paard actiever aan je been krijgen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

toddy

Re: paard actiever aan je been krijgen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 21:53

Vooral veel overgangen maken en schijn overgangen, dan zal hij het wel snappen. Consequent rijden dan gaat het vast goed komen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 21:02

Maris schreef:
Want wat maakt nu zoveel indruk op je paard dat hij echt naar voren "vliegt" bij een grotere hulp. Bij mijn paard maakt b.v. een zweep totaal geen indruk..... Maar wat dan wel ?

Als een zweep geen indruk maakt dan gebruik je hem misschien niet goed? (dus op het juiste moment en hard genoeg)

Maris schreef:
Hij reageert wel op een hele kleine kuithulp door aan te draven. Maar hoe laat ik hem dan vervolgens voorwaarts draven ?

1x Been/lichte kuithulp (zonder spoorgebruik); geen reactie; direct harde kuithulp (met een flinke pik van de spoor en een hele harde felle tik achter je kuit van de zweep) Zo simpel is het. Echt ELK paard zal daar uiteindelijk licht van aan de hulpen komen mist je dit consequent volhoudt en het paard loslaat van voren (zodat hij ook daadwerkelijk naarvoren kan). Als je geen/nauwelijks reactie krijgt dan doe je het niet hard/fel genoeg.

Valkuil: veel mensen willen 'te netjes' blijven rijden. Liever dat het paard een keer ongecontroleerd naar voren stuift (want dan heb je tenminste de gewenste voorwaartse reactie) dan dat je maar een flauwe of geen reactie krijgt. De afwerking komt later wel. Een paard moet altijd eerst scherp aan het been zijn. En bij scherp aan het been maken geldt: zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Maris schreef:
Welke grote hulp helpt daarbij ( als zweep dus geen indruk maakt ) ?
Sporen wil ik daarvoor niet gebruiken ( zijn mijns inziens niet om een paard voorwaarts te rijden maar voor verfijning van je hulpen ).

Tsja, als je geen sporen en zweep (op de juiste manier) wil gebruiken (zoals ik hierboven heb omschreven) dan kun je het misschien proberen met een hengel en een wortel? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 07:53

hoi,

aan jullie tips heb ik echt veel gehad ! noble is nu super aan het been... maar als ik les heb dan valt hij ineen keer terug naar zijn oude gewoonte en wat ik dan ook doe naar voren en scherp worden doet hij niet... iemand mss nog ideeen ?

Karinvdtoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 11:20

Wellicht doe je onbewust zelf wat anders? Je ben dan waarschijnlijk geconcentreerd op je instructeur inplaats van op je hulpen?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 13:27

Anoniem schreef:
hoi,

aan jullie tips heb ik echt veel gehad ! noble is nu super aan het been... maar als ik les heb dan valt hij ineen keer terug naar zijn oude gewoonte en wat ik dan ook doe naar voren en scherp worden doet hij niet... iemand mss nog ideeen ?

Misschien val jij zelf ook terug in je oude gewoonte? Heb je het al eens met je instructeur gehad over hoe je nu werkt aan het voorwaartse? Ik denk dat het verstandig is dit te doen en te vragen wat jouw instructeur hier van vind. Die kan je dan in de les wellicht beter begeleiden en jij hoeft bovendien niet bang te zijn dat je instructeur zich af vraagt waar je dat nou in hemelsnaam vandaan haalt. ;)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 15:22

Jasmijn78 sporen zijn niet bedoelt om je paard voorwaarts te rijden ........ !!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 17:49

Malenka schreef:
Anoniem schreef:
hoi,

Misschien val jij zelf ook terug in je oude gewoonte? Heb je het al eens met je instructeur gehad over hoe je nu werkt aan het voorwaartse? Ik denk dat het verstandig is dit te doen en te vragen wat jouw instructeur hier van vind. Die kan je dan in de les wellicht beter begeleiden en jij hoeft bovendien niet bang te zijn dat je instructeur zich af vraagt waar je dat nou in hemelsnaam vandaan haalt. ;)

Dat ik terug val zou dan wel heel erg onbewust moeten zijn.. aangezien ik er nl wel erg bewust op let om op de goede manier mijn hulpen door te geven.
Mijn instructirice weet hoe ik er mee aan het werk ben dus dat is het probleem niet..

Maar zou het kunnen dat hij weer een beetje afstompt omdat ik tijdens mijn les ook een beeje zijgangen mee neem (het begin er van aan het maken) en hij dus nog niet altijd helemaal begrijpt wat ik wil. Zou dat kunnen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 17:52

Maris schreef:
Jasmijn78 sporen zijn niet bedoelt om je paard voorwaarts te rijden ........ !!!!

maar wel om je paard te straffen/gehoorzaamheid te vragen ;)

want een zweep is ook nooit bedacht om een paard voor uit te slaan.. maar ook als verfijning en hulpstuk. En idd hoor je niet je paard alsmaar vooruit te stampen met je spoor.. Maar ze afentoe gebruiken om je paard even duidelijk te maken dat hij wel moet luisteren, is geen probleem !

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 17:55

Sporen zijn voor verfijning van de hulpen en niet om te straffen. Zo zie ik het :o

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 17:59

Maris schreef:
Sporen zijn voor verfijning van de hulpen en niet om te straffen. Zo zie ik het :o

Blijf dan maar lekker dooremmeren zoals je dat op dit moment doet.
Je hebt nu al een compleet topic, en drie pagina's in dit topic adviezen gehad die je zou kunnen proberen ipv naast je neer te leggen.
Ik vraag me af waarom iedereen in dit topic nog de moeite geeft om advies te geven als je dat advies toch niet horen wilt en bij voorbaat al niet toe gaat passen omdat het tegen je "principes" is.
Soms moet je even je principes opzij zetten, en dat hoeft maar 1 keer.
En als je die ene keer goed aanpakt, ben je er voor altijd vanaf (in het meest ideale geval).

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 18:09

Pardon ?????
Ik zeg alleen maar dat ik NIET met sporen wil rijden, dat is alles. Daarmee zeg ik niet dat ik de rest van de adviezen niet heb gelezen en daar niets mee doe .....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 18:13

Maris schreef:
Pardon ?????
Ik zeg alleen maar dat ik NIET met sporen wil rijden, dat is alles. Daarmee zeg ik niet dat ik de rest van de adviezen niet heb gelezen en daar niets mee doe .....

je wil niet met sporen rijden maar wel met een zweep dan je paard na voren slaan ? want sinds ik d advieze heb gevolgt uit het topic hoeft het meestal maar 1 keer per keer dat ik rijd tot aan "stap" 3 te komen dus de zweep verder blijft het vaak bij een sterkere kuithulp dat hij al naar voren vliegt..

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 00:12

Anoniem schreef:
Malenka schreef:

Dat ik terug val zou dan wel heel erg onbewust moeten zijn.. aangezien ik er nl wel erg bewust op let om op de goede manier mijn hulpen door te geven.
Mijn instructirice weet hoe ik er mee aan het werk ben dus dat is het probleem niet..

Maar zou het kunnen dat hij weer een beetje afstompt omdat ik tijdens mijn les ook een beeje zijgangen mee neem (het begin er van aan het maken) en hij dus nog niet altijd helemaal begrijpt wat ik wil. Zou dat kunnen ?

Dat kan heel erg goed hoor. Voor veel paarden is het lastig om goed voorwaarts te blijven in de zijgangen. Ik raad aan om vooral eerst het voorwaarts rijden er helemaal in te hebben. De stap daarna is steeds iets meer stelling vragen. Dan eens een pasje schouderbinnen en direct weer recht. Zo steeds iets verder opbouwen. Heb je hem wel al constant in aanleuning voorwaarts als je gewoon aan het rijden bent?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:44

Maris schreef:
Sporen zijn voor verfijning van de hulpen en niet om te straffen. Zo zie ik het

Dat zie je dan verkeerd. Sporen zijn er om je beenhulp te verfijnen. Dus m.a.w.: om scherp in te komen als je paard niet luistert naar een lichte beenhulp (dus om te straffen). Doel van het rijden met sporen is uiteindelijk dat je ze praktisch niet nodig hebt. Dat je je been kunt laten afhangen, dat je been kunt geven met alleen je kuit. Niet om je beenhulp uiteindelijk met het puntje van je spoor te gaan geven. Als je je hulpen echt hebt verfijnt heb je juist je sporen niet nodig.

Cassidy schreef:
Ik vraag me af waarom iedereen in dit topic nog de moeite geeft om advies te geven als je dat advies toch niet horen wilt en bij voorbaat al niet toe gaat passen omdat het tegen je "principes" is.

Dat vraag ik mij ook af... Misschien moet Maris maar lekker met een hengel en een wortel aan de gang. Wellicht gaat dat niet tegen haar principes in.

Malenka schreef:
Voor veel paarden is het lastig om goed voorwaarts te blijven in de zijgangen.

Op zich valt dat voor veel paarden best mee hoor, alleen veel ruiters willen de zijgangen te snel te schuin rijden en hebben ze de paarden vaak verkeerd gestelt (bij wijken bijvoorbeeld achterhand voor). Dat gaat dan meestal ten koste van de impuls.

ancksunamun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 15:53

Het is ook belangrijk dat je paard los en ontspannen is. Mijn paard reageert als ik er net op stap ook niet goed op het been. Ik moet dan ook heel bewust blijven rijden zodat ik niet steeds mn been aandruk zonder echte reactie. Hij voelt dan echt alsof hij door een poel zware modder loopt. En hij kan dan ook nog niet goed actief reageren omdat hij gewoon heel stijf is. Dus bij een kleine reactie ben ik dan al tevreden en ik vraag ook niet meer van hem. Ik kan hem dan wel vooruit gaan slaan met de zweep, maar de enige reactie die ik dan krijg is dat hij zich helemaal gaat afsluiten en nergens meer op reageert. Maar als hij eenmaal loskomt na 15/20 mins losrijden en gaat ontspannen wordt hij een stuk voorwaartser en hoef ik amper been te geven voordat er een reactie komt. Vaak moet ik dan zelfs op gaan letten dat hij niet over zijn tempo heen gaat lopen. Veel 8-jes, overgangen en figuren werken bij mijn paard dus erg goed om hem actief aan het been te krijgen. En het belangrijkste, er zelf goed op letten dat ik duidelijke hulpen geef. Been eraan is been eraan en dat is reactie, maar erna wel meteen weer been los en los houden totdat er weer een reactie moet komen.

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 11:48

ik rij veel schijn overgangen,

met je zit aangeven dat je wil gaan stappen en als hij dan bijna stapt wegdraven in de middendraf.
en overgangen en zijwaartse druk helpt ook meestal wel;)

Nancy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 11:52

Veel overgangen rijden en schijnovergangen hebben bij mij altijd goed geholpen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 11:56

Een spoortje erbij is altijd nog beter dan erop los petsen met een zweep ;)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 11:57

Nancy__ schreef:
Veel overgangen rijden en schijnovergangen hebben bij mij altijd goed geholpen!

vilouma schreef:
ik rij veel schijn overgangen,

(schijn)overgangen zijn heel goed, maar ze hebben weinig zin als je paard NIET of nauwelijks reageert op je been. Als je 6 keer moet schoppen om van stap naar draf te gaan dan heeft je overgang geen enkele toegevoegde waarde meer.

ancksunamun schreef:
Het is ook belangrijk dat je paard los en ontspannen is.

Je paard kan ook 'te' ontspannen zijn. Als je paard zo ontspannen is dat hij bij zichzelf denkt áls het vandaag niet komt, dan morgen' schietje met ontspanning echt je doel voorbij. Dan is je paard gewoon lui en niet alert op jou.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 12:26

Alleen het nadeel van sporen is dat veel mensen niet weten wanneer ze die gebruiken en wanneer niet. Niet iedereen heeft een mooie stille beenligging. Juist niet als het paard niet aan het been is, dan heb je toch snel aangeleerd teveel te blijven drijven en teveel de hak op te trekken.
Wanneer iemand een tik geeft zijn ze wel van bewust. Dat kun je dan wel veel consequenter mee omgaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 15:06

Als je geen stille beenligging hebt, verklaart dat al veel van het probleem dat het paard niet aan het been te krijgen is ;)
Ik zou dan eerst iets doen aan de onrustige benen, dus het ruiterprobleem aanpakken, alvorens verder te werken aan het paard ;)