Stuiteren bij het doorzitten.. HELP!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 15:37

Je kan het ook opbouwen en het vertrouwen eerst terug krijgen, ga gewoon eens lekker in de bak rijden zonder zadel, paard kan zo niet overal heen en je kan hem makkelijker terug nemen :) met iemand erbij is een heel goed idee, gewoon even voor de veiligheid :)

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:17

Een stukje uit een recente publicatie (door mij geschreven), in een paardenblad:

Synchronisatie

Goed doorzitten valt of staat met synchronisatie van de bewegingen van de onderrug en het bekken van de ruiter met de bewegingen van de paardenrug. Een paardenrug maakt niet alleen op en neer gaande bewegingen maar ook zijwaartse bewegingen. Synchronisatie van bewegingen betekent echter niet dat de ruiter doodstil moet zitten, juist niet!

De draf is een tweestapsgang waarbij het paard van de ene diagonale paar benen overgaat op het andere met daartussen in een zweefmoment. Als de ruiter geen compenserende beweging maakt met zijn onderrug en bekken zal hij op en neer stuiteren in het zadel en grip zoeken met de knieën. In tegenstelling tot de stap, waarbij geen opwaartse beweging voorkomt, wordt de ruiter in draf bij iedere pas uit het zadel getild: door de zwaartekracht valt hij er daarna met een plof in terug. Synchronisatie wordt bereikt door het paard je zitbeenknobbels te laten bewegen. Als zijn rug links zakt, wordt de linkerzitbeenknobbel naar beneden gebracht, als het linkerachterbeen de grond raakt en er gewicht op komt, wordt de linkerzitbeenknobbel omhoog en voorwaarts geduwd. Of dezelfde manier gaat de rechterzitbeenknobbel naar beneden en weer naar boven.

Absorberen van bewegingen
Bij het doorzitten maakt een ruiter vier afzonderlijke bewegingen met zijn onderrug en bekken.

1. De rug buigt naar voren in bij de opwaartse beweging en wordt weer rechter (langer) bij de neerwaartse beweging, dit alles in het ritme van het paard. Zo blijft het zitvlak op hetzelfde niveau als de paardenrug.

2. Op dezelfde manier als in de stap bewegen de zitbeenknobbels mee met het rijzen en dalen van beide zijden van de paardenrug. Synchronisatie betekent dat een ruiter “meeloopt” of “meefietst”. Om te voorkomen dat je gaat zitten wiebelen dans je een soort salsa: je wordt korter en weer langer in je zij. Het paard duwt je ene zitbeenknobbel omhoog; jij wordt wat korter in die zij, idem voor de andere kant.

Er is dus een groot verschil tussen daadwerkelijk stilzitten (verstijven) of stil lijken te zitten waarbij je als eenheid met je paard beweegt.

Glenda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 19:19

Ik heb vanmiddag het zadel van mijn instructrice geprobeerd (een Kieffer Lech)
Bij het doorzitten bleef mijn pony keurig ontspannen en constant doorlopen,en mede hierdoor,en waarschijnlijk ook door het zadel kon ik haar veel beter uitzitten!ik wist echt niet wat ik meemaakte! :D

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 07:04

sara_ schreef:
leren laarzen kopen :P :+
bij mij hielp het heel erg ;) en goed je hakken uitdrukken ;)

Dat heb er helemaal niks mee te maken als d.m.v leren laarzen beter kunt doorzitten zet je je zelf vast in zadel en kun je dus eigenlijk nog steeds niet doorzitten het gaat erom op je kont te zitten en mee te bewegen met je paard in je bekken op die manier blijf je goed in je zadel zitten kijk naar die grote ruiters die duwen hun paard naar voren door het absorberen van de bewegingen van de rug-van het paard- met hun bekken kost in het begin wat buikspieren(omdat die nog moeten komen), maar je krijgt erook wel een strakke buik voor terug hoef je niet meer naar de sportschool
ps ik weet niet of ik het goed uitleg, maar als iemand beter kan shoot it

Sioux_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 15:48

Knieën aanspannen en tegen zadel drukken, beetje naar achter leunen en zwaar zitten. Je zou een keer aan de longeerlijn zonder beugels kunnen proberen, bij mij heeft het gewerkt.

MarijeCasco

Re: Stuiteren bij het doorzitten.. HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 21:35

Longeerlijn eraan, beugels eraf en oefenen maar ! :D

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 11:31

Misschien wat minder leren steun in je teugels te zoeken lijkt in je profiel in elk geval dat je erg veel steun bij de teugel zoekt.
Je pony loopt dan nooit ontspannen, leer het dier op eugen benen te lopen .

Ga je pony lekker rechtrichten , als je pony jou goed draagt kun je ook beter blijven zitten een pony die scheef loopt zal bijna nooit fijn zitten.
Kijk eens op www.paardenbegrijpen.nl daar staan fijne oefeningen om je paard aan de hand en onder het zadel te trainen.
Ga de komende tijd eens heel veel zonder zadel rijden en leer je eigen balans en dat van je paard aanvoelen maar blijf uit zijn mond zolang jij in zijn mond steun zoekt kan je paard niet ontspannen en jij niet zelfstandig gaan zitten.

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 11:33

Bedoel je mij met dit stukje?

Karinvdtoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 11:39

Helpt het als je oefent aan de longeerlijn zonder beugels EN teugels?

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 11:42

Nou ik oefen nou gewoon steeds kleine stukjes
op advies van mn instructrise.
Het gaat steeds beter en kan haar steeds meer
met de achterhand erbij krijgen waardoor ze ook
weer lekkerder zit.

Jenny__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:03

sara_ schreef:
leren laarzen kopen :P :+
bij mij hielp het heel erg ;) en goed je hakken uitdrukken ;)

Leren laarzen kopen?
Mag ik vragen hoe je dat bedoelt?

Wat ik heb namelijk ook leren laarzen maar stuiter wel.. :=

Jenthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:08

even een vraagje ..
Hoe laat je een paard z'n rug ontspannen, of hoe weet je het als je paard ontspannen loopt ?
Sorry voor de domme vraag :)
x

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 17:32

Als het paard zijn hals laat zakken, oren in de helicoptermodus gaan en als het paard gaat smakken (ik rijd meestal bitloos ;) ) .

Het paard kan de rug pas ontspannen als deze helemaal is losgewerkt. Een ruggengraat kan op verschillende manieren buigen, denk maar aan de jouwe, van voor naar achter en links naar rechts. De spieren die hiernaast lopen moeten getraind worden, zodat ze bloedtoevoer krijgen en dus kunnen ontspannen.
Hiervoor kun je oefeningen doen zoals tempowisselingen om het achterbeen verder naar voren te laten afzetten (terugrijden in stap/draf en op het moment dat ze biiijna stilstaat/stapt, fel vooruit rijden) Veel overgangen is ook erg goed, laat je paard niet 5 seconden in dezelfde gang lopen.
Ook kun je deze spieren trainen door heeel erg veel figuren te rijden, zoals 8jes, voltes in alle maten, links- en rechtsomkeert, slangenvoltes, enz. Hierdoor leren de paarden hun balans te vinden en train je nogmaals de rugspieren.

Het is heel belangrijk dat je het koppie niet naar beneden dwingt. Houd licht contact met de mond en ontspan in je handen (beloning) als zij ook ontspant in haar hals. Al loopt ze de hele training met haar koppie omhoog, dat maakt niet uit.
Je zou ook kunnen proberen, mocht je paard dat toestaan, om met lange teugel te gaan rijden. Hierdoor gaat het paard stofzuigen en dat rekt de rugspieren ook al een beetje op. Probeer wel op te letten dat je dan echt je overgangen blijft rijden!

ilovehorsesx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:23

Ik kan gewoon niet doorzitten, ik heb veel meer moeite bij sommige zadels , dan anderen

Maarja,

asselinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 18:57

mss helpt het als je een rijbroek met suede/leren zit en knievlak koopt. ik had het probleem eerst ook en toen zij mijn instructrice dat ik zo'n rijbroek moest kopen en het help echt super! :D

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 09:53

Aan een rijbroek kan het niet liggen. Je hoort op elke manier gewoon door te kunnen zitten. Net als dat al eerder gezegd werd dat leren rijlaarzen beter waren voor doorzitten. Ook dit is onzin, je moet gewoon kunnen doorzitten zonder extra hulpmiddelen. Het kan aan de rug van je paard liggen. Als die niet ontspannen is dan is het veel moeilijker om door te zitten.

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 18:36

Ik ben het met Naath86 eens, je moet gewoon zonder hulpmiddelen kunnen doorzitten.

TS, misschien trek je onbewust je benen wat op? Hierdoor word je zit vanzelf heel gespannen, want je klemt met je knieën en benen en daardoor ga je stuiteren. (Weet niet of het daardoor komt, maar is een suggestie). Als je met zadel en beugels rijdt, merk je het namelijk niet zo als je dit doet, want je zit redelijk stevig omdat je steun hebt van beugels en zadel.
Ik denk dat het een goed idee is om eens zonder zadel te rijden, aan de longeerlijn, zonder teugels. Eerst in een rustig tempo, en dan erop letten dat je je benen lang en ontspannen houdt. Zonder zadel zul je merken dat je jezelf echt in balans moet houden, omdat je er anders veel sneller afvalt.
Je kunt ook af en toe tijdens het rijden eens je beugels over het zadel slaan (of nog beter, eraf halen, dan storen ze je paard ook niet).
Verder de tips die al genoemd zijn.
(Neem maar niet de moeite om speciale rijbroeken te kopen, want die zullen je met dit probleem niet veel verder brengen. ;) )
Veel succes!

Edit; dat wat Monya plaatste is ook een goede tip, kijk anders ook eens op http://www.enlightenedequitation.com , Ik heb in de Bit eens een goed stuk gelezen over Heather Moffett, ging ook over dat wat monya zei.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 19:48

Hier hetzelfde probleem!
Wat helpt is paard rustig laten aandraven (laag rondrijden) en dan zachtjes tempo draven jezelf langmaken en niet gaan zitten knijpen. En zo tempo wisselingen rijden en echt gaan 'zitten'. Doe ik nu sinds 3 dagen en gaat stukken beter!