reactie op zweep is stilstaan?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Suzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 00:18

Met verbazing heb ik dit topic gelezen.
Het merendeel van de mensen gaat er maar vanuit dat de meeste paarden als ze gaan staken 'lastig' en dominant zijn en dat ze dat vooral doen om hun ruiter eens even flink dwars te zitten.
Tuurlijk, er zijn altijd uitzonderingen, maar ik denk dat staken bij 9 van de 10 gevallen helemaal geen geval is van een 'lastig dominant paard.'
Als paarden echt zo in elkaar zitten, dan zouden we in de regel erg weinig met deze dieren kunnen beginnen die veel zwaarder en sterker zijn.
Paarden zijn in het algemeen erg meegaand zijn, gevoelig zijn en ze hebben een beperkte inteligentie, alleen daarom kunnen we zoveel met ze doen.
Als een paard zo in de staak gaat, is dat bijna altijd omdat er:
a. een medisch probleem is
b. het paard geblokkeerd wordt door een slecht zadel of de ruiter (veel spanning, verkeerde zit)
c. balans probleem
d. het paard begrijpt het niet (of de ruiter geeft tegenstrijdige informatie)
e. paard kan het psychisch niet handelen op dat moment.

paarden hebben een beperkt denk vermogen en handelen voornamelijk uit een aantal primaire gedachten: o.a. zorgen dat hij veilig en pijnvrij is. Ze staan echt niet hele dagen allerlei theorien te bedenken om het de ruiter zo lastig mogelijk te maken. En als het lijkt alsof dat het geval is, dan hebben ze daar vrijwel altijd een van de bovenstaande redenen voor.

Paarden leren d.m.v. positieve stimulans en consequente en duidelijke informatie.
Ik kom in bovenstaande reacties heel zelden het woord beloning tegen. En zonder nu meteen voor softie uitgemaakt te worden, een paard leert echt alleen van een positieve ervaring. Pijn en negatieve ervaring is juist een waarschuwing om datgene in het vervolg niet te doen.
Bovendien kan je en paard alleen iets leren op het moment dat je met hem kan communiceren. Als je een paard maar blijft slaan, sluit zo'n paard zich alleen maar verder af en bereik je het tegenovergestelde. En doorslaan is heel wat anders dan een tik ter verduidelijking!

@ TS: wat goed dat je nu iemand hebt gevonden die jullie op een eerlijke manier verder kan helpen. Je zou het jezelf toch niet vergeven als je naar het 'doorsla' advies had geluisterd, terwijl nu blijkt dat je paard dat gedrag vertoonde uit een soort zelfverdediging.
Veel succes

Cassidy

Re: reactie op zweep is stilstaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 00:56

Ik vind het fijn dat je zo snel een les centered riding hebt kunnen regelen, echt super dat ze zo snel langs kon komen...

InekeH87

Re: reactie op zweep is stilstaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 12:42

Ik had de cursus al een half jaar geleden een keer met een ander paard gedaan en dit was de vervolgcursus waar je nog meer ging rijden. Ik ben echt wel blij dat ik het gedaan heb ik voel me nu alleen wel schuldig t.o.v. mijn paard. Maar ik ga nu andere begeleiding krijgen en dan komen we langzaam maar zeker op de goede weg. Ik ga het boomloos zadel van ghost aanschaffen zodat ze niet meer door het zadel belemmerd kan worden en als het op de club eindelijk mag dan ga ik ook bitloos rijden. Buitenrijden ga ik de komende tijd nog even niet doen eerst meer vertrouwen in de bak opbouwen en dan met een paar anderen naar buiten toe. O ja ik ga ook oefenen met trailerladen want gisteren wou mevrouw heen de trailer wel in maar terug naar huis niet meer (ze was ook heel heel erg moe dus ik begrijp het wel).

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 16:14

kamsel schreef:
Vero83 schreef:
alle zeg, tis zo goed als opgelost. de eigenaar had iemand laten komen die hem effe gereden heeft en natuurlijk deed hij zoals bij mij bokken op alles en hij heeft hem 1x een goeie mep gegeven en het was gewoon gedaan daarna heeft hij het nog eens geprobeerd en extreem benen gegeven en heeft er nog 1x ene goeie gekregen en hij snapte direkt hoe het weer ineen zat.
daarna ben ik er terug op gegaan en als ik te braaf benen geef probeerd hij te stoppen maar als je beetje doorduw luisterd hij maar hij probeerd het...
en kop zo hoog zal waarschijnlijk haken zijn want dat had die man ook nog nooit gezien zo hoog en stom doen.

Hoop voor je dat hij het de volgende keer nog in zijn hoofd heeft zitten...
En ook dat hij niet doorkrijgt dat hij van jou niet zo'n tik krijgt...

ja ik weet het, maar ik weet nu dat hij heel zuiver in het hoofd is en dat het puur protest was om zijn zinnetje door te drijven. Dus vanaf moment 1 moet ik even teugels goed bijhouden en 1 flik tikje geven en dan weet hij dat het bij mij ook niet lukt.
Want dan bokt hij 1x uit protest maar hij zal zeker niet u eraf willen gooien. En dat vind ik belangrijk, ik had zelf iets meer rekening ermee moeten houden dat hij een 3,5 jarige hengst was en dat die iets meer karakter hebben en streng gehouden moeten worden vanaf begin, want met grondwerk is het echt een veulentje zo lief en voorzichtig.

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 16:22

LadyLynn schreef:
Vero83 schreef:
Hoe meer benen hoe meer oren in de nek slaan met de kop en bokt stilstaant. zweep is helemaal vergif. maar hij bokt hij 10x achtereen met ronde rug dus ik kan hem niet goed aanpakken want dan lig ik erlangs.
daarbij is hij enkel met losse teugel te rijden want hij laat zich niet sturen of remmen en als ik dan een paar meter goed vooruit ga dan voel ik de kop na onder gaan en de rug als bol zetten en vertragen tot hij bruusk remt en stok stil staat met oren in de nek en klaar om te bokken...

ik ben ten einde raad...

zoals ik dit lees is dit paard puur tegen het been, en is het idd duidelijk misgegaan met inrijden.

Je moet altijd zorgen dat je paard goed voorwaarts is (als het paard sneller loopt heeft hij minder de kans om te bokken dan wanneer hij langzaam loopt)
Je moet proberen zodra je erop zit goed drijven met de kuiten, reageert hij dan weer met stilstaan of bokken pak je je teugels goed vast (iets korter ook) hou je je teugels ook goed op druk en dan geef je hem een tik en tegelijkertijd een schop, dan kun je denk ik 2 dingen voor jou hebben ;
- of hij bokt op zijn plek
- of hij zal naar voren schieten en waarschijnlijk bokken

bij het eerste trek je een keer (niet te hard) de teugels omhoog (niet je handen omhoog) en dan geef je hem een tik achter je been, wel een goeie.. en dan blijven herhalen, gewoon ervoor zorgen dat hij niet zn kop tussen zn benen kan doen. En flink met je kuiten naar voren blijven drijven. Je moet je handen natuurlijk wel iets toestaan dat hij wel naar voren kan!..

Bij het tweede, als hij dan zo naar voren gaat dan blijf je drijven drijven drijven, naar voren!!! dan maar een flinke middendraf of densoods in galop, hij moet leren dat de uitweg naar voren is (geen rengalop) en niet terug!..

Dit gaat natuurlijk niet lukken in een week, het kan goed maanden duren voordat je paard weer goed op het been reageerd, desnoods geef je steeds als je been geeft hem een tikje achter je been als je denkt dat hij nog iets beter voor je been in.

Het enige wat ik nog wil zeggen, wat ik al heb gezegd maar zó belangrijk is ; Naar voren rijden, hij is pas 3,5 dus heeft nog een hoop te leren, en het voorwaartse is waar hij mee had moeten beginnen, en wel op het been en niet op de zweep.

Ik vind het wel erg jammer dat een 3,5 jarig paard al zo reageerd, maar als je volgende keer een jong beestje koopt, laat hem dan door iemand inrijden die er ervaring mee heeft ;) !!

verder heel veel succes!

hey ja, het is een paardje van mensen waarvoor ik rij. En zoals je zegt op 3 weken zadelmak en waarschijnlijk niet veel op gereden.
En er is vorige week een man op komen rijden die dus volledig gedaan heeft wat je zei, en hij reageerde in optie 2, 1e bok en in galop voorruit gegaan omdat hij niet goed stuurbaar is (waarschijnlijk door haken) is het wel iets moeilijker.
Maar na 2 a 3x kon je alweer goed rijden en wist hij wat de bedoeling was. ook liet hij benen geven toe maar wel met oren achteruit, maar hij ging vooruit. En na het rijden moest ik juist een beetje uitdagen door aan de singel en lies klopjes te geven en goed te borstelen daar omdat hij door gevoelig is. ook na het rijden terwijl je uitstapt op zijn bil en hals klopjes geven.
Het was dus eigenlijk mijn fout, ik was te braaf maar hij was zo lief als je met hem omgaat en dat laat hij nu zien. Ik wist ook neit dat je een hengst echt korter moet houden dan andere paarden qua rijden enzo.

Dus gaat hij mij waarschijnlijk maandag dirkt uittesten en dan gaat hij merken dat het bij mij ook niet lukt.
bedankt voor jullie hulp

Groetjes