3,5 jarige "ontploft" tijdens inrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paintless

Re: 3,5 jarige "ontploft" tijdens inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 15:38

het paard is niet te jong, het paard wordt niet verkl**t, maar het paard lijkt wel al wedstrijdmoe. ik neem aan dat je start voor de ervaring, niet voor de punten.
dan zou ik zo doorgaan en in de gaten houden wat je doet. wanneer straf je, als ie braaf stilstaat? t is moeilijk, maar je moet straffen op het moment dat hij het doet, niet nadat je weer opgestaan bent. dus eigenlijk al wanneer je er nog op zit.
dat je er af bent gevallen is vervelend, vooral omdat hij nu geleerd heeft dat dat werkt. dat onthoudt een paard snel hoor.
lekker stevig doorijden, misschien tot dat ie erg moe is. het proefje wel rijden, om hem maar niet wedstrijdmoe te maken. succes er mee.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 15:40

Jurtje schreef:
Dankjullie!
Toevallig heb ik zondag wedstrijd, rij er 1 per maand dus veel vraag ik nou ook weer niet aan hem!
Ik zal hem idd meteen aan het werk zetten als we binnenkomen, ook zal ik een zweep meenemen, mag je met een springzweep b-proef rijden?! (houd niet zo van lange zwepen, en dan kan ik hem op de hals een corrigerende tik geven ivm op zn kont, hij reageert namelijk heftig op zwepen)

Persoonlijk zou ik mij niet druk maken Jurtje. Het is inderdaad niet "grappig" als hij dit soort geintjes uithaalt. Ik herken zo goed als ALLES wat jij aangeeft.

Mijn vorige Obelisk was een lieve Penny-pony op stal ( was 1.70m) voor wat betreft stalgedrag. Alles vond hij best en 1 grote charmeur voor andere mensen. Ik denk dat het aan de volgende zaken kan liggen:

- Het is kouder dan 5 graden boven 0 want vandaag de dag lezen we -6 graden op de thermometer. Ieder paard is wat fris maar vooral jonge paarden.
- als hij geschoren is of met dekens oploopt, moet jij je voorstellen hoe dat voelt als die dekens af zijn en daardoor behoorlijk fris is.
- opkomende pubertijd is misschien ook van toepassing op je paard en dat moet je de kop indrukken met onder andere de tip van Listiglisje

Die van mij (ook 3,5 jaar en laat hengst) kwam snurkend de rijhal binnen als een soort "aankondiging" voor andere aanwezige paarden. (nog niet in de bak maar pal vóór de bak) Zette zijn hengstenkap op en dan wist ik dat het "een feestje" kon worden.
Zodra ik mijn voet in de rechter stijgbeugel had (soms nog niet eens) , wist ik dat het feest ging beginnen. Letterlijk en figuurlijk een stuiterbal onder mijn kont.

Het enige wat helpt is dit gewoon te negeren door hem DIRECT aan het werk te zetten. Flink afwisselen met van hand veranderen, figuren rijden, schakelen en hem vooral niet "ergens" naar laten kijken (dat was die van mij in het begin ook even aan het doen)

Ligt er rechts iets engs waar hij bang voor is? Probeer hem dan schouder voor te rijden zodat ie het "enge" niet ziet maar dat je hem er wel langs kunt rijden. Je negeert zijn "excuus" en rijdt gewoon door en je reageert hier niet op zijn gedrag. Jij doet je ding door hem zo creatief en afwisselend mogelijk te rijden. In het begin is het even nodig om hem flink voorwaarts te rijden in een hoog tempo (dan jij gewend bent) maar even later gewoon schakelen en kleine overgangen. Hopelijk krijg je de kans om hem ook te belonen, iets wat je niet moet vergeten als hij/zij iets goed doet.

Belangrijkste was bij mijn paard. Zijn gedrag negeren, veel figuren rijden en veel van hand veranderen.

Onthoud dat het echt te maken heeft met dit weer. Straks is de zomer er weer en zijn ze wat lekkerder te rijden en kan je rustig gaan instappen. Om ongelukken te voorkomen zou ik voorlopig hem creatief rijden en niet zijn excuses accepteren, ook niet straffen voor zijn excuses maar creatief oplossen door hem afwisselend te rijden.

Morgen heb je wedstrijd? Doe voorzichtig, maak jezelf niet gek en geniet van de dag. Er komen heus wel dagen dat hij dit niet meer gaat doen.

Trek je stoute schoenen aan en Succes!

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 15:49

Paintless schreef:
het paard is niet te jong, het paard wordt niet verkl**t, maar het paard lijkt wel al wedstrijdmoe. ik neem aan dat je start voor de ervaring, niet voor de punten.
dan zou ik zo doorgaan en in de gaten houden wat je doet. wanneer straf je, als ie braaf stilstaat? t is moeilijk, maar je moet straffen op het moment dat hij het doet, niet nadat je weer opgestaan bent. dus eigenlijk al wanneer je er nog op zit.
dat je er af bent gevallen is vervelend, vooral omdat hij nu geleerd heeft dat dat werkt. dat onthoudt een paard snel hoor.
lekker stevig doorijden, misschien tot dat ie erg moe is. het proefje wel rijden, om hem maar niet wedstrijdmoe te maken. succes er mee.

Het heeft geen donder zin om een JONG paard te straffen die NET onder het zadel is. Je bereikt er geen drol mee om hem te straffen, hij zal dat niet als straf zien, wordt er alleen maar vervelender van en je helpt jezelf er ook niet mee als je een stuiterbal onder je kont hebt. Je maakt het alleen maar erger om hem echt te straffen of een tik te verkopen.

Afleiden door iets anders te doen, bijvoorbeeld een volte of van hand veranderen. Hetgeen uit zijn gedachte halen wat ie wil "uitspoken" door hem een andere "opdracht" te geven bereik je meer mee in mijn ogen. Hem vóór zijn....

cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 15:58

Gelijk aan het werk zetten zodra je binnenkomt. Of van tevoren longeren als die mogelijkheid er is. En gewoon doorgaan, paarden
moeten overal aan wennen. Begintijd is voor ruiter en paard altijd moeilijk. Als het kan ook vaker met hem op pad gaan naar vreemde bakken, dus zonder wedstrijd.

pouttre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 16:12

Mijn paard had dit ook, maar door veel op wedstrijd te gaan en door te trainen tussen veel andere paarden gaat dit wel overgaan.

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 17:18

ervaring opdoen doe je juist door wedstrijd te starten... anders krijg je daar nooit ervaring in he :S

dus ik zou je paard gewoon starten. ik neem aan dat je paard dit jaar al vier wordt? die van mij wordt ook vier en als ik over twee maand wegens mijn gezondheid weer mag rijden ga ik 1 of 2 weken later gelijk haar eerste wedstrijd starten. niet omdat ik wil scoren of voor mijn winstpunten die ik moet/wil halen maar voor ervaring... ja ervaring! want ze loopt echt nog niet voor winstpunten... en dat hoeft ook niet. dat komt in de zomer wel.

ik geef je als tip, gewoon vaker mee nemen en wat al is gezegd: vooruit rijden. laat hem niet denken. weest net een stap voor. hopelijk gaat dit werken. maar vooral wedstrijden blijven rijden anders krijg je nog geen ervaring! en zo verknal je echt je paard niet hoor... is mij namelijk ook nog nooit gelukt!!

sam99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 23:40

ik zou hem gewoon vooraf longeren en als er daar op het errein geen mogelijkheid voor is dan gewoon thuis al

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 23:56

hoi! ik laat mijn jonge paarden altijd eigenlijk wel 1 of 2 x in de week vrij bewegen in de bak,om zich lekker uit te kunnen leven en de gekkigheid er even uit te rennen en bokken.dan zit je met trainen,en zeker in de winter,niet met overtollige energie.ze lopen gewoon elke dag ook in de wei,maar los in de bak komt er toch wel het eenenander voorbij dat ik weer blij ben dat ik er niet op zat Clown als ze niet los kunnen,dan doe ik ze aan het halster gewoon om even lekker vrij rond te kunnen rennen.met het rijden zijn ze echt rustiger dan,en kun je gewoon aan het werk gaan ipv eerst tegen ze te moeten vechten.en ook ik ga gewoon met een 3enhalf jarige op wedstrijd, ervaring op doen en wat je doet wel goed willen doen maar toch ook spelenderwijs. niet afdwingen maar blij zijn met wat goed gaat,en niet verwachten dat je jonge paard meteen altijd presteert alsof het een bevestigd doorgereden paard is.dan wil het best Haha! succes er mee,groetjes deess

Jurtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 09:01

Ik heb hem gister op wedstrijd gereden en inderdaad
Goed vooruit laten lopen meteen als je de bak in komt helpt geweldig! hij heeft wel geprobeert, maar was hem net voor door hem meteen been te geven en op een volte te zetten
Heel erg bedankt voor de tips! dit komt zo wel goed!