas heb ik hier ook niet iedere dag tijd voor ;)

Jollybal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 00:00

Mijn paard heeft hier ook nogal last van. Bij mij helpt longeren niks, ze wordt alleen maar nog heter dan.
Ik rij haar met redelijk losse teugels en probeer zoveel mogelijk figuren te maken. Na een tijdje wordt ze vaak wel wat rustiger.
Galoperen helpt bij die van mij niet, wordt alleen maar gekker dan.